{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.770 visninger | Oprettet:

Seletsele eller bringesele? {{forumTopicSubject}}

Hej kørehestene.
Et hurtigt undrende spørgsmål fra mig, der stadig er ret grøn i køreverdenen...:)
Hvad er forskellen på en bringesele og en seletsele?

Jeg kan ikke helt se forskellen, andet end at en seletsele virker som et 'fuldendt seletøj' :s? Og at en bringesele har et størrer/bredere bringestykke...

Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seletsele eller bringesele?
  • #2   24. apr 2014 Det kan man ikke rigtig sammenligne - det svarer til at spørge: "hvad er forskellen på frugt og bananer" smiley

    En saletsele er en enspændersele, hvor stangstropperne (dem som man spænder vognstængerne fast med) er en integreret del af selen. Det er samtidig en "delt" sele, hvor forstykket ikke hænger sammen med rygstykke/gjordstykke.

    Dermed kan man vælge lige netop det forstykke der passer bedst - fx et bringestykke eller en fransk kumte.


  • #3   24. apr 2014 Haha Mimra, så må det vel nok lyde som et dumt spørgsmål ;D
    Men tusinde tak for svar, det hjalp rigtig meget :)! Nu ved jeg da hvad jeg skal lede efter smiley


  • #4   24. apr 2014 Fra det jeg kan se på billeder er der ikke den helt store forskel (har mest brugt trav seler selv), dog den eneste forskellen jeg sådan kan se er dem du allerede har nevnt. Måske det er mere en smag sag?

  • #5   24. apr 2014 Det er ikke bare smag og behag nej, det afhænger af hvad selen skal bruges til.

    Skal der køres (med vogn altså) ville jeg altid vælge en saletsele. Det at selen er delt betyder at hesten kan bevæge skulderen mere frit fordi bringestyke/kumte eller hvad man nu har valgt, ikke "fastholdes" af rygstykket"
    Den har osse stangstropper som kan indstilles i højden, så de passer til den vogn man kører med (ekstra relevant hvis man kører med 2-hjulet hvor vognens balance helt eller delvist afhænger af hvor højt stængerne spændes på selen).

    En bringesele er tiltænkt brug uden stænger = f.eks. pløjning og andet i den dur-altså mere en arbejdssele.
    Man kan godt sætte et par stangstropper på der hvor bringestykke og rygstykke mødes, men jeg har endnu tilgode at se at det ikke vil resultere i at stængerne sidder meget lavt (og igen, særligt ved 2-hjulet vogn kan det blive et problem) og det giver ikke samme bevægelsesfrihed.

    og ja, så har det jo den fordel som allerede nævnt, at an kan vælge frit mellem forstykker altefter hvad der passer bedst til hesten.


  • #6   24. apr 2014 Michelle: Tusinde tak! Tænkte også at en seletsele var egnet til 'vogn' kørsel og bringe til 'hygge' kørsel og sådan smiley Men dejligt at få det bekræftet ^^

  • #7   24. apr 2014 jeg ville nu heller ikke bruge en bringesele til "yggekørsel" -hos os bruges bringesele udelukkende som arbejdssele (eller to-spand, men det er så lidt noget andet smiley )
    -de er i mine øjne ikke egnede til vognkørsel med enspænder. Det KAN lade sig gøre at bruge dem, masser af koldblodsfolk bruger aldrig andet, men optimalt bliver det efter min mening aldrig, og uanset om man kører "seriøst" eller bare for sjov, så mener jeg at den korrekte sele er nøjagtigt lige så vigtig som den korrekte sadel -trykskader o.l. er ikke mindre alvorlige bare fordi de kommer af en sele fremfor af en sadel.

    Min holstener fik f.eks. reddet sig en godt låst skulder da vi en periode kørte med (vel-tilpaasset) fransk kumte. Sådan en dur åbebart bare ikke til ham, mens vores belgierhingst aldrig går med andet.
    -og det samme gælder self valget mellem forskellige sele-typer.men bør vælge den type sele der er mest hensigtsmæssig til det brug man har, og som self sidder mest optimalt på den hest man har... men bringeselerne er jo oftest billigere så mange vælger den model uagtet hvad der passer bedst, hvad den skal bruges til osv...


Kommentér på:
Seletsele eller bringesele?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce