{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tre rings bid
  • #2   23. jul 2014 Hvorfor ikke bare lære hesten eller ponyen et bedre stop signal? smiley

  • #4   23. jul 2014 Fordi jeg brugte det som kørebid, så var det smart man kunne indstille på hvor hårdt biddet var

  • #5   23. jul 2014 Jeg må ærligt indrømme, at jeg lige skulle have et spark i røven, da jeg endelig godt vidste at Skalle ville springe meget bedre uden bid.
    Jeg kan i hvert fald takke Mia for at give mig det spark i røven, uden hende ville jeg endelig stadig have sprunget med bid, fordi jeg manglede modet til at lægge en bidløs trense på smiley

    Og ja, hesten sprang også meget bedre i cordeo og var ti gange nemmere til at stoppe smiley

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201743916993534&set=a.1339128052136.40804.1649199984&type=1&theater


  • #6   23. jul 2014 Jeg brugte det til min pony. Han var pisse stærk ( Lam i den ene side af munden, fra tidligere ejer) Han har været ude for meget, og fandt ud af han kunne stikke af. Sprang også med alm bid til stævner, Men kunne et stoppe og havde kun benene at dreje med. Når vi skulle højre rundt. Så for os var det super godt, Det er ikke noget skapt bid, overhovedet. Et bid er aldrig skapere end hånden der holder det. og jeg vil 1000000000 gange heller, tag en gang i tøjlen, end at sidde og hive hele vejen rundt. Min store springhest går også med pelham. De heste som vil frem i verden, har altså bare et ekstra gear, og sådan er det bare, det betyder ikke at de ikke kan stop signalet.

  • #7   23. jul 2014 jeg har også redet med 3-rings, fordi hun er bare bumstærk at ride. desuden er det os vigtigt at skifte bid engang imellem, for både hest og rytter udvikler sig og så skal der nogen gange andre ting til før at man udvikler sig mere. jeg gik fra trerings, til sidepull til tredelt. lide nu er det, det tredelte der virker. om en måned er det måske et helt 4 bid der virker smiley og biddet er aldrig stærkere end hånden der førre det, så har man rolige hænder og er let på tøjlen så er det ikke hårde end alle andre.

  • #8   23. jul 2014 Jeg brugte det dengang fordi jeg var dum nok til at tro det var smart og bedre for mig og hesten. Et bid fanden har skabt! Det gjorde ikke andet end at nive min hest i munden konstant og give mundsår. til min hvis blindhed blev jeg ved med at ride med det..

    Jeps. et bid som burde være ulovligt i mine øjne smiley


  • #9   23. jul 2014 Jeg kommer nok til at ride med enten pelham eller kimbelwick en dag da jeg skal ud at ride jagter. Jeg håber dog det kan undgås men tvivler da hestenes flok og flugt instinkt virkelig sættes i gang i en jagt. Så selv om stopsignalet fungerer 110% i alle andre sammenhænge så kan det godt slå fra i de situationer. Og hellere en hest jeg kan styre end at sætte andre i fare!

    Mvh TT smiley


  • #10   23. jul 2014 syns 3-rings bid og pelham brugt på den forkerte måde (alstå hvor man ikke vil ha kandar effekt) en noget fis og er kun fo dovne ryttere der ikke gider indlære et ordentligt stop signal , og gøre den mere styrbar.

    folk bruger det mest hvis deres heste løber og de er svære at holde.. ja det er klart signalerne virker bedre og hesten er nemmere at stoppe.... DET GØR JO PISSE ONDT PÅ DYRET!! er tøjlerne i den nederste ring kan du nemt lave et pres på 20 - 25 kg tryg lige ned på tungen, som er det mest følsomme organ på hesten. og de 20-25 kg er overhovedet ikke unormalt for dem der bruger 3-rings bid. syns faktisk det lidt mishandling..

    i alle andre tilfælde må vi ikke gøre noget der gør ondt på vores dyr, både heste, hunde, katte osv.... hvis der er noget der slår sin hund er man straks efter dem fordi det er dyremishandling (for dét er det!) men når man trækker sin hest i munden bed et bid, som faktisk gi hesten ligeså store smerter, faktisk mere, så er det pludseligt i orden?!...

    er jeg den eneste der kan se at der er noget fuldstændigt galt oven i hovederne på folk der bruger sådan nogle bid, eller bare trækker hårdt i et alm bid, ser godt nok mange der nærmet hænger sig i tøjlerne med hele deres kropsvægt for at stoppe hesten... ja undskyld mig men så syns jeg man er fuldkommen idiot! og så man bagefter kan gå ud og sige man elsker dyret..?! du har lige flået dens mund i stykker, så den vil ha ondt i tungen til næste dag, hvor du så starter forfra igen smiley

    ps jeg er selv bid rytter smiley men gør alt for at undgå unødigt tag i tøjlen, og ville faktisk helst bruge mecklem trense med clips (håber snart jeg kan købe en)


    profilbillede
  • #11   23. jul 2014 Så I mener virkelig at det er værre at bruge et trerings bid til en jagt end at udsætte andre inkl hest for fare fordi dens instinkter sætter ind??? smiley

    Mvh TT


  • #12   23. jul 2014
    Skal man absolut vælge noget stærkt, så synes jeg et tre rings bid er det mest elendige og vælge fordi det så let render om og bliver vandret :o)


  • #13   23. jul 2014 Krikken - nu har jeg aldrig brugt et stærkt bid da jeg ikke er tilhænger af det, men i nogle tilfælde er det mest forsvarligt. Hvad ville du så anbefale? Har før fået anbefalet kimbelwick...

    Mvh TT




  • #14   23. jul 2014
    Pelham eller kimblewick :o).


  • #15   23. jul 2014 Så er jeg alligevel ikke helt lost selv om de fleste i tråden mener jeg mishandler hesten smiley

  • #16   23. jul 2014 Dog kan man måske sige at pelham er et torings bid? smiley og kimbelwick almindelig med kæde? smiley

  • #17   23. jul 2014 team tindur: så for det første er der noget der heder træning... og ellers nej self skal man ikke sætte sig selv og andre i fare, hvis man endelig skal bruge et tre-ring så kan man sætte 2 tøjler i.. så har man en sikkerhed, plus at man jo kan tage i begge tøjler så den indirekte effekt bliver mindre.

    men det et helt utroligt stort pres på hesten tunge, og virkelig kan forvolde nogle skader i hestens mund, som ikke umiddelbart er synlige. så når man trækker i en af de nederste ringe skal det virkelig gøres med omtanke!

    der er nogen der har prøvet at lave en efterligning af de træk nogen tager i tøjlen.. og det var alm bid, så lavede de nogen ryk i tøjlen, som man faktisk ser mange ryttere gøre, og der kom en dyb kløft på tungen der var lavet af gibs (tror jeg) og også under tungen smiley og med et ryk knark underkæben rent faktisk af! og det var alm. bid... smiley så tænk på hvor ondt det gør på hesten! og så med træ-rings bid?!! smiley det jo sindssygt


  • #18   23. jul 2014 Synes et trerings ofte bliver dømt alt for hårdt.. Er fuldkommen enig i der findes mange der slet ikke burde få lov at have et bid som det mellem hænderne, men som Marie Louise skriver, er det ikke stærkere end hånden der holder det.
    Jeg har en hoppe der har det ekstra gear, og hun har prøvet alle bid stort set, og jeg støtter hende kun op på det, og som i kan se giver jeg også efter på springene.. Vi aldrig ride i dressur med det, det fuldstændig voldsomt. Jeg ved godt spring burde kunne rides i cordeo og og ,.. Men jeg træner hellere med dette, end at jeg risikere at min hest og jeg suser rundt og jeg ikke kan stoppe. Hun KAN stoppe, men hun tager bare MEGET lang tid på det, fx prøvede jeg det med et Baucher.. Det var ubehageligt for både hesten og jeg..


    profilbillede
  • #19   23. jul 2014 Christina - hvis du kendte mig lidt her inde fra så ville du have vidst at jeg ikke er den der hopper over hvor gærdet er lavest! Jeg går utroligt meget op i hestens velfærd og træning og at dette foregår så skånsomt som muligt. Det tror jeg der er flere her inde der kan bekræfte. Men jeg er såpas erfaren at jeg godt ved hvordan hestens instinkter fungerer så derfor vil jeg vælge pelham eller kimbelwick til jagt når vi kommer så langt. Det er meget bedre for min hest at jeg giver et lille træk i tøjlen og signalet går igennem end at jeg sidder og flår i hans mund uden at få kontakt!

    Mvh TT




  • #20   24. jul 2014 Problemet med trering kontra f.eks kimberwick og islænder stang er den manglende kæde. Uden kæde er der intet der stopper biddet fra at rotere yderligere, hvilket korter nakkestykket betydeligt, og får biddet meget højt op mod kindtænderne lige pludseligt.

    Jeg red også med det i en periode, også i forbindelse med en for stærk hest, og fandt, ligesom flere her, at løsningen i virkeligeden var et blødere og mere stabilt bid, ikke et hårdere. Jeg kan lettere styre min hest alene og i flok på et RS bid end jeg nogensinde har kunnet på et trerings. Signalet sidder i langt højere grad i sædet nu (jeg er dog ikke på cordeo niveau).


  • #21   24. jul 2014 Jeg bruger det på tændte heste i massestarten til distance. Skal være sikker på at kunne holde hesten og ikke være til fare for andre, så her er ringbidet løsningen på nogen heste.
    Skal lige siges at jeg stræber efter at kun ride med den mængde metal det er nødvendigt, men langt de fleste distanceheste skal starte med lidt mere "metal" end hvad de skal gå med resten af ridtet.


  • #22   24. jul 2014 Mcfluff: Man kan få læderremmen til sit treringsbid så det ikke bare roterer smiley

  • #23   24. jul 2014 Tindur: ja self er et træk bedre, men der er bare mange der ikke har respekt for sådanne bid.. Og hvis hesten ikke løber skal man virkelig ride med meget små signaler og meget blid hånd da det jo lægger stort pres på tungen hver gang mam tager i tøjlen, jo ik kun når den prøver at løbe..

    Laksen: ja det med bestemmer hvor stærkt bidet er, er rigtigt nok... Men nu er det jo sådan at tre-rings biddet jo lige præcis bliver stærkere, da dit træk i tøjlen bliver 3 gange så stort. Så på den måde bliver det et stærkt bid..

    Men hvis man ikke vil fovolde sin hest smerter i munden, og derfor rider med uroligt let hånd med tre-rings bid, så kan man da lige så godt bruge alm trense bid hvor man har mere plads til at tage mere i tøjlen.. Plus hesten vil være mere.følsom da presset biver endnu mindre i den blide hånd.. For det jo fuldstændigt unødvendigt med tre-rings bid.

    Til det formål de fleste bruger det til, nettop for det går bedre igennem og der med og giver hård pres på tungen, så vil det gi smerter på hesten!


  • #24   24. jul 2014 jeg synes nu ikk at det så kan være lige meget at bruge trerings bid, når man rider med let hånd. når jeg rider på springbanen, er det nemmere for mig og min hest at det skal være en let henvisning når man skal rundt, end man skal lave hårde/store henvisninger når man skal lave skarpe vendinger på banen, og det drejer sig om sekunder derinde

  • #25   24. jul 2014 ja men det jo så der jeg mener at hesten skal lære at gå på fine hjælper, så man ikke skal lave hårde henvisninger, selv om det er et alm trense bid smiley

    og har man lært at dreje hesten for udvendige ben og tøjle, så er der ik brug for ret meget hjælp fra indvendige tøjle, og så betyder det altså intet om det er 3-rings eller ej, da man kun skal støtte på udvendige, og lede lidt med indvendige og resten skal være ben.
    så jo det kan være lige meget, eftersom man ikke må dreje hesten kun på tøjle... smiley


  • #26   24. jul 2014 Christina - Men hvad når hesten slår fra pga. flugt og flok instinktet..?? Det eneste tidspunkt jeg vurderer at bruge pelham/kimbelwick er til en jagt. På banen(ride huset) ser jeg ingen grund til det da hestene jo ikke kan løbe ret langt og forvolde så stor skade som i det fri. Så der handler det om at træne, træne, træne så det ikke er nødvendigt med andet end alm bid. Det er ikke så nemt i en jagtsituation....

