{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

STOP TYREFÆGTNING! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil opfordre jer alle til at gå ind på denne her side og skrive under på at tyrefægtning skal stoppes! det er sygt, klamt, og jeg fatter ikke at det stadigvæk er tilladt at misbruge dyr sådan bare for underholdningens skyld.

http://e-activist.com/ea-action/action?ea.client.id=24&ea.campaign.id=20195&ea.tracking.id=facebook&en_chan=fb&en_ref=19122091

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  STOP TYREFÆGTNING!
  • #1   17. jun 2013 enig og underskrevet....det er syge mennesker der nyder dette.....

• #2   17. jun 2013 Thumps op for delingen! Jeg har allerede skrevet under for længe siden, men vil lige opfordre alle til også at dele linket på deres facebook side. Der skal MANGE underskrifter til før der kan ske noget her. Tyrefægtning er for spanien et vigtigt stykke historie og kultur og de vil helt sikkert ikke bare opgive det uden kamp.

• #4   17. jun 2013 Skriver ikke under:)

Men held & lykke med indsamlingen;)

//Stephanie N M Poulsen

• #5   17. jun 2013 Og i ved godt hvad dette betyder ikke?:

Tyrene er de sikre tabere i arenaen - lad os ikke også tabe kampen om deres fremtid.(taget fra linket)

//Stephanie N M Poulsen

• #6   17. jun 2013 Stephanie, hvorfor vil du ikke skrive under?
    Bare nysgerrig smiley

• #7   17. jun 2013 Stephanie - hvorfor vil du dog ikke skrive under?

• #8   17. jun 2013 Jo fordi jeg ikke har noget imod tyrefægtning:)
    Har ikke tid til at skrive unde på alting(forstå mig ret) vil da hellere leve som en tyr i spanien end som en ko i Danmark;)

• #9   17. jun 2013 er allerede gjordt smiley og det har jeg gjorrdt de sidste par gange det har været smiley

• #10   17. jun 2013 Det forstår jeg ikke.
    Tyrene bliver jo slået brutalt ihjel i arenaen..

Jeg har ihvertfald skrevet under smiley

• #11   17. jun 2013 Jeg vil heller ikke skrive under smiley

• #12   17. jun 2013 Stephanie: det tager to sekunder og hver eneste underskrift er vigtig, kan du ikke sætte to sek. af dit liv af til lige at skrive under på at tyrene ikke længere skal mishandles? Ja kørende i Danmark bliver heller ikke behandlet ordentligt på nogen måder, derfor spiser jeg heller ikke industri kød, men det ene udelukker altså ikke det andet!

• #13   17. jun 2013 Men til jer alle der tror hele Spanien endnu har tyrefægtning.. Barcelona har ikke - men det øvrige del af Spanien har.

Vi har godt nok hellere ikke haft særlig meget i syden af hvad jeg husker - det var vidst alligevel ikke så stort et hit der smiley

• #15   17. jun 2013 Stephanie - jeg tror næppe du vil leve som en tyr i Spanien ... smiley Prøv du at bo dernede i lang tid og følge med i tyrenes liv...

• #17   17. jun 2013 Barcelona har forbudt det (af hvad jeg kan læse mig frem til) smiley

• #18   17. jun 2013 Det e rikke fordi det tager tid men fordi de grunde som damen i skriver i sin indsamling ikke er noget jeg vil støtte op under som jeg har skrevet allerede:

Tyrene er de sikre tabere i arenaen - lad os ikke også tabe kampen om deres fremtid.(taget fra linket)

Mit svar: Hvis tyrefægtning stopper er tyrene en døende race som kun vil blive set få af i spanien, det er ikke en sikker fremtid! Vel?!:)

• #19   17. jun 2013 stephanie: så du vil gerne have gift i dig? stikkes med en kniv i kraniumet? kaste blod op foran 1000 vis af mennesker?lide langsomt til døden? side og kigge på at folk de skære dine horn af som de kan bruge som surviners?

Det kan godt være nogle køer her hjemme i danmark ikke har det godt men jeg vil da hellere stå i en mælkestald og spise hele dagen og kede mig end jeg skal lide 2 timer inde i en arena og stikkes flere gange med pombana's der indeholder gift og stikkes flere gange med en kniv i hjernen?

• #21   17. jun 2013 http://www.information.dk/telegram/280254

Er der nogen der kan finde noget nyt omkring - om loven blev afbrudt - i Barcelona ??

• #23   17. jun 2013 Stephanie: så du tror altså at tyrene i Spanien vil uddø hvis man stopper tyrefægtningen? Der er ikke tyrefægtning i Danmark, men de er da ikke døde endnu? I øvrigt så tror jeg hellere at tyrene ikke ville eksistere en at blive stukket til blods i en arena.

• #24   17. jun 2013 Det hjælper ikke at skrive under alligevel.
    Desuden synes jeg vi har mere pligt til at få gjort noget ved vores dyrelov og system herhjemme!

Men jo flere der skriver under, jo flere ser opslaget, jo flere penge går uden tvivl til tyrefægterne da de får den opmærksomhed de skal have, og tiltrækker flere publikummer da der faktisk er folk fra mange steder, inkl. Danmark der synes det er fascinerende. Desværre.

• #25   17. jun 2013 Josefine - det kan da godt være men jeg synes da ikke det er sjovt og høre at nogle folk synes dyremishandling er okay smiley ikke for noget ^w^

• #26   17. jun 2013 Tyrene uddør jo ikke fordi tyrefægtning stoppes stephanie smiley
    Tyrene i Spanien bliver født kun med det formål at blive dræbt i arenaen.

