{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.195 visninger | Oprettet:

Er abort standarden? Er det normale at slå ihjel? Debat {{forumTopicSubject}}

Jeg så endnu et af de mange emner der efterhånden har været, med unge der er gravide eller mistænker det.. Dette indlæg er slet ikke for at såre eller støde nogle af disse piger der overvejer at få foretaget abort - eller for at støde de der har fået foretaget en. Jeg undrer mig blot..

Jeg selv er imod abort. Jeg mener at abort aldrig bør være en løsning, med mindre omstændighederne er så slemme at en abort kan være den eneste mulighed for at redde moderens liv fx. Jeg synes absolut ikke det er i orden at slå noget ihjel som man selv er "skyld" i. Har man sex, har man et ansvar, ifølge mig..

Det stigene antal indlæg fik mig til at undre mig over hvordan folks holdning til abort er utrolig æhm.. rolig/accepterende/forstående... Er det i orden at slå et nyt menneske ihjel blot for egoismens skyld? Er abort (groft sagt) bare blevet den nye prævention, som man foretager næsten uden betænkeligheder?

Hold debatten i en ordentlig tone (yeah rigth, det kommer ikke til at ske, men stadigvæk.. )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er abort standarden? Er det normale at slå ihjel? Debat
  • #1   26. dec 2013
    Så... Når man er blevet voldtaget skal man også beholde barnet, selvom det var en traumatisk oplevelse for en at blive voldtaget som har givet psykiske ar og fødselsen af barnet højest sandsynligt vil give en en fødselsdepression?


  • #2   26. dec 2013 Off topic emne, det har intet med heste at gøre... smiley

  • #3   26. dec 2013
    Udover det; Nej abort bruges ikke som prævention. Og nej, folk gør det ikke uden betænkeligheder - det er da ret klart på emnerne, at det er noget folk har en del tanker om og går og grubler en del over før de gør det.


  • #4   26. dec 2013 Når man bliver voldtaget er chancen for at blive gravid utrolig lille da kroppen udskiller et stof der gør det næsten umuligt under tvang..

  • #6   26. dec 2013 Men hvilket liv tror du ikke det barn får, f.eks hvis det ifølge moren er en kæmpe fejltagelse og faren slet ikke vil kendes ved det?
    Jeg syntes abort er i orden, selvfølgelig skal man ikke bare gå ud og 'knalde til højre og venste' så at sige, og så bare få en abort hvis man bliver gravid, det er forkert! Men jeg tror det er bedst for alle parter hvis et uønsket barn aldrig bliver født.


  • #7   26. dec 2013
    Laura - Nej, det passer ikke. Beklager, men det er det samme som en politiker fra USA udtalte under valget - og han blev hadet meget for det. At man ikke kan blive gravid under voldtægt - det kan man uden problemer. Beklager - men det er der for meget der beviser, til at den påstand holder.

    Det er naivt og tro andet.


  • #9   26. dec 2013 JEG mener det kommer an på omstændighederne. Er det en voldtægt? Er personen ikke rask nok til at tage sig af barnet? Har personen ikke mulighed for at give det et godt liv økonomisk? osv.

    Jeg er ikke imod abort af disse årsager. Jeg er først imod hvis man er typen like ' nå for fanden, så skete det. Afsted og få en abort, så jeg kan feste videre'. Ligesom jeg er imod man for børn hvis man selv er 'dum' i hovedet, stakkels barn så, den typer kender jeg nok af, og håber hver gang barnet bliver taget væk fra dem allerede fra fødsel af.

    Jeg selv hvis jeg blev gravid NU, har overvejet abort, af den årsag jeg er for syg til at kunne overleve selv, hvordan skulle jeg så få et barn til at overleve eller leve godt?
    Omvendt ved jeg sku ikke om jeg kunne slå mit barn ihjel, måske gør h*n mig rask med tiden.


  • #12   26. dec 2013 Jeg synes det er ærgerligt at abort er blevet en moderne prævention, men hvis man ser bort fra dette, så synes jeg det er godt man har den mulighed. F.eks. ved voldtægt eller prævention der går i stykker/ikke virker, der er det en god mulighed. Synes det er værre at sætte et barn til verdenen, hvis man ikke ønsker det end at få det fjernet.

  • #13   26. dec 2013 Så du synes det er bedre at et barn vokser op i et hjem med omsorgssvigt en at moderen tager en abort? At et uskyldigt barn skal lide med en forfærdelig opvækst fordi du mener at det har moderen fortjent? Du må undskylde min irritation men gud bevares...Hvad med at tænke før man taler(skriver)?? smiley

  • #14   26. dec 2013 Jeg er selv imod abort.. jeg er 18, og skal være mor til april.. hvis man er blevet voldtaget, misbrugt eller lign. Synes jeg det er helt fair! Men piger der bruger det som prævention burde skydes.. undskyld sproget.. men synes ikke det er fair at tage et uskyldigt menneskes liv, fordi man ikke har tænkt sig om..
    Synes tilgengæld det er fair hvis man har haft sex med kondom, og det er sprunget.. for så har man trods alt gjort noget for at beskytte sig.


  • #15   26. dec 2013 "Hvis man bliver gravid under en voldtægt, så er det fordi man nyder det" Var det ikke det ham politikeren sagde? En fuldstændig syg udtalelse!

    Desuden, hvad så med dem der både bruger p-piller og kondom men på trods af det stadig bliver gravide? Skal de så også tvinges til at få barnet?


  • #16   26. dec 2013 Jeg er for abort, 100%. Jeg ser det ikke som mord, når det er et foster, selvfølgelig når vi kommer op i de der special aborter, hvor barnet faktisk er levedygtigt, så er jeg ikke for.
    Jeg ser hellere man abortere barnet, end man bringer det ud i en verden, hvor moderen ikke kan overskue det eller lign.


  • #19   26. dec 2013 Jeg havde sex med kondom. Kondomet sprang og jeg blev gravid, selvom jeg havde taget en fortrydelses pille.

    Jeg var 15 år og meget, meget syg af min skizofreni, da jeg ikke var medicineret. Skulle jeg havde født barnet og muligvis gjort skade på det, fordi jeg var/er utilregnelig? Der er mange ting der er meget sandsynlige mht. mig. Jeg kunne fx. sikker have fundet på at ruske barnet i frustration, eller lade ungen gå for lud og koldt vand, fordi jeg ikke ville kunne connecte som mor.

    Jeg skal IKKE have børn, for jeg stoler ikke på mig selv og mine evner som mor. Jeg har så absolut INGEN moderlige instinkter overfor børn og jeg vil ikke være skyld i at et lille menneske lider og vil lide hele livet, fordi jeg ikke er egnet som mor.

    Og jeg vil I DEN GRAD IKKE lade være med at bolle, for det kan jeg nu meget godt lide. Jeg bruger beskyttelse, men går det galt alligevel, vil jeg hellere skåne barnet ved ikke at sætte det til verden. Hvis jeg fik et barn alligevel, bare fordi, SÅ kunne du kalde mig egoistisk. Ikke for at tage den rette beslutning for et foster der ikke engang er et menneske endnu.


  • #20   26. dec 2013 Synes abort kan være i orden i flere situationer.
    Hvis der f.eks. er alvorlige sygdomme i familien, som man kan se barnet har arvet (virkelig slemme/sjældne ting, som vil være en kæmpe plage hele personens liv).
    Eller i de familier, hvor barn efter barn bliver tvangsfjernet, men alligevel når at få varige men hos forældrene. Så ville en sterilisation være smartere, men det er en helt anden snak.
    Abort må aldrig bruges som prævention og jeg tror på, at det er at slå ihjel, men det kan i nogle tilfælde være bedre end livet.


  • #21   26. dec 2013 Er det okay at sætte et barn til verden hvis man ikke ønsker barnet? - Tænker det har store konsekvenser for det barn resten af livet (eller kan have..)

    At bruge abort som prævention er noget svineri (jeg kender en der gjorde det for en del år siden.. føj siger jeg bare..!)

    Men at man får en abort fordi man er blevet gravid ved et uheld, som fx et kondom der sprang eller p.piller der svigtede.. Tjaa det synes jeg er helt i orden!


  • #22   26. dec 2013 Jeg ser også ofte det med volgtægt som de der er "for" abort som deres argument smiley
    Men der må man jo så have en samtale med læge/psykolog - og der er det jo så individuelt om man vil have et menneske på samvittigheden..

    Det er jo lige vigtigt at pointere at hver sag er individuel, men at vi aldrig bliver einge, og abort i bund og grund er en holdningssag

    Men jeg mener at specielt i det danske samfund, har vi den "luksus" at der er et system der tager af.. At muligheden for adoption også er der, så barnet for det den behøver..


  • #23   26. dec 2013 Melanie divine... Ja sex det er ski dejligt griner højt smiley

  • #24   26. dec 2013 Tror sku ikke, der er nogen bare lidt normale mennesker der kan få fortaget en abort uden nogle psykiske mén bagefter... Derfor er jeg klart for abort. Det er bedre at fosteret bliver fjernet mens tid er frem for at det kommende barn vokser op med en syg mor eller en mor, der ikke en gang kan forsørge sig selv af den ene eller anden grund.
    Men som sagt tror jeg ikke normale mennesker kan komme igennem en abort og tænke "nå, der røg et barn. Pyt, hvad er der til aftensmad?"


  • #25   26. dec 2013 Laura: så du tænker ikke det har konsekvenser for barnet der bliver adopteret?

  • #26   26. dec 2013 For det første, så er indlægget placeret forkert. :o)

    Men jeg synes du har et utrolig snævert syn på abort. Jeg er helt med på, at man har et ansvar, når man vælger at dyrke sex - et ansvar for at beskytte sig, så en uventet graviditet ikke finder sted. Men prævention giver altså ikke 100% beskyttelse, så der kan altså ske uheld - selvom man HAR taget ansvar. Hvorfor skal man så tvinges til at have et barn?

    Jeg går generelt ikke ind for, at man skal tvinge folk til noget, de ikke har lyst til. Heller ikke at få børn. Uanset grunden til at de er blevet gravide, så skal man have lov til at vælge det fra. Jeg synes nemlig heller ikke, at man skal sætte børn i verden for enhver pris. Vi har i forvejen SÅ mange uønskede børn i verden, vi har ikke brug for flere. Så at få foretaget en abort er altså ikke nødvendigvis en egoistisk handling, men kan netop også være fordi man vurderer, at barnet ikke vil få det godt - fx pga. økonomiske problemer, en ustabil familie eller en familie der ikke ønsker barnet. Er et barn virkelig tjent med sådan et liv? Det mener jeg bestemt ikke det er.

    For mig at se, skal man kun få børn, hvis man har lyst til det, og har ressourcerne til det. Ellers skal man ikke sætte børn i verden, det er respektløst overfor barnet. Så ja - jeg synes du har et meget snævert syn på emnet.

    Mht. om man kan blive gravid efter voldtægt - det kan man godt. Jeg har set mange udtalelser (fra Romney) om, at kvinden selv kan lukke ned, men jeg har endnu ingen beviser set på det. Men Laura, du svarer ikke spørgsmålet - mener du, at en der bliver gravid under voldtægt, ikke skal have lov til at få en abort?


  • #27   26. dec 2013 synes det er lidt morsomt at der er så mange imod abort .. medmindre "det ene og det andet"
    ENTEN er man for abort eller også er man imod det! man er ikke begge dele..

    jeg er selv for abort, synes det er en fin mulighed (og når det sker inden 12. uge vil jeg ikke kalde fosteret for levende), specielt fordi der er riiiigelig med mennesker på jorden
    folk er begyndt at have sex i en meget (og alt for) tidlig alder - så ingen abortmuligheder ville resultere i mange teenageforældre og samtidig en kæmpe økonomisk ulempe pga. deres uarbejdsdygtighed, mangel på uddannelse osv.




  • #28   26. dec 2013 Selvfølgelig har det konsekvenser, både for de biologiske forældre og barnet.. Men til de der ellers vil have en grov form for omsorgssvigt, ville disse konsekvenser jo være mindre.. Men intet valg tages uden konsekvenser jo smiley

  • #29   26. dec 2013 Michelle T - Sex er fantastisk! Vi har sgu ikke fået evnen til at få orgasme, for ikke at bruge den! smiley

  • #30   26. dec 2013 En luksus? Ja det er muligt, men hellere benytte den luksus frem for den "luksus" der senere kunne gå hen og hedde at barnet skulle på børnehjem og blive smidt rundt med fordi det danske system har nogle svage punkter. smiley

  • #31   26. dec 2013 Fosteret er ikke et levende individ på det tidspunkt en abort foretages. Det er jo derfor en abort er tilladt. Og derfor ser jeg heller ikke at en abort er ,,mord".

    En abort er en løsning på sit eget og sit kommende barns liv - En pige på 15 år, har måske ikke kvalifikationerne til at være mor på nuværende tidspunkt, også hellere en abort end at der bliver sendt endnu en unge i plejefamilie - eller ikke bliver sendt i plejefamilie men i stedet lever under alvorlig omsorgssvigt.
    En abort er ikke et almindeligt præventionsmiddel. Indlægende bliver jo netop lavet, fordi det er en stor ting, det er meget at sluge og der er meget der skal tænkes i gennem.
    Er man klar til at være forælder? Vil faderen være med til det? Er økonomien til det? Hvordan ser livet ud om 5 år, hvis man får et barn nu?
    Trods at jeg er 18, så er jeg langt fra klar til at få et barn nu, selvom min mor fik mig da hun var 18. Jeg har så meget jeg mangler at nå inden jeg skal have et barn, og blev jeg gravid nu, ville jeg også tage en abort - om faderen var enig eller ej - vil han have et barn, så er jeg ikke kvinden der lægger krop til nu.

    Især den med om faderen vil tage ansvar, synes jeg er en vigtig faktor. Jeg snakker ikke med min far, og har ikke gjort det i mange år. Efter mine forældre er blevet skilt er mine små brødre og jeg blevet ,,uønsket". Det er ikke et liv jeg ønsker for nogen, og havde jeg vist mit liv ville blive sådan, så ville jeg nok have ønsket at jeg var blevet en abort. For det er ikke sjovt.


  • #32   26. dec 2013 Jeg er for abort. Og hvorfor står allerede skrevet i mange af kommentarerne.

  • #33   26. dec 2013 CTS: Jeg mener at det i bund og grund altid er folk egen beslutning - og hvis man vuderer at konsekvenserne af at få barnet psykisk er størren end ved en abort - så synes jeg det er et valg der er i orden for den enkelte ...
    Men det er synes er foruroligende er at abort er blevet så "normalt" - ikke at de meget særlige tilfælde der er bliver behandlet som de gør


  • #34   26. dec 2013 Hvis jeg blev gravid som ung, ville jeg helt klart få en abort, eller tage en fortrydelses pille hvis det kunne nås. Både pga. det økonomiske, og uddannelse missægt. Når jeg en dag skal have børn, så skal det være når jeg har en uddannelse, og når jeg har pengene til det. Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at føde et barn, som måske kommer til at bo på gaden, fordi jeg ingen penge har. Jeg er ikke imod aborter. Mange kvinder får det, både af personlige grunde, og under andre omstændighedder.

    Min fars eks kæreste var blevet gravid, og var godt henne i graviditeten. Skal lige siges hun ventede tvillinger, hendes læge kom og sagde til hende 3-4 mrd. inden hun skulle føde, at de blev nød til at fjerne dem begge, ellers ville hun selv dø ved fødslen. Hun valgte helt klart at få dem fjernet/få kejsersnit, selv om hun var så langt henne, da hun allerede havde 2 børn og et barnebarn. Hun mente ikke at det var fair overfor hendes andre børn, at de skulle miste deres mor, ved at hun satte to små børn til verden..

    Så længe barnet kun er et foster, kan jeg ikke se det forfærdelige ved det..



  • #35   26. dec 2013 Laura - Hvor hurtig tror du at en adoptions sag tager? Tror du det er gjort på 1.2.3.? Og hvad med barnet imens det pågår? Du ved tydeligvis ikke ret meget om spædbørns udvikling og tilknytningsmønstre når du kan udtale dig om adoptioner i stedet for abort! Jo en adoption er et nødvendigt alternativ i nogle situationer men mange af de adopterede børn har tilknytningsproblemer i kraft af det omsorgssvigt og manglende tilknytning i de første levemåneder!

  • #37   26. dec 2013 Nu har jeg ikke læst alle indlæg.

    Efter min mening, er det - i et meget tidligt stadie af en graviditet - endnu ikke et barn. Det skal forståes sådan, at der ingen arme er.. Ingen tæer.. Ingen "menneskelig" bevægelse og udseende. Ingen personlighed. Det er endnu "blot" en masse celler osv som deler sig, og vokser. Hvis jeg selv blev gravid - for det kan ske, for "selv den bedste" - så ville jeg også vælge, at få abort. Jeg vil give mit barn de bedste forudsætninger. En mor og far, som har valgt, at være sammen, og stifte familie. Som begge ønsker deres barn af hele deres hjerte. En mor, som er uddannet, og kan forsørge sit barn. Sikre fremtiden. Det ville jeg ikke kunne gøre optimalt i min alder.

    Mit barn skal vide, at det er 120 % ønsket.. Et barn NU ville ikke være et ønskebarn for mig.


  • #38   26. dec 2013 Louise - Bor du så hos dine forældre, eller har du været i pleje/adoptivfamilie? :o)

  • #39   26. dec 2013 Tindur - så du vil vælge mord fremfor omsorgssvigt? For det er sådan jeg ser på det..

  • #40   26. dec 2013 TS - er du kristen? smiley

  • #41   26. dec 2013
    Mord er virkelig så meget sat, når vi snakker noget der endnu ikke trækker vejret selv, kan tænke selv eller på nogen måde er udviklet.

    Så ja, så ville jeg vælge abort ( og nej, ikke mord ), frem for omsorgssvigt - du vil hellere have at barnet vokser op med en dårlig barndom kan jeg hører :o) Som giver uendelig mange konsekvenser i livet for barnet inkl. som voksen.


  • #42   26. dec 2013 Melanie: AMEN!!!! smiley



  • #43   26. dec 2013 Louise - Du er et levende eksempel på at abort skulle være sket! Intet ondt ment men har så ondt af dig og kan ikke forestille mig hvor hårdt du må have det med den viden om at du ikke er ønsket af din mor og far. Skulle ønske jeg kunne gøre noget for at lindre din smerte, men det er umuligt! Bliv dog ved med at fortælle din historie..Den vil hjælpe dig smiley

  • #44   26. dec 2013 Når fosteret er så lille, at en abort kan foretages, kan man, i mit hoved, ikke kalde det mord. Barnet er ikke født endnu, og jeg ville hellere få abort, end at se mit barn syne hen på grund af omsorgssvigt fra min eller andres side af.

  • #45   26. dec 2013 Mord? Really? Det er jo ikke et menneske endnu.

  • #47   26. dec 2013 Som det er skrevet tidligere synes jeg heller ikke det er et mord. Der er en grund til at man siger foster om det, der ee i maven og ikke et barn. Det har ikne tanker og følelser som vi har. smiley

  • #48   26. dec 2013 Nej det er ikke en ny prævention -det ER trods alt de færreste der er helt upåvirkede af en abort (psykisk altså) så det er næppe noget ret mange ville udsætte sig selv for ret mange gange.

    Jeg HADER simpelthen det argument du bruger i beyndelsen at har man sex må man ose tage ansvar -det kan altså osse være at tage ansvar, at få en abort.
    Barnet er da ikke tjent med ikke blot at være uønsket men ose at havne hos et menneske der ikke er i stand til at tage ordentligt vare på det. KAn man tage ordentligt vare på et barn og (hvis man er meget ung) har man et bagland der kan støtte en, så kan det da sagtens være en mulighed at få barnet.
    Men herhjemme er adoption ikke for alvor en løsning, fordi det ikke ligefrem er nemt at "slippe af med" sit barn/at adoptere et dansk barn så det er helt og holdent dit (og altså uden at bio-mor er med i et eller andet mfang hele barnets liv, kans kifte mening som vinden blæser osv)

    personligt har jeg ingen ønsker om at få børn -jeg tager jo så de nødvendige forholdregler, men hvis det alligevel skulle glippe en dag, ja så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge... jeg skal ikke være mor. Og det mener jeg egentligt ikke er hverken mor, moralsk forkasteligt eller noget som helst andet i den retning... tværtimod.


  • #49   26. dec 2013 Nu har jeg lige skrevet eksamensprojekt om abort, så jeg vil da også lige være med ...

    Jeg er af den holdning, at abort er helt i orden, så længe man ikke bruger det som direkte prævention gentagne gange, fordi man er for doven til at beskytte sig ordentligt. Hvis præventionen svigter, man bliver voldtaget, eller hvis man simpelthen ikke er i stand til at tage sig af barnet, synes jeg, det er for barnets bedste.
    Jeg synes OVERHOVEDET ikke, at det, at man dyrker sex og er klar til det, har noget som helst at gøre med, at man er "klar til at tage konsekvenserne". Jeg er enig i, at hvis man bevidst dyrker ubeskyttet sex, er det sgu på egen regning, men blot fordi man føler sig klar til at have sex, er man ikke nødvendigvis klar til at være forælder - de to ting hænger overhovedet ikke sammen i mit hoved. Det er ens eget ansvar at benytte prævention, hvis man ikke er klar til at få et barn, men sådan noget virker jo altså heller ikke altid; shit happens ...
    "Der er jo bortadoption...." - ja, det er flot, men jeg tror sgu ikke, det bliver særlig meget bedre mht. skyldfølelse, depressioner og andet, der følger, hvis man giver barnet væk. Rigtig, rigtig mange af dem, der får foretaget provokerede aborter, er plaget af det i hverdagen et par år efter, i og med at de ikke kan finde ud af, om det nu var den rigtige beslutning. Nogle må endda sygemeldes i lange perioder pga. depression ...
    Selvfølgelig er det et kæmpe etisk spørgsmål, som vi aldrig finder svar på, men der er visse situationer, hvor jeg synes, det er grotesk at nægte nogen en abort.

    Hvis man tager et eksempel fra den vide verden; i Irland er aborten ikke fri, helt frem til sommeren 2013 var det forbudt af få foretaget abort uanset situationen. Nu er det i orden, hvis morens liv er i fare, hvis graviditeten gennemføres. Denne ændring af loven blev foretaget, efter en kvinde døde, fordi lægerne nægtede hende en abort, trods hun anmodede om det gentagne gange. De begrundede det med, at Irland er et katolsk land, og det ville være at slå ihjel, hvis de fjernede fosteret, idet det stadig viste svage livstegn. Fosterets hjerte holdt op med at slå 17 uger inde i graviditeten, og først her fjernede lægerne det - kvindens blodbaner var allerede inficerede, hendes organer svigtede, og hun døde på hospitalet, udelukkende fordi hun ikke måtte få en abort.
    Nu er dette et ekstremt tilfælde, men tror, de fleste vil erklære sig enig i, at en abort ville have været i orden i dette tilfælde, i og med at det kunne have reddet kvindens liv.


  • #50   26. dec 2013 Ja hvis det er sådan du ser på det så ville jeg! Fosteret er kun en klump af organismer og celler. Det føler intet og ved intet. Et barn både føler og ved! Så ja jeg vælger barnet frem for en klump! Er pædagog ikke læge! smiley

  • #51   26. dec 2013 Og ang gravid under voldtægt -jeg ved ikke hvor du har fået den ide fra, men hold da op hvem end der har givet dig den oplysning skulle have et par flade. Det er den værste gang sludder. Risikoen for graviditet er hverken større eller mindre af at det foregår under tvang -og jeg synes det er forfærdeligt trist at der går folk rundt og tror at det hænger sådan sammen...


    Har man sex omkring ægløsning er der chance/risiko for at man bliver gravid -uanset om man deltager villigt eller uvilligt...


  • #52   26. dec 2013 TS: Hvis min mor havde vidste dengang at min far og hans familie havde givet mig og min søster sådan et stort omsorgssvigt som de har, så havde hun dengang valgt ikke at få os. Dengang var vi begge 100 % ønskede, indtil min far blev voldlig og var min mor utro. Havde jeg kunne se ind i fremtiden den gang jeg lå i min mors mave, så havde jeg helt klart prøvede at drukne mig selv, for alle børn fortjener fandme en ordenlig far. Jeg havde en ordenlig far de først 6 år af mit liv. Og hvis du bare vidste hvad min far har gjort, så havde du samme synspunkt som mig.. Så ja, hellere mord frem for omsorgssvigt, da det er noget af det værste.. Alle børn fortjener en mor og far som kan passe på en, og være der for en.

    Derfor er det også meget vigtigt for mange kvinder i dag, skal den mand man skal have børn med, at det er en man ved som vil blive uanset hvad.


  • #53   26. dec 2013 Hvis man kan have sex må man også tage følgende med dog burde der laves undtagelser som fx. man bliver voldtaget eller har en psykopat kæreste som tvinger en!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   26. dec 2013 Haha. Hvis man har sex, må man tage et ansvar- op i r*ven med den sætning!

    Jeg tog et ansvar - jeg fik en p-stav sat i armen, fordi jeg ikke ville være gravid. Alligevel blev jeg gravid.. Det lan gå galt for alle.

    Jeg overvejede en abort fordi jeg ikke troede at jeg økonomisk ville kunne give barnet nok, men nu har jeg termin om 1 måned smiley


    Abort er en god ting. Nogle folk kan ikke tage ansvar for et barn, og man bør ikke sætte et barn til verdenen velvoksne om at det skal bortadopteres eller i plejedamilie. Så hellere få det fjernet!

    Desuden er det et foster fra ca. 11 uge til ca. 21 uge, så du slår intet ihjel


  • #55   26. dec 2013 Team Utah - Men hvis man bruger kondom og det sprænger, så er det ikke okay, selvom man faktisk tog ansvar for netop IKKE at blive gravid?

  • #56   26. dec 2013 Utah -som skrevet før: ansvar kan osse være ikke at få barnet.

  • #58   26. dec 2013 Kan man sige på forhånd at barnet vil få et dårligt liv, er ansvaret at få den abort. Får man ikke den abort trods den viden, så bliver man egoistisk. Det er grotæsk.

  • #59   26. dec 2013 jeg mener det er en privat sag, og noget kvinder overvejer meget kraftigt. og når de efter moden overvejelse finde frem til at tiden ikke er den rette at få børn i, at omstændighederne ikke er til det, eller at man ganske enkelt ikke er klar til at tage det ansvar det er, så er abort en udemærket løsning, frem for at vi sætter en masse uønsket børn i verden.
    Jeg ville aldrig dømme en kvinde for hendes valg, heller ikke selv om jeg personligt er imod abort, det sker ikke på min krop, men hvad andre gør er deres sag. også selvom jeg er en af de mange kvinder der brændende ønsker sig et barn og ikke kan få børn


  • #60   26. dec 2013 Laura - Jeg synes du er begyndt at trække lidt i land. ;o)

    Først var det kun i orden, hvis det var til fare for moren, og du synes ikke det var ok at slå noget ihjel man selv er skyld i.

    Men nu er det så åbenbart kun når det bruges som prævention, at det er forkert? :o)

    Ja, jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad du egentlig mener, synes det er lidt tvetydigt. :o)

    Men ja, jeg vil klart foretrække abort (ikke mord) end omsorgssvigt. Du ved vidst ikke hvor stor skade omsorgssvigt kan gøre på et barn. Men det er vi nogle andre der ved, efter at have mærket det på egen krop.


  • #61   26. dec 2013 Rikke - Nej, den er heller ikke rar - at kvinder får foretaget abort, når man selv ikke kan få børn, men gerne vil. Har selv en i familien der prøver at få børn. Hun har haft mange ufrivillige aborter, og jeg ved hvor hårdt det har været for hende. For hende har det hver gang været hendes lille barn i maven - men sådan er det ikke alle der ser det.
    Jeg føler virkelig med dig, og jeg håber at det lykkes for dig/jer, på en eller anden måde. :o) Det du går igennem, bør ingen gå igennem!


  • #64   27. dec 2013 jeg syntes at det er tosset at tro at man ikke kan blive gravid når man bliver voldtaget. Hvor har du dog lært det henne ? at kroppen skulle lukke ned.... Tror nu nok at du skulle have fulgt lidt bedre med i skolen.
    eller er du en af dem som gerne vil have barn her og nu ?

    jeg er kan ikke se hvorfor kvinder ikke skulle have lov til at vælge hvad DE syntes er bedst for dem, og evt kommende barn.
    Der er alt for meget omsogssvigt i dag. Alt for mange får børn som de ikke magter, eller har overskud til. Hvad med de børn ? Ja de er ødelagt for livet, men ud over det. Burde deres mor ikke have overvejet hvad hun burde have gjort i stedet for? Tag ansvar for ens eget liv og evt barns.
    Personligt vil jeg slet ikke have børn - der er ikke plads til dem i mit liv.
    jeg kan da godt følge de folk som gerne vil have børn, og gerne flere. Men der skal altså være plads, overskud og økonomi til det.
    kender mange kvinder som har fået deres børn i en meget tidlig aldere, og mange har haft problemer med at få en uddannelse, fordi de ikke har haft overskudet til det. Mange af disse kvinder er endt på kontanthjælp. Den ene jeg kender har 6 børn, er alenemor, og har været på KH i 16 år!

    Tag dog hensyn til de kommende børn. Lad dem komme til verden i en verden hvor de VIRKELIG er ønskebørn


  • #65   27. dec 2013 jeg er for abort, da det er en god løsnig hvis man ikke er klar til et barn smiley så jeg syntes det er godt der er abot så vi selv kan vælge smiley

  • #66   27. dec 2013 Aldrig i livet om jeg ville bo i et land hvor man ikke kunne få abort.
    Der ud over håber jeg at de der får foretaget en abort ser det som en meget stor og vigtig beslutning for i den anden vejgrøft må det aldrig bruges som prævention.
    Jeg har altid hadet argumentet at alt liv er en gave, for jeg tænker at der er så mange uønskede børn i verden at vi ikke behøver at tvinge flere til. MEN siden jeg fandt ud af at jeg nok ikke selv kan få børn naturligt har min holdning nok ændret sig til at det er en gave hvis jeg bliver gravid (uplanlagt!) og jeg ville nok beholde det, selvom det ville forstyrre mine studier.

    (Tindur: MEGET undskyld hvis jeg husker forkert, men jeg tror nok jeg var helt oppe i det røde felt over dine indlæg omkring en pige der ville anmelde sin veninde for at have en ulovlig hund, og jeg tænkte at jeg nok aldrig kunne blive enig med dig om ret meget, men jeg er meget enig med hvad du skriver her smiley sorry I misjudged you)


  • #67   27. dec 2013 Godt jeg ikke er ond tværs igennem smiley

  • #68   27. dec 2013 Men ikke for at være ond mod barnet hvis jeg var gravid, havde jeg stadig fådet taget en abort uanset hvor langt henne jeg var smiley ikke fordi jeg hadder børn, jeg elsker børn og i min svigerfamilie er der mange søde små smiley og jeg nyder opmærksomhed fra dem smiley men igen abort er en mulighed hvis man ikke har tid og er ikke klar til et barn smiley så jeg håber aldrig det bliver forbudt smiley

  • #69   27. dec 2013 Jeg er helt klart for abort, fordi at verden ikke ligefrem har behov for flere mennesker og da i sær ikke, hvis de ikke er ønskede.

    Men på nogle punkter vil jeg give dig ret i at der er nogen piger der bruger abort som prævention, meen det er de færreste. En af mine veninder har fået en abort(Brugte ikke prævention), men det har ikke fået hende til at passe mere på, sågår her for en uges tid siden var hun næsten overbevidst om at hun var gravid igen og der havde hun heller ikke brugt prævention!

    Og der må jeg sige, at der går min grænse for hvad man kan tillade sig og også mere at man ikke respektere sig selv nok til at bruge prævention, så man ikke får sygedomme af det og evt barn ud af det...


  • #70   27. dec 2013 Hvorfor er et at tage livet af et anden menneske, ved abort? Undskyld sproget, men så er det jo også at tage livet at ''en'' ved hver ladning. Eller hvad skal man sige? Forstår i mig? Hver gang en fyr kommer så kunne et liv jo være skabt. Jeg siger ikke man ikke skal beskytte sig, for det skal man selvfølgelig, mens et med at man slå ihjel er altså noget værre pjat.

  • #71   27. dec 2013 Jeg ser også abort som at fratage et barn muligheden for ikke at leve før det har haft chancen.

    Men jeg er ikke imod den fri abort, og dømmer ikke folk på det. Jeg ser ikke abort som decideret mord. Og jeg vil langt hellere få foretaget en abort end at bringe et lille, uskyldigt menneske til verden og finde ud af at jeg ikke kan passe på den bette størrelse.
    Jeg synes dog at hvis en pige gentagende gange får abort som prævention, så skal der sku tages en alvorlig snak med hende. Så er hun edermamne ikke ansvarlig nok til at have sex.

    Det har så stor betydning for spædbørn hvordan de bliver behandlet. Tjek dokumentaren "mors lille dreng" - den fortæller faktisk rigtig meget. Den stakkels dreng blev sansynligvis psykisk syg som følge af gentagende svigt fra forældrene som spæd.

    PS, jeg er heller ikke religiøs.


  • #72   27. dec 2013 ej helt ærligt? vil det sige at vi kvinder ikke vil kunne få et andet valg? er det i vil have smiley så hvis jeg ved et uheld blev gravid med min kærste så må jeg ikke kunne få valget at få fjernet barnet?

  • #73   27. dec 2013 Syntes det er synd du vælger at se på det som drab og mord. Der altid grå zoner. Også derfor man har flere muligheder for abort. Jeg har selv en søn på 2 år, og surprise når du en dag bli'r gravid, kommer man ind og bli'r scannet i hoved og bagdel, for at se om barnet er rask. Og kan derved hvis der problemer få en abort. Så det du siger er havde jeg haft fejl i mit foster dengang og valgt abort var jeg barne morder. Hvor jeg vil sige, vi arbejder på drømme barnet, jeg lever kun en gang bliver omkring 80-90 måske 100år jeg er nu 30 altså levet en 3 del af mit liv. Det her er min krop. Og mit valg for hvad jeg sætter i verden og jeg skal amme passe opdrage. Og tage ansvar for de næste 18 år. Det mit valg, og jeg er da efterhånden med tiden blevet mere hærdet. Tilmed været i en kirke som ung og hørt om de her debatter. Da kirken går imod abort på baggrund af de siger man dræber børnene... Ingen børn bør fødes og være uønsket i denne verden er min mening. Vi ved verden går under en dag, vi ved vi fødes for at dø en dag. Vi ved mange ting.. Religion er frygtelig på disse punkter. Nej du må ikke modtage blod fra så hellere dø. Ej medmindre du lige ved at dø, så skal det her barn fødes. Nå har du 7 i forvejen pyt det betyder bare du sund og fødedygtig...
    Jeg er nærmere mere ude i folk burde tvinges til abort frem for at udsætte børnene for at vokse op i dårlige vilkår. Som med heste der aflives døde heste lider ikke.
    Skal jeg herfra og dør hurtigt. Er det jo ikke mig folk skal have det skidt over ej din stakkel blev du dræbt. Årh arme dig... Nej vel det min familie der lider det ville være min søn kæreste familie osv. Samme med aborter. Når fosteret fjerenes er det jo end ikke et barn men foster barn. Det ved ikke hvad det ikke oplever. Det lider ikke det er de efterladte, det er kvinden der skal leve med, hvad kunne der være kommet ud af det. Det faren, hvor kvinden måske på trods af han ønskede barnet må leve med det ikke skulle være.
    Jeg er klart for aborter, og der sagt rigtig mange ting heroppe over der rigtig fornuftige grunde. Og må sige det er skræmmende at folk på trods af vores viden idag, stadig som kvinde kan være imod aborter. På trods af hvilke ulykkelige liv disse børn ville skulle ud i. Jeg går så også ind for aktiv dødshjælp. Simpelthen uværdigt at vi skal holdes i live som og til det sidste. Vores dyr kan vi give fred inden det bliver horribelt. Og du bli'r anmeldt hvis du ikke gør det. Os selv har desværre ikke denne mulighed smiley død er det mest naturlige i verden. Det rammer alt levende, det relevante er ikke om vi dør, hvordan vi dør, men om vi får en værdig død. Hatten af for alle, der tager tyren ved hornene herfra. I alle livets henseender. Og kæmper for vores krop vores valg. Hele vejen igennem.


  • #74   27. dec 2013 Nu har jeg ikke lige læst alle indlæggende smiley
    Jeg er ikke imod abort - Men, som mange andre har sagt, så hvis man bruger abort som prævention, så er det fandme IKKE i orden!

    Men - personligt, hvis jeg blev gravid nu, ville jeg få en abort. Jeg har en fast kæreste igennem 5 år, og jeg er fast på p-piller og vi bruger også kondom. Så hvis vi skulle blive gravide, ville det godt nok være noget af et uheld?! smiley Men grunden til at jeg ville vælge en abort, er fordi at der simpelthen ikke er tid til et barn. Så ville jeg skulle opgive alt hvad jeg har af drømme i livet, og det er jeg bare ikke klar til. For som det er lige nu, skal jeg studerer de næste 7,5 år - hvor 6 af årene skal ske i KBH, hvor jeg skal pendle. Og så længe jeg er studerende har vi brug for de penge min kæreste får via. alt det overarbejde han har med sit arbejde, hvilket ikke ville være muligt hvis jeg stadig skulle studerer. SÅ, vores liv er ikke klart til børn. Men som sagt, er vi også så påpasselige som muligt når vi har sex - for at vi netop ikke skal igennem en abort. smiley

    Og hvis man er blevet voldtaget - skal man da også have lov til at få det fjernet. Jeg er selv blevet voldtaget, og for en sikkerhedsskyld tog jeg en graviditets test og gik til lægen osv., for jeg ville 110% have fjernet det HVIS jeg var blevet gravid.
    Det er det samme hvis man får at vide at det barn man er gravid med vil blive multihandicappet, så er jeg også ude i tanker som; hvilket liv man kan give det barn? Og hvilket liv vil det menneske få i sidste ende? Er det, det værd? Og ja, så ville jeg nok også vælge abort der. Jeg ved godt at forældre ofte lever og ånder for deres børn, og med glæde vil gå hjemme og passe dem. Men når man ikke ER blevet forældre endnu, og får at vide at man skal droppe alt hvad hedder arbejde og drømme, fordi man skal passe et multihandicappet barn - nope, det er jeg bare ikke klar til. Vi har alle forskellige værdier, og personligt synes jeg er arbejde og uddannelse er ultra vigtigt - som en stor del af livet. Nej, ikke det vigtigste, men det er altså noget som er vigtigt for mig, og jeg vil gerne være dyrlæge, som kræver meget uddannelse og arbejde - og jeg elsker at blive klogere og arbejde, med dyr. Hvilket nok ikke ville være muligt hvis jeg skulle passe et multihandicappet barn.
    - Så længe barnet ikke er født, ser jeg det ikke som en levende individ - da det er noget man bliver idet man bliver født.

    Så jeg går klart ind for at man har et valg - af flere årsager, men i bund og grund, er det ikke i orden bare at få den ene abort efter den anden, fordi der lige var en ups'er - igen.


  • #76   27. dec 2013 Jeg er imod.
    Begrundelse ?
    Jeg er 16 år har fast kæreste på 18, vi er unge og har jævnligt sex, sex = ansvar. Hvis man ikk ka beskytte sig så skal man ikke have sex.. Bum bum.

    Hvis man på andre måder har sex (voldtægt.. Like ??..) jamen altså.. Jeg fik p piller da jeg var 14, og blev altså først aktiv for knap et år siden..
    Nej altså.. Jeg er imod da det er at slå noget levende ihjel.


  • #77   27. dec 2013 Jeg er imod.
    Begrundelse ?
    Jeg er 16 år har fast kæreste på 18, vi er unge og har jævnligt sex, sex = ansvar. Hvis man ikk ka beskytte sig så skal man ikke have sex.. Bum bum.

    Hvis man på andre måder har sex (voldtægt.. Like ??..) jamen altså.. Jeg fik p piller da jeg var 14, og blev altså først aktiv for knap et år siden..
    Nej altså.. Jeg er imod da det er at slå noget levende ihjel.


  • #78   27. dec 2013 Brunetten
    P piller beskytter som man naturligvis ved, ikke 100%. Så hvis man bliver voldtaget og så alligevel går hen og bliver gravid, skal man så bare, både barn og mor, lide under det resten af ens liv?


  • #79   27. dec 2013 Brunetten: ved ikke om jeg forstår det forkert, men mener du, at man selv er udenom at man bliver gravid, hvis man bliver voldtaget, fordi man bare kunne have været på p-piller? smiley

  • #80   27. dec 2013 Brunetten: så du er også imod at man afliver et sygt dyr? Fx. en kat der er blevet kørt ned og ligger og lider, den skal bare lide til den dør?
    det samme skal et uønsket barn? risikere at lide hele livet fordi mor blev voldtager eller ikke psykisk var klar til at få et barn der kom ud af et kondom der sprang?


  • #81   27. dec 2013 Jeg er for abort for selv om man beskytter sig kan man være meget uheldig at blive gravid alligevel. Også syntes jeg altså det er okay at vælge barnet fra, hellere få et uønsket barn fjernet mens det stadig bare er en klump celler, end at få et barn man ikke klar til og derfor risikere at give barnet en dårlig opvækst.

  • #82   27. dec 2013 Brunetten - Prævention er ikke 100 % sikkert. Desuden er det jo ikke sikkert alle går rundt og tænker at man måske skal begynde på p-piller fordi der går nogle syge folk rundt, der kan finde på at voldtage en. Det kan jo aldrig blive pigens skyld at hun er blevet voldtaget og et barn gør det nok ikke nemmere at komme over det...

  • #84   27. dec 2013 Og tænk på hvor mange børn der vil blive efterladt i vejkanten hvis abort blev ulovliggjort? For hvis man virkelig ikke vil kunne tage vare på et barn så vil man ende med at "smide det ud". Er det en bedre løsning end at få fjernet det inden det overhovedet er levedygtigt?

  • #86   27. dec 2013 Tem Grafik -og udover at børn kunne blive efterladt (det tror jeg heldigvis de færreste herhjemme ville kunne gennemføre), så tænk på alle de kvinder der førhen mistede livet når de gik til mere eller mindre inkompetente mennesker for at få foretaget ulovlige aborter.
    For selvom man gør abort ulovligt, så ER der altså kvinder der bliver uønsket gravide. Der ER kvinder der fr foretaget aborter osv... men sitedet for en forholdsvist sikker procedure hos læger, får de det foretaget ved hvem end der nu påstår at have færdighederne til at gøre det.

    Tina -jeg mener så ikke man fratager nogen livet. Hvis vi snakker senaborter kunne jeg måske være enig, fordi man jo der sommetider har at gøre med børn der faktisk ville kunne overleve, hvis de fik hjælp. Men nej, ved almindelige aborter (altså inden 12. uge) mener jegbestemt ikke der er tale om at "slå ihjel" "mord" og hvad har vi...

    Brunetten -så du mener seriøst at kvinder skal bruge p-piller pga risiko for voldtægt, ellers er de selv skyld i det hvis de bliver gravide???
    Du ved godt at selv noget så uskyldigt som p-piller faktisk kan have bivirkninger+ At risikoen for bl.a. blodpropper øges hvis man er over 30 og tager p-piller?
    At der er kvinder der ikke tåler p-piller (eller andre præventionsformer i samme stil f.eks. p-stav o.l.)

    Self skal folk da ikke gå og beskytte sig mod noget der MÅSKE kunne ske for dem. Voldtægter er da heldigvis ikke SÅ hyppigt forekommende, at det giver mening at beskytte sig mod graviditet på den konto.



  • #87   27. dec 2013 Nu har jeg kun læst nogle svar.

    Så det er efter din mening mord og uansvarligt, og dumt (eller skal vi vælge det ord du faktisk tænker, sygt) at man vælger abort, hvis man er blevet voldtaget, eller uønsket gravid på trods af prævention?

