{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Ny lov ved kørsel til f.eks. stævner {{forumTopicSubject}}

Den nye lov.. mange er i tvivl..
""Jeg har læst om nye regler for transport af heste. Der kræves autorisation eller godkendelse fra næste år, har jeg hørt. Vil det sige, at jeg ikke længere må køre med min hest til stævner eller til undervisning hos min ridelærer? Det kan da ikke være rigtigt. Jeg kan forstå, at man skærper reglerne for kørsel med dyr på lange ture for eksempel til udlandet, men hvordan er reglerne for os, som har hest som hobby? Trailerkørekortet var såmænd dyrt nok i forvejen, så det undrer mig, hvis vi skal til at betale endnu mere for noget, som næppe kommer min hest til gavn, for jeg kører forsigtigt og sjældent længere end 15-20 kilometer. J.D."""


!Du og din hest kan tage det helt roligt. I kan køre videre som hidtil. Kravet om autorisation og kursus for at køre med heste gælder nemlig ikke, hvis man har hest som hobby eller til fritidsbrug.#

Så hesteejeren med en eller to heste, som køres til stævner og til undervisning i trailer, berøres ikke af de nye regler. Det gør til gengæld mange andre hestefolk: Mindre stutteriejere/avlere med fire eller flere følhopper er omfattet af de nye EU-regler for dyretransporter. De skal senest 5. januar 2008 have gennemgået et kursus, hvor de lærer at håndtere dyr i forbindelse med transport.

5. januar 2007 trådte en ny EU-forordning om dyretransporter i kraft, og den indebærer, at alle, der beskæftiger sig med transport af hvirveldyr, i praksis heste, kvæg, får, geder, svin eller fjerkræ - i forbindelse med økonomisk virksomhed er omfattet og skal autoriseres hos Fødevarestyrelsen og erhverve sig et kompetencebevis for at blive autoriserede dyretransportører.

Beviset dokumenterer deltagelse i et flerdageskursus i transport dyr på en måde, der tilgodeser dyrenes velfærd. Reglerne betyder, at en professionel træner, berider, erhvervsmæssig hestehandel eller en hingstestation normalt være karakteriseret som økonomisk virksomhed.

Omfattet af de nye regler er også traditionelle hestetransportvirksomheder, transport af dyr til salg, slagtning og avl samt udstillinger og kåringer, hvor dyrenes handelsværdi kan blive øget væsentligt, eller der kan forventes udbetalt store pengepræmier. Undtaget er hobbybetonet transport, altså private hesteejeres transport af heste til dyrskue, kåring, udstilling, nationale ridestævner eller skovturs- og fritidsbrug.

Fødevarestyrelsen har også fastslået, at privates transport af en enkelt hest til slagtning, salg eller væddeløb som hovedregel anses for hobbybetonet transport og derfor ikke er økonomisk virksomhed.#+

Endelig er ridestævner kun omfattet af autorisationsreglerne hvis det er internationale FEI-stævner.

Hestetrailere eller -lastvogne skal have skridsikre gulve, og gulvenes overflade skal begrænse udslip af gødning og urin. Der skal være passende med strøelse. Hældningsgraden på ramper for heste må ikke overstige en vinkel på 20 grader. Lars Stokbro

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Ny lov ved kørsel til f.eks. stævner

Annonce