• #27   17. jun 2013 Camilla

Det har jeg gjordt, har været der 21 gange i mit liv på 13 år, jeg bor der 14 dage ad gangen hvor jeg er hos min mormors søster som bor dernede:)
    Hun ved alt om tyrefægtning og ser det tit, har selv set det 1 gang før, tyrne og køerne lever frit på KÆMPE marker her bor de som vilde dyr, indtil at tyren bliver gammel nok til at blive taget til arenaen. Den bedste bliver udvalgt af tyrefægterne. Nu for tyren lov til at kæmpe for sit liv, hvis tyren vinder bliver den hædret og avlstyr, hvis den dør bliver tyrefægteren hædret og dens kød bliver sendt til fattige i spanien:)

• #28   17. jun 2013 pernille- hellere skrive under og have lidt håb end og lade være og tænke- jaja er er ligeglad med at folk torturere dyr blah blah

• #29   17. jun 2013 Tine: det har jeg ikke skrevet?? Jeg skrev alle har hver sin mening om tyrefægtning!!

• #30   17. jun 2013 Må man spørge hvor i Spanien du lige er henne?

• #31   17. jun 2013 stephanie- du ved godt at tyrene bliver holdt inde i et mørkt rum i 2 dage før showet uden mad og vand?

• #32   17. jun 2013 Det kan godt være i tror det er sådan men det er ikke normale "avlstyre" de har dernede. Disse er bestemt avlet til tyrefægtning de er meget dyre at holde fordi de skal have meget store områder at gå på.
    Deres kød er intet værd du for næstenikke noge tud af den spise mæssigt.
    Ingen i spanien har grund til at holde deres velkendte tyre h is der ikke er tyrefægtning længere:)

profilbillede
  • #33   17. jun 2013 Og KÆMPE marker er det nok begrænset hvor mange steder det er.. De skal holdes langt væk fra menneskerne, da de er dødsensfarlige, og KÆMPE marker og mange er der nok ikke helt til dem.. smiley

• #34   17. jun 2013 Pernille: Nej det er ikke sådan det fungere? Det som man går ind og skriver under på er et slags brev til Spanien hvor der står hvor mange der nu er imod dem og deres tyrefægter kultur på grund af dyrene bliver sådan mishandlet. Jo flere der ser dette jo flere vil læse og blive åbnet op for hvad det er de støtter når de sætter sig ind og ser sådan en kamp. og det er rigtig dårligt for Spanien at få så meget negativ omtale det går jo også ud over hvor mange turister som efterfølgende vil besøge de steder.

• #35   17. jun 2013 Stephanie - så kan det godt være at den har det fint i starten af sit liv. Men det ændrer ikke at det der sker i ringen er dybt dybt tragisk. En stakkels skræmt og forvirret tyr løber rundt i panik mens manden kaster spyd i den smiley tænk på smerten, angsten og panikken den tyr gennemgår. At spidde et levende væsen med spyd og pile er forkasteligt, og forhåbentlig ikke noget du ville udsætte din hest, søster eller hund for! Hvorfor er det så anderledes fordi det 'bare' er en tyr??

• #36   17. jun 2013 Det må du gerne

Min tante bo i Fuengirola, nær Malaga, i området Auro de el Miel:)

Udsigt fra hendes balkon:)

profilbillede
  • #37   17. jun 2013 jaja det er okay at i synes mishandling er "okay" men det synes jeg ikke! jeg synes virkelig ikke man skal sige at dyremishandling er okay!

Tyrefægtning er mord og ikke kultur! det skal stoppes! kan ikke forstå i prøver og sige det er okay? hvad hvis nogle kom og tog en longepisk og begyndte og tæske løs på jeres heste? vil i synes det var okay? det vil jeg ihvertifald ikke!

• #38   17. jun 2013 Og det at nogen skriver med gift er lige overdrevet ret meget:)

• #39   17. jun 2013 Tine!!!: vi siger ikke tyrefægtning er okay, vi siger lad dem gøre det. Det er deres eget problem! Fat det dog!!!??!?!?!

• #40   17. jun 2013 synes i virkelig det her er okay?

http://www.youtube.com/watch?v=w3WvFaG2j8E

• #41   17. jun 2013 Boede også i Fuengirola, Mijas - og jeg har ihvertfald aldrig set dem være på KÆMPE marker...

• #42   17. jun 2013 stephanie ~ hvis du fulgte SHARK ONLINE så vil du finde ud af at nogle steder bruger de gift!

• #43   17. jun 2013 Hvis jeg ser ret - så er de der høje bygninger nede ved vandet (en 3 styks) hoteller ? smiley Min skole ligger ikke så langt fra din moster så, haha smiley

• #44   17. jun 2013 Mener i virkelig ikke at det her skal stoppes?

profilbillede
  • #45   17. jun 2013 Josefine- der modsiger du dig selv?

Jeg citere: Tine!!!: vi siger ikke tyrefægtning er okay, vi siger lad dem gøre det. Det er deres eget problem! Fat det dog!!!??!?!?!

Du siger du ikke mener tyrefægtning er okay? men alligevel siger du at vi bare skal lade dem gøre det? hvis du mente tyrefægtning ikke var okay ville du også gøre noget for at få det stoppet..

• #46   17. jun 2013 Gider ikke at diskutere mere:)

Camilla det kan godt være her nogle flere billeder

profilbillede
  • #47   17. jun 2013 ,

profilbillede
  • #48   17. jun 2013 Tine:Jeg siger jeg gider ikke skrive under, det er deres land og de skal nok selv finde du af det er syndt for den!;-)

• #49   17. jun 2013 Josefine: Hvordan kan du få dig selv til at sige at vi bare skal lade dem torturere dyrene til døde? mener du slet ikke du har et ansvar?

• #50   17. jun 2013 De 50 bud om tyrefægtning:)

Nr. 50

Når folk først har fået det ind i hovedetat det er mishandling for man dem aldrig på andre tanker;)

Så dropper den her diskution.

• #51   17. jun 2013 Deres eget problem!? Ih hvor kan jeg blive vred over al den ligegyldighed man støder på når man prøver at gøre en forskel smiley
    Man kan godt kæmpe for dyrevelfærd flere steder på én gang. Man behøver ikke kun have én mærkesag, og det kræver bogstaveligt talt intet at sætte sin underskrift på en hjemmeside.

Nogen er nødt til at sige fra overfor al den uretfærdighed der foregår over alt i verden. Dyrene kan ikke tale deres egen sag, og hvis vi mennesker var den laverede stående art, så ville vi sgu også ønske at nogen tog kampen op for os.

Vi KAN godt gøre en forskel. Jo mere fokus der kommer på dyrevelfærd, jo flere mennesker begynder at have forståelse for det.

• #52   17. jun 2013 Hvem siger ikke at vores heste hellere ville være frie og løbe rund i vådområderne, eller at køerne i danmark heller ville kunne gå frit på marker uden at vide de bare bliver fedet op for at blive spist, eller at kyllingerne gerne vil beholde deres fjer og have mere end 30 cm2 at stå på:)

• #53   17. jun 2013 Stephanie: du får det til at lyde som om at hvis man går ind for at tyrefægtning skal stoppes, så kan man ikke også gå ind for at dyrene i Danmark skal have det godt. Sådan er det ikke, jeg går ligeså meget op i at man skal stoppe med at spise billigt kød fra dyr som ikke har haft det godt, og man kun skal købe økologiske æg og den slags, men alt dette er irrelevant for det her emne. Det er klart at mange danskere går mere op i at dyrene i Danmark har det godt, men derfor er det vigtigt at der en gang imellem er nogle som bringer emnet op om hvordan dyrene i fx Spanien har det. Det ene udelukker ikke det andet.

• #54   17. jun 2013 Godt sagt Anna!

• #55   17. jun 2013 Men ja hestene lider også til tyrefægtning! synes i virkelig ikke at det også skal stoppes?
    Hvorfor dog synes det er iorden og lade hestene gå rundt i arenaen med bind for øjnene og en stangende tyr i siden, de kan jo ikke flygte da de intet kan se? synes i virkelig at en underskrift ikke behøves som kan rede flere tyre og heste for døden? hestene lider også under arenaen! har set engang en hest der fik sprættet hele maven op og løb vildt rundt i arenaen med tarmende dinglende efter sig mens tyren jagede denne stakkels hest rundt i arenaen! tænk hvis i skulle løbe væk fra en puma mens jeres tarme faldt ud fra jeres mave? synes i virkelig det er okay?

Hvis i virkelig synes det er okay så linker jeg en video og håber i ombestemmer jer! Tyrefægtning skal stoppes! for nu er det gået for vidt! ligemeget hvad i siger som synes jeg altså det ikke er okay! så smæk dog lidt støtte for dem der kæmper imod dyremishandling!

• #56   17. jun 2013 Det er rigtigt, jeg har også set videoen den er fuldstændig forfærdelig. Og ja det er ikke kun tyrene, i nogle tilfælde bliver hestene også udsat for stor fare og smerte under tyrefægtningen.

• #58   17. jun 2013 denne dokumentar fortæller en del

• #59   17. jun 2013 Det handler om at sende et klart signal. Et signal om at det ikke er iorden, at udnytte dyr til den slags form for grov underholdning. Det handler ikke om hvor vidt man vil være ko i Danmark eller tyr i Spanien. - Det er to vidt forskellige ting, som slet ikke har et sammenligenligt grundlag i denne diskussion. Køerne i Danmark er avlet til fødevarer, disse tyrer i Spanien er avlet til underholdning. Hver sit land hver sin "brugskategori", det er useriøst at sammenligne disse den eneste fælles faktor er at det er "køer".

At tyrene har så og så gode kår i de første år af deres liv, (som man iøvrigt mangler beviser for i denne diskussion indtil videre), er ikke ensbetydende med at det er acceptabelt, at sætte dem ind i en arena hvor de bliver tortureret til døde.

Det handler om at vi internationalt er nødt til at sende et klart stop signal til et hvert land som mishandler deres dyr (uanset om det er tradition kultur osv). Det næste på listen kunne man jo håbe blev rodeoer.

Hvad der skal ske med tyrene efterfølgende, hvis dette stoppes kan man jo indtil videre gisne om. De fleste vil nok blive slagtet, og avlen vil jo helt naturligt stoppe. Det er selvfølgelig ærgerligt at man højst sandsynligt ville slå størstedelen af tyrene ihjel, men til gengæld ville man ikke fortsætte med denne meningsløse avl af tyre, hvis skæbne er at dø en pinefuld og stress fyldt død i en arena fuld af hujende og klappende mennesker.

Min underskrift er i hvert fald sendt afsted.

• #61   18. jun 2013 jeg gir fuldstændig Løvgreen og klara sofie ret! kunne ikke have sagt det bedre selv!

Hvorfor dog være ligeglad når man faktisk kan gøre noget? så lad dog være med at være så kolde og gør noget forhelvede!!!

Sammen kan vi jo stoppe dyremishandling! smiley
    Jo flere vi er jo bedre! smiley

Så ta lige 10 sek. af jeres liv støt op på noget der kan rede flere tyre's liv af tortur!

