{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskader af galopschenkelvigninger?
  • #1   6. apr 2014 Jeg ANER DET IKKE!!! smiley
    men jeg tror faktisk godt at der kan ske små seneskader??
    I Don't know!!


  • #2   6. apr 2014 Sjovt du lige af alle øvelser spørger om denne, jeg tror ikke den øvelse belaster senerne mere som andre trænings øvelser som også belaster senerne . Der er forskel på belastning og overbelastning som jeg tror rytteren ved .

  • #3   6. apr 2014 Hyggerytteren- det var bare noget jeg havde hørt og da min hest og jeg har trænet det ville jeg bare være sikker for hvis det nu gav skader ville jeg selvfølgelig droppe det smiley

  • #4   16. apr 2014 Hestens benflytning i galop passer ikke med sidebevægelser hvor hestens bevægelsesretning er modsat stillingen, dvs. versader og schenkelvigninger. Derfor findes de heller ikke i nogen dressurprogrammer, og selvfølgelig vil det give en større risiko for seneskader.
    I trav er der ikke samme risiko, men det er også en totakts bevægelse.
    Dejligt at du tænker over det smiley


  • #5   16. apr 2014 Det har jeg aldrig hørt om, tvivler på den belaster mere end andre øvelser.

  • #6   16. apr 2014 Team Grafik:

    Bare fordi du ikke har hørt om det før betyder det jo ikke at det ikke passer. Dressurprogrammerne indeholde alle de øvelser, som man skal bruge for at uddanne og styrke dressurhesten til at blive en holdbar og smidig atlet. De findes i forskellige kombinationer/rækkefølge og man kan også sagtens selv sammensætte en rækkefølge som er gunstig for den enkelte hests behov i sin træning. Men der har aldrig indgået versader og schenkelvigninger i galop, med god grund! Jo højere tempo, jo større risiko for skader.
    Schenkelvigning er en løsgørende øvelse som ikke kræver nogen synderlig bæring. Derfor udføres den bedst i skridt hvor tempoet er langsomt eller trav hvor hesten bevæger benene diagonalt. Da galoppen er en tretaktet bevægelse hvor hesten i to af momenterne står på et ben, vil det betyde at hesten let belaster det stående ben skævt for at bevæge sig til modsatte side. Sammen med tempoet giver det en stærkt forøget risiko for skader.



  • #7   16. apr 2014 Okay tak for svarene;) jeg rider ikke mere galopschenkelvigninger nu!;) den lille ponz skulle nødigt gå hen og få skader pga en øvelse smiley

  • #8   16. apr 2014 Man ''må'' ganske simpelt ikke lave schenkelvigning i gallop, af de grunde som Gitte B nævner. smiley

Kommentér på:
Seneskader af galopschenkelvigninger?

Annonce