{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Championat gangartsbedømmelse {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Sagen er den, at jeg lige har meldt til en championatklasse gangartsbedømmelse. Men jeg har ærligt talt aldrig prøvet det før.
Der står, at man rider efter dommerens anvisninger, hvordan foregår det helt præcist? Sidder dommeren og råber op mens man rider?

Måske er det dumme spørgsmål, men jeg er ret ny i sådan noget smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Championat gangartsbedømmelse
  • #1   28. sep 2023 Du er på rette spor smiley

    Til en gangartsbedømmelse er man typisk 2 eller 3 ryttere på banen ad gangen, og man rider efter dommerens anvisninger. Man starter med at trave, og så beder dommeren om de ting, de gerne vil se: galop, skridt, øgning, vend skråt igennem osv.
    Det er op til rytteren selv at vise hesten på bedst mulig måde - og hvis det drejer sig om en unghest (det er som regel ungheste, der deltager i gangartsklasser), så rider de fleste letridning. Hvis det kan være svært at holde hesten på plads, så kan man med fordel ride volter, så man holder den mest muligt på buet spor - men lad være med at drøne rundt på en 20 meter volte lige foran dommerne. Rid i stedet en volte, fortsæt på langsiden, rid ind på volten igen midt på eller i den anden ende osv.

    Hvis du kan komme til det, så kig på de ryttere, der starter før dig - det kan man hente mange ideer ved smiley

    På Youtube kan man finde mange sjove ting, og her er en video fra en gangartsbedømmelse. Du kan høre dommerens anvisninger i højttaleren: https://www.youtube.com/watch?v=xKmUdkfXF0k


  • #2   29. sep 2023 Her er endnu en video, denne gang med ponyer:
    https://www.youtube.com/watch?v=tL8g6nurFmU

    Bemærk, at det er DSP championats semifinaleklasse, så det er altså på et ret fint niveau - sådan ser det ikke altid ud i gangartsklasserne smiley mindre kan også gøre det...


  • #3   29. sep 2023 Tusind tak for svar Mimre smiley
    Jeg har lige et spørgsmål mere; Må man selv vælge, om man rider letridning eller nedsidning gennem ridtet? Hvis man nu vælger fx nedsidning, må man så godt skifte til letridning eller trækker det ned? smiley

    Tak for video - Jeg er ikke altid så gode venner med google osv. så jeg har haft svært ved at finde det smiley


  • #4   29. sep 2023 Kalder de rytterens navn enkeltvis ved nogen øvelser, eller rider alle bare i en lang linie hele tiden? smiley

  • #5   30. sep 2023 De siger fx "Der må skiftes volte" eller "Der skiftes volte".
    Og mht gangarter så er det "Vi vil gerne se noget galop" - "Øgning på langsiden" osv.

    De fortæller dig basalt set, hvad du skal gøre hele tiden. Så det er meget simpelt, til sidst plejer de at fortælle hvad de tænker hvor de fortæller om hver enkelt ekvipage. Og overhører du fx en kommando, så skal de nok gentage den igen smiley


  • #6   2. okt 2023 Det Marie skriver smiley
    Og du skal IKKE ride "i en lang linie". Hvis du bare følger efter de andre, så risikerer du, at du ikke får fremvist din hest på bedste måde.
    Du må gerne lave en volte, selvom de andre fortsætter ligeud ad hovslaget - eller selv fortsætte. Det er direkte dumt at følge efter en anden ekvipage rundt i voltefigurerne, for det vil forstyrre begge ekvipager.

    Husk, at det er en GANGARTSKLASSE. Det handler om at vise din hests gangarter, og vise at den er på plads i rammerne - altså at skuldrene er på plads, og at den er afslappet og taktfast, og at du kan ride "frem og tilbage" (at de halve parader fungerer og at den kan øge og sænke farten). Det handler ikke om, hvorvidt dine volter er lige præcis 20 meter, eller at overgange ligger ved et præcist bogstav, eller at du kan følge med de andre ekvipager.


  • #7   2. okt 2023 Mange tak for svar begge to smiley


Kommentér på:
Championat gangartsbedømmelse

Annonce