• #62   18. jun 2013 Skriver selvfølgelig under men hvad nytter det. Jeg tror dem der styre det er pisse ligeglade med hvad en flok tusinde mennesker mener. De vil bare have underholdning. Jeg tror først de stopper hvis vi begynder at slå dem ihjel. De har jo allerede politiet i røven.
    Selvfølgelig skal det stoppes. Og det er jo næsten lige så slemt som Rodeo.
    Men der skal godt nok meget til at stoppe det. Og tror desvære ikke nogle tusinde mennesker er nok smiley

• #63   18. jun 2013 personligt ville jeg nu hellere være en tyr i den arena end en dansk malkeko, eller kødkvæg for den sags skyld...

når det så er sagt at det selvfølgelig ikke i orden at der findes tyrefægtning, ligesom jeg heller ikke ser den store grund til at der slagtes så mange dyr her hjemme..

• #64   18. jun 2013 emma~ NÆSTEN ligeså slemt som rodeo? undskyld mig men det er begge lige så slemt og begge dele skal stoppes nu!
    Ja altså man skal jo starte et sted så jo flere vi skriver under jo flere vil vi være til at stoppe det! smiley man startede jo heller ikke med 1 million stemmer da man stoppede tyrefægtning i mexico sidste år! der gik jo lang tid før der var stemmer nok til at banlyse det i mexico! så sammen kan vi stoppe dette tortur! 1000 mennesker eller ej! sammen kan vi!

Natascha man kan ikke sammenligne de ting!
    jeg citere løvgreen's første spalte: Det handler om at sende et klart signal. Et signal om at det ikke er iorden, at udnytte dyr til den slags form for grov underholdning. Det handler ikke om hvor vidt man vil være ko i Danmark eller tyr i Spanien. - Det er to vidt forskellige ting, som slet ikke har et sammenligenligt grundlag i denne diskussion. Køerne i Danmark er avlet til fødevarer, disse tyrer i Spanien er avlet til underholdning. Hver sit land hver sin "brugskategori", det er useriøst at sammenligne disse den eneste fælles faktor er at det er "køer".

• #65   18. jun 2013 tinepingvin: Princippet i at de alle i bund og grund er køer, er da alfa omega...
    Jeg synes desuden du burde læse den sidste del af mit forrige indlæg igen.

Køerne her i danmark lever måske "bedre", men malkekøer oplever hver gang de har fået en kalv smerte.. Jeg ved ikke om du nogensinde har hørt en ko, kalde efter sin kalv? Hvis ikke, kan jeg fortælle dig at det er ligesom når et hvert andet levende væsen får fjernet deres afkom.
    Og for at være sikker på at folk er med på hvor jeg vil hen med alt dette: Hvordan kan man sige at noget ikke er okay, når man hver morgen sidder drikker et glas mælk fra en ko, som for at give dig noget at drikke, har mistet deres kalv?

Og igen, jeg vil stadig hele dø som en tyr ved tyren fægtning end jeg vil stå i kø og vente på jeg skal slagtes herhjemme, efter 4 år som malkeko.

• #66   18. jun 2013 Og hvis der er nogen som stadigvæk tror at jeg er typen som ikke kunne finde på at skrive under på det her, så tro om, jeg skrev under da det hele startede smiley

• #67   19. jun 2013 Stephanie

Såååååååååå øhhh du mener det er bedre at mishandle tyren til døde imens en flok hjernedøde aber ser på det, fremt for der evt kun findes tyre på en stor dejlig eng som folk kan glo på, men nok bare ikke gider?

• #68   19. jun 2013 Josefine

Så du siger det er iorden der findes børne arbejde, det er iorden i de lande hvor 10 årige bliver gift og skal have sex med deres onkler, det er iorden at de i Afrika dør af sult, det er iorden at der bliver jagtet albino mennesker for at skære deres skind af, det er iorden at mishandle dyr i alle andre lande, det er iorden at tæske børn osv osv

- Fordi det er deres land og deres regler? smiley

• #69   19. jun 2013 Tinepingvin.
    Jeg siger bare min mening. Selvfølgelig skal det da stoppes men jeg mener personligt ikke det her hjælper noget.
    Igen bare min mening smiley

• #70   19. jun 2013 Emma
    Underskrifts indsamling er grunden til at mange ting er blevet forbudt, så det hjælper jo smiley

• #71   19. jun 2013 Hør her, jer der virkelig kan blive ved med at sammenligne køer i Danmark og Tyre i Spanien, bliver nok at nød til at indse at jeg ikke kan lave en tråd hvor jeg opfordre til at stoppe: børne arbejde, burhøns, minkavl, tyrefægtning osv... Men så snart jeg så inde på animas facebook side opdagede at der er underskrift indsamling til at stoppe tyrefægtning så delte jeg det. Så kan jer som vurdere at i godt kan undvære de 2 sek. det tager jer at skrive under, kan i ikke bare gøre det? Det er super godt at i gerne ville dele budskabet om ikke at spise kød/mælk fra dyr som ikke har haft det godt, men lad hver med at stille de to ting op imod hinanden.

• #72   19. jun 2013 Anna - Jeg må virkelig rose dig for din helt utrolig gode evne til at formulere dig og perspektivere tingene. 15 år? Kan kun sige, at jeg er imponeret. smiley

• #73   19. jun 2013 alder har ingen betydning smiley bare man bruger ´hjernen smiley

Natascha- ja køerne i danmark har det heller ikke godt! derfor er jeg også imod dette?: http://anima.dk/kampagner/landbrugsdyr/koeer/koeer-opdraettet-for-maelk
    Hvis jeg var dig vil jeg ikke være nogen af delene? det havde jeg ihvertifald truffet?