    Mvh TT


  • #27   24. jul 2014 nu rider jeg ik selv jagt. men jeg ville nok, som jeg også skrev tidligere, bruge 2 tøjler.

    altså så man sætter én i den alm bid ring, der virker direkte på bidet. og så ha en ekstra, som en slags sikkerhed hvis jeg ikke kunne holde hesten, i den nederste bidring, som så virker indirekte og tager hårde ved, i nødstilfælde..

    men ville kun bruge den indirekte tøjle hvis det var meget nødvendigt, da det jo som sagt gør (undskyld sproget) skide ondt på hesten, ellers ville jeg lade den være rimelig løs.
    og med to tøjler har man muglighed for kun at bruge den ene, frem for delta tøjler.

    altså det ville jeg gøre... men at stop signalet virkeligt er indlært godt gør stadig en stor forskel.


  • #28   24. jul 2014
    Det gør en stor forskel at stopsignalet er indlært godt ja, men desværre er det ofte svært at hamle op med et flokinstinkt og muligvis også flugt når der er fuld galop og 20-30 heste eller flere afsted.

    Jeg gad godt se den person der for sæde kan stoppe sin hest promte, uden det er øvet på forhånd og at den så bare står imens de andre galopere videre væk.


  • #29   24. jul 2014 det ved jeg... har heller ik sagt andet. men et godt stopsignal er altid godt, og så ville jeg som sagt bruge to tøjler så jeg har en "nødbremse".

    men at træne sin hest i at stoppe hurtigt det kan læres på ture.

    jeg kunne stoppe min gamle fjordhest selv om de andre løb... deres instinkter er ens ligegyldig race, og det var alm trense bid smiley siger bare det kan læres...
    og har desuden heller ik sagt man kunne stoppe kun for sæde, og uden at ha trænet det, hvis de løber.. (det da vildt som folk overdriver det man skriver smiley )
    men det kan godt lade sig gøre på et alm bid og en veltrænet hest. self vil den løbe med først med det jo ik umuligt at stoppe dem med et alm bid.


  • #30   25. jul 2014
    Det er heller ikke det jeg snakker om ;o). Jeg snakker om at kunne stoppe hesten midt i der er 30 andre heste der drøner forbi ;o).


  • #31   25. jul 2014 Hestenes instinkter er sjældent ens! Hvis du tror det må du læse noget mere og sætte dig og studere hesteflokker smiley Har du hørt om de 5 F`er?? Hestene har forskellige instinkter der er mere fremtrædende end andre. Nogle heste har foder instinktet som det største, andre formeringen og nogle tredje flugtinstinktet. Eller flokinstinktet. Og nogle heste gør alt for at blive fri for smerte... Dette har intet med race at gøre men om hver enkelte hest som individ. smiley

    Mvh TT


  • #32   25. jul 2014 ja. og det har jeg da heller ik sagt skulle kunne lade sig gøre kun for sæde.. og som sagt ville jeg også bruge en ekstra tøjle på 3. ring som man kan bruge hvis man ik kan stoppe den! har ikke sagt andet!

    ville bare ikke ride kun med én tøjle og så i tredje ring, da jeg har den holdning det er synd for hesten og det skader for meget og gør ondt.. men i nødstilfælde ville jeg selvfølgelig hellere trække i den end risikere at jeg selv eller andre kom til skade.

    det er bare et utroligt hårdt tryg der kommer, det syns jeg man skal ha respekt for og ikke bare bruge, hvis det nok kun at tage direkte i bidet. syns bare at folk ikke tænker så meget over hvordan der faktisk må føles for hesten, og tænker over hvor ondt et bid kan gøre, fordi det jo ikke lige giver synlige skader.. (ved godt dette ikke lige havde noget med din kommentar at gøre Krikken)


  • #33   25. jul 2014 nej nej mener da heller ik at alle heste er ens! det skulle bare ikke dømmes fordi det var en fjordhest, og i så ville mene det kun var derfor den kan stoppes, for det kan andre heste også...

