{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.292 visninger | Oprettet:

Så læs dog skiltet! {{forumTopicSubject}}

Jeg må lige ud med et lille vredesudbrud. Så må I sige om jeg er tosset eller ej, jeg er gal!

'min' kære hest er lige flyttet ud til et privat sted, hvor han skal stå nogle måneder ind til ejeres stald er færdig renoveret. Han har en meget sart mave, og som alle andre heste har han IKKE godt af hvidt brød (franskbrød).
Han må heller ikke få for mange gulerødder osv.

Jeg har et skilt sat op på hans boks, da jeg havde fået at vide at der var mange unge piger i stalden (rigtige ponypiger, der forkæler deres ponyer med mad), derfor var jeg lyn hurtig klar over at jeg måtte få sat et skilt op hvorpå der står at hesten ikke må fodres udover sine alm. måltider med sit eget foder.

Der står på skiltet "Jeg må ikke få godbidder, brød og andre snacks" burde det ikke være til at forstå?
Det hænger på boksen lige under trammerne, så det burde ikke være til at overse.

Hestene er så på fold og jeg vil op og gøre boksen klar til at han skal ind igen senere, men da jeg kommer op i stalden kan jeg se der ligger flere skiver franskbrød i hans krybbe, samt der ligger stumper af gulerødder på gulvet som han har spist af.

Efter jeg har fjernet det, spørger jeg naturligvis rundt for at finde ud af hvem der har givet ham det, på trods af at han ikke må få det. Det er så "de mistænkte" der har givet ham det og jeg siger det til dem at det må de ikke for han kan ikke tåle det.
Deres kommentar var bare "Jamen alle de andre heste må godt for det, så må han vel også" NEJ det må han ikke..!

Senere om aftenen får jeg så en SMS (læs vred) fra en af pigernes mor, hvori der står at det ikke kan passe at jeg skal stå og skælde deres datter ud i stalden og hun var kommet grædende hjem, ville bare være sød ved min hest og bla bla bla.

For det første, snakkede jeg pænt stille og roligt til pigerne, forklarede dem hvorfor han ikke må få det og sagde at det skulle de bare ikke gøre en anden gang.

Jeg har slet ikke lyst til at skulle op i stalden i dag, jeg føler mig ikke rigtig velkomne deroppe længere og glæder mig bare til at skulle flytte derfra igen.

Øv hvor er jeg bare ked af det, eller overeagere jeg bare?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så læs dog skiltet!
  • #1   26. jul 2014 Du overreagerer på INGEN måde. Synes det er svinsk af moren at hun skriver til dig. Hesten må ikke få godbidder. Du fodre jo heller ikke hendes datter med ting hun ikke må få?

  • #2   26. jul 2014 Du overreagerer på ingen måde!
    Har selv stået i en stor stald med en masse små rideskolepiger, og ikke alle var lige gode til at spørge, om hesten måtte få en gulerod.


  • #3   26. jul 2014 Informer moderen om at opdrage sit barn til at vise respekt overfor andres måder at have hest. Jeg var blevet tosset.

  • #4   26. jul 2014 Forstår godt du er vred hvia der står hesten ikke må få det skal se da selfølgelig ikke give den det! Ville også være blevet vred der er jo en grund til at den ikke må få det!
    Har du sagt til moren der skrev at der stod på boksen at hesten ikke måtte få det og at du anakkede helt stille og forklarede hvorfor den ikke måtte få det?


  • #6   26. jul 2014 Du har ikke gjort noget som helst galt. Hvis jeg var dig ville jeg måske sætte det op i billeder. Så kan det ikke misforståes. Altså brød, æbler osv med en rød streg over og måske et billede med en tegneserie hest der har ondt i maven? smiley
    Jeg håber at det stopper så du kan få lov til at bestemme hvad din hest for at spise smiley


  • #7   26. jul 2014 Det er moren og datteren der er fuldstændig galt på den. ligemeget hvad de siger, så lad være med at undskylde, og bare stå ved din ret. Fortæl dem hvad der sker, hvis den får brød osv, og sig til moren at du altså snakkede pænt og lige så stille.

  • #8   26. jul 2014 Øv at hun er gået grædende til sin mor på den måde. Så virker det selvfølgelig som om du har talt hårdt til hende. Mange unge nu om dage kan bare slet ikke tåle at få et nej. Du skal bare op i stalden, og møder du nogen der spørger ind til det, forklarer du bare hvad der er sket, helt stille og roligt.

