{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.027 visninger | Oprettet:

Erfaringer med domosedan? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er smiley

Min hest er begyndt at gå fuldkommen amok ved smedebesøg, så meget at det ikke er forsvarligt for hverken smed eller hest at fortsætte uden bedøvelse smiley .

Nu er det jo jævnt dyrt at få en dyrlæge ud og bedøve hver 7. uge når smeden kommer på besøg (specielt fordi dyrlægen tager 400 kr. i honorar bare!!), så min smed og jeg snakkede om at vi skulle forsøge med domosedan næste gang, så vi måske kunne slippe for at skulle have dyrlæge ud og bedøve den lille hest.

Sagen er bare den at min hest 1. skal have rimelig stor dosis for at falde nok til ro og 2. forbrænder bedøvelsen rigtig hurtigt, sådan at hun er ved at "vågne" efter godt 15 minutter og er helt ved sig selv efter 20 minutter ...

Er der andre der med heste som min, der har brugt domosedan som bedøvelse? Og hvad er jeres erfaringer?

Kom evt. også med erfaringer alligevel smiley

(Og ja, jeg ved godt det kræver recept fra dyrlægen, men jeg er rimelig sikker på at det IKKE bliver et problem smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med domosedan?
  • #1   28. jul 2014 Hvad med Zylkene?
    http://www.zylkene.dk/heste/dosering


  • #2   28. jul 2014 Jeg har en hest som din der forbrænder bedøvelse hurtigt, så hos hende virker zylkene og domosedan ikke.
    Tror lige så godt du kan "bide i det sure æble" og få dyrlægen ud. Måske det kun bliver nødvendig en eller to gange til din hest opdager det ikke er farligt


  • #3   28. jul 2014 Jeg fik det udleveret til opstart på fold efter en større skade som krævede boksro. Og må indrømme at jeg ikke synes der var den helt vilde effekt. Dog var det også kun den milde dosis, da det bare skulle tage toppen.

    Sidste gang hun havde boksro prøvede jeg zylkenen med god effekt. Dig også kun til at tage toppen.. Men bruger man zylkenen som de anbefaler til engangsbrug, tror jeg helt sikkert det er noget mere effektivt! Men også en smule dyr i længden. Så kan man næsten lige så godt betale en dyrlæge for at komme, hvor man så er sikker på det virker.

    Men ellers er du jo nød til at prøve dig lidt frem da det lyder til der skal en del til ved din hest, hvor min er meget sensitiv overfor bedøvelse.


  • #4   28. jul 2014 Det lyder til at blive en dejlig besværlig omgang den lille hest har sat gang i. Skønt, når smedebesøg ellers aldrig har været et problem før smiley

    De to gange hun har været bedøvet mens jeg har haft hende, har hun fået ekstra dosis bedøvelse (yay for 650 kg. stor hest!) og begge gange vågnet op rimelig hurtigt ... Så hvis effekten ikke er den største, så ser det sgu lidt småsort ud.

    Kan være jeg skal høre dyrlægen om vi kan lave en rabatordning til min hest kommer til fornuft igen smiley


  • #5   28. jul 2014 Altså de effekter jeg har oplevet med min, som faktisk kun får halv normal dosis bedøvelse af dyrlægen har ikke været vildt stor. Det tager lige stress toppen, men døser på ingen måder. Afbalancerer bare hesten.

    Det kan jo være din reagerer anderledes, det er jo ikke til at vide, men umiddelbart lyder det til den er lidt små besværlig desværre..


  • #6   28. jul 2014 Jeg har haft god effekt af domosedan. Jeg har haft dyrlægen til at bedøve en gang for at læsse min hyssehest. Det lykkedes da hesten havde fået til 2300 kg. Med domosedan krævede det en tube til 600 kg og så gik det bare afsted. Så jeg syntes egentlig at det vil være forsøget værd

  • #7   28. jul 2014 Jeg synes helt bestemt også du skal give det et forsøg i samarbejde med din dyrlæge som jo kender hesten.

    De reagerer meget forskelligt på de forskellige ting smiley


  • #9   28. jul 2014 Zylkene lukker dem ligesom inde i en "osteklokke" så de ikke reagerer voldsomt på omgivelserne. Det bedøver ikke hesten som sådan. Beroligere nærmere. Det tror jeg ikke du vil få vildt meget ud af. Og tilmed er det ret dyrt hvis du skal bruge anbefalet engangs dosis og måske mere..

  • #10   28. jul 2014 Tine - Hvor hurtigt forbrænder din hest bedøvelsen? smiley .

    Dyrlægen har set hesten to gange i det år jeg har haft hende, så jeg tror det er begrænset hvor stort kendskab til min hest hun har smiley . Men jeg vil selvfølgelig forhøre mig om både Zylkène, Domosedan, om der er andre alternativer, eller hun virkelig skal ud og stikke en nål i dyret de næste 5 gange jeg har smed smiley

    Flere erfaringer er velkommen smiley


  • #11   28. jul 2014 Det tog et par timer med domosedan. Det tog noget længere da dyrlægen var inde over, men det var også noget nær overdosis

  • #12   28. jul 2014 Hvis du kan får din dyrlæge til at skrive recept på domosedan til brug ved smedebesøg, så tager jeg hatten af.. Dyrlægen ville kunne få problemer ud af det hvis de får kontrol og skal dokumenter hvad de har brugt/udskrevet lægemidlerne til, og domosedan må kun bruges til beroligende til heste i boksro og genoptræning efter fx boksro for ikke de blive for over ivrige. Så jeg tvivler altså på du får en dyrlæge til at skrive recept på det. Men zylkene skulle virke og det må gerne bruges til fx smedebesøg.

  • #13   28. jul 2014 Jeg kender ikke reglerne for brugen af domosedan, men min smed har vidst nogle kunder der bruger det til deres heste inden smedebesøg, så kan ikke se hvordan det skulle være umuligt.

    Hvis Zylkène kun beroliger, så tvivler jeg ærlig talt på at det er nok.


  • #14   29. jul 2014 Jeg ved bare fra min dyrlæge at det kun måtte udskrives til heste i boksro/genoptræning. Jeg har selv haft brugt det til min da hun havde haft 100% boksro i 3uger, og skulle så stille i gang med at gå og for ikke at hun skulle blive for glad og hoppe rundt fik hun det i starten da vi startet med at trække med hende. Og det hjalp super, men min responder også rigtig fint på alm bedøvelse hvis hun får normal dosis er hun næsten ved at vælte og er virkelig længe om at vågne.




  • #15   29. jul 2014 Men domosedan er jo heller ikke rigtig bedøvelse men mere bare beroligende, min slappede bare af på det men var ikke bedøvet. Som sagt det er et beroligende middel til heste i boksro og genoptræning, så hvis du ikke mener zylkene virker tvivler jeg altså også på domosedan virker da det ikke er til at bedøve med.

  • #16   29. jul 2014 Hvad er årsagen til den er begyndt at reagerer på smeden?

  • #17   29. jul 2014 Jeg må lige høre min dyrlæge hvad hun mener der er bedst, på trods af hendes begrænsede kendskab til hesten. Om ikke andet må jeg vel til at have en stående aftale om at hun kører ud og bedøver, når jeg skal have smed smiley

    Team Grafik:
    Jeg aner det faktisk ikke. Hun har altid stået pænt ved smed, hun har gerne ville nulre smeden på ryggen ved hver mulighed og kan godt miste tålmodigheden lidt til sidst, men hun har altid stået stille og på ingen måde hoppet rundt.
    Jeg har endda tidligere fået ros fra smeden over hvor pænt hun stod, så det er lidt en kovending ...

    Jeg har overvejet om det er fordi jeg er gået fra en mandelig smed til en kvindelig. Alle dem jeg har brugt før har nemlig været mænd, og der har som sagt ikke været noget problem. Men ved ikke helt om det kan hænge sammen.
    Den nye smed når måske at ordne 3 hove (pille sko af og beskære) - hvis hun er heldig - før Chantell går i gang med at blive hysterisk.

    Den nye smed varmskoer, men det virker ikke til at det er dét der er problemet. Hun står ganske roligt til et vis punkt, hvor hun så springer til siden og begynder at stå at skrabe. Hvis det skulle være varmskoningen, så ville det være røgen fra hoven og til dels lyden af skoen i vand, der er synderen - men så giver det for mig ikke mening at hun starter med at være hysterisk allerede inden vi når til det punkt.

    Smeden håndtere hende som jeg selv ville gøre, og jeg har på trods af min størrelse (160 i forhold til 172-173 hest) ingen problemer med hesten udover smedebesøg. Så det er heller ikke et "åh gud, total forkert håndtering, jeg må panikke" tilfælde ...

    Jeg aner som sagt ikke grunden - men jeg vil vældig gerne, for både smed og hests skyld, finde en løsning der gør det sikkert for dem begge, og giver hesten en god oplevelse, således at den trælse opførsel om ikke andet dæmpes en hel del.


Kommentér på:
Erfaringer med domosedan?

Annonce