{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Dommere.. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg jo aldrig redet et stævne da det ikke er mig. Så derfor spørger jeg for at blive lidt klogere da jeg blev inspireret af et andet emne. smiley

Jeg troede at dommerne skulle bedømme efter de samme ting i øvelserne og at der var først i nogle af de højere klasser de skulle kikke på afskub, smidighed og kapacitet??
Er dette ikke rigtig?
Jeg troede at i de lavere klasser L-klasserne. Så kikket de på præcision af øvelserne og hvordan samarbejdet og udførelsen af øvelserne blev gjort...
Er det virkelig ok/accepteret at dommerne ikke dømmer efter de samme regler/ting? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dommere..
  • #2   16. mar 2014 Nej, de kigger også på gangarters taktfasthed, hestens lydighed, rytters indvirken etc.
    http://www.rideforbund.dk/ridesport/discipliner/dressur/~/media/rideforbund/Ridesport/Discipliner/Dressur/Dressurprogrammer/2013%20uden%20logo/LC1%20-%20AB.ashx
    Her kan du se, hvad de lægger vægt på.


  • #3   16. mar 2014
    Kig på dressurkritikken - de programmer der ligger på DRF, der står hvad der bedømmes efter og hvad der ligges vægt på.

    Alle dommere har været på kursus, men de ser selvfølgelig også kun mennesker der kan tolke forskellige ting forkert og hvad en syntes er hård hånd syntes en anden måske ikke.
    /
    Bogen "fordringerne" er også en god en til at vide hvad de bør/skal kigge efter.


  • #4   16. mar 2014 Næh, du kan ride vildt upræcist, og alligevel få gode point, hvis din hest er lydig, afslappet, taktfast, smidig og du som rytter indvirker korrekt med dine hjælpere

    Og det er en dejlig ting i min verden, for er det ikke det vi alle ønsker med vores heste? smiley


  • #5   16. mar 2014 Så hvorfor følger de ikke så DRF sine egne bedømmelsesregler? Hvordan skal man så kunne tage et forbund seriøst hvis der ikke dømmes efter de samme ting i de samme klasser?

  • #6   16. mar 2014 For at helheds indtrykket kan være i top - så er hesten jo nød til at være smidig, og arbejde godt igennem med ryggen.. Og for at kunne det - er bagparten nød til at være aktiv...

    Det nytter jo ikke noget at man kan ride præcist rundt, hvis hesten render rundt med ryggen nede mellem benene... Eller at ride præcist hvis hesten er usmidig og slet ikke igennem??

    I dressur skal der dømmes efter trænings skalaen:

    TAKT
    LØSGJORTHED
    ACCEPT AF BIDDET
    SPÆNDSTIGHED
    LIGEUDRETNING
    SAMLINGS GRAD

    I trænings skalaen bliver der skrevet i den rækkefølge som er vigtigst.. Dvs. en ren takt er det vigtigste.. Kombinere man så en ren takt med løsgjorthed får man en hest som svinger igennem ryggen...

    Trænings skalaen er den røde tråd i dressur.. Og man kan ikke springe et led over - uden at det går ud over helheds indtrykket....

    Så det er jo klart at hvis der kommer en hest ind i for eks. en LC, hvor der er trænet efter trænings skalaen.. En hest som viser store svævende gangarter, løsgjort ryg osv osv.. Jamen så er der altså RET meget plads til lidt upræcis ridning, end en hest som kommer rendene med stiv ryg - og så dog alligevel rider ultra præcist...

    Håber det gav mening smiley


  • #7   16. mar 2014
    Det gør der Tindur, de bedømmer efter det der står på kritikken. Men som jeg skriver er de stadig mennesker og kan opfatte tingene forskelligt.
    Hvorfor nogen foretrækker spring fordi at enten river man ned ellers gør man ikke ;o)


  • #8   16. mar 2014 Jo der skal selvfølgelig bedømmes for god og hensigtsmæssig ridning smiley Men det skal jo være de samme ting der dømmes efter fra dommer til dommer. Det kan jo ikke hjælpe noget hvis en dommer vægtlægger i/foran lod og en bag lod smiley

  • #9   16. mar 2014 Det er jo den samme dommer der dømmer alle ryttere i klassen, så alle bliver jo bedømt ens. Om der så er mere fokus på hovedets placering ved det ene stævne og mere fokus på løsgjorthed ved det andet stævne er så bare en fordel/ulempe. Men alle hestene bliver bedømt ens, så kan ikke se noget forkert ved det.

    Selvfølgelig i den perfekte verden ville alle dommere dømme ens, men eftersom dressur er en smagssag hvad der er vigtigt/rigtigt/forkert er det jo helt umuligt.


  • #10   16. mar 2014 Winnie - Jeg ved der plejer at være samme dommer men for mig er det useriøst at en dommer til et stævne kan vægtlægge f.eks. foran/i lod og en anden kan til næste stævne vægtlægger bag lod.... Hvordan kan man så "vide" man gør det rigtige/godt nok?? smiley

  • #11   16. mar 2014
    Dommerne ligger vægt på hvad Sandie har skrevet. Det er så forskelligt hvornår de fx mener en hest er løsgjort, spændstig og acceptere biddet - hvorfor der kan være udsving i fx hvor meget næsens placering har trukket ned.


  • #12   16. mar 2014 Ok smiley Tak alle sammen smiley

  • #13   17. mar 2014 Jeg tror seriøst man selv skal være/blive dommer, for at kunne forstå hvad dommerne kigger efter...

    Inden jeg selv blev dommer havde jeg det på samme måde som dig... Men må sige at efter jeg er blevet dommer selv, er det ret få gange jeg har været utilfreds og uenig med bedømmelsen.. (jeg er så flere gange blevet dømt højere end jeg havde regnet med, men det er fordi jeg er herre selvkritisk ha ha)


Kommentér på:
Dommere..

Annonce