• #74   19. jun 2013 Taget fra ANIMA:

Hestene – tyrefægtningens glemte ofre
    Også hestene lider under tyrefægtning. Under ”rejoneo” – tyrefægtning til hest – sidder matadoren til hest og påfører selv tyren banderilleaer med lange, knivskarpe knivblade, før den bliver forsøgt slået ihjel med sværd. Under dette misbrug bliver hesten tvunget til at ride mod tyren og parere dens angreb, hvor den kan få ridser eller få flået sin mave op.

Hestene som anvendes under rejoneo må skiftes ud med jævne mellemrum, og de viser stærk angst, før de tvinges ind på arenaen. Den portugisiske form for tyrefægtning foregår altid til hest. Pikadorens heste er polstrede – dette blev påkrævet i 1930; før den tid døde der lige så mange heste som tyre under forestillingen – men de bliver stadig udsat for skader.

LINK: http://anima.dk/mediecenter/artikler/tyrefaegtning-begyndelsen-paa-enden

• #75   19. jun 2013 tinepingvin: Så tager vi den lige igen smiley Jeg går ikke ind for tyrefægtning. Jeg går heller ikke ind for den danske kødindustri eller mælkeindustri.

Jeg går ikke ind for at nogen former for dyr lider på hverken den ene eller anden måde..

• #76   19. jun 2013 men du vil hellere være en tyr der bliver tortureret end end malkeko? jeg vil nok ikke være noget af det?

• #77   19. jun 2013 Ja, hvis jeg skulle vælge imellem det ville jeg da!
    Selvfølgelig vil jeg da aller helst undgå at være noget af det og bare være mig, men stod valget mellem at blive en malkeko eller en tyr brugt til tyrefægtning, ville jeg da vælge tyren. Jeg ville på ingen måde være en malkeko som efter hver kalv bliver adskilt fra mit afkom for at de kan tage min mælk. Der er smerten langvarig. Ved tyrefægtning dør jeg jo efter det hele. Og en malkeko bliver måske ikke torturet på præcis samme måde, men de mærke stadig smerte psykisk.

Hvad er der så mærkelig i det?

• #78   19. jun 2013 Uhyggeligt at man ikke vil prøve at få stoppet dette. Vil godt nok ikke kunne kalde mig selv dyre menneske eller heste elsker, hvis jeg vidste at mange stakkels heste bliver misbrugt til dette og samtidige at nogle uskyldige, skræmte tyrer skal slagtes for underholdningens skyld. Men om det er i udlandet eller her hjemme, så skal alt mishandling af dyr stoppes, såvel mennesker. Men sygt at man ikke gider hjælpe, bare fordi det er i et andet land. Bare fordi man støtter op om at stoppe tyrefægtning, betyder det jo ikke at man ikke også kan støtte op omkring vores dyr her hjemme?
    Jeg har underskrevet.

• #79   19. jun 2013 Dog forstår jeg ikke hvorfor tyrefægterne bliver set som helte! For hvis man ser videoerne er det altid mennesket der vinder, og ja tyren er at farligt dyr men når man ser dem i arenaen er de jo ikke vildt farlige, med at de gør meget modstand!

For den dag i dag gør man jo alt for at sikre tyrefægternes liv, og behold under kampene hvilket jo betyder er tyrene er stærkt sveggæt med medicin, slag eller sult inden de kommer ind. Så tyrene kæmper faktisk ikke en reel kamp når de cirka 1-2 inden har fået føde, og væske taget fra sig, og har fået tunge sandsække kastet ned over nyrerne og andre steder så der er sket skade på nogle af kroppens vigtige organer.

Så tyrene lider jo også rigtig meget op til selv kampen, og ikke bare i selv kampen.

Ja er stærkt imod tyrefægtning..

• #80   20. jun 2013 Tyre fægtning forgår sådan at man tager en tyr væk fra dens flok som aldrig har været i kontakt med mennesker før. Så lukker man den ind i et rum hvor den skal være et par dage uden mad og vand hvorefter man lukker den paniske og desperate tyr ud i arenaen (ligesom heste er tyre drovtyggere og skal helst have noget i maven hele tiden for ikke at danne for meget mavesyre) Så den meget sultne og tørsdige tyr er også ligesom heste på den måde at den har 3 muligheder 1: flygte 2: chok tilstand 3: hvis den ikke har andre muligheder forsvar. Når Matadoren så kommer og truer tyren vil den tilsidst prøve at angribe hvorefter matadoren bliver ved med at true af tyren så den løber frem og tilbage rigtig mange gange indtil den er helt udmattet. Der efter henter matadoren sine spyd og så gælder det ellers om at stikke dem i den udmattede, forskræmte, sultne og tørsdige tyr som er så udkørt at den ikke er i stand til at forsvare sig selv så godt, hvilket giver Matadoren en chance. men sådan bliver matadoren altså ved indtil tyren ikke kan mere og kollapser hvorefter matadoren spider den med sværet.

Tyren har derfor ingen chance for at kunne vinde inde i arenaen, Og tyren lider konstant overlast under hele forløbet så ikke kun fysisk smerte; også sult, tørst, udmattelse, og tyren er selvfølgelig rædselslagen.

• #81   23. jun 2013 Som turist i Portugal/Spanien er det en speciel oplevelse første gang at se tyrefægtning. Mange skandinaver vil nok aldrig komme til at forstå, hvorfor man i Spanien og Frankrig stadig har lov at slå tyre ihjel på den for os barbariske, men der er ingen tvivl om at den udsættes for smerte og stress.

Dyrenes velfærd
    Samfundets struktur i middelhavslandene er anderledes end i de nordiske lande. Man har endnu ikke haft den massive nedgang i antallet af små landbrug, som man har haft i Danmark. Næsten alle 'byboerne' i Portugal/Spanien har stadig familie og venner som bor på landet og er desuden ofte selv opvokset på landet. Forbindelsen til landbruget giver en større accept af at behandle dyr som dyr til forskel fra at behandle dyr som mennesker.

Man har i Portugal/Spanien m.m i større udstrækning bevaret afstanden til dyrene blandt den almindelige befolkning, hvilket ikke er ensbetydende med at man synes at man har ret til at mishandle dyr. Tyrefægtning er en integreret del af kultur og værdsættes at både unge og gamle, på samme måde som f.eks. høstfester og dyrskuer gjorde det i Danmark for mange år siden.

Selv om der selvfølgelig fra tid til anden er protester mod tyrefægtning i Portugal/Spanien m.m, vil den gennemsnitlige indbygger derfor til enhver tid forsvare tyrefægtning og endog forsvare den behandling tyrene får. Her er, hvad der typisk bliver fortalt:

Tyrene i Portugal/Spanien m.m opdrættes specielt til formålet og lever 'et luksusliv' med masser af frisk luft og kvalitetsfoder. Det er slet ikke alle landmænd, som får lov at levere tyre til tyrefægtningsarenaerne. Langt de fleste tyre kommer fra professionelle opdrættere, som er under myndighedernes kontrol og i øvrigt nyder stor prestige i Portugal for deres arbejde. Der er en endda en ret stor eksport af tyre til Spanien. Tyrene lever derfor et godt liv mener portugiserne, og tyrenes liv afsluttes rimeligt smertefrit og relativt hurtigt under kontrollerede forhold. Ganske få tyre, som ser ud til at komme sig og har vist sig særligt aggressive i arenaen, får lov at overgå til avlstyre.

Bliver man som dansker ved med at spørge til tyrenes velfærd, og om det ikke er dyrplageri at stresse tyren, menner spanolerne/portugiserne m.m at man i Danmark og resten af Europa bør feje for egen dør først inden man kritiserer Portugal/spanien m.m Tyrene har et meget bedre liv end grisene i Danmark, som i mange tilfælde aldrig lukkes ud i det fri, og hvor søerne i grelle tilfælde på grund af for lidt plads får skuldersår ind til knoglen. Desuden er der problemerne med de danske transporter af levende dyr over lange afstande, hvor langt flere grise, fjerkræ og kreaturer brækker ben eller dør af dehydrering og udmattelse. Transporterne foregår i langt større målestok i Danmark (flere hundrede dyr per vogntog) end de relativt få tyre, som hver uge må lade livet i Portugal/Spanien:)

//Stephanie N M Poulsen

• #82   23. jun 2013 Stephanie: du formåede at skrive alt det jeg ikke gad smiley

• #83   23. jun 2013 smiley

• #84   25. jun 2013 det kan godt værre de lever luksus... men det gør ikke man skal sulte, tørste, stresse, udmatte og torturere dem. derfor synes jeg det er en dårlig undskyldning. ethvert menneske og dyr her på jorden fortjener en hurtig og retfærdig død. ikke tortur i 2-3 timer på en arena. det noget fis det i siger! tyrefægtning skal stoppes! det er ikke okay det her!

• #85   25. jun 2013 nej selvfølgelig er det ikke okay! en ko er en ko... om den så er i danmark en spanien.
    Men det er heller ikke okay at man ikke fejer for egen dør først...
    når det kommer til tyrefægtning er der en masse kultur der spiller ind, med danske kvæg er det livsstilsvaner der spiller ind.

og som du siger så fortjener alle en hurtig død, så hvorfor er det at malkekøer skal igennem så meget følelsesmæssig smerte?

• #86   25. jun 2013 og hvor i er det lige du ser at vi ikke er imod tyrefægtning?

• #87   26. jun 2013 natascha jeg siger ikke at du ikke er imod det men det lyder bare som om når i sige de har det luksus så har de det got! ja det måske rigtigt men derfor er det ikke ens betydning med at de skal lide i sidste ende af deres liv! Desuden kan de kalde det hvad de vil men for mig er det tortur og ikke kultur!

Jeg siger heller ikke jeg ikke har synes køerne i danmark har det godt! for min skyld vil jeg helleres leve med mælk fra køer der har det godt og måske kommer på græs hver dag istedet for at de står i en stald der er fyldt med giftdampe og ammoniak.. derfor synes jeg virkelig folk skal tænke over hvad de spise, drikker og i dene sag ser som underholdning og kultur. hvis jeg virkelig ikke boede hjemme i dette fængsel hvor vi lever af billig slagtekød som dog kommer fra disse halte og stakkels malkekøer og billig mælk.. ja så havde jeg levet af økologi og som vegetar! jeg bryder mig faktisk slet ikke om kød da jeg har set hvordan vi faktisk "slagter dem" hvis man kan faktisk kan sigge det.. Jeg vil hellere kalde det tortur ligesom med tyrefægting.

Anima: Køer er faktisk de eneste landbrugsdyr, ud over får, som i konventionel produktion overhovedet får lov til at trække vejret i frisk luft og føle solen på deres ryg.

Men køer bliver stadig udsat for en mishandling som ville få landmanden i fængsel, hvis han udsatte hunde eller katte for det samme.

Ungtyres testikler rives ud af deres punge uden smertestillende midler, og køers horn bliver klippet eller brændt af.