  • #34   25. jul 2014 Grafik

    Ja, det kan (burde) man, men det er der godt nok ikke mange der tænker over.


  • #35   25. jul 2014 Christina: To tøjler er bare ikke særlig behageligt eller nemt at håndtere. I distance er det vigtigt man kan slippe tøjlen og gripe sin skylle flaske - hænde vandet over hesten og smide flasken fra sig. For derefter hurtigt samle tøjlen op igen og forsætte. Dette foregår for de aller bedste i galop, skulle man have to tøjler ville det være umuligt at holde styr på.
    Jeg vil forsat bruge ringbid (eller lignende) på de heste som i starten tænder så meget op at de kun kan holdes på dette bid. Grunden til jeg bedst kan li ringbidet er at man lyn hurtigt ude på ruten kan indstille bidet. Det vigtigste ved at ride i felt er altid at ikle være til fare for andre, derfor håber jeg virkelig folk vil smide deres principper væk og ride med det udstyr det er nødvendigt når de starter ud i et felt!


  • #36   25. jul 2014 Grafik - Mange tak smiley Hvorhenne jeg så lidt har lyst til at smide det bid i min hest sin mund så er det den sikreste måde. Jeg har jo også et ansvar for andre. Jeg har drømt om jagter i årevis og havde ikke krisen ramt os havde jeg været der med min tidligere hest. Og uanset hvor meget jeg går op i min hest så skal ikke folk sin frygt for disse bid få ødelægge min drøm. Jeg har en meget rolig og blød hånd så jeg forvolder nok ikke min hest særlig smerte medmindre han slår fra og det bliver nødvendigt. Jeg har den overbevisning at ud fra mit syn og omsorg for hesten så kommer han ikke til at lide i mine hænder.

    Mvh TT


  • #37   25. jul 2014 TT: Enig, det er netop andres sikkerhed man sætter på spil hvis hesten ikke lige kan kontrollere sit flokinstint smiley Jeg fik ødelagt Grafik pga en rytter ikke kunne holde hesten og påtrods af opfordring fra landsholdstræneren stadig nægtede at bruge et ringbid! Hesten stak af og løb direkte ind i Grafik.

  • #38   25. jul 2014 smiley Hold da op! smiley Så håber jeg hun blev smid af holdet! smiley Pådrog han sig mange skader? smiley

  • #39   25. jul 2014 Hun blev ikke smide af holdet, men det gjorde da at min EM drøm sluttede med et brag smiley Grafik kom hjem med en skade i den dybe bøjesene på forbenet samt en graffelbåndsskade i bagbenet som vi først opdagde flere år efter smiley Samtidig fin han slået sine hofter skæve, så ja han blev ret smadret smiley Og et andet bid kunne måske have ændret hele siuationen.

  • #40   25. jul 2014 Hold da op smiley Hun burde have blevet stillet til ansvar! smiley Dumme uansvarlige so! En røvfuld skulle hun have haft! smiley Stakkels Grafik smiley

  • #41   26. jul 2014 Hov hov. Uheld sker. Der er ingen grund til at kalde et andet menneske en so og opfodre til vold, fordi hun ikke vil lægge hårdt udstyr på hesten. Mon ikke det i sidste ende ville være langt mere effektivt at hun indlærte stop, i stedet for at gøre hesten hårdere og hårdere via udstyr.

  • #42   26. jul 2014 McFluff: Måske du skulle prøve at komme ud og opleve distance-verden og ride i et felt før du begynder at udtale dig smiley
    Man rider altså ude i naturen blandt andre heste, mennesker samt langs veje. Og andres sikkerhed SKAL stå øverst på ens liste, derfor må man altså smide "principper" som fungere på banen ud og ride med den mængde metal hesten kræver. Nu er det jo ikke sådan at man i distance rider med stramme tøjler hele tiden, nej man har ofte løse tøjler og lader hesten gå sit. Men man skal kumme stoppe den hvis dem begynder at løbe.


  • #43   26. jul 2014 Team Grafik

    Jamen, jeg har skam redet distance (og fællesture, og O-ridt), endda på en hest der før i tiden ALTID løb ad hulen til med mig. Og jeg mener stadig at man bør træne sin hest. Det var en af de ting jeg fik styr på INDEN jeg prøvede at stille hesten til distance. Jeg mener at pigen har fejlet, men jeg mener at fejlen ligger i træningen, ikke i at nægte at lægge et hårdt bid på hesten.

