{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.296 visninger | Oprettet:

hvem ejer egentligt hesten {{forumTopicSubject}}

jeg er blevet blandet lidt ind i en underlig sag angående en hest, hvor ejerskabet er ret tvetydigt, samt at der nu står indvoldveret personer, som er i tvivl om hvem der skal betale hvad og hvem hesten egentligt tilhører, eller vi er ikke i tvivl, men hvad siger loven ?
Hele sagen startede for 4 år siden hvor en god veninde af mig købte en noget smuk og god hest til en god pris, ikke for billigt eller dyrt, bare en rigtig god pris, der vare et minus, ejer certifikatet på hesten var blevet væk, så indtil det blev fundet blev der underskrevet et papir om at hesten var solgt til min veninde fra sælger, med dato og underskrift, og at ejercertifikatet ville komme hurtigst muligt eller sælger ville bestille et nyt et.
Der er nu gået 4 og ejer papiret er aldrig dukket op og sælgeren har aldrig givet et pip fra sig.
Men allerede to uger efter købet fortryder min veninde handlen, da hesten har nogle småfejl som for hende sætter en stopper for drømmene, og ringer til sælgeren og forklarer situation, sælgeren siger den gang i telefonen at hun vil hæve de penge min veninde har betalt og så vil hun komme og hente hesten og lade handlen gå tilbage.
Egentligt var der intet problem, men damen er en ældre dame, og naturen gik desværre sin gang og hun dør desværre, fortælle familie pludselig efter hun er udeblevet fra aftalen, min veninde fortæller så familie medlemmet situationen, men han ved ikke hvad hun skal gøre for han kender intet til hesten.
Situationen bliver ihvertfald den at min veninde låner hesten ud til en pige som i tre år hesten som sin egen, hun har betalt alt for hesten og så forsikring og dyrlæge regningen for de fejl hesten oprindeligt blev købt med, hun har gjort den hest til det den er nu.
Nu er der så en der melder sig på banen efter 4 år og siger at hesten er hendes fordi hun har ejercertifikatet på den, efter hendes udsagn havde hesten stående hos den gamle dame som opstaldning og først nu har hun fundet ud af at hesten er solgt og damen er død, hele hendes historie virker ret lummer, især efter 4 år.
Hesten er blevet chippet i min venindes navn og hende og låner har betalt opdatering af pas og ja for den i 4 år nu.
Jeg har ikke set om det er rigtig at damen har det ejercertifikat, men min veninde spurgte mig om hvad reglerne er på det område ?
Kan hun på en eller anden måde beholde hesten ved at vise at hun har handlet i god tro og at hun og låneren har stået alle udgifterne til hesten i alle disse år ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvem ejer egentligt hesten
  • #1   4. okt 2012 Jeg ville få kontaktet en advokat hurtigst muligt.

    Jeg ved ikke helt hvordan og hvorledes når nu damen har ejercertifikatet, men der har været et par lignende sager til debat på HN, prøv at søge derinde efter kl 23, måske du kan få en ide om hvor din veninde står, udfra udfaldet af de sager.


  • #2   4. okt 2012 Jeg kan ikke sige hvad der ville være rigtigt, men synes også at historien lyder lidt lummer.
    Hun har haft over 4 år til at finde ud af at hendes hest mangler???? ville man mon ikke opdage det før?
    Men ellers må hun vel afholde alle udgifter for hesten i de 4 år i har haft hesten! opstaldning/foder/smed/dyrlæge/forsikring osv.

    I har vel været i god tro, da der ikke har været grund til at tro at hesten ikke var sælgers og ejerbevistet jo ikke umiddelbart kunne fremskaffes efter sælgers død.
    Men det klogeste er vel at kontakte en advokat som Michelle forslår. For så får i da den juridiske del på plads....

    Men 4 år er godt nok længe uden at have så meget som hørt til sin hest, også selvom den skulle være lånt ud(fra påstået oprindelige ejers side)


  • #3   4. okt 2012 hvilket navn står på det ejercertifikat den ældres navn eller hende der dukker op efter 4 år det tror jeg er vigtigt
    og så som michelle skriver advokat
    evt. med en regning for opstaldning, dyrlæge, m.m. efter 4 år må det være en betydelig sum, smiley det måske få hende til at bakke ud


  • #4   4. okt 2012 Din veninde har vel en kontrakt på købet af hesten smiley

    Det er jo naturligt at man laver sådan en så hun har sit på det rene...