    Jeg har selv lige været en tur igennem, hvor en anden fra stalden skældte op til flere ud for noget jeg havde gjort forkert - vi tog en snak om det, og nu er alt i orden. Man skal være meget smålig for ikke at kunne tale om det, og det ved den mor forhåbentligt godt. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   26. jul 2014 Du er på din rette side at skælde pigerne ud..

    Moderen er bare en kæmpe plaphat der intet ved om heste, og som forsvare sin datter alt for meget.

    Pigerne har gjort en fejl, og det skal de selvfølgelig vide


  • #12   26. jul 2014 Er det ikke bare at ringe retur til moren, forklare situationen og at du da er ked af hvis datteren har opfattet det som skæld ud, det var det ikke, men blot en indskærpelse af reglerne for netop den hest fordi den ikke tåler den slags.

    Jeg kan da godt huske hvordan det var da jeg var barn og glad for hestene, og hvad er mere nærliggende at vise det med lidt guffer. Det er self ikke ok når der er skiltet omkring det, men de har vel bare ikke tænkt at det kunne gøre noget. Uheldigt, men nu ved de det, og ingen grund til at lægge sig ud med andre af den grund, hvis et enkelt opkald måske kunne glatte ud...


  • #13   26. jul 2014 Det var dog godt nok en træls opførsel, både fra pigerne og deres mor, især når du har snakket pænt og stille og roligt til dem. Det er DEM, der har gjort noget forkert - og du minder dem bare om det og beder dem lade være. At de har så ondt i røven, at de går hjem og sladrer til deres mor, er sgu rimelig lavt gjort, synes jeg ...
    Prøv med at ringe/skrive tilbage til morgen (det virker altid mest troværdigt at ringe, for alt på skrift lyder bare som dårlige undskyldninger) og forklar situationen, og specielt hvorfor det er vigtigt, at hesten ikke får godbidder - og at det er hendes datter, der har gjort en fejl, og at du bare lige ville minde hende om det. Så kan det være, hun køler lidt ned.


  • #14   26. jul 2014 De skal ha klar besked .
    Har i evt. En tavler de læser på så skriv det der og flere skilte. Og kontakt ejeren af stedet så hun kan sige til dem at den ikke må få det


  • #15   26. jul 2014 Egentlig syntes jeg at det er underligt når mennesker giver andre heste godbidder og alt det der når det ikke er deres egne, og de ikke har fået lov, om der er skilt eller ej. smiley

  • #16   26. jul 2014 Hvad med du fodrer ungen med hashkager - så bliver mutti nok glad! smiley smiley

  • #17   26. jul 2014 Jeg havde reageret på nøjagtigt samme måde. Pigen og morens opførsel er ikke i orden, overhovedet. Send regningen til moren hvis din hest bliver syg pga. hun fodre den med godbidder, så skal det nok få en stopper. Havde også kontaktet staldejer og bedt vedkommende tage en snak med moren og forklare, at en sådan opførsel ikke er i orden og at hendes datter skal respektere skiltningen.

  • #18   26. jul 2014 Og som en anden har nævnt, så synes jeg generelt heller ikke, at man skal gå og fodre andres heste uden ejers tilladelse. Jeg var blevet stiltosset. Hesten kan forkæles på andre måder end med mad.

  • #19   26. jul 2014 Jeg vil også bare høre, om du har forklare situationen til moderen? Altså, ringet til hende og forklaret, hvordan det hele hænger sammen? Der findes bare nogle mødre, som ikke helt kan se tingene fra begge sider, når det er deres små pussenusse døtre det handler om smiley

  • #20   26. jul 2014 Så bed jeg i det sure æble og ringede moderen op.
    Hun mener stadig at jeg har skældt ud og pigerne tør ikke komme i stalden når jeg er der længere. Jeg har snakket med "min" hests ejer og vi har muligvis fået muligheden for at flytte den hjem til en af hendes veninder i mens vi renovere stalden.

    Synes det er super ærgerligt at det skulle "ende" sådan. Forklarede hende også hvordan situationen havde været nede i stalden og jeg forklarede hende også at min hest kunne få alvorlige følger hvis den fik for mange "snacks" ved siden af sit foder. Men hun mener jeg er for pylret om mit dyr og det nok var mig der burde undvære snacks ved siden af mine måltider....