    Faktisk var en del af løsningen at lægge et blødere bid på hesten og slappe mere af. Jo hårdere jeg blev, des hårdere blev hesten - det er også der min egen erfaring med netop 3-ringsbiddet kommer ind i billedet.


  • #44   26. jul 2014 Kan så sige at selv den mest velredet hest kan tænde helt af i et felt, man kan simpelthen ikke træne flokinstintet ud af hesten. Kender virkelig ikke en eneste til distancehest, som ikke skal gå med lidt ekstra hjælpemidler i første loop.
    Grafik skulle f.eks have ringbid på, men så snart han havde løbet hidsighederne ud, ja så kunne han gå med en blomsterhackamore for helt løse tøjler, benyttede ikke engang tøjlen til at stoppe da han kunne stoppe for en fløjten.
    Marko derimod kræver ikke så meget metal i bidet, han skal starte ud med martingal og et alm trensebid. Tilgengæl kræver han mere metal i sin hackamore og kan kun gå med en S-hackamore ellers har jeg ikke kontrollen.
    Og inden du kaster "få styr på din grund-dressur" i hovedet på mig, så kan jeg sige Grafik kan gå M-klasser i dressur og Marko kan øvelser op til LA2, han er dog kun startet i LC fordi han glor og spænder meget, men har aldrig gået under 64% - så min grunddressur er på plads og det er noget jeg går meget op i at have på plads.

    Ja den rytter som red mig og Grafik ned, kunne godt have haft brugt meget mere tid på sin dressur - det vil jeg aldrig benægte. Men et ringbid kunne nok også have forhindret episoden, og havde det ikke - ja så var jeg nok heller ikke så bitter over det. Men når hun bliver rådet af både chef de cip og landsholdstræner til at skifte bid, uden at gøre det og ender med at ride 3 heste ned - ja så bliver man altså ret så bitter over at have mistet "alt" pga hende. Jeg var kvalificeret til EM, havde ikke behøvet at tage med til det stævne, gjorde det kun for at støtte mine landsmænd og få en god holdånd - og kommer hjem med en ødelagt hest og mistede chancen for EM.


  • #45   26. jul 2014 Bitterheden kan jeg godt forstå, men jeg fatter ikke hvad hun lavede der til at starte med hvis der ikke er styr på hesten. Har træneren eller holdet ikke noget ansvar i forhold til hvem der udvælges og hvordan der trænes?

    Mht dressur - det er ikke det jeg er ude i. Min kan ikke gå noget fancy, og jeg forstår ikke alle forkortelserne, men jeg har arbejdet meget med afspænding, korrekt bæring og stopsignal - de ting er vigtige om du er til dressur, western, hacking, spring.. whatever. Om dyret kan danse ballet er jeg ikke så interesseret i. Næ, egentligt viser undersøgelserne jo dressurheste er blandt de mest stressede af arbejdshestene, så måske er der noget at tage fat i der.

    Jeg aner ikke hvordan du personligt rider, og så længe du har styr på din hest, og ikke gør den ondt, så vil jeg hellere ikke blande mig i det. Jeg kan bare ikke gøres enig i at man bare skruer op for udstyret, før man har prøvet simplere, mere hestevenlige, veje. Rid med hvad du er tryggest ved, men sid ikke her og fortæl mig at jeg ikke kan ride distance uden stangeffekt på et dyr med flokinstink, for det både kan og har jeg gjort - og det så jeg mange andre også gøre til det ridt (KBH-ridtet). Jeg rider ikke M/LA/whatever, men jeg kan styre (eller, stoppe) min hest, og mere mener jeg ikke er nødvendigt for at kunne ride med blødt bid eller endda bidløst.

    Og stod jeg i en situation hvor alverdens træning ikke virkede, og insisterede på at stille med en anspændt og ustyrbar hest, så brugte jeg noget med kæberem. Treringsbid er ikke født med det, men fint nok hvis folk monterer det bagefter. Så har den pludseligt også en stor fordel over den andre stangeffektsbid idet den kan justeres i hårdhed.