    Og når hesten bliver chippet sender de det vel til den reg ejer af hesten gør de ikke?
    Jeg vil ringe ind til hestelandskontoret og sige mit ejercertifikat er væk på denne hest med dette chip nummer kan I sende mig et nyt..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #5   4. okt 2012 Det er direkte bedrageri at bede om nyt ejercertifikat når det findes og det kan jo tænkes at den gamle dame har solgt en hest der ikke var hendes at sælge det må tiden jo vise tror ikke dette er sådan ligetil

  • #6   4. okt 2012 I skrev jo heldigvis nogle papier på at I havde købt hesten, og at papierne var væk. I kan jo altid have fået lavet ny, det har jeg prøvet da de var blevet væk. Det lyder lidt mærkelig at hun slet ikke har vist int for hesten i 4 år. Tal med en advokat

  • #7   4. okt 2012 Ville nok også gå til advokat, og be om lidt hjælp. For hende der har ejercertifikatet virker ikk særlig reel, når man først viser interesse efter 4 år. Det er efter mit hovede, helt vildt underligt, og ikk en skid troværdigt!

  • #8   4. okt 2012 JM de siger det er væk og det må de jo gå ud fra og ellers må hende der nu er dukket op fremvise det ejercertifikat som hun mener hun har men jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke har ringet ind noget før som feks da den blev chippet og fået et nyt smiley

    Ved godt man ikke bare må få lavet et nyt hvis der lægger et andet et sted kan godt se det blev formuleret forkert smiley


  • #9   4. okt 2012 kunne det tænkes at den her tidligere ejer ikke har vidst hvor hesten befandt sig før nu så derfor hun først kontakter din veninde nu??

    måske har hun vidst at den gamle dame var død og derved fundet ud af hesten var solgt, men ikke har kunne finde ud af hvortil?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   4. okt 2012 Ja sådan lød historien da hesten blev handlet men hvis der står en med ejercertifikatet i hånden med vedkommendes navn på så er det den lovformelige ejer i juridisk henseende at der så kan blive tvist senere hen er det advokaterne skal på banen med, det vil jo ikke være 1. gang i Danmarks historien at en hest er solgt uden papirer og da det ikke var lovpligtigt at have disse ting for 4 år siden kunne den gamle dame sagtens sælge en andens hest uden nogen ville være klar over det.

    Man kan jo egentlig også godt sige at køber i den forbindelse har forsømt sin pligt til at få hesten ejerskiftet og få bragt papirerne iorden, men det er en anden sag.



  • #11   4. okt 2012 altså alt der har krævet ejersertifikatet er blevet lavet med det underskrevet papir, så det har fungeret som ejerpapir for hesten.


  • #12   4. okt 2012 Håber på en Update, når der er snakket med advokat...

  • #13   4. okt 2012 hende der solgte hesten, hvis hendes navn ikke står på ejersertifikatet tror jeg der er et problem kontrakt eller ikke

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   4. okt 2012 Fæhesten, mit råd til jer er - Kontakt videnscenter for Landbrug, Hesteafd. de kan fortælle jer hvad der er op og ned og det er gratis.

    Du kan jo lave alverdens kontrakter men hvis den der har solgt hesten ikke ejer den så er det tyveri, det der er svært i denne sag er at damen der har solgt den er død så vi kan jo ikke få en forklaring eller finde en evt. skriftlig aftale på at hun har købt hesten og "glemt" at ejerskifte den inden den blev solgt videre til dem du kender.

    I har som køber handlet i god tro men idet i ikke har holdt ved og forlangt at få udleveret ejercertifikatet er i heller ikke bekendt med at hesten måske ikke lovformligt er hendes hest, det er nemlig sådan at man ikke kan få udstedt et nyt ejercertifikat når der allerede eksisterer et i forvejen og dette skal jo såfremt damen måtte sælge hesten videre være underskrevet af tidligere ejer - altså hende der nu siger at hesten er hendes hvis en handel har fundet sted.


  • #15   4. okt 2012 Hvordan har personen med ejercertifikatet fundet frem til hesten efter 4 år? Er hesten (brænde)mærket, og med hvilket mærke på certifikatet?
    Har din veninde set certifikatet?
    Tror bestemt også hun skal have fat i en advokat..


  • #16   4. okt 2012 nej hesten er ikke brandmærket, den har nogle specielle aftegn, men det er så og så det.

    De påstået formodet ejer er blevet bedt om at sende en kopi af ejerpapirerne til min venindes advokat


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   4. okt 2012 Det kunne jo være den var blevet oprettet på nettet og hun derved har fundet den

  • #18   4. okt 2012 Godt at din veninde har fået fat i en advokat, så håber jeg at de kommer frem til den bedste løsning for hesten;)

  • #19   5. okt 2012 Hold da op.
    Vil bare ønske held og lykke, håber på det bedste.


Kommentér på:
hvem ejer egentligt hesten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce