{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
674 visninger | Oprettet:

Drægtig hoppe - manglende vacc. størrelsesforskel mm {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen! smiley

For ikke så længe siden tilføjede vi denne søde lille welshblanding til familien. Hun hedder Dolly og er 125 cm i stang. Vi vidste det godt at hun er i fol med en hingst som færdigudvokset nok ender på 175 og som oveni avler stort. Det kommende føl er en ups'er, men det ændrer da ikke på at jeg glæder mig ekstatisk til et lille nyt liv kommer til verden. Jeg har dog ikke prøvet den slags før og skal jo så selvfølgelig igang med at udvide min viden indenfor et felt jeg stort set intet ved om. Så her kommer mine største bekymringer:

1: Hvordan tror i folingen vil gå? Jeg har hørt at fra naturens side bliver føllene ikke større end at de kan komme ud, men jeg er stadig bekymret.

2: Dolly gik sammen med hingsten i april og jeg kan jo derfor regne at føllet vil komme forholdsvis tidligt på året, og nok også holde lidt på det (hvis det bliver så koldt som typisk tidligt dansk forårsvejr er) hvilke forholdsregler bør jeg tage?

3: Da Dolly blev købt fandt vi jo så ud af at hendes basisvaccination skulle have været "fornyet" ca. samtidig med at hun gik med hingsten, så da vi fik hende var det omkring 4 måneder for sent smiley Hvad gør jeg med vaccination?

4: Der er ikke gjort det store ud af det med scanning eller noget da det hele jo er en "ups'er". Bør jeg få hende scannet?

5: Jeg tænker at siden hingsten er så stor, ville det så ikke være smart faktisk nærmest at holde hende i form (ridning, selvfølgelig ikke af mig) nærmest lige indtil føllet "popper" ud? Det er så vidt vides hendes første føl smiley

Generelle gode råd modtages med kyshånd og gode bøger må gerne anbefales. I er velkomne til at smide så meget information om emnet som i nu føler for. Alt fra træning og fodring, til foling og dyrlæge.

Jeg regner med at høre min dyrlæge ad, men jeg ville lige spørge jer først.

Billeder af sjove "størrelsesblandinger" og deres historie modtages også gerne.

På forhånd tusind tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drægtig hoppe - manglende vacc. størrelsesforskel mm
  • #1   17. jul 2014 Til Blue Hors følchampionat var der en mindre pony, nok på størrelse med din, som havde fået føl efter en BH hingst, den gik i finalen, behøver jeg sige det var et kanon lækkert føl, en kommende stjerne 1'er pony måske.

    I forhold til folingstidspunket er det bare at føllet skal ud af flere omgange, ikke ude for længe da den helst ikke skal lægge sig på alt for kold jord det første stykke tid, indtil den har fået god pels og er ved god huld. Brug evt føldækken i starten, selv om jeg ikke er specielt vild med dækken, så er det bedre end at føllet slet ikke kommer ud efter min mening.

    Hun skal vel bare basisvacc forfra igen desværre....

    Snak med dyrlægen om de kan scanne eller håndprøve hende, også af hensyn til foder, hun skal jo fodres som drægtig hoppe de sidste 3 mdr, hvilket der ikke er grund til hvis den ikke er drægtig.

    Den kan holdes i form indtil hun siger fra, de fleste siger selv fra når det bliver for bøvlet med mavsen...


  • #2   18. jul 2014 Mange tak smiley Kan jeg godt bare starte vaccinationerne imens hun er drægtig? Ved du hvad en håndprøve eller scanning ca. koster? smiley

  • #3   18. jul 2014 Du kan starte op med vacc jah..

    Men jah normalt så tilpasser føllet sig hoppen.. MEN det kan altså også ske den ikke gør og derfor vil jeg nok være ret obs på foling især med en førstegangs for det kan ske føller er stort og hoppen kan have problemer med og få føllet ud selv.

    Så få den under overvågning i god tid. Tit kan man ikke engang se hoppen er ved og være op over med førstegangs min hoppe snød os alle her.
    Hun havde lille yver der var ikke noget særlig mælk i det og hun var helt normalt havde tonset rundt og hygger sig om aften kl 9 næste morgen gik hun dog hyggede med de andre på holde pludselig slå hun fra og går nogle meter væk fra de andre ligger sig ned og foler på under 5 min..

    Hvad en håndprøve koster er forskelligt, an på dyrlæge.. men omkring 800-1000 kr kan du godt regne med.


  • #4   18. jul 2014 Det er også noget af det jeg er bekymret for. At hun så pludselig foler midt ude på kold jord imens jeg er i skole og ikke kan gøre noget. Stedet er en lille privat stald så der er ikke konstant hestemennesker i stalden smiley

  • #5   18. jul 2014 Jeg kan lige så godt indrømme (hvis ikke det er opdaget) at jeg er ret pylret smiley

Kommentér på:
Drægtig hoppe - manglende vacc. størrelsesforskel mm

Annonce