    Det er ikke et menneske endnu, så jeg ser det ikke som mord. Jeg ser 1000x hellere at man vælger abort(eller adoption) hvis man ikke vil have det, ikke kan tage ansvar, eller er uegnet til det. Det går i sidste ende ikke over børnene, for de er ikke sat i verdenen og kan endnu ikke tænke - det går over moderen at hun en gang bliver steril - satme fucked hvis man pludselig vil have børn 5 år senere efter sidste abort, men det er man jo selv skyld i.

    Ville jeg have fået et barn var det uden tvivl blevet "myrdet" (som du ville sige) med det samme - for mig er det bare noget som et udslæt, når det er uønsktet - det skal bare ordnes med det samme med dens "medicin" og så er jeg glad igen.


  • #88   27. dec 2013 Michelle w: Nemlig! Håbet virkelig heller ikke folk ville efterlade deres børn, men der blev jo alligevel for få år siden fundet et efterladt spædbarn i en skraldespand her i DK. Så tror alligevel det ville blive noget der ville ske oftere hvis aborten bliver ulovlig gjort.

  • #89   27. dec 2013 ang. mord og omsorgssvigt - jeg tror aldrig du har prøvet omsorgssvigt eller haft en tæt ven med det. Jeg tror helt klart at stod valget mellem død eller omsorgssvigt de næste 10 år, for en som allerede er svigtet, ville døden være foretrækkende.

  • #90   27. dec 2013 Først og fremmest er det forkert postet..

    Jeg synes at abort er en god løsning. Personligt ville jeg få en abort hvis jeg ikke er klar til at få børn. Og med klar til at få børn mener jeg er færdiguddannet, har et sted og bo, og er klar økonomisk. Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis jeg fik et barn og slet ikke kunne tage vare på det, give det den nødvendige føde osv.

    Abort er ikke mord, og det bliver det aldrig. Så længe fosteret ikke kan trække vejret, er det ikke et barn.


  • #92   27. dec 2013 hvis vi ser på det som samfund så har vi slet ikke råd til at forbyde abort.
    hvis alle uønskede graviditeter skulle fødes, for der efter at blive et samfunds problem, fordi forældrene ikke er i stand til at tage sig af barnet, ville vores land ende som et uland.
    hvis et barn omsorgssvigtes så har det ikke kun konsekvenser mens barnet er et barn, det har konsekvenser hele livet. igen set rent samfunds økonomisk.
    mit daglige arbejde er med tidligt svigtede mennesker, de koster min 3mil at få passet, de er alle voksne i dag, men de koster stadig mere end 3mil om året, lad os antage at disse mennesker bliver 70 år, så har de i deres voksen liv kostet samfundet 156mil bare i deres voksen liv og der er kun tale om anbringelse. var disse mennesker fjernet før de blev levedygtige havde vi sparet samfundet rigtig mange penge.
    ser vi så på livskvaliteten for disse mennesker, som selvfølgelig er individuel så er der ingen af dem der har et liv med kvalitet. de havde alle været bedre tjent med at være blevet til aborter, det havde selvfølgelig gjort mig arbejdsløs, men alligevel havde det været bedre for disse mennesker end det liv de har nu.

    hvis et foster på 12 uger og der under var i stand til at leve uden for livmoren så var sagen en anden


  • #93   27. dec 2013 Abort - I den danske ordbog betyder "fjernelse af foster, før det er levedygtigt"
    et ord der kan vække meget forargelser og kritik.


    Jeg syntes ikke at man skal dømme andre folk, fordi de vælger at få fortaget en Abort. Der kan ligger mange grunde til for at vælger en tur til en klink og diskret at få det fjernet.

    Prøv at lægger din "Det er mord" hjelm af dig og lyt.

    I middelalderen, såmen bare tilbage i 30'erne - døde rigtig mange kvinder i fødselsengen. Udmattede, udslidte og færdige. Blot 26 år gamle var nogen af disse mennesker. Mange var mødre til 9-15 børn, bare fordi husherren var "lidenskabelig" - Disse børn måtte tit og ofte Slogs om madgryderne bare for at overlever.

    Ville det ikke være bedre, hvis disse resultater af "romantiske" forbindelser ville diskret være forblevet en "romantisk" forbindelser?

    Eller som en tidligere kom ind på, at mange kvinder måtte lader livet, fordi de var ved disse "gamle" koner der med nogen strikkepinder provokerede en abort frem, i disse ikke sterile omgivelser og med nogen ikke ligefrem steril strikkepinde.

    Var det måske bedre at de måtte dø. fordi en tilfældig mandsling blev lidt for "lidenskabelig" ?

    Jeg er 100 % for Aborter, da jeg ikke mener et foster er et barn!

    Ser frem til at følger denne Debat, selvom mit holdningspunkt er fast. Dermed ikke sagt at jeg smider fosteret ud med badevandet, hvis jeg selv skulle stå i en situation, hvor en Abort er en mulighed. smiley


  • #95   27. dec 2013 Nøj, søgte lige på 'abortion' på google billeder, det er det mest naive og dumme jeg længe har set! Man bliver jo vred over noget misledende, det er sindsygt at nogle folk (dem imod abort) vil bilde piger ind at når de får en abort, dræber de et næsten færdig udviklet barn! Jeg bliver sur over sådan noget!

    Tina - Men en klat celler uden hjerte rytme er jo ikke liv? Der er en kæmpe forskel på for tideligt fødte børn og 'celler' der bliver aborterede, da et for tideligt født barn jo er blevet til et barn, altså et leve dygtigt individ.


  • #97   27. dec 2013 non - Nå, så lærte jeg også noget idag, men det ændre stadig ikke min mening det mindste. smiley

  • #101   27. dec 2013 non: Men bliver et foster født i 12 uge er dette ikke leve dygtigt, for alle organer er ikke færdig udviklet. Derfor er et barn ikke et barn før efter 12 uge - som jo også er grænsen for den fri abort, hvilket jeg går fuldt ud ind for.

  • #103   27. dec 2013 fosteret er ikke levende, men inden da var det en sædcelle som k alligevel svømmede op i ægget? jeg er ret sikker på den er levende lige fra start af...

    jeg er helt imod abort, nogle af den kvinder der bliver voldtaget lægger selv op til det med deres alt for nedringede bluser og korte kjoler....jeg kan selvfølgelig godt forstå at der er nogen som er så syge at de ikke kan passe på et barn, men så må man sikre sig ekstra under sex, eller lade helt vær... om det er noget så dejligt, så man sgu ogs kunne tænke sig om smiley


  • #104   27. dec 2013 Så bare fordi man går i nedringede bluser og korte kjoler, ligger man op til at man vil voldtages? Ej den må du sgu længere ud med! Det er noget af det dummeste jeg længe har hørt, ja undskyld.
    Og sikre sig ekstra? Hvordan? Hvis man er både på p-piller og bruger kondom kan det ske alligevel.


  • #107   27. dec 2013 ja, man har ligesom et eller andet sted et valg når man går i byen, man kunne vælge den mindre nedringede trøje istedet. Så tænker man sgu ikke over sin udstråling.

    Tror ikke på at hvis du kommer ind et sted med mindre nedringede trøje så er du den første fyre, tænker uuhhh hende må jeg kneppe...

    Så har man da også gjort sit for at det undgås, også er vi ude i meget sjældne forhold før det sker.


  • #108   27. dec 2013 jeg siger ikke at det er okay at der er nogen der voldtager? og nej self må man ikke slå?

    men igen, så udfordre du jo skæbnen ved at løbe bukseløs rundt smiley


  • #109   27. dec 2013 Sarah Emilie - Det var da en super ubehagelig udtalelse. Jeg går i kort og nedringet tøj. Giver det en eller anden syg stodder ret til at voldtage mig? Bare fordi jeg har vist lidt af det naturen har givet mig?

    Jeg håber ikke du går på stranden i andet end sweater, for så lægger du op til at blive krænket og bollet uden dit samtykke... Eller noget..

    JEG beskyttede mig skam også. Men beskyttelse kan gå i stykker og jeg vil stadig ikke lade være med at have sex. Og ja, jeg vil stadig få en abort hvis jeg nu skulle blive gravid, hvilket jeg ikke håber, siden jeg har en spiral.


  • #110   27. dec 2013 og så kræver det jo bare at du har mod nok til bare at gå, istedet for at slå.

  • #111   27. dec 2013 Jeg er for abort.
    Jeg kan ærlig talt ikke se nogen grund til, det ikke er okay! smiley

    Det tager utrolig hårdt psykisk på mange mennesker at få en abort og de fleste har en masse tanker omkring det smiley

    Og så er alle de andres begrundelser 100 % noget, jeg står ind for smiley


  • #112   27. dec 2013 Melanie - så har du jo også taget et valg.

    nej, jeg går da også i tshirt, men jeg går ikke i ultrakorte og nedringede kjoler fordi jeg måske tænker over hvad jeg sender af signaler ud af til. smiley


  • #114   27. dec 2013 Min moster gik i byen og var RIGTIG tæt på at blive voldtaget i år. - Hun er ikke typen som tager den korte kjole på eller noget, i hvert fald ikke uden leggins. Har hun selv lagt op til det? Nej.
    Fordi man tager nedringet tøj eller korte kjoler på, er det ikke ensbetydende med at man ligger op til noget som helst.


  • #115   27. dec 2013 Et valg? Har jeg taget et valg om at det er fair nok at bruge vold imod mig og tvinge mig til sex, fordi jeg har vist lidt ben og kavalergang?



  • #116   27. dec 2013 Voldtægsmænd vælger ikke dem med kortest tøj, men dem der har sværest ved at flygte. Som dem i meget høje stiletter..

  • #118   27. dec 2013 Sarah emilie boygaard - Undskyld men hvad er det dog for en syg udtalelse? At det er kvinders egen skyld de bliver voldtaget, FØJ!

  • #119   27. dec 2013 Sacha - jeg skriver nogen af dem, ikke alle.

    Non - folk er nærmest selv uden om at de bliver voldtaget fordi de tager den korte kjole på og danser tæt op af forskellige fyre. man kan faktisk godt tænke sig om når man klæder sig på inden festen. Det er da aldrig okay at voldtage nogen, men for at man overhovedet kan anklage nogen, må man vidst også se på sig selv.


  • #120   27. dec 2013 Melanie - det var til dit sidste spørgsmål.

  • #121   27. dec 2013 Sacha*

    Tror ikke der er særlig mange, som bevidst taget sådan noget tøj på for at signalere: "Kom og voldtag mig!"
    Hvis det er sådan noget tøj man finder behageligt, så skal man have lov til at gå i det. - Uden at blive anklaget for at ville ligge op til alt muligt.


  • #122   27. dec 2013 Non - jeg skriver nogen af dem, bestemt ikke dem alle.

  • #123   27. dec 2013 Men det giver stadig en freak lov til at bruge vold og tvinge mig til sex, fordi han synes jeg var lækkert klædt på?

  • #124   27. dec 2013 Sarah Emilie *NSE* **Boygaard**: Det lyder allermest som noget nogle af de mænd, der ønsker at kvinder er undertrykt og helt i burka, ville sige..
    Sikke et gammeldags syn :)!


  • #125   27. dec 2013 Ih ja de stakkels mænd, hvordan skal de dog kunne holde den i bukserne når kvinder sådan går og viser kavalergang?

    Mænd der voldtager er syge svin, der burde bures inde, sådan er det bare. Om kvinden så har flashet skrævet lige foran ham, retfærdiggøre det på ingen måde at han voldtager hende. Er hun blevet 'taget med vold' er det voldtægt, og det er aldrig selvskyldt.


  • #126   27. dec 2013 Sacha - og det er det jeg mener de skal blive opmærksomme om, at de ikke bare hopper i den korte kjole fordi de ser sexet ud, men altså tænker at der er en risiko.

  • #129   27. dec 2013 Jeg skrev intet om at de så sexet ud, men om at det kan være behageligt.
    Jeg kan selv godt lide at have nedringede trøjer på eller korte kjoler til fester, fordi jeg synes det er mere behageligt end de normale cowboybukser, hvis jeg skal ud og danse. Men af den grund lægger jeg ikke op til noget! Jeg tager sådan noget på fordi jeg synes det er behageligt og pænt. - Ikke fordi jeg synes jeg ser sexet ud i det.


  • #130   27. dec 2013 Så behageligt, men så ved du jo at der er en risiko, for det har du tænkt over da du tog kjolen på.

    Non - det var det her jeg svarede til. "der var en høj gravid kvinde der blev voldtaget i Valby, en pige i stor vinter jakke og bukser der blev i Esbjerg og en 9 årig pige i Herning, hvem af dem lagde selv op til det? "


  • #131   27. dec 2013 Nej, sådan noget tænker jeg ikke over. Jeg tænker ikke over at der er en risiko, hvilket der overhovedet ikke burde være da det bare er tøj, jeg tænker kun over at det er behageligt og det er hvad jeg har lyst til at have på.

  • #133   27. dec 2013 Hold op hvor kan jeg blive overrasket over at selv kvinder kan udtale: "Kort tøj, du bad selv om det"
    Jeg er.. mundlam!
    Gu' fanden beder man ALDRIG ALDRIG ALDRIG om at blive voldtaget, ikke en eneste! Om så man rendte rundt NØGEN i byen, så giver det fandeme ikke nogen som helst ret til at voldtage! Føj!
    Min veninde mistede sin mødom til voldtægt og hun SKAMMER sig over det - fordi hun var så bange, at hun ikke råbte om hjælp. Hun er så ked af det, og beskylder sig selv for det.. Og det hører jo ingen steder hjemme.

    Hvor er det usympatisk en udtalelse.


  • #134   27. dec 2013 jeg synes bare kvinder er blevet for løse i tråden, der er en del, som ikke tænker over hvordan de klæder sig i byen, og bare viser mere og mere enten fordi det, som du også mener, er behageligt, eller også synes de ser mere sexet ud i tøjet. Man burde ikke skulle tænke over hvad man tager på, men det er langt fra en perfekt verden vi lever i, så indtil da må vi tænke over vores valg.

    Non - måske man kunne have undgået den situation, hvis man havde valgt en lidt længere kjole.


  • #135   27. dec 2013 Sarah Emilie - Jeg fik ikke svar på mit spørgsmål, så jeg poster det lige igen.

    "Men det giver stadig en freak lov til at bruge vold og tvinge mig til sex, fordi han synes jeg var lækkert klædt på?"


  • #136   27. dec 2013 Nej, det er langt fra en perfekt verden, og det bliver aldrig nogensinde en perfekt verden.
    Det bør slet ikke være nødvendigt at skulle tænke over hvad man vil have på, hvis det er hvad man vil have på så er det hvad man vil have på.
    Går du så heller ikke i bikini eller badedragt om sommeren? Det lægger vel også op til at man vil voldtages?

    Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan man kan mene det er pigens egen skyld at hun bliver voldtaget. Jeg synes det er en utrolig syg tankegang at have.


  • #138   27. dec 2013 Voldtægt er ikke okay, hvis man har taget sine forbehold, når man så er sløset og er ligeglad med ens udstråling, så mener jeg det er selvforskyldt.

    Just 4 fun - jeg håber da ikke folk render nøgen rundt og tror på at der ikke sker dem noget. det kaldes at tænke, det er langt fra alle som bliver voldtaget pga. en for kort kjole, men dem som gør, kan jeg egentlig ikke have ondt af.

    nu kender jeg ikke din venindes sag, så det kan jeg ikke udtale mig om.


  • #139   27. dec 2013 Så det er okay hvis jeg bliver udsat for noget så frygteligt og ødelæggende som voldtægt når jeg går i byen, fordi jeg har kort og nedringet tøj på?

  • #142   27. dec 2013 Omg. Jeg er tom for ord.

  • Anonym J
    Anonym J Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #143   27. dec 2013 wow...........

  • #145   27. dec 2013 Ja det tør godt nok siges, non.

  • #146   27. dec 2013 Melanie - det var dit valg at tage det tøj på. jeg mener ikke at det er okay at han ikke kan styre sine lyster, men jeg mener at du burde have brugt 5 min ekstra på at vurdere om din kjole var for kort og kunne have undgået det.

    Sacha - nej, jeg går slet ikke med bikini. hvis der var en strand fyldt med bikiniklædte kvinder er det ret typisk de har veninder eller kæresten med på stranden, så her er chancen ikke vildt stor. jeg har endnu ikke mødt nogen som tager alene på stranden, men det kan jo selvfølgelig også bare være fordi min omgangskreds ikke gør sådan noget. (det var vidst også til Non)

    Non - nu tænker jeg mig om hvad jeg tager på i byen, så hvis jeg blev udsat for det ville jeg mene det ikke var min kjoles skyld. I øvrigt tager jeg mange forbehold når jeg tager i byen (bla. ved ikke at gå i kort kjole, følges med veninder hjem og drikker ikke drinks der ikke er blevet holdt øje med.)
    jeg mener udelukkende dem som bliver voldtaget pga. deres påklædning er for kort, jeg tror på at voldtægtsmænd ser på påklædning, både pga. hvad der er lettest at få af hurtigt og hvordan de opfører sig på dansegulvet og er lettest at få til at drikke og få med væk fra mængden


  • #147   27. dec 2013 Jeg kan godt finde på at tage alene på stranden. Så jeg er selv skyld i at jeg bliver voldtaget eller hvad? Omg.......

  • #149   27. dec 2013 Here's something to think about...(lavet af mig selv)

    profilbillede
  • #150   28. dec 2013 Sarah Emilie - Så i bund og grund er det min egen skyld at jeg bliver voldtaget fordi jeg har taget den korte kjole på?

    Må jeg gerne gennemtæve og brække næsen på den stodder der prøver at voldtage mig?


  • #151   28. dec 2013 Smukt, Lykke.

  • #152   28. dec 2013 Og med dét sagt, så er jeg 110% for abort, men det skal aldrig bruges som prævention. Jeg kunne aldrig selv drømme om at få fortaget en abort, med mindre jeg vidste at det ville være til harme for mit barn.
    Jeg er selv opvokset med to alkoholiske forældre, og er den dag idag glad for, at min mor i sin tid spontan aborterede to gange - Jeg ville aldrig byde nogen at gå gennem min barndom.


  • #153   28. dec 2013 Non - jeg håber da hellere ikke du går over til personen for at slå fordi han er flabet, jeg vil mene man hellere trækker sig væk.

    jeg har massere af respekt for folk, som tænker sig om og ikke bare valser rundt som om de ejer hele verden og lader verden forme sig efter dem. der findes folk derude som er syge i hovedet, og det håber jeg da man ved, specielt når man nu tager i byen.


  • #154   28. dec 2013 Sarah Emilie
    Jeg er tom for ord.. Jeg vil meget gerne høre den præcise grænse, længde af tøj, eller generelt påklædning, hvor du mener grænsen går mellem de stakkels piger selv er skyld i det eller de ikke kan gøre for det.


  • #155   28. dec 2013 Sarah - nu har jeg ikke læst det sidste af denne debat da jeg lev så forarget over det du skriver.
    Jeg går i nedringet og kort tøj, med stort lækkert hår, falske negle, øjenvipper og en lækker make-up, og gerne uden jakke når jeg skal i byen. Jeg tænker over hvad jeg udstråler. Jeg vil gerne udstråle "SE på mig! Jeg er lækker, jeg TØR at vise min sexede krop frem og jeg stråler af selvtillid" selvom det ikke altid er rigtigt.
    Det giver ikke NOGEN ret til at voldtage mig. For selvom jeg er lækker og gerne vil score, så har jeg fanme da også rettigheder. Det er MIN krop, og ikke et eller andet svins krop, bare fordi jeg går i tøj med lidt stof.

    Nu kender jeg faktisk en, en veninde, som gik alene hjem fra en station i bukser, lang trøje og jakke lynet helt op, imens der lå sne sidste vinter MED halsterklæde, hue og vanter. Det eneste hud der var at se var hendes ansigt. Alligevel var hun tæt på at blive voldtaget. Der røg din teori lige smiley


  • #156   28. dec 2013 Melanie - jam fordi du selv havde valget at tage den kjole på, så hvis personen valgte dig ud fra din påklædning, kunne det have været undgået hvis du havde taget et andet valg.

    Nej, du må ikke gennemtæve en anden person.


  • #157   28. dec 2013 Kommer aldrig til at forstå den tankegang der.....

  • #159   28. dec 2013 Det er svært, for det er et liv og et menneske og ved abort fratager vi det lille menneske muligheden for et langt liv. Der er masser af mulighed for adoption og hjælp og der er ligeså mange børn der har et hårdt liv som er ønsket, faktisk har masser af adopteredes børn faktisk 2 forældre der virkelig vil og ønsker dette barn. Er selv abortmodstander, men det er fordi jeg ikke bryder mig om at vi mennesker skal bestemme over liv og død og hvem der må leve, og hvis de fleste så hvor fuldendt sådant et lille foster er allerede i uge 10-12 tror jeg de ville få et chok, for det er et lille barn der slikker tommeltot.

  • #160   28. dec 2013 Sarah Emilie - Jeg må simpelthen gerne udsættes for det, men jeg må ikke forsvare mig fra det, ved at slå igen? Holy fucking hell, du er jo syg i potten.. Sorry..

  • #161   28. dec 2013 Rikke Nordkvist - som du selv skriver så gør du det bevidst for at folk får øje på dig, du ved der er en risiko og vælger alligevel at prøve at få alles øjne på dig med kort kjole og makeup.

    igen, som jeg skriver:

    nogle af den kvinder der bliver voldtaget

    din veninde tog jo netop forbehold med alt det tøj.



  • #162   28. dec 2013 Må man nu heller ikke have makeup på????

  • #163   28. dec 2013 Melanie - for at forsvare dig under voldtægten, mener jeg gerne at du må forsvare dig alt hvad du overhovedet kan, men at banke personen 4 uger efter sønder og sammen i retssalen mener jeg ikke er vejen frem.

  • #164   28. dec 2013 Sarah, nej jeg ved squ ikke der er en risiko. Jeg tænker ikke ,,Åh, sikke da en kort kjole! Hvis jeg tager den på, så bliver jeg måske voldtaget!". Jeg tænker over hvor pæn den er. Bum.
    Og uanset om nogen ønsker at have alle ens øjne på en eller ej, så er der ALTID en risiko for at blive voldtaget. Jeg har været i byen med kort tøj på rigtig mange gange, og bogstaveligt været så fuld, så jeg nok havde ladet en voldtægtsmand tage mig uden kamp, men det er alligevel aldrig sket. Aldrig været i nærheden af det - trods for at jeg går i byen i DK's farligste by.


  • #165   28. dec 2013 Har man været ude og dumme sig, så synes jeg man bør tage "straffen", men er man blevet voldtaget eller der er sket en smutter (ang. prævention), så synes jeg det er fair nok smiley

    Selvfølgelig er det ikke en straf at få en abort, men er man gammel nok til at have sex, så er man også gammel nok til at tage koncekvenserne af det.


  • #166   28. dec 2013 Ja Wow!

    Begynder i ikke at bevæger jer en smule væk fra emnet? Bare en smule måske?? smiley Ellers en ganske interessant debat, hvor der bliver luftet nogen meget stærke holdninger. Det er fint!

    Voldtægt er aldrig nogensinde i orden, uanset ens tøjstil. Aldrig aldrig aldrig nogensinde skal man udsættes for så rædselsfuld en oplevelse at være totalt viljeløs og ikke kunne gør noget!

    Hvis jeg var blevet voldtaget havde jeg nu nok set højt og flot på "Man må ikke slå" og smadret hr. Voldtægtsmænd nogen seriøse klap på kassen, hvis jeg mødte ham 4 uger efter i en retssal! smiley


  • #167   28. dec 2013 Mathilde - jeg skriver kort kjole og makeup, altså i Nordkvist tilfælde.

  • #169   28. dec 2013 Sarah Emilie - Nyt spørgsmål.. Lad os sige at jeg går med til at have sex med en fyr, men understreger ting jeg IKKE vil være med til. Han gør det så alligevel, fastholder mig og ignorerer at jeg råber, skriger og beder ham stoppe, fordi jeg allerede havde sagt at jeg ikke ville have at han gjorde lige præcis dét?

    Har jeg fortjent det?



  • #170   28. dec 2013 Sarah emilie og tina k - Okay når nu i er modstandere, så forestil jer denne situation: Jeres 14 årige datter, har været til fest. Til denne fest er hun blevet voldtaget af en 47 årig mand, hvilket har resulteret i at hun er blevet gravid.
    Hvad gør i som mødre så? tvinger i hende til at beholde barnet og lide under det resten af sit liv, miste sin ungdom og muligvis ikke blive og gøre alt det hun gerne vil nå. Eller at fuldføre graviditeten alle 9 mdr, at gå i skole med kæmpe mave og lytte til de andres bagtalning og muligvis mobning, og hver dag modtage nedværdigende blikke og blive dømt, overalt hvor hun færdes (for indse det, det er sådan samfundet reagere når så ung en pige er blevet gravid) at opleve så kæmpe forandringer på sin krop, både psykiske og fysiske, der også kan ses bagefter, når barnet er født. For så tilsidst at give sit barn væk til fremmede. Alt det pga noget en mand gjorde imod hende. Eller 'bare' få en abort, så er det ovre, ude af verden og hun kan forsætte sit liv.
    Der er kun 3 muligheder.


  • #171   28. dec 2013 *Melanie Divine*

    Har du ikke forstået det endnu? Du har tydeligvis ingen rettigheder, hvis en stodder syntes du er et lækkert stykke kød. Ind i skabet med dig i vintertøjet! (ironi kan forekomme)

    Linnea

    Glimrende argument og desværre meget Realistisk. Fra mit synspunkt er der kun et valg!


  • #172   28. dec 2013 Non - jeg prøver alt hvad jeg kan, men når ens computer er langsom er det svært.

    den første har jeg vidst svaret på, men når vi snakker om længden af kjolen/blusen, snakker keg om kjoler over midten af låret, hvor man nærmest kan se trussen og ellers hvor patterne nærmest hænger ud af kjolen.



  • #173   28. dec 2013 Linnea, lige en tilføjelse
    Jeg er SLET ikke imod det meste af det du siger! Men ærligt, så tvivler jeg stærkt på at hele traumet over en voldtægt bare forsvinder når man får foretaget en abort smiley


  • #175   28. dec 2013 Rikke - Den del vil jo være der ved alle 3 muligheder, her var det bare graviditets delen jeg tænkte på. Jeg er ved abort delen af tråden lige nu, ikke voldtægts delen^^

  • #176   28. dec 2013 Sarah - Så ret din harme mod tøj Tøjproducenterne! Ret din harme mod dvs musik kunsterer der udskrige at det der sex og voldtægt er helt i orden. Lad vær med at rette din harme mod de uskyldige der tilfældigvis befinder sig i nærheden!

    Ret din harme imod samfundet om du vil! smiley


  • #177   28. dec 2013 Hahah godt nok! Troede lige du mente at når barnet var ude, var resten også smiley

  • #178   28. dec 2013
    Det er da ikke hendes skyld at hun får hudafskrabninger? jeg forstår ikke lige helt hvor du vil hen med dette spørgsmål.


    igen, du vælger selv den korte kjole.


    Nej jeg vil ikke mene det er okay på stranden eller i svømmehallen. men jeg tvivler på at det sker hyppigt sådan et sted.


    nu kan jeg desværre ikke se hvad du har skrevet før, fordi min computer er utrolig langsom til at scrolle derop. men nej, du kunne endnu en gang flytte dig. det handler om at have sit eget på det rene, (altså flytte sig) før man dømmer andre.


    hvis du danser med en hulens masse mænd, op og ned af alle mænd du kan komme i nærheden af, med kort kjole og den mest slutty udstråling, fordi du lige skal afprøve grænser, så ja.

    særlige regler for gifte kvinder? undskyld men hvor kommer det lige fra?


  • #179   28. dec 2013 Sarah -nu hndler voldtægt sjældent så meget om sex som det handler om gerningsmandens trang til at kontrollere, ydmyge mm... og DET er altså uafhængigt af hvad tøj man har på.
    Det er godt nokskræmmende at nogen kan sidde og sige i ramme alvor, at an som voldtægtsoffer selv er skyld i det pga sin påklædning -så er vi jo ude i at vi skal til at gå med burka "for ikke at friste mændende" som muslimerne.

    Og for lige at straffe kvinden lidt ekstra, skal hun så osse have barnet fordi hun alligevel selv er skyld i det -hold da op jeg er glad for jeg ikke lever i din verden hvor empati åbenbart er et fremmedord.


  • #180   28. dec 2013 Melanie - nej det er da langt fra okay, her har du jo sat en grænse, at du ikke vil de nævnte ting.

    dig med dilemmaet (sorry, kan ikke huske dit navn og jeg kan ikke rigtig komme op og tjekke det uden det tager et halvt år)
    nu er der jo flere muligheder end de 3, men først og fremmest ville jeg som ansvarlig forældre ikke lade min 14 årige datter gå til fest i en kort kjole, og hvis det nu alligevel skulle ske hun fik lov, ville jeg bringe og hente hende, hun skulle vide alle reglerne for at tage til den fest og ja, hun er teenager så jeg er da ikke i tvivl om at hun ville afprøve grænser, men jeg ville forsøge af alt min kræft at informere hende.

    hvis jeg skulle vælge en af dine 3 muligheder og hun havde gået alene hjem i kort kjole, danset luderagtigt op af alle fyrene til festen og var blevet voldtaget ville jeg lade hende få barnet, men lade hende få hjemmeundervisning og straks efter bortadoptere barnet så hun igen kunne komme tilbage til sin skole.






  • #181   28. dec 2013 Sarah -nu er det jo så ikke DIG men din datter der ville bestemme hvad der skete med barnet, så du kunne ikke tvinge hende til at få det og ej heller tvinge hende til at bortadoptere.

    Det næste er at det fakisk ikke er så nemt at bortadoptere et barn her i DK.
    Vi har undersøgt det i forbindelse med at min kusine fik kræft og fik fjernet livmodermm og derfor ikke kan få børn. Hun har gået og overvejet muligheden med en rugemor. Men selv hvis hun fandt en kvinde der var villig, brugte sit eget æg (så barnet biologisk set var hendes) OG hendes egen mand var den biologiske far, tilhører barnet stadig den kvinde som føder det.
    Denne kvinde skal jo så overdrage forældremyndigheden til faren (altså i dette eksempel min kusines mand). Og gr hun dette med det samme, kan min kusine stadig ikke adoptere barnet med det samme. Nej nej, der skal gå længere tid (hvor den juridiske mor jo så kan skifte mening, kræve at få lov a være e del af barnets liv, helt beholde barnet osv) før man overhovedet kan starte adoptionssagen.

    Det er i DK ikke en oplagt mulighed at bortadoptere et barn -det er noget af en opgave at "blive fri" for sit barn, selv hvis man er mere end villig til det og der findes gode forældre der vil have det.


  • #182   28. dec 2013 Nøj hvor får jeg det fælt, når folk skriver at man selv er skyld i at man bliver voldtaget (nogen gange). Nej, nej, nej, nej, nej. Man er ALDRIG NOGENSINDE selv skyld i at blive voldtaget. ALDRIG. Om jeg så gik fuldstændig splitterravende nøgen ned ad gaden og svingede mine kønsorganer i hovedet på folk, ville jeg ALDRIG NOGENSINDE selv være skyld i, at jeg blev voldtaget. Voldtægt er samleje mod ens vilje, og når det er mod ens vilje, kan det ALDRIG blive ens egen skyld. Når man har sagt nej tak, så er man IKKE selv skyld i, at folk ikke forstår det.

    Jeg håber ikke der findes ret mange mennesker, med den holdning, for det er godt nok ækelt, at man kan mene sådan.

    Men Sarah - ville du selv tænke sådan, hvis du blev voldtaget en aften i byen? At det var din egen skyld, han kunne jo ikke gøre for det? Du skriver du ikke har udfordrende tøj på - men hvordan ved du egentlig, hvad der er udfordrende for andre? Hvad nu hvis du mødte en mand, der netop synes at lige det tøj DU har på er super frækt og lægger enormt meget om til sex? Er det så også ok, at han voldtager dig, selvom du ikke synes det er udfordrende? Hvor går grænsen, for hvornår man med sin påklædning selv er skyld i det? For vi kan jo aldrig være sikre på, at der ikke findes nogen, der bliver helt vildt tændte af det, kan vi vel?

    Med den tanke, er man jo nødt til at holde sig indendøre altid, for man ved jo aldrig om man kommer forbi en, der bliver fristet af det tøj man har på. Og så er det jo ens egen skyld, for man har jo selv fristet ham. Kan du ikke selv se, hvor langt ude det er?


  • #183   28. dec 2013 Sarah Emilie - Jeg vil altså heller ikke voldtages, bare fordi jeg har en kort kjole på.

    Og synes du helt seriøst det ville være super fair at din datter blev voldtaget, fordi hun havde danset med fyrene? Ville du sige "Nå, lille pige, så kan du simpelthen lære at lade være med at være en billig smatsæk, fød barnet og lad være med at græde snot, du har fortjent det"

    Oh lawdy! Det er jo hjernedødt.


  • #184   28. dec 2013 Wow... Satme da glad for at du ikke er min mor.

    Er du så også en af dem der mener at man er 'brugt' når man har været i seng med 3-4 fyre? For så er jeg da gennem slidt.. Nå, egentlig var det ikke det, det handlede om.
    Jo flere grænser ud sætter for dine børn, jo flere er der at afprøve, i stedet for at der ikke er særlig mange grænser, så er der ikke så meget at afprøve. Jeg har aldrig haft nogen grænser, og har altid kunnet gøre lige hvad jeg havde lyst til. Jeg ser ikke mig selv som en af de virkelig slemme typer, slutty tøser, men heller ikke som en lille pige, der aldrig gør noget galt.
    Jeg tror du lever lidt i en drømme verden Sarah. Du tror at ,,bare'' fordi du bringer og henter (hvilket vi jo alle godt ved ikke er særlig sjovt? Hvad så med opvarmning, og det at gøre sig klar sammen med sine veninder?) og forklarer hende om at hvis hun bliver fuld og bliver voldtaget SKAL hun være mor, at du så får et engle barn? Never.

    Hvis min mor sagde at jeg SKULLE have barnet hvis jeg var blevet voldtaget (da jeg var under 18) var jeg løbet hjemmefra og havde på anden vis fået en abort. En ulovlig. Også var jeg ikke sikker på at jeg nogensinde var kommet hjem igen.


  • #185   28. dec 2013 CTS -det ER nemlig skræmmende. Og det er jo den tankegang der får kvinder stenet visse steder i verden, fordi de angiveligt selv er skyld i voldtægter (ja faktisk kalder de det ikke voldtægt men utroskab) for de kunne jo bare lade være at være så fristende (i deres burka og hvad har vi -de kan da dårligt dække sig mere til)

    Hvis man er så syg at man voldtager nogen, så lader man sig altså ikke stoppe af det tøj hun har på...


  • #186   28. dec 2013 Rikke -du behøver ikke dine forældres tilladelse til abort, så du behøver såmænd ikke løbe hjemmefra smiley
    Hvis du er over 15 behøver du ikke engang fortæle dine forældre det. Hvis du er under 15, skal der voksne på banen. Men havde du Sarah som mor, kunne du få hjælp andre steder fra, for i DK hverken kan eller må man tvinge nogen til at få et barn -og heldigvis for det da.


  • #187   28. dec 2013 Michelle - Præcis! Og så er vi tilbage til, at man ikke kan gå udenfor en dør, for man ved aldrig hvornår man møder en, der bliver fristet.
    Selv hvis jeg iklæder mig burka, kan jeg jo komme forbi en mand, der bare synes det er mega frækt, så han får lyst til at voldtage mig. Men det er jo min egen skyld, jeg kunne bare have dækket mig mere til. Eller nå nej, det kunne jeg jo ikke...


  • #188   28. dec 2013 Michelle, så længe man er under 18, skal man da have forældre tilladelse? smiley

  • #189   28. dec 2013 Michelle - jeg mener at man skal tænke på sin udstråling, og ikke bare tro at man er kan udfolde sig helt, fordi man er kvinde og ligestillingen er sat ind. man kan sagtens tage en fin kjole på i byen, man skal måske bare tænke over hvor lille kjolen er og hvad man signalere ud af til, når man nu føre sig op af dansegulvet. en kort kjole er jo lidt lettere at trække op end det er at trække et par cowboybukser ned, når man er under tidspres og offeret kæmper imod.

    nu er jeg langt fra voldtægtsforbryder, så jeg har ikke sat mig helt vildt meget ind i personens tankegang, men jeg går ud fra at personen ikke tager hende, der vælger at følges med veninder hjem, selvom hun måske er lettest at kontrollere og ydmyge, når nu der er en anden, der går alene hjem.


  • #190   28. dec 2013 Rikke -det kan være jeg tager fejl,men jeg mener bestemt for ikke så længe siden at have læst at aldersgrænsen var sænket til 15 (skal prøve om jeg kan finde det igen).
    Men uanset, så har der aldrig været tale om forældreTILLADELSE, men om at forældrene skulle oplyses og være med på banen. Men de kan eller må ikke tvinge deres barn til at få barnet (eller få en bort for den sags skyld). Hvis forældrene insisterer på en af delene og barnet ønsker noget andet, er det muligt at få andre på banen (via kommunen går jeg ud fra). Selvom man ikke er myndig har man altså stadig selv ret til at bestemme over sin krop... heldigvis.

    Sarah -at følges med nogen er self altid en god ide. Men ikke altid en mulighed. Jeg bor f.eks. alene og vil altså nødvendigvis skulle gå i hvert fald noget af vejen hjem alene (altenativet er jo at veninde følger mig til døren, men så skal HUN gå hjem alene smiley )
    Ang tøj, så ser man jo altså alle typer mennesker bliver voldtaget -tykke, tynde, dem i slutty tøj, dem i stor vinterfrakke, gamle damer, unge piger og nej -påklædning har ikke noget med sagen at gøre... du er ikke mere sikker af at vælge den kjloe med højere udskæring eller ved at vælge hipsters fremfor g-streng... det er bare ikke det der betyder noget, det viser alle undersøgelser og jeg synes det er enormt trist at du mener at man selv kan være skyld i en voldtægt. Det handler ikke om ligestlling overhovedet, men om at det altså er MANDEN det er galt med, hvis han påtvinger sig sex med en pige der med al tydelighed siger nej...



  • #191   28. dec 2013 Hold da op, hvor er jeg overrasket og forarget, over at man kan tillade sig at sige, at det er selvforskyldt at man bliver voldtaget!

    Det er aldrig kvindens skyld, lige meget hvilken slags tøj hun har på. Der er flere voldtægter i lande hvor alle kvinder dækker sig til med tørklæder og burka end her hjemme, så din teori om at man selv er uden om det er helt hen i vejret. Det handler simpelthen om mænds synspunkt på kvinder.


  • #192   28. dec 2013 jeg mener at man skal tænke sig om, og nu snakkede jeg om de korte og nedringede bluser/kjoler og ikke burkaer. Jeg kan jo, som en også skriver, langt fra tvinge mit barn til at beholde barnet, så hvis hun forlangte abort, så kan jeg da heller ikke spænde hende fast og skrige nej ind i hovedet på hende, men jeg ville føle mig som en ekstremt dårlig mor, at jeg ikke kunne holde bedre øje med min datter. jeg vil mene at hun godt selv kan finde vej over til festen med veninder (hvor de jo højst sandsynligt følges ad) jeg ønsker bare ikke hun er alene, når hun er fuld.

    jeg kan sagtens se det fra jer allesammen's synspunkter og prøver da så vidt muligt at holde sindet åbent for jeres holdninger, men hold da op der er kommet meget respons til min holdning og hvor er det fedt at få noget nyt syn på sagerne, men jeg tror vidst jeg har lagt min holdning ud, så jeg lukker af herfra og følger med fra sidelinjen.



  • #193   28. dec 2013 Michelle, nå.. jamen så blev jeg da også klogere i dag ;). Har heldigvis aldrig selv haft brug for en abort, så ved ærligt ikke særlig meget om systemet, men jeg mener da helt bestemt at grænsen er 18. Om den så er blevet lavet om fornylig, skal jeg ikke kunne sige. Det er i hvert fald ikke noget jeg har set til :).

  • #194   28. dec 2013 og hvis der alligevel skulle sidde en som virkelig brænder inde med noget, så er man velkommen til at skrive til mig i en pb smiley

  • #195   28. dec 2013 jeg syntes at der var nogen som mente at man ikke kunne blive gravid når man blev voldtaget

    http://nyhederne.tv2.dk/udland/2013-12-27-14-%C3%A5rig-pige-f%C3%A5r-omsider-abort-efter-voldt%C3%A6gt

    Og den artikel er altså bare fra i dag


  • #196   28. dec 2013 .. smiley

    profilbillede
  • #198   28. dec 2013 Enten Sarah så er dine forældre lige så syge i hovedet som dig, eller så har de et sygt barn.

    Hvor er det fandens ærgeligt at man har det synspunkt, og hvor jeg inderligt ét eller andet sted engang håber du oplever noget lign. som garanteret er det eneste der kan få dig til at ændre synspunkt... Hvor er det ærgeligt..... smiley


  • #199   28. dec 2013 Sarah: Måske du skulle undersøge hvad der faktisk oftest tiltrækker en voldtægtsforbryder inden du kommer med sådan en udtalelse! For det har intet med tøj af gøre! Nogen bliver tiltrukket af en bestemt hårfarve, andre en kropsbygning og nogen helt andre vælger bare deres ofre tilfældigt.
    Du kan derfor ikke sige at folk med nedringet tøj selv er skyld i at blive voldtaget. Er du overhovedet klar over mange voldtægts mænd lige smider en kniv for halsen af en og truer en med døden hvis man skriger eller kæmper i mod? Også kan jeg informerer dig om man aldrig har set en sammenhæng i påklædningen og voldtægtsofre!

    Siger jeg hvis forældre arbejder med nogen af landets mest grove voldtægtsforbryder!


  • #200   28. dec 2013 Jeg har det sådan at blev jeg gravid nu, ville jeg med 95% sikkerhed IKKE få foretaget en abort. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv for at hå slået mit eget barn ihjel. Kan jeg have sex, kan jeg også tage mit ansvar. Det ansvar har jeg alle dage levet op til med de problematikker det har givet.
    Jeg er typen der ville gøre ALT for mit barn, men det vil aldrig blive et forkælet barn. smiley


  • #201   28. dec 2013 Line P: Men hvis man mental ikke føler sig klar til et barn og derfor ikke kan vær sikker på at kunne give barnet en optimal opvækst, så er de netop også at tage ansvar ved at få fosteret fjernet.

  • #202   28. dec 2013 Nu vil jeg som sprunget kondom og mislykket abort, pointere at jeg er 100% for abort. Og ville ønske at "min" abort var lykkedes. For jeg hader mit liv.

    Hvorfor hader jeg mit liv?
    1: Jeg er et sprunget kondom og en mislykket abort - Mega fedt ikk'
    2: Jeg har haft en elendig opvækst som gør mig til den jeg er idag - Mere fedt ikk'
    3: Jeg er blevet voldtaget - Mistede min mødom, dog var voldtægtsmanden venlig overfor mig og brugte kondom, så jeg som 13 årig slap for at være gravid.
    4: Jeg har meget svært ved at få venner, fordi jeg er speciel, fordi jeg har taget skade af alt det jeg har gået igennem.

    Så TS synes det er helt forkert at jeg havde fået fortaget en abort, hvis jeg var blevet gravid som 13årig? kæft en syg tankegang.

    Jeg er 300% for abort. Er du blevet voldtaget er du ikke ovre de psykiske mén, efter aborten, men har du fået barnet, kan du ikke se dit barn i øjnene uden at forestille dig helle scenariet igen. Tro mig. Når jeg selv går hjem fra bussen i mørket, er jeg bange for mange ting stadig. Som 15 årig, FORDI jeg blev voldtaget i mørket.

    Og Sarah Emilie - Knyt dog sylten. 13 årig, fuldt påklædt, lange bukser, langærmet trøje, alligevel bliver jeg voldtaget. Idag har jeg så nogenlunde lært at være glad for min krop, og fordi jeg har besejret kampen om elendig selvtillid og anoreksi. Jeg viser med glæde min krop frem, i må også gerne se hvis det frister ;). Fordi jeg har lært at være glad for at jeg er som jeg er. Så kan godt se, at jeg selv ligger op til en voldtægt fordi, at jeg har lært at være glad for at jeg er som jeg er.

    Hold da op. Skam dig.


  • #203   28. dec 2013 Sarah - Fint nok bare at ignorere en stor del spørgsmål. :o) Er det fordi du godt kan se at det er lidt lamt det du siger?

  • #205   28. dec 2013 Emilie - Det er fint at du trækker menneskerettigheder ind i det. Det er bare en skam, at det er et så dobbeltmoralsk argument.

    Du mener simpelthen, at et foster der endnu ikke er levedygtigt udenfor morens mave, har flere rettigheder, end et fuldt levedygtigt og selvstændigt menneske har? Du vil tvinge en kvinde - og evt. hendes partner - til at få et barn, de ikke ønsker. Du vil tvinge en kvinde til at føde et barn som følge af voldtægt eller incest osv.? Hvad blev der af hendes rettigheder? De findes måske ikke, eller hvad?

    Det er også rigtigt, at man kan bortadoptere, eller barnet kan komme i pleje o.lign. Men kender du overhovedet til dette? Ved du hvor svært det er at bortadoptere et barn i Danmark? Det er ikke noget man bare lige sådan gør. Og er du overhovedet klar over, hvordan det vil føles for det bortadopterede barn? At skulle leve med viden om, at ens egne forældre ikke ville en. Omsorg fra andre mennesker kan aldrig sidestilles med ægte omsorg fra sine biologiske forældre. Uanset hvor meget I så prøver, så vil det aldrig være det samme. Og ligeså med børn i pleje osv. - er du klar over, hvor dyrt det er for samfundet? Og hvilket liv barnet kommer til at leve? Igen et liv med viden om, at ens forældre ikke ønsker en. Synes du virkelig, at det er et værdigt liv at leve?

    Der er i forvejen rigeligt med uønskede børn i verden, behøver vi virkelig flere?

    Siger menneskerettighederne ikke netop, at man skal have et værdigt liv? Jeg kan ikke se det værdige i, at leve et liv med vished om, at ens forældre ikke ønsker en. Et liv i plejefamilie eller institution er heller ikke et værdigt liv. Vi skal IKKE sætte børn i verden for enhver pris. Der må være grænser.


  • #206   28. dec 2013 Mette - jeg kan tydeligt se at du ikke har læst alt hvad jeg skriver, for jeg skriver jo at det ikke er alle, men nogle af dem.


    CTS
    Hvis der er en svipser svarer jeg gerne i pb, men jeg kunne blive ved med at svare jer på spørgsmål og hvis jeg pludselig ikke svare er det fordi min holdning er lam? Jeg har tydeligt meldt ud at jeg kun er med på sidelinjen og at jeg gerne svare på pb. Nej, jeg mener ikke at min holdning er lam, jeg har bare skrevet min mening og mener ikke der er behov for mere fra mig.


  • #207   28. dec 2013 Sarah - Synes bare det er lidt sjovt, at lige pludselig vil du ikke svare offentligt mere. :o) Ofte når folk ikke vil svare mere, er det fordi de godt selv kan se, hvor langt ud de er kommet. Jeg siger ikke at det er fordi din holdning er lam - jeg spørger om det er derfor. Det kan du vel godt se forskellen på. :o)7

    Men fint nok, du får mine spørgsmål i pb, og så må vi jo se om du kan give et fornuftigt svar på det. :o)


  • #208   28. dec 2013 Sarah citer lige de steder hvor du mener jeg ikke har læst dit ordentlig igennem.

  • #209   28. dec 2013 Emilie - Du har tydeligvis ikke meget forstand på små børns udvikling og tilknytning når du kan sige noget sådant noget! Et nyfødt barn er afhængig af at få opfyldt sine fysiske og ikke mindst psykiske behov for at kunne udvikle sig om et normalt menneske. Dette kan ikke en narkoman/psykisk syg mor klare..Og en adoption kan ikke ske så hurtig at barnet ikke får tilknytningsforstyrrelser!

  • #210   28. dec 2013 Hvor er det ærgerligt, at en spændene debat skal ødelægges af mangel på sober tone og halvpersonlige angreb. Blev forarget og Sarahs kommentar, men såsandelig også over, hvad der bliver skrevet til hende. "Syg i hovedet" og det bliver sågar nævnt, at man ville ønske, at hun bliver voldtaget. Hold nu tonen! smiley

    Hvad emnet angår, så er jeg for abort. Jeg synes bestemt ikke, at det skal være sådan, at man tænker: "der sker ikke noget ved, at jeg dyrker ubeskyttet sex - jeg kan jo altid få en abort". Men muligheden skal være der, for der er bare mange tilfælde, hvor det er det bedste for alle smiley


  • #211   28. dec 2013 Mette - i svar 103 nogle af den kvinder der bliver voldtaget

  • #212   28. dec 2013 Sarah: Har du overset min kommentar eller er det bevidst du ignorerer den?

  • #213   28. dec 2013 Puha for et giftigt emne at sætte i gang!

    Jeg har ikke læst det hele, men kan forstå at der er blevet talt grimt. Selvfølgelig skal man ikke håbe for andre at de bliver voldtaget - og det er der heller ingen i tråden der oprigtigt gør. Men det her er en personlig sag, og når TS udtaler sig som hun gør (så minimum en anden, der gjorde ligeledes), siger man indirekte at abort er mord = den der har fået foretaget en abort er morder, og det kan jeg faktisk godt forstå at man bliver stødt over, og måske føler behov for at forsvare sig selv. Jeg selv er tilsyneladende også morder. Men det tager jeg ikke så tungt, jeg står 100 ved mit valg.

    Derfor er jeg også for abort, men selvfølgelig ikke som prævention.

    Som CTS skriver - der er allerede ALT for mange børn, der ikke burde være født, både de uønskede og dem i socialt belastede hjem, samt dem ved psykisk syge.
    - Jer der er imod abort, har I nogensinde set "Er du mors lille dreng?", med lille Jørn der bliver totalt ødelagt af hans syge forældre. Han bliver fjernet efter en LANG kamp fra myndighedernes side, men han var allerede ødelagt. Så bliver parret gravide igen, og der bliver lavet en ny udsendelse, hvor man ser hvordan Jørn er totalt smadret og kæmper ved sin plejefamilie, og hvordan kommunen intet kan stille op mod den nye graviditet, og må pænt vente, til situationen igen bliver så gral, at de kan fjerne endnu et ødelagt barn...
    - Det var det der med at have menneskeliv på samvittigheden smiley

    Et HELT andet aspekt kunne man tage fra en australsk filosof, husker ikke navnet - og jeg vil gerne understrege at det [b]IKKE[b] er min mening, men det giver stof til eftertanke.

    Han mener, at der burde være ret til abort indtil en uge mener jeg det er [b]efter[/b] fødsel, da et barn ifølge hans filosofi endnu ikke er et menneske så tidligt. Da er det stadig kun et dyr, det der gør dig til menneske, er den opdragelse med empati og næstekærlighed du får af et andet menneske. I bund og grund er du bare et pattedyr.
    - Han underbygger sin påstand yderligere ved at sige, at et barn uden bevidsthed ikke skal ødelægge en kvindes liv.

    Igen - det er ikke [b]mine[/b] ord, gengiver blot hvad han mener, og jeg synes det er en interessant indgangsvinkel, ikke at jeg er enig, men for at se sagen fra flere sider....


  • #214   28. dec 2013 Team grafik - nej, jeg ved ikke hvor mange der får en kniv for halsen, men jeg ved tilgengæld at de fleste der bliver voldtaget kender gerningsmanden (enten lige har mødt eller har kendt i længere tid) det er altså ikke tilfældige mennesker. Går dine forældre rundt og fortæller dig hvad de får af vide på arbejdet?

    Jeg havde meldt at jeg var på sidelinjen og meget gerne ville svare på pb, så nej jeg havde ikke ignoreret dig, jeg forventede at hvis det var vigtigt for dig at få svar på, så sendte du en pb.


  • #215   28. dec 2013 Emilie -de der menneskerettigheder har altså ikke så meget med abort at gøre. Du skriver det jo selv. MENNESKER FØDES med lige rettigheder.
    i Dk siger loven så at 12 uge er grænsen. Og får man en abort inden da, så er der jo altså ikke født et menneske.

    Ved senarborter bliver den sværere synes jeg, fordi man jo skal føde det døde barn, og man faktisk kan komme ud for at barnet endnu lever når det fødes. Og at det kunne overleve hvis man hjalp det.

    Jeg skal ikke kunne sige næjagtigt hvornår "celleklatten" bliver til et menneske -nogen går jo så vidt at insistere på at selv prævention er mord, fordi man jo forhindrer et muligt liv for at få en chance. Andre skiller når der er tanker, følelser osv, mens andre igen tæller fingre, tæer og hvad har vi.

    Men får man en almindelig abort herhjemme, er der ikke tale om et levedygtigt barn. Og jeg betragter det så absolut ikke som mord eller andet i den dur.
    Og egentligt synes jeg det er grotesk at ville tage valget for andre.

    Hvad man vælger for sig selv, er jeg helt ligeglad med -er man imod abort, jamen så må man jo vælge barnet uanset omstændighederne. Men at pådutte andre at gøre det samme (som man jo gør, hvis man ønsker abort forbudt) synes jeg ikke er ok.


  • #216   28. dec 2013 Hov jeg ved ikke hvorfor den skriver med fed smiley

  • #217   28. dec 2013 Sarah: Mine forældre har ikke tavshedspligt med hvordan voldtægsforbryder fungere eller udvælger deres ofre smiley Og nej de ægte voldtægsforbryder kender sjældent deres ofre - når der ikke er tale om incest sager vel og mærke.
    Ja der bliver meldt mange voldtægter hvor vedkommende kender hinanden, men disse voldtægter foregår oftest i "hjemmet" og har derved intet med valget af tøj af gøre.


  • #218   28. dec 2013 Gud! Det var altså heller ikke meningen at hele mit nederste stykke skulle være med fed smiley

  • #220   28. dec 2013 Emile - menneskerettighederne har jo intet med abort at gøre, for som du selv skriver, så FØDES alle lige, et foster er ikke født endnu. Jeg er af den holdning, at kvinden har ret til at bestemme over sin egen krop, så længe barnet er en del af hende. Og man kan ikke sige, at barnet ikke er afhængigt af moderen, eller hvad det var - uden moderen ville der jo ligesom ikke være noget barn ...


    Og aborttallet er bestemt IKKE stigende. Den frie abort blev indført i 1973 (indtil da regnede man med, at der blev foretaget op mod 25.000 "køkkenbordsaborter" årligt), eftersom langt de fleste af anmodningerne om abort alligevel blev godkendt (næsten 11.000 ud af 12.000 ansøgere i 1972). Indtil da var det strafbart med op til 2 års fængsel, og tilbage i 1800-tallet kunne det faktisk føre til dødsstraf ...
    Der blev foretaget næsten 30.000 aborter i 1974, men siden da har antallet af aborter i Danmark været FALDENDE. Den steg igen i 2008, hvilket kan skyldes finanskrisen, og at folk ikke havde råd til at forsørge et barn. Men lige nu ligger antallet af aborter mere eller mindre stabilt/faldende - ingen statistik påviser andet ......

    Jeg mener absolut heller ikke, at det er at slå ihjel; for mig er barnet først et levende individ, når det er født, før det er det en del af kvinden. Selvfølgelig er en abort ikke okay sidst i graviditeten, medmindre der virkelig er noget galt, men senaborter har jeg heller intet imod på ordentligt grundlag.


  • #221   28. dec 2013 Jeg havde håbet på et stille og roligt debatemne, som dog nok ville blive til voldsomt da abort er et ret voldsomt emne at berøre.. Dog synes jeg dette er gået hen at blive en diskution omkring voldtægt og mere eller mindre personlige angreb - hvilket kunne forventes da nogle ikke forstår at styre sig bag et tastatur..

    Derfor tror jeg vi lukker tråden nu og håber i alle har fået lidt indsigt i forskellige meninger og holdninger, og i hvert fald lidt stof til eftertanke - selvom man hårdnakket holder fast i en holdning på begge sider..

    Jeg lader emnet køre en times tid endnu, så folk kan se at tråden bliver lukket ned, og så sidst poster jeg et indlæg i politiken som folk kan læse og grunde over http://www.b.dk/kommentarer/en-sproejte-i-hjertet


  • #222   28. dec 2013 Hvor er det træls at bruge tid på et emne, når TS så bare vælger at slette det... Der er da måske nok et indlæg eller to der er på kanten, men generelt er der da holdt en sober tone, osse når der er uenghed, hvorfor slette?

    Ang artiklen -det handler jo om senaborter, og sådan nogen får man kun lov til, hvis der er vægtige grunde til det. En alm abort resulterer aldrig i et barn der trækker vejret e.l. Det er de jo ganske enkelt ikke tilstrækkeligt udviklede til.


  • #223   28. dec 2013 Enig med Michelle, det er simpelthen så ærgerligt når TS sletter en god debat, selvom den var kørt lidt af sporet så er den faktisk kommet tilbage igen smiley Hvorfor lader du ikke bare debatten selv dø ud istedet for at slette den?

  • #224   28. dec 2013 Nok fordi hun har for mange modstandere VS tilhængere af sit budskab smiley Synd det skal slettes og hvad regner man egentlig med når man opretter sådanne emner? smiley Jeg elsker emner der giver diskussion smiley

  • #225   28. dec 2013 Hvorfor vil du dog slette tråden TS? Det er da en god debat, jeg ser intet svineri eller mudderkastning? Dette må vel være hvad man må forvente når man opretter sådan en tråd.

  • #226   28. dec 2013 Ærgeligt at ts vælger at slette emnet, synes nu folk er gode til at holde tonen nogenlunde smiley

    Kan godt se vi er kørt lidt af sporet, men fornemmer vi er ved at være færdige smiley


  • #227   28. dec 2013 Laura - Det er fint at du poster den artikel - men det har jo intet med dette at gøre, da vi diskuterer almindelige aborter, mens der i artiklen tales om senaborter. Som der også skrives, er det EFTER 12. uge, og det har derfor intet med det her at gøre. :o)

    Desuden ærgerligt at du sletter et emne som dette. Det er der vidst ingen grund til. :o)


  • #229   29. dec 2013 Sådan som jeg ser det er det Sarah Emilie der har været offer for flest personlige angreb, men hvis hun er okay med hele emner osv. så kører vi da videre i det i vil kalde en "ren" debat smiley

  • #230   29. dec 2013 Ang det med senaborterne som CTS referer til, er det da jeg læste dette at min mening omkring abort blev klar.. Jeg mener ikke at man kan kategorisere et liv fre den ene dag til den anden - hvorfor er det nødtvendigt at aflive et barn, hvis det ifølge nogle ikek var noget som helst en uge inden..

  • #231   29. dec 2013 Det er helt okay for mig smiley

  • #232   29. dec 2013 Jamen det har stadig intet med det her emne at gøre, da det her emne ikke handler om senaborter. Så du kan ikke bruge noget omkring senaborter, i et emne omkring almindelig aborter. Det giver altså ingen mening.

    Jeg har ikke sat mig ind i hvorfor man har valgt 12 uger, men hvis det interesserer dig og undrer dig, kan du vel selv undersøge det. Det bør man vel også gøre før man konstaterer, at man ikke bør kategorisere liv på den måde.

    Men jeg går ud fra, at du ikke afliver dyr? Det ville jo være etisk ukorrekt af dig. Jeg går ud fra, at dine dyr dør af sig selv.


  • #233   29. dec 2013 Hvis abort er mord, er det så kannibalisme at sluge? (:

  • #235   29. dec 2013 Sacha - Ja, det må det jo være. Ligesom det også må være mord at bruge prævention. Da fratager man jo også et muligt liv retten til at leve. Fosteret inden 12. uger har vel omtrent lige så ringe chance for at overleve udenfor maven, som sædcellen har under samleje. Så det må jo være præcis det samme.
    (og bemærk lige, at jeg stavede dit navn rigtigt den her gang. ;o) )


  • #236   29. dec 2013 Du dygtig ;).

    Men ja, helt enig.
    Så vi er både mordere og kannibaler. Yes yes


  • #237   29. dec 2013 CTS - hvis du ellers indså at jeg ikke brugte indlægget om senaborter og spørjter til at argumentere imod abort, men blot til at finde ud af hvornår man definerer liv og hvordan liv kan blive behandlet i det danske system, så tror jeg det vil hjælpe dig en helt del på at finde ud af hensigten med indlægget..
    Jeg er ikek ude på (eller jo, selvfølgelig ville det være fedt) at få nogle til at skrifte holdning, men blot at åbne øjnene for folk om at der er andre muligheder end abort, og at man ikke bare bør tage så let på det som det bliver nu til dags..


  • #238   29. dec 2013 Jeg er ikke kannibal, så kan du selv gætte hvorfor. ;o)
    Til gengæld er jeg seriemorder...


  • #239   29. dec 2013 Jeg er ingen af delene, hehe!

  • #240   29. dec 2013 Laura - Der bliver - for de flestes tilfælde - ikke taget let på abort. Det er en svær beslutning at tage og bestemt ikke rart at gennemgå. Selvfølgelig findes der nogen, der får aborter igen og igen - men det ER altså et fåtal, og det bør ikke bruges til at generalisere.

    Jeg kan ikke se, hvad en artikel om senabort har at gøre med almindelig abort.
    Og siden du ikke selv kan/vil undersøge årsagen til grænsen nærmere, kan jeg hjælpe dig lidt her:
    http://videnskab.dk/krop-sundhed/fri-abort-derfor-holder-vi-fast-i-12-ugers-graensen
    Der står nemlig lidt om hvorfor man har valgt den grænse, og hvorfor man ikke flytter den. Grænsen skyldes nemlig ikke samfundets syn på hvornår 'celleklatten' er et barn eller ej, men hvornår det - dengang loven blev lavet - var sikrest for kvinden at få foretaget en abort. Det har ikke noget at gøre med, hvordan man definerer liv.

    Og her kan du så læse, hvornår man anser et foster for at være et barn:
    http://www.netbaby.dk/show.asp?ID=1603
    Så det har altså ikke noget med abortgrænsen at gøre.

    Det kunne være rart, hvis du ville undersøge tingene lidt, inden du udtaler dig.


  • #241   29. dec 2013 Laura - Hvilke andre muligheder er der, hvis barnet er uønsket og moderen ikke kan tage vare på barnet, når adoption ikke bare liiiige er noget du gør i DK?

    Det er I DEN GRAD ikke let bare at få lavet en abort og så vupti, er alt bare i den skønneste orden. Det er sgu ikke sjovt at få foretaget sådan et indgreb og jeg taler af erfaring, for jeg har fået foretaget en kirugisk abort. Hvad med moderens liv? Er hendes ikke vigtigt? Hun er trods alt et bevidst, levende og følende menneske, hvor fosteret ikke føler eller tænker når det er så småt som det er før abortgrænse. Vil du hellere have at der bliver født børn der bliver smadret af dårlige forældre og får et rigtig lorteliv resten af deres dage?

    Men jeg kunne ligesom CTS, godt tænke mig at høre om du går ind for at aflive dyr, spise kød og træder du på den store fede edderkop der har forvildet sig ind på dit værelse?

    Sacha - Jeg er både kannibal, seriemorder og massemorder smiley


  • #242   29. dec 2013 Puha Melanie, du burde jo spærres inde for sådan noget der ;).

  • #243   29. dec 2013 CTS - når du så skriver "Og her kan du så læse, hvornår man anser et foster for at være et barn.." med man må du mene samfudet/læger osv.. Ikke mig, og mange andre, og barnet der skulle have været til men ikek blev det fordi dens moder fik en abort.. Jeg mener ikke vi har ret til at fratage liv, et barn der var meningen skulle have været til..

    Melanie - dyr er dyr, mennesker er mennesker (bliver helt sikkert holdt fast på dette, og folk vil gå helt amok) men sådan er det.. Altså andet er fuldstændig latterligt at sætte op..

    - Vil lige være lidt passiv i debatten og gå i seng smiley


  • #244   29. dec 2013 Laura - Synes sgu det er en mærkelig holdning at mene at dyr er dyr, derfor må de gerne slås ihjel, men et foster der ikke engang er et menneske endnu, det kan ikke tænke og føle, fordi det er så tidligt i udviklingen har flere rettigheder end væsner der lever, føler og tænker..

    Nej, jeg synes ikke det er latterligt at sætte det sådan op.


  • #245   29. dec 2013 Sacha: AHAHAHAAH! smiley Åh gud! Jeg er morder OG kanibal...

    Puha, sæt mig i spjældet med det samme! Jeg er ikke værdig - heller ikke som hesteejer.. Fik i et indlæg på HN afvide at jeg burde udskifte min hest med en gyngehest smiley


  • #246   29. dec 2013 Hvad har du dog nu lavet, Jeanette, som er så grufuld en mishandling af dine heste?o:

  • #247   29. dec 2013 Jeg har begge mine heste gående sammen i en løsdrift - en unghest og en EMS pony, og nu mangler min unghest lidt energi, så straks burde jeg skamme mig og bytte hestene ud med gyngeheste, fordi de "kun" får 20-25 kg hø.

  • #248   29. dec 2013 EMS? o:

    Hahahaha, ej, så tror jeg da jeg ville blive meldt til dyrværnet for mishandling. Natash får en plade hø (fra en mini-big) fordelt over 2 gange på et døgn.


  • #249   29. dec 2013 Yup. Mine får det blandet med halm så de har til hele dagen i hønet smiley

  • #254   29. dec 2013 Tina - Altså, hvis jeg blev gravid nu, ville det bare være afsted og få en abort, min mor ville under ingen omstændigheder tillade at jeg fik barnet, så det er ikke der jeg kan få "lidt fornuft rusket ind i mig".
    Og hvordan kan du kalde det ligegyldighed for livet? Mange tænker jo lige præcis på barnet når de vælger abort. De vælger så at sige at skåne deres barn for det liv de kan give det. Nogle gange er det altså bedre ikke at blive født.


  • #257   29. dec 2013 Hvor står der at Linnea dyrker ubeskyttet sex??

    Jeg har det på samme måde som Linnea. Mine forældre ville dog ikke tvinge mig til en abort, men jeg ville selv tage af sted, for jeg har IKKE mulighed for at have et barn, som det ser ud nu. Og jeg dyrker slet ikke sex endnu, men derfor er jeg stadig 100% sikker i mit valg.


  • #258   29. dec 2013 Non og Tina: Det her er egentlig slet ikke emnet om min unghest - og fakta forholder I jer heller ikke til - har I noget at tilføje bedes I henvende jer i tråden dertil, og ikke her.

    Angående den dobbelte dosis vitaminer, så var det skam helt lovligt at gøre sådan - da det var både dyrlæge OG foderkonsulent der var enige, grundet hendes gæringskolik.

    Men min unghest er lukket fra denne tråd - da det ikke er det den omhandler, henvendelser om mine kompetencer som hesteejer fordi jeg har en træt unghest, og ikke allerede har erklæret hende død bedes være enten i PB eller på tråden indrettet dertil.


  • #261   29. dec 2013 Jeg læser hvad hun skriver. Men derfor er der stadig 5% hvor man kan hvis kondomet springer. P-piller kan svigte. P-stave kan svigte. Selvom der ikke er stor chance for det, så ER der en chance for det.

  • #262   29. dec 2013 Tina J - Hvor pokker ser du at jeg har skrevet jeg dyrker ubeskyttet sex?! Det ville jeg ALDRIG gøre pga de store risiko for kønsygdomme og graviditet, men det er ikke umuligt at kondomet springer, og hvis jeg skulle være så uheldig at blive gravid, ville jeg ikke beholde barnet. Jeg har en veninde på 16, der blev gravid på trods af både kondom og p-piller, hun beholdte barnet, og selvom hun elsker ham ufatteligt højt, ville hun ønske at hun havde valgt abort da det har taget meget fra hende at blive mor så tideligt.

  • #265   29. dec 2013 Ja undskyld mig, men hvor er du dum at høre på, Tina. Tror du Linnea havde skrevet det, hvis det ikke passede??
    No matter what så er der stadig 5% chance for at det kan gå galt.


  • #266   29. dec 2013 Tina J - Jeg ved at hun både var på piller og beskyttede sig, fordi hun netop var meget bange for at blive gravid. Det skete alligevel, at du så beskylder mig for at lyve beviser hvor lidt du så egentlig ved om sådan noget.

  • #267   29. dec 2013 Tina, jeg kan heller ikke så hvor folk skriver at de ikke beskytter sig. Igen, jeg beskyttede mig, kondomet sprang og jeg blev gravid i en alder af 15 år.

    Og jeg er et p-pille barn. Min mor havde ikke glemt at tage sin pille, men jeg kom alligevel.. Det kan altså sagtens gå galt. Heldigvis ikke så ofte, men det sker.


  • #268   29. dec 2013 Selvfølgelig skal man beskytte sig og aldrig bruge abort som et præventionsmiddel! Men til trods for beskyttelse kan der gå galt smiley Min datter blev lavet imens jeg gik på minipillen smiley Heldigvis havde vi stiftet familie så hun var da velkommen selv om tidspunktet kunne have været bedre smiley Så der er nok mange upsere der ude smiley

  • #269   29. dec 2013 Hvor er du dog dum at høre på Tina! Jeg er et produkt af et sprunget kondom, så man kan altid være uheldig uanset hvor meget man beskytter sig. Det eneste der er 100% sikkert er at blive neutraliseret, men hvem gør lige det i en ung alder?

  • #270   29. dec 2013 Tina - du kan jo ikke sige "vores ligegyldighed til livet", bare fordi vi går ind for abort. Og hvorfor i alverden er det "klamt" at sige noget om, hvad man ville gøre, hvis man blev gravid, bare fordi man kun er 15? Er man ikke gammel nok til at have en holdning, når man "kun er 15"?
    Man kan vel sagtens forholde sig til noget, der kunne ske; nu er jeg heldigvis stadig jomfru og behøver ikke bekymre mig, men jeg kan da godt prøve at sætte mig ind i, hvad jeg ville gøre, hvis jeg blev gravid NU. Det er da ikke klamt......


  • #272   29. dec 2013 Laura - Jamen sødeste ven, du skriver jo selv:
    "men blot til at finde ud af hvornår man definerer liv og hvordan liv kan blive behandlet i det danske system" - og med 'man' mener du vel samfundet osv.

    Du skriver: "Jeg mener ikke at man kan kategorisere et liv fre den ene dag til den anden - hvorfor er det nødtvendigt at aflive et barn, hvis det ifølge nogle ikek var noget som helst en uge inden.."
    Hvortil jeg jo så skriver, at det er heller ikke det man gør med abortgrænsen.

    Gad vide om du overhovedet selv kan finde ud af hvad du mener og skriver?

    Men så skal jeg også lige høre - bruger du prævention når du har sex? For så er du jo også morder.


  • #273   29. dec 2013 Non - Retten til Liv er en kristen organisation, så selvfølgelig går de ikke ind for abort, men det betyder vel ikke, at tallene ikke passer.

  • #275   29. dec 2013 Du virker til at have et problem med siden; Lioness påpeger jo blot, at der står, hvor mange børn der blev aborteret pga. mistanke om handicap, hvortil du svarer, at det er "noget amerikansk propagandafis" - ingen har bedt dig læse teksten eller gøre andet end at kigge på statistikkerne, så hvad er problemet?

  • #277   29. dec 2013 Det ER noget Amerikansk propaganda fis det med at abort er mord.

  • #278   29. dec 2013 Så forstår jeg ikke, hvorfor du skulle kommentere på det i første omgang - men herregud, du har vel ret i sidste ende smiley

  • #280   29. dec 2013 team grafik >> det at man går ind og bliver steriliseret er heller ikke 100% sikkert.... det eneste der 100% sikkert er afholdenhed

  • #282   29. dec 2013 CTS - så hvornår mener DU at et "foster" bliver til et barn? For set i din optik må det vel være når barnet bliver født?
    Hvis abortgrænsen ikke har noget med det hele at gøre..


  • #284   29. dec 2013 Laura - Det kommer vel egentlig ikke sagen ved, hvornår jeg mener at et foster er et barn. :o) Men for mig er det et barn, når det er levedygtigt udenfor morens mave.

    Min holdning til hvornår det er et barn, har vel heller ikke noget med abortgrænsen at gøre, har det?
    DU tror at abortgrænsen fortæller hvornår et foster er et barn - men det gør den ikke. Abortgrænsen er baseret på hvornår det (dengang loven blev lavet) er risikabelt for kvinden at få foretaget en abort. Abortgrænsen siger intet om hvornår et foster betragtes som et barn. Derfor har abortgrænsen heller intet at gøre med, hvornår en foster betragtes som et barn. Det har jo intet med min holdning til det at gøre. :o)


  • #285   29. dec 2013 Juridisk set er et foster først et barn i 22. uge - men igen hænger det overhovedet ikke sammen med abortgrænsen.

  • #286   29. dec 2013 CTS - så reelt vil man ifølge dig kunne foretage en abort, uden det vil være at slå et barn ihjel indtil moderen 7-8 mdr henne i sin graviditet? For der er det jo teknisk set (ifølge dig) det samme som det er i 12. uge..
    Det jeg forsøger at pointere er ikke at abortgrænsen hænger sammen med hvornår samfundet mener at det er et barn - det jeg forsøger at pointere er at abort er at tage et lille barns liv ..


  • #287   29. dec 2013 Jeg har et spørgsmål Laura, som jeg ikke håber du vil tage alt for personligt, men mere på din holdning smiley

    Vil du først have sex, når du skal være gravid? For det er vel også at slå et muligt barn ihjel, når man bruger prævention? smiley


  • #288   29. dec 2013 Efter min mening, er det rigtig godt, at vi har fri abort i Danmark, da det er en god mulighed for f.eks. voldtægts- og incestofre, meget unge piger, der på ingen måde er klart til at blive mødre, kvinder der, selvom de har brugt prævention, ved et uheld er blevet gravide ved et one night stand eller med en, der ikke vil kendes ved det. osv. osv.
    Jeg synes ligeledes, at grænsen med 12 uger er ok, da graviditeten inden 12.uge alligevel er ret usikker, hvorfor jeg heller ikke mener, at det er mord, når en abort foretages inden 12.uge.

    Jeg mener dog, at man i alle tilfælde skal passe på, at man ikke tager for let på liv. Hvis man f.eks. er i et fast forhold, der har varet måske 2-5 år, man er omkring eller over de 20, og man så bliver gravid, så syntes jeg lige man bør tænke sig om en ekstra gang, før man får en abort, selvom det måske ikke var planlagt eller passer perfekt ind i ens planer. For i sådan et tilfælde, ville man måske godt kunne give barnet et ordentligt liv, selvom det ikke var helt planlagt. Abort skal ikke være noget man får foretaget bare fordi det ikke lige passer én med et barn - og her mener jeg altså ikke dem, der er så dårligt stillede, at de slet ikke er i stand til at tage sig af barnet eller dem, for hvem barnet er helt igennem uønsket, måske pga. omstændighederne, under hvilke graviditeten er opstået. Men hvis man er et godt sted i sit liv, men blot ønsker at vente nogle år endnu med børn, og det så sker alligevel, så synes jeg man bør overveje en ekstra gang, om man ikke vil beholde barnet.

    Ang. diskussionen om handicappede, så kan det ærgre mig lidt, at der bliver født færre og færre børn med f.eks. Downs Syndrom, fordi man kan teste om barnet har det, inden den 12.uge og mange så vælger sådan et barn fra. Det er lidt noget andet med mulitihandicappede, som måske ikke ville kunne få et værdigt liv.
    Men nu har jeg selv en lillebror med Downs Syndrom, og selvom der selvfølgelig er mange ting, han har sværere ved end andre børn, så kan man tydeligt se og mærke, at han er glad og veltilpas - han kan sagtens få et godt liv, hvis han får den rigtige hjælp og vejledning. Og selvfølgelig er det hård at passe og opfostre sådan et barn, men det kan altså sagtens lade sig gøre. Derfor synes jeg det er ærgerligt, at sådanne børn bliver valgt fra, fordi man finder det besværligt, og fordi det måske ikke er hvad nogle ville kalde et "perfekt" barn.


  • #289   29. dec 2013 Og hvor går grænsen for, hvornår det er mord? smiley

  • #290   29. dec 2013 Hvis det er mig, du spørger, *BUMLE *, så er det selvfølgelig ikke sådan, at der sker noget helt vildt mellem f.eks. 12 og 13. uge eller 12 og 14.uge for den sags skyld, men man er jo nødt til at sætte en fast grænse, og den er så landet på 12.uge, hvilket jeg synes er helt fint.
    Jeg ved ikke, hvornår jeg synes det er mord, men når man er en 16-20 uger henne, synes jeg det begynder at blive ubehageligt, da barnet på det tidspunkt har udviklet ret mange organer og kropsdele, det kan bevæge sig osv. Jeg ville i hvert fald ikke selv have det godt med, at skulle igennem en abort så sent, men jeg vil da ikke udelukke, at der er tilfælde, hvor det kan være den eneste udvej smiley

    Men generelt håber jeg da aldrig jeg kommer i en situation, hvor abort vil være en udvej, da jeg tror det er en rigtig ubehagelig ting at gå igennem. Dermed ikke sagt, at jeg ikke ville gøre det, hvis jeg f.eks. var blevet gravid under voldtægt eller en anden ubehagelig situation


  • #292   29. dec 2013 Ang. voldtægtsdebatten, der er forskel på skyld og årsag.
    Det er meget muligt, at det for nogle gælder, at udfordrende tøj delvist er årsagen til voldtægt, men det betyder bestemt ikke, at den der vælger at klæde sig udfordrende, der er skyld i voldtægt, det vil altid, muligvis med få undtagelser, være den, der begår voldtægt, der er skyldig.
    Jeg tillader mig at copy/paste noget omkring Philip Pettits nødvendige og tilstrækkelige betingelser for tilskrivelse af ansvar, der er yderst ukontroversielle og i overensstemmelse med common sense, fra min søde kærestes eksamensopgave
    "Pettit opstiller tre betingelser, der udover tilsammen at udgøre tilstrækkelige betingelser, hver især er nødvendige betingelser for tilskrivelse af ansvar, hvilket vil sige, at en agent kan tilskrives ansvar hvis og kun hvis:
    VR: “Value relevance.—He or she is an autonomous agent and faces a valuerelevant choice involving the possibility of doing something good or bad or right or wrong.
    VJ: Value judgment.—The agent has the understanding and access to evidence required for being able to make judgments about the relative value of such options.
    VS: Value sensitivity.—The person has the control necessary for being able to choose between options on the basis of judgments about their value.”"


    VR: står pigen, der er ved at blive voldtaget, i en situation, hvor hun kan gøre noget rigtigt eller forkert eller godt eller skidt? Nej, det er ikke pigen, der udfører handlingen. Står pigen, der tager udfordrende tøj på, i en situation, hvor hun kan gøre noget rigtigt eller forkert eller godt eller skidt? Ja, hun kan tage mindre udfordrende tøj på, men... (læs VJ)
    VJ: har pigen adgang til evidens omkring gode og dårlige handlinger? Ja, det har hun, men det er jo ikke pigen, der har et valg, men voldtægtsforbryderen. Har pigen tilgang til evidens omkring, at udfordrende tøj fører til voldtægt? Næ.
    VS: har pigen muligheden for, fysisk, at kunne gøre fra eller til? Pigen har ikke et valg, så dette spørgsmål er heller ikke relevant.

    Ergo, det er ikke pigens skyld, at hun bliver voldtaget, man kan ikke tilskrive hende et ansvar for voldtægt. At sige at man som pige med nedringet tøj på, selv er skyld i, at man bliver voldtaget, er det samme som at sige, at fordi man som pige tager nedringet tøj på, og nogle i en bil derfor har meget travlt med at kigge efter en, så er man skyld i, at de i bilen derefter kører galt.


  • #293   29. dec 2013 Jeg synes egentlig det er svært at skelne, men da det først er omkring uge 23, at børnene har en mulighed for at overleve, så synes jeg da, at uge 12 er rimeligt.
    Men hvis det var mig, så ville jeg da synes det var utrolig hårdt, hvis jeg skulle have en abort og jeg tror det ville være umuligt, hvis jeg skulle føde et barn, der ligner et barn smiley


  • #294   29. dec 2013 non: Ja, okay, jeg kunne bare huske, at man kunne få den foretaget forholdsvist tidligt i graviditeten smiley

    Og på sin vis, kan jeg godt forstå, at nogle vælger børn med Downs fra - for det er krævende. Jeg synes bare, det er en lidt ærgerlig tendens - især nok fordi jeg ser på min lillebror hver dag og ikke kunne forestille mig, at han ikke var her.
    Nu er der så også andre muligheder end at sende sit barn på institution - der er jo både dagplejer, børnehaver og skoler for børn med særlige forhold. Samt ganske udmærkede anordninger for voksne handicappede mht. bopæl, selvom der efter min mening godt kunne gøres mere på den front, i hvert fald i min kommune. Selvfølgelig har de ikke samme muligheder som folk uden handicap, men jeg tror på, at de godt kan blive lykkelige alligevel, hvis man er villig til at arbejde for sagen.


  • #296   29. dec 2013 Tina: Nu er det jo til 12. uge.
    Så man kan jo få den tidligere smiley


  • #297   29. dec 2013 Tina J - Jeg har født to børn og er en godt voksen kvinde..Tror du ikke jeg har set et foster i 12 uge... smiley Har selv blevet tvunget til en abort og det skal jeg leve med resten af mit liv... Så egoistisk var min abort ikke... Og nej det gjorde intet bedre for mig og gav mig ikke mere respekt..Kun mindre da det gik hårdt ud over mig og min psyke...

  • #298   29. dec 2013 Tina, "Tager man p piller som man skal", hvad mener du med det?

  • #299   29. dec 2013 BUMLE - ang dit spørgsmål, nej selvfølgelig vil jeg ikke det.. Men jeg vil først have sex når jeg mener at jeg er klar nok til at kunne tage mig af et evt. barn, er i fast forhold osv.. Synes mange danske unge er lidt for "løse på tråden". Forstå mig ret smiley

    Men mht. det med prævention, så dannes et barn jo først når æg og sædceller "smelter" sammen - ikke før.. Før er de to seperate ting som findes i alle mennesker..


  • #300   29. dec 2013 Tina - der er ingen prævention, der beskytter 100%, så selvom du er på p-piller og bruger kondom, kan der ske uheld. Det er meget sjældent, men DET SKER, og det kan du ikke benægte. Du siger selv, at man er 95% sikker (p-piller skulle efter sigende beskytte 98%, hvis de tages rigtigt ......), hvis man benytter prævention, men så er der stadig 5 ud af 100 kvinder, der er uheldige og bliver uønsket gravide.
    Som sagt har jeg lige skrevet eksamensprojekt om abort, så jeg har da set ikke-så-få ubehagelige videoer og billeder af både lovlige og ulovlige provokerede abortindgreb, senaborter som almindelige aborter samt utallige billeder af fostre i alle stadier af graviditeten; det har stadig ikke ændret min holdning om, at abort er helt i orden, så længe det ikke bliver brugt som prævention, fordi man simpelten ikke GIDER beskytte sig.

    Og at du ikke mener, at man kan forholde sig til noget, fordi man "kun er 15 år", er da også helt hen i skoven. Nu er jeg måske ikke den mest geniale kanditat, i og med at jeg ikke er seksuelt aktiv, men jeg kan da stadig sige, at jeg da absolut ikke ville være klar til et barn lige nu - jeg kan ikke engang holde styr på min lillebror.... Jeg siger jo ikke, at jeg kan sætte mig ind i, hvilke tanker og følelser, der spiller ind, men blot at jeg er rimelig sikker på, hvad jeg under alle omstændigheder ville vælge.


  • #301   29. dec 2013 Igen, min mor blev gravid selvom hun havde passet sine p-piller. Jeg var et uheld der ikke burde være sket og jeg skulle have været en abort. Mine forældre var ikke sammen på daværende tidspunkt og tiden for aborten var aftalt. Det var min mormor der sagde at hun ville være der og hjælpe min mor, så hun ikke var helt alene med et barn hun ikke ville have på det tidspunkt.

    Jeg kan udmærket forstå hvorfor min mor ville have en abort. Hun var alene, havde ingen uddannelse, ingen ordenlig bolig og ingen penge til at tage sig af mig. Min far kom dog løbende da han fandt ud af det og de fik sig en lejlighed sammen.

    Og nej, jeg er ikke ked af det vide at jeg var et uheld og skulle have været en abort, for jeg forstår det godt og jeg ville intet have mærket eller været bevidst om noget som helst, hvis det var sket.

    Og hvor er jeg dog træt af at høre på at folk er løse på tråden, billige og hvad ved jeg, når de er over den seksuelle lavalder og har sex. Selvfølgelig skal man tænke over at beskytte sig, men come ooooon man.... Jeg synes casual sex er fedt og det har jeg haft massere af når jeg ikke har været i fast forhold. Også dengang jeg var teenager smiley


  • #302   29. dec 2013 Prøv nu at hør, Tina, for pokker. Der er nogen som har forklaret dig at deres veninde blev gravid PÅ TRODS af både kondom og p-piller. Hvad er det lige du ikke forstår?

    Jesus, det er jo som at tale til en dør!


  • #305   29. dec 2013 non: Jeg har aldrig hørt om, at et barn med downs skulle være for svagt til at kunne fungere i et hjem. Men jeg skal da ikke kunne sige det. Hvad mener du helt præcist med "for svage"?

    Det kommer an på, hvad man lægger vægt på, om han kan meget selv. Hans sprog er endnu ikke helt rent, altså man kan ikke altid forstå, hvad han siger, og han bruger også stadig lidt tegnsprog (han har lært at tale gennem noget, der hedder tegn-til-tale, hvor man lærer tegnene men også skal udtale ordet). Han kan godt læse, hvis man hjælper ham, altså staver ordet igennem med ham, og han kan da sagtens give udtryk for, hvad han f.eks. vil og ikke vil. Men han skal stadig have hjælp til rigtig mange ting. Jeg bør måske lige nævne, at han er 12 år.


  • #307   29. dec 2013 Katinka - Har du spurgt din mor om hvad hun ville sige til dig hvis du fik besked på at dit foster havde kromosomfejl? Spørg hende om det.. Du tror måske din mor ikke synes det er så hårdt men selvfølgelig vil hun ikke fortælle dig det! Du og din bror skal da for aldrig i verden komme til at føle han er en byrde/et hårdt arbejde.. Han er hendes søn og hun vil gøre alt for ham..Ingen tvivl om det men jeg tror hun ikke ønsker det samme for dig da det er hårdt... Just saying..

  • #308   29. dec 2013 non: Okay. Så der er altså (naturligt nok) også forskel på i hvilken grad og på hvilken måde dette handicap kommer til udtryk. Og man kan jo ikke vide i hvilken grad ens barn får det, før det er født. Så du har da ret i, at man skal være klar over, at der er risiko for, at ens barn kommer til at lide under nogle af de ting, du nævner. Jeg kender heldigvis flere (inklusiv min bror) for hvem, det ikke er tilfældet smiley

  • #309   29. dec 2013 Team Tindur: Jeg er udmærket klar over, at både min mor og far synes det er rigtigt hårdt, og at det også har været et chok, da han blev født (de havde ikke fået foretaget nakkefoldsscanning). Da han var lille, lagde jeg ikke mærke til dette/de viste det ikke overfor mig og mine søskende, men efterhånden som vi er blevet ældre, har de snakket med os om det, især fordi vi også ofte har hjulpet med at passe ham og selv har oplevet hvor svært det kan være nogle gange. Og ingen tvivl om, at vi alle nogle gange bliver frustreret, fordi det kan være svært at få ham til at forstå noget eller lignende. Mine forældre har valgt ikke at sende ham i aflastning, som mange gør, fordi de synes han skal være en ligeså stor del af familien som os andre, men de har alligevel senere hen spurgt mig og mine andre søskende, om vi gerne ville have, at de gjorde det en gang i mellem, for at vi kunne gøre nogle ting, som ikke er mulige med ham. Men vi har sammen valgt ikke at gøre dette. Så efterhånden som vi er blevet gamle nok til at forstå det, har mine forældre faktisk inkluderet mig og mine andre søskende meget.

