{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Tilridning. Hvad kræver det? Jeres mening. {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Hvor meget erfaring og hvor mange år synes I man skal have redet/haft med heste at gøre før man bør tilride? Hvad kræver det, og hvad indebærer det?
Er lidt i en splittet situation lige nu, så har brug for så mange meninger og oplysninger som muligt. Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rensning af afløb fra vaskemaskine 1.500 kr.
  • Reparation af toilet der løber 950 kr.
  • Ophængning af hylde 680 kr.
  • Elektriker 1.250 kr.
  • Ukrudt 1.680 kr.
  • Installere ovn 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning. Hvad kræver det? Jeres mening.
  • #1   25. maj 2013 Det har ikke så meget at gøre med, hvor mange år man har reddet synes jeg, det har noget at gøre med hvad du har erfaringer med og at du ved hvad du laver.
    Sådan tænker jeg.

• #3   25. maj 2013 Det kræver god forståelse for hesten og dens ydeevne - både fysisk og mentalt. Synes ikke man kan sige, at man skal være en bestemt alder eller have redet x antal år, det vigtigste er, at man har en god træner e.l., der kan være med under hele forløbet. Med ungheste er det ikke kun selve ridningen, der er vigtig, men al omgang med den, har indflydelse på dens mentalitet og opførsel resten af dens liv. Det er i de unge år, man i sær mærker, hvor individuelle heste er, og hver enkelt hest lærer på forskellige måder. Derfor er følingen rigtig vigtig; sker der ikke fremskridt eller reagerer hesten forkert, er man nødt til at prøve noget andet. Det holder ikke, at man bliver irriteret eller frustreret under ridningen af en unghest, for
    den kan få nogle alvorlige skavanker, hvis man laver fejl mens den er ung. Derfor er det vigtigt at have en erfaren i ryggen, som har haft med ungheste af gøre i mange år! smiley

• #5   25. maj 2013 Det er ikke "bare" grundsignaler, det er hestens fremtid!

Det er meget vigtigt at rytteren ved hvad hun gør, samt tør stole på sig selv. Det er også vigtigt at der er en person på jorden til at hjælpe.

Jeg har efterhånden tilredet i 6-7 år, og jeg har stadig behov for folk på jorden til at rette mig, for at hesten får det så nemmest som muligt fremadrettet.

• #7   25. maj 2013 man skal nok have en del effering og hvertfald at du ved hvad du laver og giver signaler til. før du begynder på tilridning skal du nok være sikker på din grundridning er iorden. smiley og det har ikke noget at gøre hvor mange år du har redet det har noget at gøre med hvad du har lært i løbede af årende...

• #8   25. maj 2013 Tja jeg bliver 13 næste måned, har redet siden jeg var 6, og jeg har en unghest, som jeg selv er igang med at tilride..
    Det kræver erfaring, masser af tålmodighed, og ikke mindst tillid.
    Det var min første hest, godt nok havde jeg passet flere som min egen.
    Jeg føler at vi vokser med hinandens fejl, og var har et fantastisk parterskab. Men det kræver utrolig meget, og hvis jeg kunne vælge igen, så er jeg helt ærlig ikke sikker på at jeg ville have valgt en unghest.
    Han havde haft rytter på, og var redet i skridt rundt i longe.
    Alt herefter står jeg selv med.
    Så ja, det kræver meget, men er samtiddig det mest fantastiske i verden, og det bånd man kan bygge op, det er bare ubeskrivelig fantastisk!

• #9   25. maj 2013 Jeg ville sige at det kommer helt an på hvad ønsket om hvad hesten skal kunne i sidste ende (ved tilridnings slut) Jeg har holdt på med ungheste og tilvænnet de sadel, hovedtøj og været den første til at sidde på de og blevet trukket rundt på de mange gange. Men når selve tilridningen skulle gå i gang blev der sad mere proff. på. Jeg blev dog sidst sommer kontaktet af en dame der gerne ville have jeg tilred hendes pony. Jeg fortalte damen hvad jeg kunne og hvad jeg ikke havde gjort selv hvor jeg kun havde været tilskuer. Det var hun helt inde forstået med og ønsket ikke en dressur hest ud af den. Den skulle bare kunne det grundlæggende og være styrbar. Og det fik hun. Så nu har jeg tilredet min første hest helt selv..Jeg skal tilride min egen hest til August næste år da jeg er meget kritisk til andres ridning. Hvis der skal gøres fejl er det jeg der skal gøre de og det skal foregå i hans tempo. Dette har jeg bestilt underviser til da jeg gerne vil have nogen at sparre med og som kan kikke på mig med et kritisk øje.
    Jeg har redet i mange år men har aldrig lært mere end grundridningen. Men da jeg har erfaring med ungheste og er dygtig til at læse heste og ikke mindst er rolig og tålmodig så var jeg ikke i tvivl om at jeg kunne klare opgaven. Og jeg glæder mig til at komme i gang med min egen:-)

• #10   25. maj 2013 Når du ikke ved hvad det indebærer og du spørger om de ting du gør - så tror jeg virkelig ikke du skal begive dig ud i det.
    Du skal vide hvad du har med at gøre - hvis hesten bliver tilredet forkert har det hårde konsekvenser for fremtiden..

• #11   25. maj 2013 Altså jeg er ved at tilride en hest.
    En hest som jeg skal have som halvpart. Eller jeg ved ikke, om man kan kalde det at tilride den. Den er ved at lære at lægge rigtige anspring til galop, og schenkelvigninger, så jeg vil betragte den som næsten tilredet smiley
    Desuden går hun i lod det meste af tiden, noget hun selv vælger, jeg tvinger hende ikke. Jeg var som start lidt betænkelig ved at ride unghest, men indtil nu går det egentlig meget godt. Har også kendt hende, siden hun var føl. Og jeg håber lidt, at hun er blevet bedre til at lægge anspring, når jeg får part på hende i juli. Hun er meget rolig og nem at have med at gøre, ellers havde jeg aldrig sagt ja til at have part smiley

• #12   26. maj 2013 Team Stjerne:
    Så er du nærmere med til at uddanne hesten, det er lidt noget andet smiley

Jeg tilred selv min første hest, da jeg var 15 og havde redet i 10 år. Jeg gik fra at være elevrytter til at blive ponyejer i godt 3 år, og min første hest, skulle jeg selv tilride. Selvfølgelig med alt den hjælp, jeg kunne få. Men det var da også hårdt og set i bakspejlet ville jeg daklart have været langt bedre rustet, hvis jeg havde haft nogle år til først og fremmest at vænne mig til at ride på hest og ellers bare have fået lidt mere erfaring på området smiley Siden har jeg så tilredet 5 heste og begynder så småt at komme ind i rytmen, for det er jo ikke noget man "bare lige gør"! Desuden tager det enormt lang tid. Er man stævnerytter må man forvente at ligge det på hylden en tid, for at koncentrere sig om den korrekte grundridning - og ikke mindst, hvis der er en chance for, at hesten skal sælges engang i fremtiden. Derfor vil mit råd til dig være: er du den mindste smule i tvivl, så lad være og vent et par år, det vil kun gavne dig i det lange løb smiley

• #13   26. maj 2013 Jeg har redet hele mit liv og ville ikke selv gå i gang med tilridning selvom jeg ved at jeg er en ok dygtig rytter.. Der kan gå så meget galt og man kan virkelig smadre en hest totalt hvis ikke man er helt 100 procent sikker på hvad man laver.. Derfor ofrer jeg gerne en formue hver måned for at få tilredet min unghest ordentligt..

Kommentér på:
Tilridning. Hvad kræver det? Jeres mening.

Annonce