{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

Springstævne - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Sagen er den at jeg overvejer at melde mig til mit første springstæve, en gang i juni, men jeg har jo en masse spørgsmål som jeg håbede på at nogle af jer kunne besvare smiley

1. Skal man 'hilse' på dommeren, for har set nogle der lige nikker til dommeren..?
2. Hvor lang tid før klassen starter går man bane og er det den samme bane i alle klasser bare forskellige højder? Og er der en der siger i en højtaler eller sådan noget at nu går alle dem der skal starte bla bla ind og går bane??
3. Er der noget der er godt at vide med hensyn til opvarmning- hvordan fungere det?
4. I dressur får man jo sin egen starttid men det gør man vist ikke i spring ??? Hvornår skal man så være klar ? Bare når klassen starter?
5. Hvornår skal man ride ind på banen? Må man godt imens en anden springer bane for i de videoer jeg har set skridter der altid et par stykker rundt...?

Hvis der er andet i syntes der er vigtigt eller dejligt at vide må i meget gerne skrive det smiley

Det blev lidt langt hovsa smiley

- på forhånd tak!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springstævne - hjælp
  • #1   5. apr 2015 1. Skal man 'hilse' på dommeren, for har set nogle der lige nikker til dommeren..?
    - Nej det SKAL man ikke men mange gør det af ren høfelighed smiley

    2. Hvor lang tid før klassen starter går man bane og er det den samme bane i alle klasser bare forskellige højder? Og er der en der siger i en højtaler eller sådan noget at nu går alle dem der skal starte bla bla ind og går bane??
    cirka 15-20 minutter inden klassen starter er der bane gennemgang. Det er ikke samme bane i alle klasser og heller ikke samme metode (læs om metoderne i reglementet) De siger i højtalerne '' banen er åben for gennemgang til fods''.

    3. Er der noget der er godt at vide med hensyn til opvarmning- hvordan fungere det? Der står et kryds på midten, en lodret ved siden af og en okse på den anden side. Alle rider samme vej rundt på opvarmnningen og man siger som regel hvad man kommer på altså ''lodret''.

    4. I dressur får man jo sin egen starttid men det gør man vist ikke i spring ??? Hvornår skal man så være klar ? Bare når klassen starter?
    Det gør man ikke i springning men du har et startnummer hvilket er ret nemt at regne start tiden ud med. 1 minut pr rytter i B0 og 1,5 minut pr rytter i B4 og 2 minutter pr. rytter i B3 cirka smiley

    5. Hvornår skal man ride ind på banen? Må man godt imens en anden springer bane for i de videoer jeg har set skridter der altid et par stykker rundt...?
    De siger i højtalerne hvornår du skal ride ind på banen. Til de større stævner tager man et par stykker med på banen fordi det går hurtigere men til mindre stævner har de kun en på banen af gangen. De siger det hele i højtaler. Til de stævner hvor de tager flere med på banen siger de eksempelvis start nummer 2 har fået startsignal, start nummer 3 og 4 er velkommen på banen start nummer 5 bedes holde klar i slussen mens start nummer 6 skal holde sig klar på opvarmningen. smiley

    Skriv hvis du vil vide mere smiley


  • #4   5. apr 2015 Tak smiley når de siger man må gå ind på banen, hvem siger så hvordan banen er (altså rækkefølgen af springene)? Er det en inde på banen man spørger eller hvad? smiley

  • #6   5. apr 2015 Okay tak smiley

  • #7   5. apr 2015 Er det sådan en her de laver? smiley

    profilbillede
  • #8   5. apr 2015 Hvis du har mulighed for det, kan det være det en god idé at tage ud og se nogle stævner (på det niveau du ønsker at starte) og se hvad de gør osv smiley

  • #9   5. apr 2015 Det har jeg desvære ikke mulighed for da det ligger en time væk smiley

  • #10   5. apr 2015 Hvordan er det med pisk og spore, må man have begge dele på? smiley