    Hvis jeg spurgte hende, tror jeg klart hun ville sige, at jeg skulle overveje det, og det ville da heller ikke være nødvendigt at fortælle mig, hvordan det er, da jeg som sagt har hjulpet meget med at passe ham. Men jeg tror ikke nødvendigvis hun ville sige, at jeg ikke skulle få barnet - blot at jeg skulle overveje det grundigt, hvilket jeg selvfølgelig også ville gøre smiley


  • #310   29. dec 2013 Tina J - Vil du have en fødselsattest på ungen eller hvad? Du kan jo også tage hjem til min veninde og fortælle hende at hendes søn ikke findes, det er ellers en yderst livlig dreng, så held og lykke med at overbevise dig selv og hende om at han umuligt kan være der.
    Og til det med at jeg ikke burde have forholdt mig til, hvorvidt jeg vil have en abort eller ej, det er da dybt godnat?! Skulle jeg så bare knalde til højre og venstre uden at tænke over konsekvenserne før det er for sent? Jeg har taget stilling til, hvad der skal ske hvis jeg - på trods af alt - skulle blive gravid, jeg har overvejet nøje om jeg kan tage mig af et barn, og jeg kom frem til at det ville være synd, både for mig og babyen hvis jeg beholdte barnet.


  • #311   29. dec 2013 Rikke: Det er nu ikke helt sandt, får du fjernet æggestokke og livmoder så kan man ikke blive gravid. Det er jo ikke anderledes end når man sterilisere en kat, der fjerner man også tingene smiley

  • #312   29. dec 2013 Laura - Ej hold nu op, altså. Du sidder jo og digter ting selv. Hvis du vil have en debat, er du sgu nødt til at læse hvad man skriver, og ikke selv sidde og finde på en masse. Det er sgu for dumt.

    Men siden du åbenbart slet ikke forstår hvad jeg skriver til dig, vil jeg lige ridse det helt tydeligt op. Læs det lige igennem et par gange, så vi er sikre på at du forstår hvad der står.

    Jeg tror ikke at jeg på noget tidspunkt har ytret, hvor sent jeg mener en abort bør finde sted, for det har jeg intet kendskab til. Derfor er der altså heller ingen grund til, at du sidder og digter en hel masse, om hvornår jeg mener man kan få foretaget en abort. Det er lovligt at få foretaget en senabort frem til 24. uge (mener jeg det er) - og det er jeg sådanset meget enig i.
    Jeg har på intet tidspunkt sagt, at man skal kunne få abort frem til 7.-8. måned, så lad være med at sidde og digte det.

    Det jeg skriver er, at man (og også jeg) anser et foster som
    levedygtigt (og derfor et barn) når det er 28 uger. Dvs. ca. 6½ måned. Der er altså igen ikke noget med 7.-8. måned.


    Og nej, jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg anser et barn i 7.-8. måned for at være det samme som i 12. uge. Gider du igen godt lige lade være med at putte ord i munden på mig? Det er da voldsomt irriterende, at du vil bestemme hvad jeg mener. Hold nu op med det.
    SELVFØLGELIG er der forskel på 12. uge og 7.-8. måned, og også 12. uge og 28. uge. Det er da klart. Så hold nu op med det der, og læs lige hvad jeg skriver i stedet for.

    Bruger du prævention når du har sex? Ja, det gør du - det har du skrevet længere oppe. Det er nøjagtig ligeså meget mord, som at få foretaget en abort i 12. uge. Et foster i 12. uge har ligeså lille chance for at overleve og blive til et barn udenfor mors mave, som sædceller har. Når du bruger prævention fratager du også sædcellerne og ægget chancen for at blive til et liv, ligesom man gør med abort. Jeg er godt klar over, at du ikke vil se det sådan, men det er altså sådan det er. Du fratager et muligt liv chancen for at leve, ved at forhindre sædcellerne i at befrugte ægget. Så du er også morder. Vil du give en forklaring på hvor forskellen er, når du i begge tilfælde fratager et potentielt liv chancen for at leve?


  • #313   29. dec 2013 CTS - slå nu lige koldt vand i blodet ikke smiley
    Korrekt, du har ikek på noget tidspunkt skrevet at man må få foretaget en abort i 7-8 mdr. - jeg har derimod spurgt dig om det ikke er det konsekvenserne af din holdning (at et barn er et barn når den kan leve selv) - dette vil jeg da gerne lige citerer for dig "så reelt vil man ifølge dig kunne foretage en abort, uden det vil være at slå et barn ihjel indtil moderen 7-8 mdr henne i sin graviditet? "
    ^Bemærk spørgsmålstegn som et spørgsmål, men et lidt provokerende et af slagsen - det virkede åbenbart jo..

    Men så, hvis du virkelig mener at senabort også er i orden (som du har SKREVET i dit indlæg) vil jeg bare vide om du så synes at det skal være helt lovligt i alel tilfælde? Hvor det er okay at tage livet fra et barn i 12 uge uden at skulle godkendes, men ikke i 13-24 uge - hvad er forskellen vil jeg gerne vide? Når du skriver "SELVFØLGELIG er der forskel på 12. uge og 7.-8. måned, og også 12. uge og 28. uge" - HVAD er forskellen når det kommer til at tage livet?
    For mig ligner dette i hvert fald et barn: http://laegermodabort.dk/sites/laegermodabort.dk/files/styles/medium/public/Babyansigt%205%20mnd.jpg?itok=wI0P2I9H
    Det er 22. uge

    Men det gør dette også:
    (link fjernet)
    12. uge

    Til det med om jeg bruger prævention når jeg har sex - hvilken du så fint har konkluderet at jeg har skrevet at jeg gøre - så vil jeg bede dig om at læse hvad jeg skriver.. Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg bruger prævention - men for at svare på dit spørgsmål har jeg ikke sex endnu (som også står længere oppe)

    Forskellen på prævention og abort er at som du også skriver "Når du bruger prævention fratager du også sædcellerne og ægget chancen for at blive til et liv..."
    CHANCEN
    Sædceller og æg er ikke liv endnu - det er ikke engang sikkert det vil blive det..
    Befrugtet æg ER liv.. Så for at skære det ud i pap:
    Æg+sædsælle=to forskellige organismer
    Befrugtet æg=liv


  • #314   29. dec 2013 Og vil så lige poste dette uopfordret, til lidt eftertanke - ja det er fiktivt, og hårdnakkede person vil absolut sige at det er latterligt og bare endnu et sygt opspind.. Men det giver eftertanke
    Læs det, oppefra og ned.. http://www.rettentilliv.dk/fileadmin/user/filer/dokumenter/Artikler/Fra_et_ufoedt_barns_dagbog.pdf


  • #315   29. dec 2013 Jeg sys ærlig talt det er temmelig trist at nogen mener, at det er bedre at et barn bliver født til et liv i elendighed, frem for at blive aborteret (inden 12.uge naturligvis). Det er ski ikke særlig medmenneskeligt. smiley

  • #317   29. dec 2013 "Løse på tråden"?
    Vi er nu og engang dyr med seksuelle drifter. Abort eller ej - sex skal der til!


  • #318   29. dec 2013 Laura - Ja, men der er da ingen grund til at begynde at digte ting ud af det blå. Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om det, så hvorfor spørger du om det? Det er jo bare noget du sidder og finder på, og har ingen relation til det jeg har skrevet. Så nej, jeg kan ikke se hvorfor det skulle være konsekvenserne af min holdning. Det er igen blot noget du finder på.

    Jeg synes senabort i NOGLE tilfælde er i orden. Så nej, jeg mener ikke at det i alle tilfælde skal være lovligt. Har du slet ikke læst hvad jeg tidligere har skrevet? Helt ærligt, så gider jeg da ikke skrive til dig og linke til ting, hvis du alligevel ikke gider læse det.
    Jeg HAR skrevet til dig før, at abortgrænsen IKKE er baseret på hvornår fosteret er et barn. Det er baseret på hvornår det tilbage i 70'erne var mindst risikabelt for kvinden at få foretaget en abort. Det har derfor intet med fosteret eller fosterets udvikling at gøre, men simpelthen risici for kvinden.
    Jeg gider ikke opridse forskellen på et foster i 12. uge og 28. uge. Hvis du er interesseret i forskellene må du selv undersøge det. Men jeg kan fortælle dig så meget, at et foster i 12. uge ikke kan overleve udenfor moderens mave, hvilket et foster i 28. uge godt kan. Det er da noget af en forskel.

    For mig handler det ikke om hvornår fosteret ligner et barn. For mig handler det om hvornår det er LEVEDYGTIGT udenfor moderens mave. Og det er fosteret altså ikke i 12. uge.

    Mht. prævention, må du undskylde, jeg læste det som at du brugte prævention. Men selvom æg og sædceller endnu ikke er liv, så fratager du det stadig chancen for at BLIVE liv. Hvilket også er det jeg skriver. Ligesom du med en abort fratager chancen for at leve.
    Du skriver det ikke er sikkert, at sædceller og æg bliver til liv - det er heller ikke sikkert at det befrugtede æg bliver til liv, hvis kvinden aborterer mod sin vilje. Så det er i begge tilfælde altså kun en chance. Så hvis det er ok at bruge prævention fordi der jo kun er en chance, så må det altså også være ok at få foretaget abort, fordi der stadig kun er tale om en chance.

    Og så er organismer (sædceller og æg) altså også liv. Så nu er du faktisk selv ude i at vurdere, at noget liv ikke er er liv nok, til at skulle beskyttes. :o) Det du kritiserer os for at gøre ift. aborter. Hvorfor er liv i et befrugtet æg mere værd, end liv i sædceller og æg? Begge dele har som sagt kun en chance for menneskeligt liv.


  • #320   30. dec 2013 Laura -vi kan godt blive enige om at senaborter kan være komplicerede. Særligt i lande hvor det ikke kræver særlig tilladelse (og derfor foretages uden at det f.eks. skyldes alvorlige defekter e.l.)
    Men herhjemme kræves en tilladelse til senabort. Og den gives ikke bare fordi moren har ombestemt sig og ikke lige har lyst til barnet alligevel, eller var lidt længe om at beslutte sig.
    Den tilladelse kræver at der er alvorlige årsager til det -f.eks. fordi morens liv er i fare, barnet har alvorlige defekter mm.
    De fleste senarborter foretages ikke fordi forældrene ikke ønsker barnet.

    Ang at det ikke er et liv den ene uge (indtl uge 12) og ER et liv den anden, så er det mest af alt en politisk beslutning at det er der det skiller.
    Men et barn der aborteres i uge 13, er jo heller ikke levedygtigt, og vil heller ikek fødes og trække vejret, bevæge fingrene og hvad har vi.
    Vi skal noget længere hen, før man står i den, indrømmet, noget nderluge situation, at på den ene stue fødes et barn (abort) man lader dø, mens man på den anden stue kæmper en brav kamp for at et barn født i samme uge a graviditeten skal overleve.

    jeg synes som sagt at senaborter kan være et kompliceret emne -men ikke så meget herhjemme, hvor man netop ikke tillader at "hvem som helst" bare kan valse ind og få en senabort -når der er tale om så syge/skadede børn som udløser tilladelserne herhjemme, synes jeg faktisk der kan snakkes om barmhjertighed.
    men jeg er så osse en af dem der ikke ville have det store problem med aktiv dødshjælp til dem der ligger med ulidelige smerter og er på vej til at dø (hvis de altså selv ønsker det naturligvis)... for mig er den slags at vise barmhjertighed, og nej, jeg anser det ikke for at være mord.


  • #321   30. dec 2013 Katinka -nu har jeg arbejdet flere år med udviklingshæmmede, herunder osse folk med downs. Og der findes altså MEGET store forskelle på folk med downs -altså HVOR "ramte" de er.

    I et bofællesskab boede 4 med downs. De havde behov for pædagoger til at hjælpe med dem at få gjort alt det de nu skulle i en hverdag, Men der var primært tale om verbal støtte -altså ting som at fortælle dem at nu skal tøjet vaskes, hjælpe dem med at læse opskriften til aftensmaden osv. Ren praktisk kunne de rigtig rigtig meget selv, hvis blot der var nogen til at hjælpe med at overskue det hele.

    Et andet sted boede flere med downs, men her var de meget dårligt fungerende. 2 var helt uden sprog (vi snakker ikke bare uden verbalt sprog -de kunne ikke kommunikere what so ever, heller ikke ved hjælp af billeder e.l. -eneste kommunikationsform var at de trak afsted med en hen til f.eks. køleskabet hvis de var sultne e.l.)
    De var ikke renlige og ville ikke være istand til at blive det.
    De forstod og udførte simple opgaver, f.eks. at hente rugbrødet, sætte sig ved bordet e.l.
    De kunne ikke selv tage et bad.
    De var ikke "trafiksikre" (kunne ikke finde vej, kunne ikke lære at man skal se sig for, kunne ikke lære at man skal gå på fortorvet osv)
    De voksede op på institutioner fordi de var SÅ plejekrævende at selv flere af dem havde en god familie som ville gøre rigtigt meget for dem, så var det simpelthen ikke muligt at give dem den pleje og pasning de havde behov for hjemme.
    Folk med downs bliver ofte ikke så gamle, pga sygdomme der ofte følger med. Den ene af dem jeg arbejdede med, havde f.eks. hjerteproblemer.

    Jeg vil understrege at jeg synes de udviklingshæmmedejeg har arbejdet med, har været fantastisk dejlige mennesker og naturligvis ønsker jeg ikke at nogen af dem var blevet en abort.

    MEN eg synes det er 100% ok at man screener for den slags i dag, og om forældrene ønsker det, bevilliger en abort -for på rigtig mange måder ER det et svært liv at lide af downs syndrom... i hvert fald for en meget stor del af dem der gør det.
    Og jeg kan godt forstå at man som forældrer træffer det valg.


  • #322   30. dec 2013 Michelle W: Som sagt, så kan jeg også godt forstå, at nogle vælger det fra. Men samtidig ville jeg bare synes, at det var lidt trist, hvis der til sidst ikke er flere af den slags mennesker tilbage, fordi de, som du også siger, er rigtig venlige, og fordi nogle også klarer sig ganske fint, omstændighederne taget i betragtning. Jeg tror også på, at det er sundt for os mennesker, at vi ikke alle er ens og at vi netop derfor kan lære noget af hinanden. Dette gælder naturligvis alle handicappede.

    Men det er selvfølgelig hårdt både for dem der selv skal leve med et handicap og alle pårørende, i nogle tilfælde mere end andre, så jeg kan godt forstå, hvis man er i tvivl om hvad man skal vælge, og det ville jeg nok også selv være, hvis jeg stod i den situation.


  • #323   30. dec 2013 Katinka - Selvom det lyder hårdt, er vi også nødt til at se på hvad der gavner samfundet. Mange handicappede - herunder downs syndrom - koster samfundet rigtig mange penge, især hvis de skal opvokse og på på en institution.
    Dermed ikke sagt, at vi skal udrydde alle der koster samfundet mere end gennemsnittet, men det er værd at tage med i overvejelserne. :o)


  • #324   30. dec 2013 Katinka: Selvfølgelig skal man ikke udrydde alle svært handikappede børn - for de indstutationer de bor på skaber arbejdspladser. Men vi må også tænke på hvor meget et barn med f.eks dawns koster samfundet. Personligt ville jeg nok få en abort hvis det viste sig mit barn havde dawns, ganske enkelt fordi jeg ikke selv tror at jeg vil kunne elske sådan et barn. Og er der noget et barn fortjener så er det mors kærlighed.

  • #325   30. dec 2013 Katinka -men ved nakkefoldsscanning kan du ikke se HVOR svært handicappet barnet bliver. Du kan se at det sandsynligvis har downs syndrom. Men du får intet fingerpej om i hvor svær grad. Måske bliver det et barn der kan rigtig meget selv, måske bliver det et barn der kan ingenting. Som forældrer må man så veje for og imod, og jeg tror helt ærligt de fleste i sådan en situation ville vælge det fra... og det synes jeg faktisk er positivt, selvom jeg har holdt meget af dem jeg selv har arbejdet med.
    Og så skal vi lige huske at der (endnu i hvert fald) ikke findes nogen måder at spotte 100% af alle hindicaps. Vi vil fortsat få børn med handicaps af forskellig art. Nakkefoldsscanningen og de øvrige tests vi laver på gravide, spotter jo kun en del af de handicaps børn kan fødes med.Så udryddet bliver handicappede altså ikke sådan lige foreløbigt smiley

    Team grafik -jeg tror såmænd langt de fleste nogenlunde normaltfungerende mennesker, vil elske barnet uanset dets handicaps, når først det er født. Om man så osse kan være en god mor for dte er en anden sag -men elske det tager hormoner mm sig i reglen af smiley


  • #326   30. dec 2013 Michelle: Jeg ville da nok også elske sådan et barn, men tror ikke jeg ville kunne elske det nok. Derfor vil jeg med 99% sandsynlighed fravælge sådan et barn.

  • #329   31. dec 2013 Jeg forstår ærlig talt ikke din mening.. Var du ked af det da du ikke var født? Nej vel? det er slet slet slet ikke det samme som et normalt mord! Barnet ved ikke det lever, eller er på vej til det. Jeg synes også at når man fx er blevet voldtaget har sin ret til abort! Det ville ikke være fair at sætte et barn til verden som var en "fejl" og noget der hver dag ville minde moderen om sin voldtægt. Nej nej nej nej, altså -.-'

  • #330   31. dec 2013 Been there, done that. Jeg forstår ikke folk der er imod det, MEDMINDRE det bliver misbrugt og folk får det lavet 4-5 gange. Jeg har selv veninder som er unge mødre, hvor jeg tænker "hun skulle have gjort som mig, og have fået den abort da hun stadig kunne". Jeg var ikke på dødens rand, eller ville blive slået ihjel af min familie hvis jeg valgte at få barnet, men hvis noget så egoistisk som en holdning om abort skulle have fået mig til at beholde barnet dengang - så ville jeg fandme have haft ondt af det barn. Min ungdom er så meget ikke slut, jeg kan ikke engang styre min økonomi og har absolut ingen stabil hverdag. At sætte et barn til verden fordi man "er imod abort" er bare egoistisk og stædigt, især hvis man ikke kan give et barn det de har brug for.
    Og forstå mig ret, jeg mener ikke ALLE burde få abort, men hvis man står som 18 årig, går på uddannelse, og bliver gravid.. Så stop med at fortælle mig at "jeg får barnet, for er imod abort", det er det mest provokerende grundlag at sætte et barn i verden for. Tænk jer om, jeg har ikke en eneste gang fortrudt at jeg fik min abort - tværtimod er jeg stolt af jeg var stærk og klog nok til at få det fjernet så jeg ikke ødelagde mit, min kærestes og mit kommende barns liv.
    Det er ikke egoistisk at få en abort, men REALISTISK. det er egoistisk at beholde et barn, man ikke er klar til pga. En holdning man har opbygget til noget man ikke har prøvet. Man får ikke en abort for sjov, for det er den værste smerte jeg har oplevet og ønsker bestemt ikke det skal ske igen.


  • #331   31. dec 2013 Jeg er for abort, men ikke som prævention .

    Jeg er glad for at have arbejdet med udviklingshæmmede, og syntes de bestemt har ret til også at blive født og have et godt liv på deres måde .

    A , den lyserøde verden du helst ser er vist yderst sjælden .


  • #332   1. jan 2014 ens "parathed" til et barn synes jeg ikke man kan afgøre alene udfra ens økonomi og hvor langt man er med sin uddannelse.
    At man ikke har en stabil hverdag -jamen hvis man VIL barnet, så er det jo noget man langt hen af vejen selv styrer og derfor kan ændre på.

    Når man får børn (uanset ens alder) så giver man afkald på nogen ting -spørgsmålet er så om man er villig til at give afkald på de ting eller ej. Er man villig til at sætte barnet først når økonomien er stram, er man villig til at give afkald på den frihed der følger med ikke at være bundet af et barn, er man villig til at udsætte sine egne behov fordi barnet altså skal have mad/skiftet ble eller what ever midt om natten osv...

    For nogen opvejer goderne ved børn langt de afkald man har givet -uanset om man fik barnet da man var 16 eller 36
    For andre vil de goder aldrig kunne opveje de afkald.

    For mit vedkommende handler det slet ikke om uddannelse, økonomi eller andet i den dur -jeg har ganske enkelt ikke lyst til at få børn, og selvom jeg da uden tvivl ville gøre mit bedste for at give barnet et godt liv hvis jeg fik et, så vil det aldrig være eller blive et ønskebarn. Og derfor ville jeg osse vælge abort hvis jeg blev gravid, uanset hvordan mit liv så ud på det tidspunkt.

    -nå ja og så synes jeg måske man skal til at stoppe med at bruge voldtægt som argument -det er trods alt de færreste graviditeter der skyldes en voldtægt -det er tragisk når det sker og jeg mener selvfølgelig t det er helt i orden med abort i sådanne tilfælde, men LANGT størstedelen af uønskede graviditeter skyldes altså andre ting som f.eks. usikker sex, forkert anvendt prævention eller prævention der ikke har virket.

    -lovgivningen skulle ikke gerne laves udelukkende udfra de få der bliver voldtaget smiley


  • #334   1. jan 2014 A-nu er der jo andre ting der er væsentlige for et godt liv end om forældrene færdiggør deres uddannelse før eller efter de får barn.

