{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

hvad betyder "Ovenud"?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige været til mit første udenbys dressurstævne i dag. Jeg startede LC1, og jeg følte selv, at det gik rigtig godt.

Men i kritikken til programmet, fik jeg flere gange kommentar "Ovenud", men jeg aner ikke, hvad det betyder. Er der nogen af jer på HG, som ved det, jeg ikke ved?Jeg har jo ikke startet så mange dressurstævner før, ligesom nogle af jer! smiley

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad betyder "Ovenud"??
  • #1   1. dec 2012 hvilken sammenhæng?? smiley
    eks 1). jeg var ovenud lykkelig --> jeg var utrolig lykkelig


  • #2   1. dec 2012 Så vidt jeg ved, betyder det at den ikke går til biddet, eller ikke går korrekt ned..
    - Ikke hæng mig op på noget smiley


  • #3   1. dec 2012 ovenud betyder at hovedet ikke er placeret rigtigt. Altså din pony gik med hovedet for højt oppe i de øvelser.

  • #4   1. dec 2012 Lucca og Zakiya; Nej i BJR, tidligere GDR. smiley

    Sofie A: På min kritik står der på de fleste kun Ovenud, men nogle få ved f.eks. en volte på 20 m. i diameter i arbejdstrav: "Ovenud, men pænt tegnet." (Kan det være noget med hestens hovedes placering, bare et gæt??) smiley


  • #5   1. dec 2012 1000 tak for hjælpen allesammen. Det er nemlig lidt svært at gøre sig bedre, hvis man ikke forstår rettelserne! smiley

  • #6   1. dec 2012 ovenud betyder at hesten ikke går korrekt iholdning,altså at den stiger i nakken,/ går over lod/ slå fra og ikke helt kommer på plads igen, pænt tegnet kan volten sagtensvære selvom hesten stiger i nakken, det betyder blot du red præcist og flot rund.

  • #7   1. dec 2012 Hvad tror I, at jeg kan gøre, for at få rettet op på dette?? smiley

  • #8   1. dec 2012 Det er almindelig grund træning, jeg tror undervisning er det bedste svar på det smiley

  • #9   1. dec 2012 Tak smiley

  • #10   1. dec 2012 Lige et sidespring, burde det blive bedømt i en lc1 ?? smiley

  • #11   1. dec 2012
    Ja det er med i en LC, men i en LC skal hestens hoved være lidt foran lod. At man så kan være uenig om hvor meget foran lod den må være, før den er oven ud, det er en anden ting.

    " Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen
    holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. Hesten/ponyen skal gå energiskt fremad i god balance med rentaktede og naturlige
    gangarter, og den skal være i stand til at gå korrekt på de svagt bøjede spor som LC niveauet forlanger. Der skal lægges mere vægt på
    gangarternes korrekthed og hestens eftergivenhed og lydighed, end på øvelsernes præcision. Rytteren skal have så meget
    kontrol over sig selv, at han/hun er i stand til at kontrollere og indvirke korrekt på hesten/ponyen "


  • #12   1. dec 2012 Victoria. Ja, det bliver bedømt i en LC1. Mener kun det er LD, hvor der ikke er krav om hestens hoveds placering smiley

  • #13   1. dec 2012 Viictoriah: Nu kan vi jo ikke vide hvor højt den har gået med hovedet. Hvis den har gået med hovedet helt i vejret eller strukket næsen helt frem, så er det helt i orden at det bliver kommenteret:)

  • #14   1. dec 2012
    Der er også krav om det i en LD :o)
    " Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen
    holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. Hesten/ponyen skal gå energiskt fremad i god balance med rentaktede og naturlige
    gangarter, og den skal være i stand til at gå korrekt på de svagt bøjede spor som LD-niveauet forlanger. Der skal lægges mere vægt på
    gangarternes korrekthed og hestens eftergivenhed og lydighed, end på øvelsernes præcision. Rytteren skal have så meget kontrol over
    sig selv, at han/hun er i stand til at kontrollere og indvirke korrekt på hesten/ponyen. I alle travøvelser er det valgfrit, om man rider letridning.
    Såfremt man rider letridning, forventes det dog, at man rider korrekt diagonal. Det er tilladt at gå op i letridning og blot rette evt. forkert
    diagonal umiddelbart efter. "


Kommentér på:
hvad betyder "Ovenud"??

Annonce