De fleste køer modtager ringe veterinærisk pleje, og som resultat deraf, dør mange af infektioner eller skader.

Slagtekøer fodres med en meget unaturlig diæt for at fede dem op. Denne diæt skaber kroniske mavesmerter – forestil dig den værste mavesmerte du har oplevet aldrig forsvinder – og en del af deres indre organer får sår og sprækker (hvad industrien kalder 'opsvulmet' ). Ifølge et studie, publiceret af Journal of Animal Science, kan denne diæt også få fatale følger for leveren hos op til 32 procent af de køer der opdrættes til kød.

Køernes levested er mættet med ammoniak, metan og andre giftige kemikalier, alt sammen akkumuleret fra store mængder af komøg, og køerne er tvunget til at indånde dampene konstant. Dampene kan give køerne kroniske vejrtrækningsproblemer, hvilket gør deres vejrtrækning smertefuld. Køer opdrættet til mad er også proppet med medicin for at få dem til at vokse hurtigere og holde dem i live under elendige forhold. I stedet for at tage en syg ko til dyrlægen, giver mange landmænd simpelthen dyrene en endnu højere dosis af antibiotika, i et forsøg på at holde dem i live længe nok til at få dem til slagtning.

Køer der overlever opdræt og malkegårdene, har udsigt til en forfærdelig tur til slagteriet. Dyrene gennes ind i vogne, hvor de vil være uden mad og drikke gennem hele turen, hvilket nogen gange kan tage dage. I varmt vejr kollapser mange køer af hedeslag, og i kulden fryser køerne nogen gange fast til siderne, så slagteriarbejderen må hakke dem fri med et brækjern. Køer, der er for syge eller skadede til at gå, må have reb eller kæder bundet rundt om deres ben, så de kan trækkes op på vognen.

Tidligere dyrlæge Doktor Lester Friedlander forklarer: ”Om sommeren, når der er 25 til 35 grader, transporterer de køer flere hundrede kilometer i en transportvogn, 40 til 45 hoveder proppet side om side, og nogen af dem kollapser på grund af varmen. Om vinteren vil frostgrader og hastigheden som vognen kører med, gøre, at køerne, som urinerer og affører i vognen, fryser fast. Hvis de kollapser af kulden, ned i deres egen afføring – tjah, du kan forestille dig, hvordan det er at ligge der i de 10 timer en tur kan tage.”

De svage køer

Efter en forfærdelig rejse bliver de skræmte og afkræftede dyr gennet ind i slagteriet. Hvert år er mange køer enten halte, frosset fast til siderne af vognen eller døde af hedeslag når de ankommer til slagteriet. Ifølge en undersøgelse foretaget af Journal of Animal Science, viser omkring 36 procent af tyrene, og 39 procent af kvierne, tegn på halten og forkrøblethed når de ankommer til slagteriet. De svageste af dem kan ikke gå.

Ofte vil skræmte dyr ikke forlade vognen, og resultatet af dette er, at de bliver slået med elektriske stave eller trækkes ud med kæder og gaffeltrucks. ”Dyr der ikke samarbejder bliver slået, og de får stave i hovedet og i endetarmen”, siger en tidligere inspektør, og fortsætter: "At trække de svage køer med kæder og gaffeltrucks er normalt” .

En slagteriarbejder forklarer, hvordan svage køer bliver behandlet: ”Arbejderne trækker i dem indtil deres hud bliver flået af, indtil blodet bare drypper på stålet og betonen… Køerne skriger med tungen hængende ud af munden.”

Slagtning: "De dør stykke for stykke"

Efter at de er ude af vognen, tvinges køerne gennem en slidse, og skydes i hovedet med en boltpistol. Fordi koen går hurtigt, og fordi arbejderne ofte er ringe trænet, er det ikke sjældent at denne teknik fejler. Nogle køer er stadig ved fuld bevidsthed når deres hals bliver skåret over, og deres lemmer bliver savet af.

En undercover undersøgelse lavet af Washington Post med titlen: ”De dør stykke for stykke”, beskriver detaljeret kødindustriens besvær med effektivt at forhindre køer i at blive flået og lemlæstet mens de stadig er levende: ”En effektiv aflivning kræver et præcisionsskud, hvilket slagteriarbejdere må levere hundrede gange dagligt til store, skræmte dyr som ofte vejer 500 kg eller mere. Indenfor 12 sekunder, fra koen bliver skudt med boltpistolen, bliver det faldne dyr kædet fast til transportbåndet og sendt til partering.”

Ramon Moreno, en slagteriarbejder der har arbejdet i slagterier i 20 år, forklarer, at dyr, selv 7 minutter efter at have fået halsen skåret over, stadig var ved fuld bevidsthed. Hans arbejde var at skære benene af dyrene, og han har ofte skåret benene af levende, sansende køer. Han fortalte The Washington Post: ”De blinkede, de lavede lyde… hovedet rykker, øjnene er vidt åbne og kigger rundt.”

En anden arbejder, Martin Fuentes, fortalte The Post: “Transportbåndet stoppes ikke bare fordi et dyr stadig er i live.” At stoppe transportbåndet for at sikre sig at dyret er dødt er ikke normalt, og slagteriarbejdere, der gør opmærksom på torturen til deres overordnede, risikerer at miste deres arbejde.

• #88   26. jun 2013 DERFOR ka jeg ikke forstå jeres valg.. hellere få det her stoppet nu end og se flere køer lide de næste mange år..

• #89   26. jun 2013 hvilket valg?

jeg har underskrevet denne sag, allerede i starten da den blev lavet, altså inden dette emne blev lavet.

Og jeg står ved at jeg heller vil være en tyr i spanien end en malkeko i Danmark! jeg vil heller dø efter 2 - 3 timers tortur end 4 års tortur..

og når du så siger at du godt ved at køer osv. har det dårligt og du egentlig helst vil være vegetar, hvorfor er du det så ikke? jeg har selv været vegetar da jeg boede hjemme, og ja det krævede da en masse, men det er det værd. og det var bestemt ikke acceptabelt hos nogen derhjemme, men hvor der er vilje er der en vej.

Og det eneste vi gør opmærksom på er at dyr herhjemme altså også har det af h til! så istedet for at kaste sten efter spanien, burde man måske huske på hvordan de danske dyr har det!
    Og fordi det ikke er kultur for dig men tortur, tror jeg hurtigt vi kan blive enige om at det ikke er alle i spanien der synes tyrefægtning er kultur. men for mange er det ligesom når vi slår katten af tønden osv. hvor der i øvrigt førhen har været en kat i. at vi så er hurtigere til afskaffe den form for mishandling er kun godt for os. men vi skal jo huske på at vi har selv været der engang, så i stedet for at bebrejde og pege fingre burde man få det formidlet på en anden måde. fx. via en underskrifts indsamling.

• #91   26. jun 2013 ^^ og resten af stederne gøres det bedre end det egentlig er smiley

• #92   26. jun 2013 Natascha tænk at du kan få dig til at sige sådan. Det er fuldkommen ligegyldigt om så hele deres stolthed ligger i tyrefægtning er det altså stadigvæk ikke det rigtige. Det er ligesom køerne i Danmark, det er billig kød for rigtig mange danskere at spise bøffer fra et slagteri hvor dyrene ikke har det godt, men det betyder sgu heller ikke at det var det rigtige vel?? Og jeg forstår virkelig ikke at i kan blive ved med at samligne køer i Danmark og tyre i Spanien! Det er det samme som at gå ind i et forum emne som handler om ridestøvler og begynde at skrive om ridehandsker. Det er så simpelt: hvis du synes det er forkert at torturere tyre for at turisterne i Spanien har det sjovt? så skriv under, hvis ikke så er det dit valg men så smut dog fra samtalen.
    Milla & Fjordbollerne: Det er altså desværre rigtigt at kørende bliver behandlet skide dårligt i Danmark ligesom burhøns, mink og grise men det bør i nu alligevel diskutere et andet sted smiley

• #93   26. jun 2013 Natasca- her hjemme laves der ikke forskelligt mad til hver. vi laver en stor potion som alle kan få af og hvis man ikke kan lide det så står rugbrød som aftensmad men du ska slet ikke blande dig i om jeg er vegetar eller ej eller hvordan vi gør i familien for det er ikke det emnet handler om, det handler om og få stoppet det her. men natascha nu snakkede jeg skam ikke kun om dig da jeg skrev den lange besked.. jeg skrev faktisk til alle..

• #94   26. jun 2013 Ej hold nu!! jeg går ikke ind for tyrefægtning god dammit..
    jeg skriver kort og godt at man skal huske på at for dem er det kultur, ligesom vi har nogen kulturelle ting herhjemme..

Anna: du har tydeligvis ikke læst hvad jeg har tideligere skrevet, synes du skal få det læst da jeg ellers ikke kan have en ordentlig debat med dig.

Stald Limira: nu er jeg selv fra en familie hvor der blev serveret en ret og det var det, i starten undlod jeg bare at spise kødet, fik så et arbejde hen af vejen og derefter betalte jeg selv for evt. ting jeg gerne ville have, også lavede jeg det selv.. fik vi en sammenkogt ret spiste jeg bare rugbrød eller andet istedet.
    I og med du selv bragte det på banen, ser jeg ingen grund til hvorfor det ikke skal kunne bruges i debatten som jo tydeligvis er kørt ud på et sidespor, hvilket er fra begges sider af smiley

og for sidste gang: jeg går ikke ind for tyrefægtning! men jeg synes det er dobbeltmoralsk at dømme andre når vi i realiteten ikke er en pind bedre selv smiley en ko er vel en ko? og smerte er vel smerte? smiley

• #95   27. jun 2013 Jeg har skam læst hvad du tideligere har skrevet smiley men ellers tak for tippet.

• #96   27. jun 2013 nu citerer jeg lige dig selv her: " Det er så simpelt: hvis du synes det er forkert at torturere tyre for at turisterne i Spanien har det sjovt? så skriv under, hvis ikke så er det dit valg"

hvis du havde læst hvad jeg havde skrevet ville du vide jeg har skrevet under smiley
    "Det er fuldkommen ligegyldigt om så hele deres stolthed ligger i tyrefægtning er det altså stadigvæk ikke det rigtige. Det er ligesom køerne i Danmark, det er billig kød for rigtig mange danskere at spise bøffer fra et slagteri hvor dyrene ikke har det godt, men det betyder sgu heller ikke at det var det rigtige vel"

er det ikke også det jeg siger?? smiley

• #97   27. jun 2013 Hmm...:)
    Må sige at: " Det er så simpelt: hvis du synes det er forkert at torturere tyre for at turisterne i Spanien har det sjovt? så skriv under, hvis ikke så er det dit valg"
    Citat fra dig Anna, ja det er jo derfor at tyrefægtning eksistere det er For turisternes skyld, fordi alle turister er jo vilde med tyrefægtning, det er jo grunden til tyrefægtning stadig findes er fordi at det med at se tyrefægtning er en turist atraktion(Ironi kan forkomme)

//Stephanie N M Poulsen

Kommentér på:
STOP TYREFÆGTNING!

Annonce