  • #21   26. jul 2014 Hold da op. Selvfølgelig skal man passe på sine børn, men med måde. De skal sgu også vide at de har lavet en fejl, men hvis mor ikke kan se det, så er det svært..

  • #22   26. jul 2014 Hold op, det gør mig vred at der findes sådan nogle typer - jeg kan lige forestille mig, hvordan de piger vokser op, når de altid har ret for det siger moar jo...
    Hun har nok ikke rigtig forstand på heste eller dyr generelt, siden hun slet ikke tager det seriøst, men jeg synes også det er trist at det sikkert er noget hun viderefører til sine børn, når man kører sådan en egoistisk og snæversynet stil.


  • #23   26. jul 2014 Jeg ville have reageret ens, hvis du forklarer moren at hesten ikke kan tåle godbidder, tror jeg det ender godt. Og alligevel, ponymødre...:/

    Men jeg må være ærlig og sige at jeg faktisk har givet en pony en godbid, hvor der var et skilt. Dog kunne man ikke se skiltet da det var bag et dækken/eller grimer, kan ikke helt huske det. Og kun en halv gulerod. Sørg for at der er INTET foran, ellers overser man det nemt. smiley


  • #24   26. jul 2014 Ej det kan ikke være dig der må flytte, for at hun kan komme i stalden igen, det kan simpelthen ikke være rimeligt! Du har INTET gjordt forkert. Pigen må simplethen tage sig sammen, og det samme må hendes mor. Jeg havde IKKE flyttet min hest. Det kan virkelig ikke være dit problem, at hun ikke vil derop.

  • #25   26. jul 2014 jeg havde reageret lige som dig....

    og spurgt moderen hvordan hun havde taget det hvis du havde givet hendes datter noget hun ikke kunne tåle og hun dermed skulle køres akut på sygehuset...

    forskellen er så bare at det koster dig mange penge at køre din hest på hospitalet

    Synes det er super ærgeligt hvis du føler du er nød til at flytte...


  • #26   26. jul 2014 Jeg tror det er falske tåre!
    Forklar dem at du er sindssyg træt af at din hest får det mad når du har sat det skildt!!!!
    Ingen undskyldninger det var hende der begik en fejl!
    Følger sindssygt med dig de har ingen ret til det! Det er som at putte benzin i en privat bil uden at spørge!


  • #27   26. jul 2014 Følger med fünke!

  • #28   26. jul 2014 Jeg havde heller ikke håbet at vi skulle flytte, men af personlige årsager, har jeg det rigtig rigtig dårligt med fremmed mennesker og når det her så sker får jeg det endu dårligere og føler næsten at jeg skal kaste op når jeg sætter mig ud i bilen på vej mod hesten. Derfor vil ejer, for min skyld, prøve at få den flyttet ud til hendes veninde så jeg kan ride der i stedet i mellem tiden

  • #29   26. jul 2014 må sige på det punkt forstår jeg dog godt også.. smiley

    Har det på samme måde... kan få det virkelig skidt hvis der sker noget uforudset osv.


  • Malene J
    Malene J Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
    #30   26. jul 2014 Slet ikke okay... sikke en øv oplevelse.. håber da hesten er okay.

    Har du taget det op med ejer af stalden, hesten står i pt.. hvor datter og mor også kommer?..

    Evt sende denne person en email med forløbet (så du personlig slipper for de direkte konfrontationer, når du ikke kan lide det, og GODT gået at du tog tlf til mor) og afslutte med at skrive at du desværre bliver nød til at flytte hesten, da i ikke vil resikere en hospitals indlæggelse til hesten.. Også opfordre til et staldmøde, hvor ejer af stalden må gøre klar for alle vigtigheden af de skilte... de er jo ikke sat der for sjov. Og måske opfordre i værste tilfælde faktisk lave en regel der kunne hede " kun guf til ens egen hest, INGEN fodrings af andres heste, lige meget hvad"..


