{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.020 visninger | Oprettet:

Hests og rytters størrelse... {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er en laaaang pige på 184,5 cm. Min hest er en islænder på 137,5 cm. Somme tider føler jeg mig lidt stor, selv om min hest på ingen måde virker generet af min størrelse.
Hvad synes I? smiley

http://www.hestegalleri.dk/galleri/207374-islaender_syrpa_fra_gyllingnaes

Dette er mest ment som et "Ser det åndssvagt ud?"-agtigt emne, ikke noget med "Fybabab", din hest knækker!" Men hvis det er det I mener, kan jeg nok også godt klare det ;o)
Btw, jeg vejer ca 78 kg og vægten bliver stille og roligt mindre. Syrpas optimalvægt er omkring 400 kg. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hests og rytters størrelse...
  • #1   9. apr 2014 ifølge mig ser det tåbeligt ud smiley

    men ikke uharmonisk som i ''STOP MED AT RIDE DEN HEST NU!'' bare som i det ser lidt sjovt ud


  • #2   9. apr 2014 Du er jo ikke for tung da du er en meget slank pige men for lang synes jeg du er smiley og det er ærlig snak smiley Men det kan da være lige meget når du ikke skal ud at starte noget der gør at du har brug for at din schenkel hjælp er så usynlig som mulig smiley Så hyg dig bare med din hest og nyd et hvert øjeblik smiley Men klassen som mest harmoniske hest og rytter må jeg ærlig sige at du ikke kommer til at vinde smiley
    Mvh TT


  • #3   9. apr 2014 Ja du ser for stor ud.

  • #4   9. apr 2014 I mine øjne synes jeg du ser for LANG (ikke stor) ud til den (:

  • #5   9. apr 2014 Haha, tak for svar. smiley Man vænner sig til udseendet, synes jeg. smiley

  • #6   9. apr 2014 Det ser ikke harmonisk ud, men jeg skal sgu nødig snakke når jeg ridder rundt på bette Natash smiley

  • #7   9. apr 2014 Jeg synes du er for lang, ja.

    Det giver måske ikke problemer, hvis det er mest 'hygge' I laver, men hvis du skal give schenkelhjælp, bliver hele din vægt forskudt og du får en helt forkert opstilling.

    Så selvom hesten måske ikke umiddelbart er generet af det, så kan det gå ud over jeres træning, hvis du skal noget 'seriøst' hvor opstilling er vigtigt (ikke kun for udseendets skyld) :o)


  • #8   9. apr 2014 Islændere er beregnet til voksenryttere så jeg synes bestemt ikke der er noget. Hvis du ser de proffe så hænger deres fødder også kun 10 cm over jordnee :))))

  • #9   9. apr 2014 Det kan jeg godt se, CTS, men det problem har vi heldigvis slet ikke, eftersom jeg knapt nok rører hende med benene og har arbejdet meget på min opstilling, så den er meget stabil. smiley

  • #10   9. apr 2014 Ane - Så er det jo fint. :o) Det er mere hvis man skal bruge schenklerne, så kan opstillingen blive ødelagt og man indvirker forkert med resten af kroppen.

    Hvis din opstilling ikke bliver ødelagt af, at du har så lange ben og lang overkrop, er der ikke så store problemer - medmindre dine ben rammer hestens ben (det problem havde jeg på min gamle pony). :o) Og så selvfølgelig at det ser lidt tosset ud. :o)


  • #11   9. apr 2014 Hihi, det dummeste er når mine ben river spring ned! Det er altså ret frustrerende! xD

  • #12   9. apr 2014 Haha, ja det er sgu træls!
    Så lange var mine ben heldigvis ikke dengang - eller jeg kunne ihvertfald trække dem nok op til, at de ikke kunne rage noget ned. smiley


  • #13   9. apr 2014 Jeg synes det ser fint harmonisk ud, men nu er jeg også vant til islænderes. smiley

  • #15   9. apr 2014 Hun er ikke generet af min vægt. smiley
    Hvad mener du så er en passende vægt til en hest på 137 cm?


  • #16   9. apr 2014 Min hest er voksen. smiley

  • #17   9. apr 2014 Nogen vinkler virker du for stor/lang, andre er det ik slet.
    Men det ser self sjovt ud


  • #18   10. apr 2014 Ja, skråt forfra er ok. smiley


  • #19   10. apr 2014 Du er for stor alt for stor og sys også du for tung.
    At springe på dem hest er total no go det simpelthen ikke iorden. Måske til en lille hygge tur i skoven eller andet. Men ellers nej

    Jeg har en welsh cob på 143 cm sys selv jeg er for lang tid hende. (178) kan dig godt ride hende da jeg vejer 62 kg men kommer jeg over 68 kg er det slut hun skal ikke bære så meget. Jeg bruger kun meget små hop få gange da jeg sys jeg er for lang til det fair for hende.


  • #20   10. apr 2014 Hvor lille synes du jeg skulle være?

  • #21   10. apr 2014 Bare hesten ikke begynder at snuble over dine ben (;
    Så engang en meget lille og spinkel ishest på III'er størrelse med en meget langbenet og tungere rytter end jeg synes er harmonisk. Hvis det bare er længden der er galt, så synes jeg ikke det er et problem - bortset fra at det ser komisk ud smiley


  • #22   10. apr 2014 Altså for at kunne ride optimalt vil jeg nok sige ca 170 og veje omkring max 65 kg.
    Det bare min mening..

    Jeg vejer og er mindre end dig og hvis jeg skulle ride en som din pony ville det ikke være til andet end en tur og hygge. og bestemt ikke springe



  • #23   10. apr 2014 Jeg må indrømme at lige da jeg læste så syntes jeg faktisk at det lød lidt vild at du er 184 og pony 137 men da jeg så billederne så faktisk i passer fint sammen og i ser ud til at hygge jer så forsæt med det og held og lykke fremover

  • #24   10. apr 2014 Jeg synes personligt, at du er for lang. Jeg har ikke noget imod folk rider islændere, men jeg er selv 172 og ville ikke sætte mig op på en islænder under 140. Synes du er for lang og for tung til hende sorry smiley

  • #25   10. apr 2014 Du beder om ærlig mening og får ærlig svar smiley jeg syntes også du er alt alt for lang til den . Hygge ridning i skoven og hen over markerne på mange af dine billeder er i min verden okay da du jo ikke er en tung rytter, men springning det sys jeg er for meget smiley du kan ikk undgå at din opstilling og vægt blir uoptilmal med de lange stænger smiley men rent vægt mæssig er jeg lidt i tvivl.. Prøv at få fat i et vægt måle bånd og find frem til hvad hesten vejer og så finde den vægt Formel der gør du kan regne ud hvad den må bære. Jeg tror ikke den må bære mere end 60 kilo.. smiley

  • #26   10. apr 2014 Man plejer at sige at under 70 kilo er mest ideelt for islændere smiley

  • #27   10. apr 2014 Puuuuh.... Det ser helt, helt forkert ud.
    Synes både du er alt for lang og alt for tung. Jeg har nogle gange dårlig samvittighed over at ride på min islænderblanding på 145, fordi jeg er 173 høj. Jeg vejer omkring 55-57 kg normalt. Min pony vejer nok 350-400 kg også.

    Hvis jeg var dig, ville jeg nøjes med at ride et par ture en sjælden gang og så ellers holde mig på jorden.... smiley


  • #28   10. apr 2014 Hmm, synes også du er alt for lang og er en smule for stor til din pony smiley

    Vil skyde på at en islænder vejer omkring 300 til 375 kg, når den ikke er større end de 137 cm. Så en ideal vægt på den ville max lyde på 62-65 kg!
    Men så længe det er nogle små ture du tager på den, så ville det nok ellers vil det nok lyde på arbejde fra jorden smiley


  • #30   10. apr 2014 Hun er altså blevet vejet og vejede 404 kg da hun var i god form og ikke overvægtig. smiley
    Jeg vil gerne lige pointere at hun virker tilpas med mig på ryggen. smiley


  • #31   10. apr 2014 Hestepigen

    Men det jo også kun en hygge tur igang imellem ikke??


  • #32   10. apr 2014 Hvor ser det fint ud hestepigen. smiley

  • #35   10. apr 2014 Synes nu stadigvæk at du virker aaaaaalt for stor til den. Jeg synes næsten det grænser til at være synd. Det må være belastende for hesten at dine ben hænger og dingler helt nede ved dens knæ...

  • #37   10. apr 2014 Hmm, nu skal vi til at definere hygge jo. smiley
    Da hun var frisk (hun står desværre skadet P.t.) red vi vel nok 4-5 gange ugentligt på ture på omkring 5 - 10 km, det var lidt forskelligt. Skridt, trav, tölt og galop, som det nu passede og vi havde lyst til. Somme tider lidt ridning på bane, men det er ikke hendes yndlingsdisciplin. smiley


  • #38   10. apr 2014 Jeg synes også de ryttere på din pony, Hrafn, ser helt forfærdelige ud, Hestepigen. Det er lige netop dét, der ikke tiltaler mig hos "islænderfolket".
    Bare fordi ponyen virker robust, jamen så er det heeeelt ok at sætte en fuldvoksen mand, der vejer for meget til ponyen, op på den.


  • #40   10. apr 2014 * Hestepigen *
    Puha jeg ville riven manden af den hest altså ham som red den før i fik ham.. Det der DET ER DYREPLAGERI!!!!

    Det er blandt andet derfor jeg er mega modstander af Islænderidning på grund af sådan nogle som ham. En islænder har ikke stærker ryg eller ben and andre hesteracer. Det ligesom shetlænder de er stærke dyr jah til og trække ikke bærer.

    Og det billed af min mor og far. Man kan se at din far nærmest har benene spændt helt op under sig for at de bare passer en smule til hesten..
    Din mor derimod passer rigtig fint til ponyen.

    Ane:
    Personligt vil jeg bare sige skal du ride din hest så meget så find en større. Det jeg mener med en tur igang imellem og hygge... at men skridter og traver en lille tur engang imellem måske med lidt galop. også ellers laver jordtrænning og sådan. Eller tuller lidt rundt på banen


  • #43   10. apr 2014 Haha har mænd bare kortere ben end piger??? hvor har du lige de videnskabelige beviser på det???
    Det jo et spørgmål om hvad man kan lide af lange bøjler. Og selvom det en spring sadel behøver man ikke spænde ens bøjler helt derop medmindre man skal op og springe rigtig


  • #46   10. apr 2014 Netop men mange mener at shetlænderen er sådan en stærk pony og kan bære voksne på 100 kg. og jah det en stærk pony til træk..

    Islændere er det samme som andre heste og derfor kan de ikke bære mere end andre heste.. og derfor kan den ikke bære en voksen som ham der rider den til DM. det er helt sikkert dyreplageri. Fint at en mand som man vil ride islænder men så kunne han finde sig en af de store og ikke ødelægge en så lille pony med overrast som den helt sikkert har lidt. Men dejligt den nu kan gå og nyde livet


  • #47   10. apr 2014 Hvad sker der for alle de billeder, du lægger ind, Hestepigen? De har jo ikke helt nogen relevans for emnet..

    Nå, men jeg synes du har en lidt dum attitude. Det er jo klart, at en lille pony på 130 ikke skal bære en voksen mand på størrelse med ham på dit billede. Det er også klart, at den samme lille pony heller ikke skal bære dig, for du er også for høj. At Hrafn ikke er mærket endnu, det er da bare heldigt, men fordi den ikke er mærket nu, er det så ok at fortsætte på samme dumme måde??


  • #49   10. apr 2014 Så fordi man har overbelastede islændere i mange år så det ok???
    Derud over er sadlen for lille til den far og han sidder ude på bagsvitseln og giver hesten tryk i ryggen. Hesten er uderud over stærkt overvægtig og derfor burde den skulle bære endnu mindre.
    Og nej de billeder du viser er ikke normalt.

    Men den hest på billedet er præsis 130? det ved du fordi du målte det ?? mange har ikke rigtig styr på hvor store deres heste er. jeg købte en som stod til 130 men de havde aldrig sådan rigtig målt den.. den var så 135


    Derud over stop nu med alle dine billeder.. Det er TS som spørger om noget og du har nu vendt emnet til og handle om dig..! og hvad du mener er normalt og spammet indlægget med billeder af dine heste


  • #50   10. apr 2014 Så enig med Camilla L.
    Synes snart det er ret belastende at du i HVERT EVIG ENESTE emne skal poste tusindvis af billeder af dine heste, og de har aldrig relevans for emnet.
    Det er overhovedet ikke normalt at store ryttere rider på små ponyer. Det er synd for dyrene. Hvis du synes, at det er normalt, så er jeg glad for, at jeg ikke er hest hos dig....


  • #51   10. apr 2014 Jeg skal i hvert fald ikke have en ny hest, det er helt sikkert. Jeg glæder mig til Syrpa er klar til genoptræning. Hun savner at arbejde, kan jeg mærke, forsøger altid at komme med når de andre skal ride, og går i hælene på os når vi træner fra jorden, lille hyp. smiley

    Jeg er meget forsigtig med min hest og går mere op i hestevelfærd end de fleste. smiley


  • #52   10. apr 2014 Ane
    Nu det bestemt ikke fordi jeg mener du ikke går op i heste velfærd =) Og er sikker på du elsker din dejlige pony jeg sys dog måske du skulle skære lidt ned på hvor meget du rider den også ikke springe. Men sys da stadig godt du kan ride lidt ture.
    Men ellers så lav lidt jord arbejde =) evt lær hende og være håndhest så kan du tage hende med på tur hvis du har en anden hest du kan låne..
    Så en mindre rytter til og ride hende lidt evt? tænker også nu hun skal i genoptrænning så det måske meget godt ikke og lægge for meget vægt på hende til og starte med til hun er noget længere henne i processen?


  • #53   10. apr 2014 Jeg købte jo selv en større pony/hest til mig netop fordi jeg sys tulip min gamle pony er lidt for lille. Men beholder helt klart tulip og har nu fundet en mindre part som skal til og ride hende =) Også kan jeg stadig tage en tur på hende engang imellem. =) det dejligt

  • #54   10. apr 2014 Tak for forslaget, men jeg kommer til at ride hende hende ligeså meget som før, når hun kommer i form igen. Dog bliver det nok uden springning, for at spare hendes sene. Jeg er ikke ved at købe en ny hest, for Syrpa er min hest. smiley

  • #55   10. apr 2014 Er det mig der er komplet idiot, eller kan jeg ikke finde de kommentare i taler om som hestepigen skulle have skrevet? oO

  • #57   10. apr 2014 God damn, ville gerne have set de billeder.... Jeg er også bare født pisse nysgerrig, og nu skal jeg dø uden den viden. Dorh!

  • #58   10. apr 2014 Hestepigen har desværre slettet sine indlæg :(.
    På et af billederne er jeg helt enig med Camilla og Madsen at det var synd for hesten. Den var 130 eller deromkring, og det lignede manden var over 2 meter.


  • #59   10. apr 2014 Du er meget for lang og det ser altså ret tosset ud. Hellere for lang end for tung selvfølgelig! smiley men det idéelle ville jo være at købe en hest der passer til en. Forstår ikke hvorfor man går ud og køber en pony på 137 når man selv er 184 cm. Er selv 175 cm og rimelig tynd og jeg ville ikke ride så lille en pony.

    Ang Hestepigen, jeg kan heller ikke finde kommentarene eller hendes profil, men hest og rytter der er tale om, er her; http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/66/b8/i22394982._szw440h440_.jpg
    http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/7d/b8/i22395005._szw440h440_.jpg
    http://d2vqx76lplv3ab.cloudfront.net/8a/b8/i22395018._szw440h440_.jpg (læg mærke til dens ryg/bagpart smiley )


  • #60   10. apr 2014 Åh tak Mint. Nu kan jeg dø i fred igen smiley

  • #61   10. apr 2014 Ane nu kan man godt have mere end en hest smiley så selvom hende her er din hest kunne du jo godt købe en som passer dig nedre også stadig have hende som hygge.
    Husk at man ikke skal være egoistisk nå man har hest. Du skal gøre hvad der er bedst for hesten og ikke hvad der er bedst for dig selv


  • #62   10. apr 2014 Derud over så undre jeg mig over du laver dette indlæg da du åbentbart er ligeglad med hvad folk mener du vil stadig fortsætte præsis som før.

  • #64   10. apr 2014 Hestepigen har slettet sin profil, for hendes heste er heller ikke til at finde herinde længere....

  • #65   10. apr 2014 Jeg lavede jo bare emnet for at høre jeres meninger, ikke med henblik på at ændre noget, da jeg jo heldigvis kan mærke at min hest er tilpas med mig på ryggen. Jeg ville bare gerne høre, hvordan I synes det ser ud, så det er egentlig udseendet jeg tænkte på, som jeg også skrev til at starte med. Det har været fint at høre hvad I alle sammen synes og dejligt at I ønsker det bedste for min hest. Det gør jeg også. smiley

  • #66   10. apr 2014 Det er SÅ irriterende når man vil læse en debat og så er der en der har fjernet alle spor... xD

  • #67   10. apr 2014 Ja for man går også liiiige ud og køber en ekstra hest, mhhhhm det kan jeg godt se.

  • #68   10. apr 2014 Præcis, det er sgu et dyrt emne for mig det er. ;P

  • #69   10. apr 2014 Ane - Det der med, at din hest virker tilpas med det, kan du altså ikke bruge til noget. :o)
    Jeg har hørt om heste der er blevet redet mange måneder med brækkede ben, sammenvoksede torntappe og andre alvorlige skader, som de burde have reageret på.

    Så at den ikke viser tegn på ubehag, er absolut ingen garanti for, at der ikke er noget galt.


  • #70   10. apr 2014 Nejnej, det har du helt ret i, men jeg ville mene at man kunne se at hendes bevægelser var mindre fri og ubesværede, hvis hun følte jeg var for tung... Men ja, nogle heste viser bare ikke ubehag ret let!

  • #71   10. apr 2014 Jeg holder skam med Camilla L og de andre.
    Husk på, at heste er flokdyr, deres instinkt siger dem, at det er farligt at vise smerte og kan koste dem livet.
    Og selvom hvis den er tilfreds nu, vil du så ikke gerne have den holder sig sund og rask og lever mange år endnu? Selvom problemerne ikke er der nu, så kan de opstå af for lang tids overbelastning.


  • #72   10. apr 2014 Hvad siger I til 20%-reglen?

    Jeg er ingen dyremishandler... Slut med at sige sådan okay? Jeg kunne ikke være mere påpasselig og flink ved min hest. smiley


  • #73   10. apr 2014
    Det sværeste ved at være langbenet til en hest er at give den de korrekte signaler og have en korrekt opstilling. Der udover bringer man også super let hesten ud af balance fordi ens overkrop er så lang.

    Vægtmæssigt er der ikke noget, udover at hvis du skulle bruge en sadel så kunne du nok ikke finde en det mathcede bagdel og hest.


  • #74   10. apr 2014 Det er heldigvis noget jeg træner meget - min opstilling altså. smiley Jeg har haft en sadel, men det fungerede ikke for os, så nu køber jeg en lammesadel, så jeg kan sidde lidt bedre fast uden at få ondt i røvsen efter en tur på over en time. Tror også det er rarere for hestis ryg. smiley
    Forhåbentlig kan jeg lave den selv, så jeg kan skræddersy den i den rette størrelse og med ekstra trykfordeling i form af uldfilt. smiley


  • #75   10. apr 2014 Okay, så skrev jeg køber, når jeg vil lave den. xD

  • #76   10. apr 2014 Du kan netop ikke regne med at kunne se på den om den har ubehag - heller ikke på dens bevægelser. :o)

    Som Calla skriver, er det mod deres natur at vise smerte og ubehag, fordi det er tegn på svaghed. Heste kan gemme på mange flere smerter, end man tror.

    Mht. 20%-reglen, så er du for tung, hvis man regner ud fra, at en islænders normalvægt er omkring 350 kg. Jeg synes umiddelbart at en normalvægt på 400 kg er ret meget. Du må max veje 70 kg.


  • #77   10. apr 2014 Syrpa vejer ikke 350 kg for Søren! Hun er blevet vejet, da hun var i fin form, og da vejede hun 404 kg. Bum. Så jeg er ikke for tung ift 20%-reglen. Mit spørgsmål til den regel var for at høre, om I "tror på" den? smiley

  • #78   10. apr 2014 Hun var ikke overvægtig, da hun blev vejet. smiley

  • #79   10. apr 2014 Hvis man følger 20% "reglen" må min pony bære maks 72kg og hun vejer 360kg.

    Tilføjer lige: Jeg tror ikke på reglen. Jeg mener man skal kigge på den individuelle hest.


  • #80   10. apr 2014 Synes nu stadig det virker af ret meget for en islænder.

    Min hests normalvægt er 500 kg, og hun er altså noget større end en islænder, både i højde, bredde og længde.

    Og ja, jeg tror på 20%-reglen, og bruger den selv. Eller vil nok nærmere sige at jeg følger 15%-reglen, og så er 20% absolutte max. :o)


  • #81   10. apr 2014 Jeg vil ikke sige jeg decideret tror på reglen, men synes den er en fin som vejledning.





  • #83   10. apr 2014 Hmm, jeg kan jo bare sige hvad der stod på vægten. smiley

  • #84   10. apr 2014 Jeg har ihvertfald aldrig før hørt om en islænder, med en idealvægt på 400 kg :o)

  • #85   10. apr 2014 Hun kunne sikkert også godt tabe sig på det tidspunkt, men det skulle ikke være meget. Min nabos islænder som på INGEN måde er for tyk, vejer også omkring de 400 kg. smiley

  • #86   10. apr 2014 Synes bare det lyder voldsomt, at en lille islænder har en normalvægt på 400 kg, når min hest på 160 har en normalvægt på 500 kg.

  • #87   11. apr 2014 Det kommer jo an på Islænderens bygning! Nogle Islændere er jo grovere bygget end andre smiley Min veninde har 6 Islændere og to af de er "små" og de resterende fire er grove i det og ergo vejer de mere smiley

  • #88   11. apr 2014 Syrpa har nemlig en ret robust bygning. Ikke bare en dårlig undskyldning for at have en overvægtig hest.
    Tror I skulle se os ride live. smiley


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #90   11. apr 2014 Prøv nu at høre her. Hvis ponyen ikke kunne bære sin rytter ville den over tid få ondt i ryggen og evt ondt i benene også. Men først ondt i ryggen. Så hvis den ikke har det så er alt nok fint smiley

    Dog har jeg fundet dette
    http://go.tv2.dk/articlekrop/id-66258705:hver-tredje-rytter-er-for-tyk-til-hesten.html

    Har selv lige regnet ud at jeg vejer ca 14 % af min hests vægt.


  • #91   11. apr 2014 Emka:

    jeg kan godt li du skriver over tid, selvom den ikke har det nu, så kan belastning nu, godt være skyld i, at hesten om 2 år har fået ødelagt sin ryg.


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #92   11. apr 2014 Ja og spørgsmålet er jo om man tør se om den får ondt over tid. Men jeg formoder at hende der har oprettet dette indlæg netop har redet sin pony over en længere tid, flere år måske?
    Og egentlig ved jeg ikke hvor meget en pony, eller islænder kan bære. Har aldrig redet en selv. Jeg har selv en stor DV på 1,70


  • #93   11. apr 2014 Nej jeg synes slet ikke der er for stor! Måske en smule komisk med de lange ben.. men så længe din længde/størrelse ikke genere hesten ser jeg ingen grund til at tænke over det smiley

    Jeg har selv heste på 123, 141, 170

    Jeg er hverken for stor eller for lille.. måske ser det er smule uharmonisk ud med mine korte be på den store hest eller fødderne ved knæene på den lille men intet der genere dem. og så er jeg også GLAD for jeg vejer så lidt som jeg gør nu hvor jeg har den lille pony smiley


  • #94   11. apr 2014 Vil I ikke være søde at komme og se os ride til efteråret? smiley

  • #95   11. apr 2014 Emka - Det er helt korrekt - du glemmer bare lige, at heste kan have rigtig store smerter uden at vise det, så medmindre Ane har fået sin hest tjekket grundigt igennem, så ved hun ikke, om den har ondt eller ej. :o)

    Ane - Hvis du vælger at fortsætte med at ride den, så synes jeg helt bestemt du skal overveje, at få den tjekket igennem. Bare for at være sikker på, at den ikke har smerter du ikke har lagt mærke til. :o)


  • #96   11. apr 2014 Hun er blevet tjekket af en dygtig hestefys og er fin i hele kadaveret undtagen lige der hvor hun jo så har sin skade, nede ved hovsenebenet og den dybe bøjesene.
    Dyrlægen ved ikke hvad der kan være årsag til skaden, han har ikke nævnt en for tung rytter som en mulighed. smiley

    Jeg har allerede bestemt, at inden vi begynder på nogen form for genoptræning, skal fyssen se på hende igen, og hun skal selvfølgelig også godkendes af dyrlægen. smiley


  • #97   11. apr 2014 Jeg tænker mere på noget ala røntgen. :o)

  • #98   11. apr 2014 AF HELE KROPPEN????

  • #99   11. apr 2014 CTS og alle i andre. - i skulle måske overveje at i ikke har set hesten blive redet og jeg kan garantere jer for at Syrpa ikke lider nogle form for overlast. Ane er en meget dygtig og centreret rytter, og hun kan, på trods af sin længde og vægt, sidde i balance med Syrpa. Jeg ved hvor meget Ane går op i sin hest sundhed og velfærd, og hun kunne aldrig finde på at sætte sig op på en hest som ikke kunne bære hende. smiley

  • #100   11. apr 2014 Ej nu må I lige klappe hesten(hahahah,fredags humor), Ane er SÅ god til at lytte til sin hest, og hun ved hvad der er godt for hende, og Ane er bedre end gennemsnittet til at mærke om hesten har det godt. Hun har en enormt god mavefornemmelse, og hjernen fejler heller intet. Jeg ved at Ane ikke hun gør det for hendes skyld, men fordi at alle kan se hvor meget Syrpa nyder det. Jeg synes i skal tage ud og se de to sammen - de har noget helt særligt, og det kan man bare ikke komme uden om. Derfor VED jeg, at når Ane(og de andre mennesker hun har hest med) kan se og mærke at Syrpa og ikke har ondt(ud over den seneskade), så synes jeg at hun er godt på vej. At en dyrlæge, og en hestefys så oveni siger go for it, så synes jeg at det er endnu mere ok.
    Hvis I så også vidste hvor mange penge søde Ane har brugt på at få den rette undervisning, så hun kan sidde centeret, og sidde i balance, og derved ikke påvirke hestens balance, så giver det jer endnu mindre ret til at sige at Syrpa bare gemmer smerten.
    Ane sidder bedre på Syrpa, end jeg gør på min hest(1.60). Jeg er selv 1.65, og vejer MAX 50kg, så synes i skal lade Ane være i fred... BUM

    undskyld det nok ikke giver mening, men bliver lidt halvsur, også tænker jeg ikke over hvad jeg skriver, jeg skriver bare.
    God aften, og jeg håber I kan lade den ligge, for det er heldigvis ikke jeres hest.
    Find noget andet at lave, tak! smiley


  • #102   11. apr 2014 Xenia gør ikke grin med noget som helst. Og hvis du har skrevet pænt, er der heller ingen grund til at føle sig truffet. smiley

  • #103   11. apr 2014 Det kommer vel an på hvad din samvittighed er til. :o)

  • #104   11. apr 2014 Jeg er slet ikke i tvivl om, at Ane ikke gør noget for at skade sin hest. Det er der ingen her der antyder på nogen måde.

    Men faktum er bare at INGEN af jer ved, om hesten har ondt eller ej. For der findes mange tilfælde med heste, der har gået LÆNGE med forskellige skader. Derfor er der heller ingen af jer der kan udtale jer om, om Anes hest er skadet eller på nogen måde lider overlast. I kan gætte jer til det - men det vil altid kun være gætteri, med mindre hesten er ordentligt tjekket.