  • #11   6. apr 2015 1. Man behøver ikke hilse på dommeren, helt op til én selv. Jeg har kun gjort det hvis jeg kender dommeren smiley
    2.
    Banegennemgangen åbnes typisk ca 10 minutter inden klassens start (mere eller mindre). Så er den åben ca ind til første rytter skal på banen, så hvis du er nr 1, skal du nok have varmet hesten op inden du går bane, og gå bane lige når den åbner. Det er forskelligt om der er et par baner der har samme rute eller om de alle er forskellige. Alle klasserne er ikke den samme men 2 klasser lige efter hinanden kan godt være. Der bliver råbt i højtaleren at nu er banen åben for gennemgang.

    3.
    Det afhænger meget af hvor mange starter der er i klassen og hvilket niveau stævnet er på. Men det er en god idé at gøre opmærksom på hvilket spring du kommer på, råb/sig fx "okser" hvis du kommer på den osv med den lodrette og krydset. (Der er typisk 3 forskellige spring). Ellers er det en god idé at have en til at hjælpe dig med at sætte spring op og ned derinde, for alle springer jo ikke den samme højde på samme tidspunkt smiley

    4.
    Hvis klassen starter kl. 08.00 fx. så kan du afhængig af om der er omspringning eller ikke (med omspringning regner du lidt ekstra tid på) regne med at hver rytter tager mellem 30 - 60 sek., og jeg plejer at kunne springe opvarmning (uden skridt, trav og galop opvarmning) på ca 7 ryttere. Men ellers så skal du bare afhængig af hvad nummer du er være klar til det er din tur. Det ville være dumt at være helt klar til klassen starter hvis du først er nr 10, så bliver hesten bare kold smiley

    5.
    Altid de siger typisk "næste rytter på banen er Peter Petersen, Lars Larsen bedes holde sig klar i pit (lige ved banen) og Erik Eriksen bedes holde sig klar på opvarmningen." Hvis du er den der skal holde i pit kan du tit godt gå med ind på banen, men sørg for ikke at rid i vejen. Nu regner jeg med at dit første springstævne er på klubplan, så der behøver du ikke som sådan at gå med ind på banen, er det egentlig kun på distriktsplan og op efter hvor man skal smiley og så må du begynde på at springe når de ringer med klokken og/eller flaget er oppe smiley

    Du skal huske at når du starter på banen skal du ride igennem nogle kegler fx eller et tidstagningsanlæg eller bare en mand med et flag, og det samme når du er færdig med banen skal du ride igennem slutkeglerne smiley


  • #12   6. apr 2015 Er der slet ingen stævner i nærheden inden det du skal starte? Så kunne du jo tage ud og kigge dem smiley

    Men ja den skitse du lagde ud er som de hænger op til stævnet, men inde på selve banen står der også numre på springene så du kan se dem derinde. Jeg bruger egentlig kun baneskitsen til at se hvilken række følge omspringningen er i hvis der er sådan en. Fordi omspringenen kan fx hedde "1,2,4,7,8" sådan at du ikke springer spring nr "3,5 og 6" smiley

    Du må have både pisk og sporer på smiley


  • #13   6. apr 2015 Okay tak smiley en af klaserne ved jeg er B3 så hvis det er to forskellige baner i hovedrunden og omspringningen står det så på opvarmningen? smiley og er hovedrunden nogle gange den samme som omspringningen ? smiley

  • #14   6. apr 2015 Nej altså det er sjældent at hovedrunden og omspringningen er den samme, altså de bygger den ikke om. Men typisk er det sådan at der er nogle spring du ikke skal springe, den er typisk kortere end omspringningen smiley

  • #15   6. apr 2015 Ok smiley

  • #16   6. apr 2015 Et godt råd vil være at finde en aktiv stævnerytter i stalden, som har lyst til at tage dig med ud til et stævne. Ellers kan du måske selv kigge forbi den lokale rideklub til deres næste stævne. smiley Det er klart en fordel at have været ude og se tingene i virkeligheden inden man selv står i tingene smiley

Kommentér på:
Springstævne - hjælp

Annonce