  • #31   26. jul 2014 Kan sagtens forstå at du gerne vil flytte. Jeg har det også super ubehageligt med kontrontationer og især når det sådan pludselig eskalerer med fremmede mennesker. Det er super ubehageligt og man får det fysisk dårligt. Jeg håber det hele går i orden! smiley

  • #32   26. jul 2014 Trælst med trælst til. Har selv prøvet noget lignede hvor jeg hev fat i to og sagde jeg var blevet rigtig sur/ skuffet over dem. Hvortil man senere fik et mindre pænt møj fald fra en moder. Rigtig væmmeligt. Så kan derfor sagtens følge den del. Og syntes har pigen det skidt med dig, så trop op og tal med hende og undskyld over hun har misforstået dig. Du ønsker jo ikke hun har det skidt du ønsker jo ikke at hun ikke tør komme i stalden. Du ville blot pointere læs skiltet og undlad at fodre min hest... Og du kan forklarer hvorfor. Det ikke fedt det ikke sjovt, men frem for at flytte så det det rart at have prøvet at rede trådene ud. Du skal ikke undskylde du siger fra overfor godbidder osv. Men måske din måde at sige det på, blev opfattet meget hårdt siden pigen er så ked af det. Måske pigen er udenfor pædagogisk rækkevidde, måske hun bare har en hård tid, og din kommentar væltede læsset, og det at moderen har ringet gør måske hun nu frygter du sur over det! Man ved det ikke. Men men oftes hjælper det at tale om det, og hvis ikke så øv og held og lykke med flytningen. Dårlig stemning i stalden er bare det værste. Første gang jeg noglesinde har hørt en hest ikke kan tåle ret mange gulerødder! Så må være noget virkelig slemt. Men ja ejer man hesten må folk omkring en respektere hvordan man ønsker den passes. God vind frem over smiley

  • #34   26. jul 2014 Få på skrift at moderen til tudeprinsessen er indforstået med at være den regningerne for fordøjelsesproblemerne, bliver sendt til, incl et beløb for svie og smerte..

    Bare forklar moderen til ungen at HUN fremover bliver holdt objektivt ansvarlig, hvis din hest får nogle problemer med fordøjelsen under opholdet..

    Derefter så nævner du kort at du har tænkt dig at drikke hendes mindreårige datter i hegnet og at hvis det er et problem, så skal hun nok bare selv snuppe en sjus eller 3 til maden, for så går det da KLART over smiley


    BUM.. smiley


  • #35   26. jul 2014 Øv hvor irriterende ... smiley Jeg håber, at moren kommer på andre tanker over natten!

    Jeg har altid givet de andre heste i stalden gulerødder - medmindre der er et skilt som angiver, at hesten ikke må få. Det ved jeg egentlig ikke hvorfor jeg gør ... Måske min underbevidsthed som leger venlig? Hmm ... Min gamle dame spiser alt og må få alt, så jeg har ikke selv rigtig oplevet dette. Jeg synes tvært i mod det er super dejligt, at andre vil give min lille hyp en bid med smiley Men jeg kan læse, at folk har den modsatte opfattelse ... Den tror jeg lige, jeg vil tage med mig i baghovedet smiley


  • #36   26. jul 2014 Tak for alle jeres kommentarer, det får mig i lidt bedre humør at høre, at jeg ikke overreagere.

    #32 Tina C, det er ikke fordi at han slet ikke må få noget overhovedet, han må godt få en lille smule, men jeg/vi kan bare ikke kontrolere hvor meget han har fået inden vi kommer og selv giver ham hans daglige lille snack. Hvis han er blevet fodret med alt muligt uden vi ved det, så er det lige netop der problemet opstår. Det er derfor jeg altid er på forkant og tager mit skilt med (som ikke hænger gemt bag tæpper osv) for at undgå at andre giver ham for meget og vi så kommer senere og giver ham endnu mere smiley


    Jeg er ved at skrive et længere "brev" til moderen samt staldejer, hvori jeg forklare episoden som jeg oplevede den, samt årsager til evt. flytning.
    Det var meget grænse overskridende for mig, både at skulle snakke med pigerne omkring det, fordi jeg ikke kender dem og ikke vil give dem et førstehånds indtryk af at jeg er en strid ko (hvilket de så har fået nu) men også meget grænseoverskridende, men samtidig en kæmpe sejr, at jeg greb telefonen og ringede moderen op.

    Endnu engang tak for jeres kommentarer, støtte samt gode råd. Det har virkelig hjulpet mig og fået mit i et lidt bedre humør.