    Det er slet ikke sikkert, at hesten føler ubehag - men risikoen er der altså, når hun er så stor til den. For om I vil det eller ej, så ER det uharmonisk og der kan let opstå forskellige former for ubehag ved hesten, pga. det.

    Ærligtalt giver jeg ikke meget for en flok tøser der udtaler sig om, at hesten er sund eller rask - hvis det var muligt for jer at vurdere, ville ingen dyrlæger have arbejde. :o)

    Og Ane, jeg håber at din hest har det godt med det - og det har den da forhåbentlig også. Men jeg vil alligevel råde dig til at få den tjekket ordentligt igennem, bare for en sikkerhedsskyld. Det ville jeg gøre, hvis jeg var så stor til min hest.

    Pimp - Hov, er du mon dyrlæge? Hvordan kan du så ligefrem garantere noget om hestens sundhed? Er det ikke at overvurdere dine egne evner en smule? :o)


  • #106   11. apr 2014 Hun laver vitser ved sige klap hesten i et hesteforum! Åhhh Gud...

  • #107   11. apr 2014 CNS, nu skal du skrive pænt. Der er flere, der har mere end antydet, at jeg ikke tager mig ordentligt at min hest. Og helt ærligt, så vil jeg mene, at mange af dem derhar svaret, har udtalt sig mere bedrevidende end Xenia og P(i)MP lige har gjort. SLUT med dumt mudderkastning nu.
    Hvis jeg skal røntgenfotografere hele min hest forebyggende, uden at hverken dyrlæge, fys eller nogen andre har sagt, at de ser en grund til det, så skal jeg vist ikke have hest. Du er sikkert sød og alt muligt, CNS, og jeg er sikker på, at du bare vil fortælle mig noget fornuftigt, men jeg synes godt nok I er nogle stykker, der går rimeligt meget imod mig, og jeg synes ikke det er berettiget.
    Emnet var faktisk tænkt lidt som et hyggeemne, hvor vi kunne snakke om mine lange stankelben, men det blev det ikke helt synes jeg. Det kan være at jeg selv fik lagt op til debat, men det var oprindeligt ikke tanken.

    Bottom line, jeg beholder min hyp og rider på hende, så længe hun er glad og min mavefornemmelse er ok. Ellers bliver hun SELVFØLGELIG tjekket af de rette fagfolk. smiley


  • #108   11. apr 2014 Også lige for at få alt på det rene - jeg er ikke ude på at få nogen til at føle sig set ned på, eller på nogen måde gjort grin med, jeg har bare en dårlig humor, og jeg prøvede at løfte stemningen.
    også kan en røgnten se knogler, ikke muskler, spændinger mm. Der er større chance for at en hest har nogle spændinger, end for at hesten har tætsiddende torntappe, så jeg håber ikke at du har smidt penge efter fuld røgten uden mistanke. :s
    Nu stopper jeg, så god aften til alle. smiley


  • #109   11. apr 2014 Ane - Først, hvorfor kalder du mig CNS? :o)

    Men jeg er uenig.
    Jeg kan ikke umiddelbart se nogen der garanterer, at din hest lider overlast - ligesom Pimp fx garanterer at den ikke gør. Så det er løgn at sige, at nogen har udtale sig mere bedrevidende, for det kan jeg ikke se nogen gøre. Så er det ihvertfald noget jeg har overset.

    Jeg siger heller ikke, at du skal få din hest røntgenfotograferet. Jeg siger bare, at hverken du eller nogen anden kan garantere at din hest ikke lider overlast, med mindre du får den ordentligt tjekket. Og jeg siger, hvad jeg ville gøre i den situation. Jeg ville ikke få hele hesten røntgenfotograferet, kun ryg og evt. ben. Der er forhåbentlig ikke noget galt med din hest, især ikke når hverken dyrlæge eller fys siger noget - men igen, så kan en hest altså gemme på en utrolig smerte, som man ikke kan se eller mærke udefra. Dyrlæger og fysioterapeuter (og andre fagfolk) er ikke guder, der kan se alt og ved alt. De er også bare mennesker, der kan tage fejl eller overse noget - og igen, ikke alt kan ses udefra.

    Jeg siger ikke at du ikke skal beholde din hest eller at du ikke skal ride på den - jeg anbefaler dig bare at få den tjekket, for jeg ved at det ville jeg have det bedst med. Fordi man netop ikke altid selv kan mærke, om hesten rent faktisk er godt tilpas. Jeg ved bare hvor dårligt jeg ville have det med mig selv, hvis det viste sig, at jeg havde pådraget min hest en skade pga. overbelastning. Vi er jo alle forskellige, så selvfølgelig er det ok, hvis du ikke har det på samme måde. Af samme grund har jeg heller ikke sagt at du skal gøre hverken det ene eller det andet, blot givet en anbefaling med den tanke, at du helt sikkert vil gøre det bedste for din hest.

    Afslutningsvis vil jeg sige, at hvis man ikke kan tåle de svar der kommer, så skal man ikke oprette et emne i offentligt forum. Tingene udarter sig ikke altid, som man gerne vil. :o)


  • #110   11. apr 2014 Xenia - IGEN, er jeg åbenbart nødt til at påpege, at heste KAN gå rundt i lang tid med meget store smerter, som ikke kan ses udefra.

    Blot for at sige, at det er naivt at tro, at så længe man ikke kan se eller føle ubehag på hesten, så har den det nok ok - for det er altså ingen garanti.

    Og nu synes jeg ikke dette er helt uden mistanke, eftersom TS er ret stor til hesten, og grænser til at være for stor og alt for lang. Havde de passet perfekt sammen, havde jeg aldrig nævnt det.


  • #111   11. apr 2014 PRÆCIS, derfor kunne jeg heller ikke vide hvilke svar jeg ville få, og dermed hvad jeg skulle være forberedt på.