  • #46   26. jul 2014 Mcfluff: Læs hvad jeg skriver istedet for bare konkludere ting. Jeg siger ikke at man skal ride med stangeffekt, skriver at man skal ride med den mængde metal hesten kræver - altså hverken mere eller mindre end hvad den er styrbar med.
    Og sjovt du stadig mener at træning er den eneste løsning, for hvis træning var løsningen hvordan forklare du så at Grafik som kan stoppe uden brug af tøjle, var så frisk at han skulle bruge ringbid under første loop?
    Håber godt nok aldrig jeg skal starte mod en med disse holdninger i en massestart, det er dømt til at gå galt.


  • #47   26. jul 2014 McFluff- Det er INGEN af os der ikke siger at man skal have grunddressuren på plads. Selvfølgelig skal man det! Men hestes flugt og flokinstinkt er forskelligt og IKKE alle reagerer på alm trensebid i et opløb e.l. Uanset hvor godt signalerne sidder i alle andre situationer. Så er sikkerheden vigtigst.

    Mvh TT


  • #48   26. jul 2014 Jeg synes at du skal følge dit eget råd, og læs hvad der skrives i stedet for at konkludere. Jeg har godt fanget den pointe du gentager, og det anerkender jeg. Jeg skriver også at jeg ikke vil blande mig i hvad du rider med (så længe du ikke gør hesten ondt, hvilket jeg ikke aner noget om, da jeg ikke har set dig ride - men jeg antager at du ikke gør). Desuden kan man påvirke den mængde metal hesten kræver ved at træne den. Jo hårdere rytteren/udstyret bliver, des mere vil der på sigt skulle til hvis ikke hesten samtidigt lærer at respektere signalet.

    Den holdning du pådutter mig er ikke retvisende - jeg ejer selv både islandsk stangbid, treringsbid og hackamore, og har ikke noget problem med at bruge dem når hesten er lydig nok til det. De bruges til finpudsning, ikke korrektion, og som sagt har treringsbiddet ikke virket da min hoppe skulle lære at blive hos mig. Den havde modsat effekt. Så det her er ikke et spørgsmål om at træning er den eneste løsning, men det er værd at undersøge hestens motivation for at rende, og arbejde med (eller behandle) det før man vælger den mekaniske vej. Hårdt mod hårdt kan føre til større problemer hvis biddet blot bruges alene som symptombehandling.

    Frygt hellere ej, du vil aldrig opleve mig til massestart på en hest jeg ikke kan styre, for jeg stiller ganske enkelt ikke en hest jeg ikke kan styre. Så simpelt er det for mig. Jeg vælger situationen helt fra hvis jeg oplever at min hest stresser for meget til at jeg kan styre hende - evt vil jeg træne mere, eller jeg må anerkende at sporten ikke er for hende, og finde enten noget andet sport, eller en anden hest. Måske kunne jeg finde på at lægge et stærkere bid på, men det siger ikke så meget, da jeg rider med et meget blødt bid. Evt kunne jeg finde på at bruge hackamore. Stangeffektsbid skulle være med kæberem, som jeg skriver fra start.

    Jeg kan ikke forklare noget omkring din hest, for jeg kender den ikke, men mit bedste bud er at den er mere anspændt i den ene situation, end i den anden. Kan det trænes væk? Aner det igen ikke, da jeg ikke kender hesten, eller dig. Hvis din løsning fungerer for jer, så har i hellere ikke brug for mit råd.

    Jeg har allerede beskrevet forløbet med min hest. At jeg ud fra den oplevelse mener at man skal prøve træning FØRST, og deler min erfaring med at trering gjorde problemet værre, og blødt bid hjalp, og at jeg i øvrigt mener at stangeffekt med kæberem er at foretrække hvis man når dertil, kan jeg ikke forstå bliver vendt til at jeg nærmest tror at man kan kysse problemerne væk.

    Men god weekend. Nu vil jeg ud og trække en tur med tordentrunten og følbassen. smiley


  • #49   26. jul 2014 Tindur

    Sikkerhed er meget meget vigtigt, men det giver dig stadig ikke ret til at kalde pigen en so og opfodre til vold for ikke at knalde et hårdt bid i munden på sin hest. Jeg synes hellere ikke at hun lyder ansvarsfuld, men jeg kan slet ikke forstå hvorfor hun overhovedet var på stedet hvis det var kendt at hun ikke kunne styre dyret.


  • #50   26. jul 2014 Mcfluff: Ganske enkelt kan man ikke nægte en rytter start til et internationalt stævne blot fordi rytteren ikke vil følge "landstræneren"s råd - sådan fungere det altså ikke. Desuden var det bare et alm internationalt stævne i Holland, altså ikke noget som rideforbundet har råderet til at bestemme hvem der må tage der ned eller ej.

  • #51   26. jul 2014
    Der er bare pænt svært og have en træningssituation hvor 30 eller flere heste galopere afsted forbi en og træne stop samtidig med...


  • #52   27. jul 2014 Mcfluff, dressurheste red e mest stressede fordi de som fx springhestene ikke ser ligeså mange farlige ting og når de så kommer ud, så er det de stresser smiley

  • #53   27. jul 2014 Grafik - Det er ikke så meget det der med rådet der generer mig - det er at en hest der er decideret farlig ikke udløser nogen konsekvens (gult/rødt kort). Om hun fikser problemet på den ene eller den anden måde må hun da selv om (bare det fikses), men det er ikke i orden at udsætte sig selv eller andre for fare pga manglende kontrol. Men OK, hvis ikke forbundet har råderet over stævnet, og hun er selvstændigt taget derned, så er der vel ikke så meget man kan gøre.


    Sarah - Måske er det sandt, men det var ikke fokus for undersøgelsen. Det er ikke det samme vi snakker om. Her er et link.
    http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/10/212.shtml


  • #54   28. jul 2014 Har i dag redet en god markfræser på min (MEGET) velredne dressurhest, og det var absolut ikke på alle strækninger at han var til at stoppe igen. Så det kan godt være at han på banen laver en parade bare du tænker på det, men det betyder altså ikke, at det virker når hesten VIL forrest. Jeg ønskede sådan at jeg havde taget kandaret på, så vi ikke havde redet alle bondemandens halmbunker ned..

    Havde et treringsbid til min gamle hest - det var uundværligt på tur, når der ikke var mere mark efter en god galopstrækning.


  • #56   29. jul 2014 Jeg synes at et treringsbid er et elendigt bid. Det er totalt ustabilt og dingler rundt og må være dødsens ubehageligt at have i munden.

    Jeg tror der er nogle stykker i denne tråd, som bør inprente sig lidt tydeligere, at vi rent faktisk taler om en blød og fin mund. Nogle af jer taler om det som at man kan ende i en situation, hvor man altså partout er nødt til at købe sig et bid, som kan hjælpe en med at vride hestens mund fuldstændig i stykker...
    Pfft, jeg plabrer... Heste kan lære at stoppe, hvis man kan finde ud af at lære dem det, og jeg synes man bør undgå selvvalgte situationer, hvor man kan få brug for et stærkt bid - for eksempel en jagt...


  • #57   29. jul 2014 Mcfluff: Vi kunne sagtens have klaget til FEI, men det ville have været påstand mod påstand og ville koste os 1500kr bare at skrive klagen. Derfor klager man meget sjældent i distance, fordi ruterne jo ikke er overvåget.

    Emilie: Pelham bidet er så hårdere end ringbidet. Men jeg har også brugt kimberwick bidet, så det er ikke fordi jeg kun vil bruge et ringbid. Men foretrækker ringbidet fordi man lyn hurtigt kan få stangeffekten væk ved at klipse tøjlen op i den øverste ring - det har man ikke mulighed for med et pelham eller et kimberwick. Derfor er jeg glad for ringbidet, og skal lige sige jeg har aldrig tøjlen i nederste ring kun den midterste, da jeg ellers snyltes bidet bliver for voldsomt. Ligesom jeg har læderstrop under som fungere som en kindkæde og derved forhindre bidet i bare vippe fuldstændig bag ud.


Kommentér på:
Tre rings bid

Annonce