    Og så er der forskel på at sige "JEG ville få abort hvis ikke sådan og sådan" og på, som du gjorde, at sige "hvis ikke man opfylder sådan og sådan, så bør MAN få en abort"
    -hvad man tager af valg på egne vejne er jo 100% op til en selv, men medmindre vi self snakker folk der ikke er i stand til at tage vare på dem selv og selv træffe den slags store beslutninger, så synes jeg ikke man kan tillade sig at træffe valg på andres vejne.


  • #335   1. jan 2014 Michelle: Nu kom jeg som sagt også med min mening, ergo er det min mening, at jeg ikke mener, at man bør få en abort, hvis man ikke "overholder" de kriterier.

  • #337   1. jan 2014 non: Det er jo bare sådan du har valgt et leve dit liv. Affind dig med at det er min holdning, så har du jo din egen. Og ja, jeg vil med glæde give dig ret i, at det ikke er sådan, jeg mener, man bør sætte børn ind i livet på.

  • #339   1. jan 2014 Non: Jeg siger jo heller ikke, at du ikke må reagere, men det virker ikke som om, du kan affinde dig med, at jeg har en holdning, som er anderledes end din.

  • #341   1. jan 2014 Non: Så nu kalder du mig klam og usmagelig, fordi jeg har en anden holdning end dig. Det siger mere om dig, end det gør om mig, at du har behov for at sidde og svine mig til af så lidt. Du modsiger desuden også dig selv nu. Du siger at du godt kan affinde dig med min holdning, hvorefter du siger det helt modsatte bagefter. Hav styr på hvad du vil sige, før du begynder at kommentere.

  • #343   1. jan 2014 Non: Du affinder dig ikke med min holdning, ved at sidde og kalde min holdning for klam og usmagelig, og dernæst heller ikke, når du ikke mener det er i orden. Desuden har jeg ikke sagt, at alle som ikke gør som mig, bør have fjernet deres børn på noget tidspunkt. Jeg har intet nævnt om, at fjerne børn fra deres forældre - kun at jeg ikke mener, at man bør få børn under sådanne omstændigheder.
    Jeg forstår skam fint hvad du skriver, du bør igen bare gøre op med dig selv, hvad du vil sige, da du modsiger dig selv.


  • #345   1. jan 2014 Non: Først så lad være med at kalde mig for søde ven og prøve på at belære mig, da det tilsyneladende er dig, som ikke forstår hvad jeg skriver. Jeg siger (igen) til dig, at jeg ikke bestemmer eller er dommer over noget som helst. Det er blot min holdning til emnet, men du fordrejer det i dit hoved. Kan du nu forstå hvad jeg skriver?

  • #346   1. jan 2014 Jeg har planer om at få børn mens jeg studere. Der er så mange fordele ved det, sååh :o)

  • #349   1. jan 2014 Nej, du siger at jeg er dommer for andre, og det har jeg på INTET tidspunkt sagt. Lad være med at skrive så belærende og sige, at jeg skal forstå, hvad du skriver - du forstår jo ikke, hvad jeg skriver?!
    Når jeg kommenterer her, så er det jo fuldstændig obvious at det er min egen holdning jeg kommer med, hvilket jeg har givet udtryk for et par gange nu, uden at den er sivet ind.
    Gider du godt bare i det hele taget lade være med at kalde mig noget. Du gør det kun for at virke nedladende, stop det.


  • #352   1. jan 2014 Jeg har ikke brug for at læse mine egne indlæg igen. Jeg har fint styr på hvad jeg selv mener og skriver. Endnu engang kan du også læse nederst, at jeg skriver "jeg synes" hvilket betyder, at det er min egen holdning.

    Du er vel nok klar over, at brugen af skriftligt kommunikation medfører, at man ikke kan aflæse hverken stemmeleje eller ansigtsudtryk - derfor kan jeg ikke vide om det er ment nedladende eller venligt, og da det oftest er ment nedladende i sådanne situationer, er det klart at jeg finder det nedladende, at bruge i en sådan samtale. Jeg har hverken været hysterisk, råbt eller skreget, da nogle af tingene først er fremmest er svære at gøre over nettet.


  • #353   1. jan 2014 Hvis du læser det jeg har skrevet ovenover, kan du dernæst se, hvorfor du netop ikke forholder dig, til hvad jeg skriver. Og jeg har på ingen måde i sigt at dømme nogen, hvilket jeg heller ikke har givet udtryk for.

  • #355   1. jan 2014 Non: Jeg har brugt det én gang. Det er der selvfølgelig delte meninger om, men vær du blot naiv og stædig, og end den her diskussion som du vil. Jeg kan sagtens modsige dit faktum, at du mener jeg dømmer, mens jeg reelt bare har skrevet min holdning til abort.

  • #356   1. jan 2014 Non
    Lige netop! Og det er også en fordel at have børn når man så rigtig kommer på arbejdsmarkedet, fordi så ved arbejdsgiver at hvis der allerede er to unger er det mindre sansynligt at der skal mange flere barsler på bordet.
    Og med udsigt til lang, videregående uddannelse og eventuelle efteruddannelser er jeg først færdig når jeg er 25-30 år. Der vil jeg sku gerne have den første. smiley


  • #358   1. jan 2014 Nemlig. smiley

  • #359   1. jan 2014 A - Jeg tror du misforstår hvad der bliver skrevet til dig.
    Det non bliver vred/irriteret over er at du skriver 'man bør'. Altså at hvis man ikke opfylder de kriterier du har stillet op, så mener du at man bør få en abort. Når du skriver sådan, så lyder det som om at du vil bestemme hvornår man skal få en abort. Hvis du i stedet havde skrevet det anderledes, og brugt jeg i stedet for man, så ville det ikke blive opfattet som om, at du vil bestemme over andres valg. Det er vidst der den går galt.

    Så det handler altså ikke om, at non ikke vil affinde sig med, at du har en anden holdning - det handler om at non ikke vil affinde sig med, at du vil opstille kriterier for hvornår man/andre bør få en abort. Det er ok at skrive hvad man selv vil gøre, men altså ikke ok at bestemme hvad man skal gøre.

    Så det er jo klart, at non føler sig stødt/trådt på, når du skriver at man ikke bør få børn, med mindre de opfylder dine kriterier. Med det siger du jo, at de der ikke opfylder de kriterier, ikke bør få børn - og det lyder til, at non ikke opfylder dine kriterier, så selvfølgelig reagerer hun på det.

    Men kan man egentlig tillade sig at bedømme, hvornår nogen er gode forældre eller ej, baseret på de kriterier du har stillet op? Ud fra hvad du skriver, kan man kun blive gode forældre hvis man har god økonomi, støtter op om hinanden, er sunde og raske, ikke er under uddannelse osv - men du opstiller ingen kriterier for, at man skal elske barnet eller ville det 100%. Er det mon egentlig ikke, i sidste ende, det aller vigtigste? Hvad skal et barn med økonomisk sikkerhed, sunde forældre der er glade for hinanden og ikke er under uddannelse, hvis barnet ikke føler sig elsket eller værdsat? Er det ikke netop kærligheden til barnet der er vigtigst?


  • #361   1. jan 2014 A -du skal nok ikke regne med accept af din holdning. Det er air nok at sige at sådan ønsker man selv at tingene skal være før man vil have børn.
    Men du sidder jo faktisk samtidig og siger til folk at de er uegnede som forældre (når de BØR få abort fordi de ikke lever op til dine krav -igen, der er forskel på at sige at DU havde valgt abort hvis ikke sådan og sådan, og på at sige at alle bør gøre det samme), fordi de ikke lever op til dine i øvrigt ganske urealistiske krav.
    hvis dine krav var lov for at blive forældre, ville der blive født meget få børn i DK.


  • #362   1. jan 2014 CTS: Jeg kan godt se hvad du mener, og jeg ved også godt, at det non mener er pg.a. at jeg skriver man, men, men, men... Der er en grund til at jeg ikke udelukkende skriver jeg, og det er fordi jeg mener, at andre også burde gøre sådan - det er ikke ensbetydende med, at hvis de ikke gør det er dårlige forældre. De kan sagtens være gode forældre mht. kærlighed, men hvis man skal have det, som jeg vil kalde et godt liv, så foregår det under sådanne kriterier, som jeg nævnte før.

    Michelle: Jeg er egentlig også lidt ligeglad med, hvem der enig med min holdning herinde fra, da folk kommer fra forskellige egne, hvor folk har forskellige kapaciteter, som dermed spiller en stor rolle mht. de økonomiske dele.


  • #364   1. jan 2014 A - Jamen når du opstiller sådan nogle kriterier for hvornår man er gode forældre / får et godt liv, så mener du jo samtidig også, at hvis de kriterier ikke opfyldes, så har man ikke et godt liv / er gode forældre. Og det er der den går galt. For man skal altså ikke begynde at udtale sig om hvordan ANDRE skal træffe valg, for at være gode forældre.
    Jeg kan godt forstå at non bliver ked af at få at vide, at når hun ikke har opfyldt de kriterier du har stillet op, så kan hun pr. definition ikke være en god mor. For jo, det er faktisk det du siger. Hvordan kan du mon bedømme, om man er gode forældre ud fra de kriterier? Som sagt stiller du ingen kriterier for kærlighed og ønsket om et barn. Jeg tror ikke på, at man er en god forældre hvis man ikke elsker sit barn og vil det 100%, selvom man har god økonomi, er sund, er glad for sin partner og ikke er under uddannelse.

    Hvis man vil undgå at træde nogen over tæerne, og fremstå som én der vil bestemme hvordan andre skal leve og træffe valg, så skal man ikke bruge 'man'. Det er fint at sige hvad man SELV ville gøre, men man skal altså holde sig fra at opsætte kriterier for hvordan ANDRE skal gøre, i sådan en situation. Og man skal ikke forvente eller forlange, at folk vil acceptere sådan en holdning. Havde du sagt "jeg ville gøre" ville ingen føle sig trådt på - men det gjorde du jo ikke.

    Non - Jeg kan godt forstå at du føler dig ramt over det. Det ville jeg også selv gøre, hvis jeg var i den situation. Man har aldrig lyst til at få at vide, at man er en dårlig mor, bare fordi man ikke opfylder nogle kriterier, men til gengæld elsker sit barn/børn uendeligt højt. Det er vel trods alt også det vigtigste. :o)


  • #365   1. jan 2014 Og A - så er det altså ikke kun her, du ikke skal forvente accept af din holdning. Det er hvorend du ytrer den. Det er ikke fair at kalde andre for dårlige / uegnede forældre, bare fordi de ikke opfylder dine kriterier, og det tror jeg ærligtalt ikke der er nogen der vil finde sig i at høre på. :o)

  • #366   1. jan 2014 CTS: Det kan være, at jeg i nogens ører ikke har formuleret mig klart nok, men jeg har op til flere gange prøvet på at forklare, at jeg det var min holdning og ikke ment som udtalelse, om hvordan andre skal leve deres liv.

    Det kan godt være, at du ikke synes min holdning er fair, men jeg har min mening, og du har din. Vi har begge haft vidt forskellige opvækst, dermed er det også nogle forskellige ting, som vi hver vægter højest.


  • #367   1. jan 2014 Det ændrer ikke på, at din holdning vel er, at man ikke skal få børn, hvis man ikke opfylder de kriterier. Eller hvad? Hvad er det præcist, af det du har skrevet, du ikke mener alligevel?

    Jeg synes heller ikke der er nogen grund til, at du skal udtale dig om min opvækst. Den tror jeg nemlig ikke, at du kender noget til, så jeg ved heller ikke hvordan du kan vurdere, at vi er opvokset forskelligt. :o) Det aner du intet om. Det ændrer dog stadig ikke på, at man ikke skal udtale sig om andres liv og valg, eller forsøge at opstille kriterier for hvornår man har et godt liv og hvornår man ikke har. For det har man aldrig ret til at gøre, uanset hvor man kommer fra eller hvordan man er opdraget.

    Så må du lære at udtale dig mere korrekt, og i stedet sige "jeg har et godt liv hvis..." og "jeg vil..." og ikke bruge man.


  • #368   1. jan 2014 Der er intet der er ændret. Min holdning er stadig den samme, den er bare blevet opfattet forkert. Jeg har heller ikke udtalt mig om din opvækst, jeg ved bare, at din opvækst umulig kan være 100% identisk med min, da du først og fremmest kommer fra Nordjylland, samt en masse andre faktorer.
    Det kan godt være, at du ikke mener, at man kan opstille noget for hvornår man har et godt liv, det vil jeg give dig ret i - det kan man ikke helt, da det er for bredt et "emne", men samtidig kan jeg godt komme for mine pointer, som jeg vægter højest, for at skabe et godt liv.


  • #369   2. jan 2014 Nu har jeg ikke læst alle folks svar, så måske nogle har sagt noget lignende. Men jeg synes at abort er helt ok. Hellere at fosteret dør end at det bliver til et barn som vil få en elendig opvækst.
    Hvis jeg blev gravid nu, ville jeg også få en abort, simpelthen fordi at jeg ikke ønsker et barn lige nu. Det ville være sindssygt hårdt for mig, det ville vende op og ned på mit liv og knuse mange af mine fremtidsplaner. Det lyder måske egoistisk, men jeg ville tage det valg for barnets skyld. Barnet ville komme til verden uønsket(selvfølgelig ville jeg bestemt komme til at elske det alligevel), det ville have en mor med stress og depression, dårlig økonomi, ingen uddannelse fordi jeg ville være nødt til at droppe ud og derved sikkert intet godt job. Hvis jeg fik et barn lige nu, ville jeg ikke kunne give det det liv det fortjener. Jeg ville højst sandsynligt ikke kunne bortadoptere barnet når først det var født, og hvis jeg gjorde, ville jeg hele mit liv spekulere over hvor det befinder sig og om det har et godt liv.
    Ærligt kan jeg ikke se hvordan abort kan betegnes som mord, fosteret er jo slet ikke udviklet nok på det tidspunkt.
    Et barn bør efter min mening kun sættes i verden med de bedste forudsætninger for et godt liv.
    SÅ BRUG NU BESKYTTELSE FOR FAEN!:-)


  • #370   2. jan 2014 Wow, så må jeg virkelig ha' haft et dårligt liv.. Min mor blev gravid med mig som 17 årig, og fik mig som 18 årig og studerende!! Jeg var ikke planlagt men de fik mig alligevel. De første 4 år af mit liv boede vi hos min mormor og morfar fordi der ikke var penge til lejlighed - mine forældre cyklede rundt de første 5-8 år af mit liv fordi der ikke var råd til en eller to biler.
    - Min mor stoppede i 2g på hhx da hun fik mig, men da hun var færdig på barsel tog hun 2g om, og blev også færdig. Bagefter afprøvede hun et par uddannelser som hun hurtigt droppede i et par år, før hun fandt sig et arbejde. Først da begge mine små brødre var blevet mindst 2 år (de er 10 og 11 i dag, jeg 18) begyndte hun på drømme uddannelsen. Min far havde nattevagter for det meste, indtil mor var halvvejs med uddannelsen. Jeg har bestemt ikke haft en dårlig opvækst, ej heller mine brødre. Vi har fået alt der har været råd til og har virkelig været snot forkælede. Så den med at man får et dårligt liv hvis man bliver født når der ingen økonomi er, og begge ens forældre er under uddannelse, kan godt stikkes skråt op.
    Nej vi havde ikke råd til dyre heste, dyrt hus, store biler osv, og det har vi stadig ikke. Det er en kamp for os at jeg har fået hest, og havde vi vidst hvad vi var gået ind til (og vidste hvilken hest vi faktisk havde købt) så havde vi ikke købt hest - og slet ikke den hest.

    Jeg er sikker på at hvis jeg fik et barn nu, ville jeg blive en fantastisk mor TRODS jeg ingen uddannelse har, har et kæmpe minus på kontoen hver måned, og er på kontanthjælp. At det så vil være dybt uansvarligt er rigtigt, men mit barn ville på ingen måde få et dårligt liv.


  • #371   2. jan 2014 Rikke: Det er jo også fordi du vægter nogle andre ting i livet højere end jeg.

  • #372   2. jan 2014 A
    Den tror jeg ikke helt jeg forstår? Hvad har det med min kommentar at gøre??


  • #373   2. jan 2014 Men spørger man barnet, som jo egentlig bliver slået ihjel, om det ville leve eller blive slået ihjel. Så tror jeg at nærmest alle ville vælge at leve, ligegyldigt hvilke vilkår det var under.

    Men nu er det jo desværre ikke op til barnet selv, om vedkommende skal leve eller ej ...


  • Rikke P
    Rikke P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #374   2. jan 2014 Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg ikke synes det er blevet 'normalt at få abort'. Jeg tror ikke der er nogen pige i Danmark der får en abort uden at tænke over tingene. Abort er noget som vækker følelser hos de fleste fordi det tit betragtes som at slå et barn ihjel.

    "At slå et barn ihjel når det er din skyld at barnet overhovedet er opstået, er helt simpelt egoistisk" - den påstand tror jeg der er mange der har hørt om. Men hvad nu hvis man vender påstanden om og siger at når det er ens egen skyld at man er blevet gravid, så er det vel også ens eget valg om man vil lade barnet komme til verden? For hvis ikke det havde været for det sprængte kondom eller hvad der nu ellers kan være grunden til uønsket graviditet, så ville graviditeten aldrig have opstået. At kondomet sprænger kalder jeg for en tilfældighed eller måske nærmere et uheld. Og jeg synes helt bestemt ikke at et uheld eller en tilfældighed i form af et uønsket barn, skal have lov til at ændre hele dit liv.


  • Line L
    Line L Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 1
    #375   2. jan 2014 Jeg er ikke imod abort, men jeg vil derimod heller aldrig råde nogen til at få en abort!!
    Det er jo heller ikke noget man gør uden konsekvenser, jeg tænker på det dagligt selv efter over et år ..


  • #376   2. jan 2014 Jeg er ikke imod abort, men jeg er imod fri abort, jeg mener ikke det bare er noget man skal kunne få men at man bør til samtale/r med læger og psykologer så man ved præcis hvad man gør..
    Selvfølgelig skal man kunne få abort ved voldtægt eller svær sygdom og lignende, og børn skal ikke fødes skadet af moderens alkohol/stof misbrug og lignende..
    Der bør gøres mere for adoption, så der fx står forældre klar til barnet ved fødslen (som man ser det i USA) der er faktisk mangel på børn til adoption i Danmark og mangel på børn generelt, så måske der er for mange mennesker nogle steder i verden men i Danmark føder vi altså for lidt børn..
    Personligt kunne jeg ikke få en abort, står faktisk og er ups gravid lige nu, men vi er enige, vores fejl vores ansvar.. Skulle ellers ikke have flere end de 2 vi har (2,5 år og 7 måneder)..
    Ang nogle skriver det ikke er mord da det jo ikke er et barn/menneske, så er det jeres personlige mening, lad være at påtvinge andre den, for nogen er det et barn så snart befrugtningen er sket.. Og nej menses er ikke det samme da der netop ikke er befrugtning..
    Ang sex og ansvar så ved i jo netop at intet beskytter 100% men i har stadig sex og jo vælger man sex må man også tage ansvaret.. I nogle tilfælde kan dette være en abort


  • #377   2. jan 2014 Rikke: Det var bare sådan jeg opfattede din kommentar, men det er ligemeget smiley

  • #378   2. jan 2014 A - Jamen så må du jo forklare hvad af det du skriver, der skal forstås anderledes. For nu lyder det jo faktisk som om, at intet af de skal forstås anderledes?

    Det du skriver er at man skal/bør få en abort, hvis ikke man opfylder dine kriterier. Med det må du jo altså også mene, at andre skal gøre det efter de kriterier - og det jo det vi ikke synes er ok at sige. Men det siger du nu, at du ikke mener - men så mener du det alligevel? Hvad er det så helt præcist du mener? Du er ikke særlig tydelig.

    Jeg kan sgu ikke finde rundt i hvad du mener, du er meget selvmodsigende.

    Og jo, ud udtaler dig lige netop om min opvækst, ved at sige at de er forskellige. Prøv nu lige at forstå hvad du skriver, før du skriver det. Det er altså nemmest for os alle sammen.

    Igen modsiger du dig selv, ved først at sige at man ikke kan opstille kriterier for hvornår man har et godt liv - og bagefter siger du, at det kan du godt gøre. Hvad er det så helt præcist du mener? Du er virkelig utydelig i det du skriver.

    Du må lære at være mere tydelig i dit sprog. Hvis det du mener med kriterierne er hvad du ville gøre i den situation, så skal du skrive "jeg ville", ikke "man bør". Men nu har du jo skrevet man bør - og du siger, at det stadig er hvad du mener. Men det er det så ikke alligevel?


  • #379   2. jan 2014 A: Jeg er kronisk syg, så meget at jeg ikke kan arbejde, jeg er gravid med mit 3 barn.. de 2 første er fuldt planlagte den 3 en svipser, men alle 3 er ønskebørn.. mener du at jeg burde have fået aborter og ikke fået børn ?

  • #380   2. jan 2014 CTS: Lad være med at belære mig, for jeg kan høre på det hele, at du tydeligvis ikke forstår det jeg mener. Det jeg mener er, at for at have det liv, som jeg mener er et godt liv, så foregår det under nogle basic kriterier, som jeg nævnte før, og jeg mener, at andre bør gøre ligeså - jeg er udemærket klar over, at jeg ikke kan bestemme det, men der er forskel på, at sige, at jeg synes folk skal gøre sådan, i stedet for rent faktisk, at sige at de skal.
    Mht. opvæksten, så er det jo klart, at jeg siger vores opvækst er vidt forskellige, du kommer fra Nordjylland, hvilket jeg ikke gør. Tro det eller ej, men der er meget stor forskel på, hvor i landet du kommer fra. Og eftersom at vi ikke har fuldkommen ens liv, dvs. har de samme forældre, omgangskreds, skole og miljø - som alt sammen gør os til den vi er idag, har vi haft en forskellig opvækst.

    Håber det er til at forstå nu smiley

    Signe: Det tror jeg godt selv, at du ved. Jeg har ikke tænkt mig, at sidde og besvare hver enkel.


Kommentér på:
Er abort standarden? Er det normale at slå ihjel? Debat

Annonce