  • #113   11. apr 2014 Jeg føler at jeg bliver udstillet på en dum måde, som jeg ikke fortjener. Vi bør stoppe den her diskussion, for det fører ingen vejne hen. Jeg er indtil videre kun kommet til at føle mig forkert, hvilket jeg ikke synes er smart. Det er jo ikke meningen med tråden her. smiley

    Så vi slutter nu, inden det går helt galt. smiley Godnat smiley


  • #114   11. apr 2014 Jeg vender ikke det døve øre til, hvis jeg havde gjort det, ville jeg jo have skidt højt og flot på det hele, men det gør jeg ikke, jeg bliver bestemt berørt af det jeg får at vide. ´Jeg vil foreslå dig at tænke mere over hvordan du formulerer dig, for du fremstår ikke specielt rar, er jeg ked af at sige, Tina. :S

  • #117   11. apr 2014 Det med at rive springene ned var skrevet i sjov. Det er sket én gang på en anden hest, jeg red en enkelt gang. smiley
    Nå, men sov godt. smiley


  • #119   12. apr 2014 Tak. Og i lige måde. smiley

  • #120   12. apr 2014 Jeg er 183, og har for nyligt opdaget at min hoppe nok er lavere end jeg troede. Hun ligger nok på omkring de 136-37, men føles stor under rytter fordi hun er så stærk.

    Jeg synes at en sadel hjælper meget på udseendet. Jeg ligner også en voksen på en pony når jeg rider uden, men det er som om en korrekt sadel hjælper. Der er en del på højde med os der kommer til at købe de populære modeller med monster knæpuder, som skubber dem ud over bagvidsel, og det er ikke pænt. Det gør en verden til forskel at finde noget man rent faktisk kan være i, uden at lade det gå ud over anlægsfladen.

    Jeg tror også at du har været optimistisk med vægten. En hest på de der 137-138 burde nok nærmere ligge på 350kg, hvis ikke en fis mindre. Men det kan du måle.

    Jeg er selv meget forsigtig med at springe, og rider kun meget lidt uden sadel, men vi har gået distance og jævnlige langture uden problemer. Problemet med os, hvor vægten skyldes højden er jo at vi ikke har det store at fordele vægten på, så det bliver koncentreret - det tænker jeg meget over når jeg rider uden sadel. Ud over det, så har min hoppe en eksplosiv galop, hvor hun i anspringet nogen gange kommer til at sparke undersiden af min fod... Der er det rart at balancen er på plads. smiley

    Jeg vil sindssygt gerne ride alrid, men det er springene der gør at jeg tøver - evt bliver det min part (en noget mindre pige) som tager konkurrencerne, og så må jeg satse på ovalbane/distance på en anden hest. Det er jeg nødt til at snakke med kiropraktor/dyrlæge om.


  • #121   12. apr 2014 Tak for svar. smiley
    En sadel gør meg, som du siger. Jeg har ikke kunnet finde en der fungerer for os begge, og derfor har jeg redet meget uden sadel. Jeg køber en lammeskindssadel så snart jeg har solgt min nuværende sadel. smiley


  • #122   12. apr 2014 Jeg springer ikke længere. Det har vi gjort meget sjældent smiley

  • #123   12. apr 2014 Ane - prøv evt at kontakte lusitano fyn. Hun har en del bomløse som passer både til den lange rytter, men også den korte hest. Har du råd, så er Baloun anbefalet ef rigtigt mange islænderryttere.

    Ellers har min mor og jeg været rigtigt glade for Park Hall sadlerne. Der udvælger man en basismodel med sadelmageren, derefter skræddersyes den efter dine anvisninger. Jeg har selv en Jaguar, men den er fuldstændigt custom-made, så jeg ved ikke hvordan de ellers er.

    Ikke fordi der er noget decideret galt med lammeskindssadlerne, de (i hvert fald dem jeg tænker på) fordeler bare ikke rigtigt vægten, så spørgsmålet er om det kan betale sig, fremfor at købe et godt trykfordelende underlag og en ridegjord. smiley


  • #124   12. apr 2014 Jeg laver enten lammesadlen selv, ellers kommer jeg mere trykfordelende uldfilt ind i en købt lammeskindssadel. smiley
    Jeg kommer til at ride uden bøjler i den. smiley


  • #125   12. apr 2014 Jeg synes at du er for lang og for tung. Jeg er en høj pige på de 177-78 måske og vejer 58 kg - og har en kraftig/robust araber på 153 cm. Ifølge 20%-reglen ville han kunne bære 90 kg.. og der skal da i hvert fald aldrig 90 kg op på hans ryg smiley
    Jeg går ikke ind for nogle regler, men jeg synes 15% reglen er en god ledetråd. 20% synes jeg ofte bliver for meget.

    Altså jeg lader ikke nogle jeg bedømmer til at være over 65 kg komme op på min. Nu har han heller ej en stærk ryg, har nogle problemer i kadavaret, osv.


  • #126   13. apr 2014 Jeg kan slet ikke forstå hvordan din hest kan veje 400 kg..
    Min knabstrupper på 143 cm vejer 375


  • #128   13. apr 2014 Jeg er bedøvende ligeglad med hvad I tror min hest vejer. Sorry.

    Jeg har ikke stigbøjler, for det hjælper mig ikke. Det skaber kun spændinger og smerte hos mig. smiley


  • #129   13. apr 2014 Jeg synes bestemt heller ikke, at du skal vælge en sadel med stigbøjler. Dine ben ville komme alt for langt op, og det ville ødelægge din opstilling og balancepunkt fuldstændig.

  • #130   13. apr 2014 Prøver i at få solgt hendes hest??!

  • #131   13. apr 2014 Det lader til det.. Tror de vil have hende! smiley

  • #134   14. apr 2014 Jeg kan slet ikke se problemet. Synes det ser helt fint ud smiley

  • #136   14. apr 2014 Nu læste jeg lige tråden igennem og så blandt andet Xenia, der sagde at dem der mener Ane er for stor skal "klappe hesten", så er det der jeg tænker at det jo var Ane selv der spurgte om vores mening, så hvorfor skulle vi "klappe hesten". Hvis ikke man vil have et hudløst ærligt svar, skal man ikke gå på hestegalleri med spørgsmål smiley

  • #137   14. apr 2014 Har man værre balance fordi man har længere ben? Det forstår jeg altså ikke.

  • #139   14. apr 2014 Birkelund

    "Korrekt" brug af schenkler afhænger udelukkende af hvordan hesten er trænet, og undskyld mig, men der er rigeligt forkert gående heste med små ryttere til at du ikke kan give højden skylden for det. Køber jeg en kæmpe hest af en rytter der bare er 10 cm lavere end mig vil mine schenkler alligevel ikke indvirke på nøjagtigt den måde tidligere ejers gjorde, men så er det jo heldigt at de heste jeg har ikke har været så fasvage at det var et problem for dem. hver eneste gang en ny rytter sætter sig op, skal hesten tilpasse sig dennes særlige idiosynkratiske signaler. Det er ikke anderledes for heste med kort og langbenet ryttere. Min part er lav, og hun har faktisk sværere ved at få min hest til at gå korrekt end jeg har. smiley

    Det der med at dit tyngdepunkt er afhængigt af hestens højde er nyt for mig, men jeg synes at det lyder interessant, og jeg vil gerne læse mere. Hvis du kan bidrage med et link, så ville det være dejligt.

    Du skriver at det er umuligt for en høj person at få en hest i den størrelse til at gå korrekt. Det er der jo masser af eksempler på at de kan?

    Tag nu Anne Sofie Nielsen som eksempel. Hun er i hvert fald også 180+, og hun lever altså af at levere godt gående heste på trods af forkerte schenkler, umulig balance, og hvad der nu ellers burde være problemet. Måske er hun ikke den perfekte rytter i alles øjne, men hun gør det da bedre end så mange andre lave mennesker. Søren Madsen er også godt deropaf, og han er en af de allerbedste islandsheste-ryttere der findes... i hvert fald efter min ydmyge mening. Der er også mænd der er endnu højere, men jeg ved ikke hvordan de rider.

    Jeg er enig i at en hest der ikke arbejder korrekt vil få det skidt - men det har igen ikke noget med rytterens højde at gøre. Det har noget med rytterens evner, evt også vægt, at gøre.


  • #141   14. apr 2014 Jeg har nævnt to ved navn. Da jeg ikke er VIP kan jeg ikke lægge billeder i tråden. De er ca på højde med mig, og er kun meget lidt lavere end TS. Du kan sikkert finde dårlige billeder, men dem der er interessante er de gode, idet du faktisk påstår at det ikke kan lade sig gøre. Jeg vil foreslå en tur på google, da de begge er ret kendte ryttere, og derfor ikke er svære at finde.

    Men jeg kan sætte dig i gang.
    Søren Maden er at finde her http://www.debelmose.dk/
    Anne Sofie Nielsen er her http://nordhest.com/ (der er ikke mange billeder, men prøv evt under hingste)

    Der findes også utallige youtube videoer og billeder rundt omkring på nettet.

    Og så håber jeg at du er flink at kvittere med et link til noget omkring tyngdepunktet.


  • #142   14. apr 2014 Birkelund, på hvilke billeder viser min hest smerte?

  • #143   15. apr 2014 Dyreplageri!

    Ej, spøg til side, det ser godt ud, Ane! smiley Fortsæt du bare smiley


  • #145   15. apr 2014 Tina

    Det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. De rider begge flot i forhold til så mange andre lavere islænderryttere, og de formår begge at lette hestene fortil - vel at mærke ikke dem allesammen, men er der bare ét billede, så er det jo bevist at det ikke er umuligt. Hvis islænderridning generelt skurrer i dit øje, så kan vi tage det op andetsteds, men min store pointe er at det ikke er højden der gør forskellen. De to rider BEDRE end gennemsnittet, ikke værre, hvilket burde være tilfældet.

    Siger billeder ikke en dyt - jamen, så kan Birkelund vel hellere ikke kritisere Ane på baggrund af billeder?


  • #146   15. apr 2014 Der er da langt over hundrede mennesker der mener at man ganske let kan gøre sig klog på baggrund af billeder xD


  • #147   15. apr 2014 Birkelund, jeg vil også gerne se de billeder hvor Syrlingen gå så forkert at hun får skader.

  • #149   15. apr 2014 Tina

    Det du skriver giver ikke mening. Du kan ikke løfte en hest fortil (brystkassen) med et næsebånd. Det er et spørgsmål om sætning bagtil og lethed fortil.

    Hvordan kan du sagtens se at rytter er for stor, hvis du ikke kan se om hesten går rigtigt eller ej. Argumentet er jo at hesten ikke kan gå rigtigt pga rytters højde, så det skal man vel kunne se før man kan udtale sig om det.


  • #151   15. apr 2014 Det vil jeg glæde mig til. smiley

  • #152   16. apr 2014 Birkelund

    Om jeg har fået lov at kalde to mennesker høje og dygtige? Nej. Det kan jeg ikke sige at jeg har. Hvis du vil trække enkelte billeder ud for at illustrere at de er dårlige ryttere på grund af deres højde, så må du selv indhente tilladelse.

    Kommer der i øvrigt snart noget omkring balancepunktet, eller forventer du at folk bare tager dit ord for det?


Kommentér på:
Hests og rytters størrelse...

Annonce