  • #37   26. jul 2014 Dejligt at høre at det ender godt og at du fik mod til dig smiley

  • #38   27. jul 2014 Super for ja kommunikation er sku sjældent nemt. Men vi skal alle igennem det. Skole arbejde familie kæreste hobby trafikken. Det er alle vejene jo bedre vi bliver jo nemmere er alting. Og igen når du selv har lukket den, så det deres bane halvdel, vælger mor pige så ikke at være i stalden.... Så det altså ikke dit problem. Men man skal altid tale pænt til hinanden. Og ok så det ikke spicelt gulerødder, men ja for lave det helt sikkert. Forstås

  • #39   27. jul 2014 Jeg er vildt skuffet over den mors måde at reagere på din henvendelse på. Det er saftsusemig da barnligt og enormt dårlig stil! Hun skal da overhovedet ikke bestemme hvad din hest skal indtage.

  • #41   27. jul 2014 Hvad er staldejers holdning? Jeg synes det er synd at du føler dig tvunget til at flytte, hvis det ellers er et fornuftigt sted og med en fornuftig staldejer. Med en fornuftig staldejer ville jeg tage en snak om det, for det er vel også i staldejers interesse at det ikke sker og der ikke kommer dårlig stemning pga. af det.

    Jeg var blevet ret så negativ, hvis jeg havde sat et skilt op om ingen godbidder og folk så gav alligevel.



  • #42   28. jul 2014 Staldejer er selvfølgelig ked at situationen men kan godt forstå, at jeg måske har brug for at flytte derfra igen (fordi jeg har det som jeg har). Moderen er stadig mobset og pigerne taler ikke til mig i stalden.



  • #43   28. jul 2014 Nå ja, så lad dem da. Bare de ikke fodrer din hest, hvilket er det vigtigste.

  • #44   28. jul 2014 Forældre nu til dags!! Gud forbyde, at deres små purker skal opleve modgang. Det er kvalmende, og man gør på ingen måde sine børn en tjeneste ved den slags overbeskyttende adfærd. Tværtimod kommer det til at bide både forældre og børn bagi, når ungerne bliver større.

    Det frustrerer mig, at der er så slemme tilfælde af curlingforældre, som ikke tillader noget modgang i deres børns liv, at de ødelægger det for andre som i dit tilfælde!
    Håber det bedste for jer på det nye opstaldningssted.. smiley


  • #45   28. jul 2014 Altså er der ikke nogen til at tale med de piger og fortælle at man er høflig og venlig, selvom man har fået skæld ud fordi man har gjort noget man ikke burde?

    Selvfølgelig skal du have lov at flytte, men de piger burde altså lære noget af denne historie smiley


  • #46   28. jul 2014 Ejjj for en opblevlse. Håber alt er vel smiley tænk at moren er en f** biiiib og ikke engang respekter andres heste. Håber da også din hest ikke har fådet ondt i maven smiley min Alex har også det med maven så jeg satte også et skildt op smiley

  • #47   28. jul 2014 Det var ikke en speciel sjov oplevelse nej.
    Lige nu ser det sådan her ud:

    Når jeg er i stalden, snakker pigerne ikke til mig og omvendt.
    Moderen har ikke sagt mere siden sidst og staldejer forstår min beslutning om at flytte hesten hvis vi får mulighed for at flytte den ud til ejers veninde. Staldejer synes også at moderen har været ekstremt sippet men siger at det ikke er første gang hun har opført sig sådan.

    Så lige nu skal jeg bare igennem det, ligge det bag mig og bare være glad for at jeg reagerede så de ikke fortsat ville give 'min' hest ekstra snacks ved siden af side måltider.


  • #48   28. jul 2014 Du er nu lidt sej - husk det smiley

  • #49   1. aug 2014 Jeg syntes ikke du overreagerede men blev bare mega sur ! det er helt fint i sådan en situation smiley

  • #50   4. aug 2014 Hvad er der sket indtil nu? Er hesten flyttet ? smiley

  • #51   4. aug 2014 Ja hesten er flyttet. Vi har fået den i løsdrift, et sted lidt tættere på mig.
    Kunne ikke holde ud at være i den stald, så derfor tog vi beslutningen at flytte ham hurtigst muligt


  • #52   4. aug 2014 Hvad var pigernes reaktion på det ? og har du hørt mere fra moren?

Kommentér på:
Så læs dog skiltet!

Annonce