{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omkostning
  • #1   18. apr 2015 svaberprøve + transport + hingst + scanning + specialfoder + evt dyrlæge ved foling + vaccine + chip + pas og sikkert mere smiley

  • #2   18. apr 2015 Hingsten bliver 7500 kr.. Og ved jo der er mange omkostninger udover selve hingsten. Men hvor meget bruger folk ca. Før de har føllet til næste år? smiley er det 10.000 kr.? 20.000 kr.?

  • #4   18. apr 2015 De føl, vi har fået, har kostet ca. 25.000 kr det første år (nogen har været lidt dyrere alt efter valget af hingst). Det pengene overordnet set er gået til er svaberprøve, afhentning eller levering af sæd, inseminering, scanning, klyx og diverse til folingen, følfoder, vaccinationer, chipning, pas, følskue tilmelding og transport dertil.
    Vi har kunnet spare en del, fordi vi har hestene hjemme ved os selv med masser af græsningsmuligheder, ellers vil det jo komme oveni. Og så er det heller ikke medregnet det ekstra foder, som hoppen skal have, mens hun er drægtig.


  • #5   18. apr 2015 Så det er 25.000 kr. Fra hoppen bliver ifolet til føllet er et år? Eller fra hoppe bliver ifolet til føllet kommer til verdenen? ??

  • #6   18. apr 2015 Det er fra hoppen bliver ifolet til føllet er et år. Men igen; der er ikke medregnet fode m.m. til hoppen, det kommer oveni! Og så har vi været rimelig heldige med sygdom osv., og vi klarer selv folingen. Ellers vil det jo også komme oveni.
    Smed er også medregnet i de 25.000 kr, men der kan være episoder, hvor man er nødt til at have smed oftere. F.eks. hvis føllet ikke har lige vækstlinjer og det kan rettes op ved beskæring.

    Så det er rigtig, rigtig svært at prissætte på den måde! Vi får to føl om året, og de koster sjældent det samme - alene fodret kan ikke gøres op på den måde. Vores ene følhoppe laver noget godt, fedt mælk, så hendes føl er næsten altid til den overvægtige side - de skal næsten på slankekost, når de går over på følfoder. Vores anden følhoppe laver slet ikke mælk i samme kvalitet, så hendes føl går ofte tidligere over på følfoder og i større mængder.


  • #7   18. apr 2015 Min nabo avler en del og hun siger at det koster hende 30.000 fra hoppen bliver ifolet til føllet er født, men det kommer jo selvfølgelig også an på hvor dyr en hingst man vælger smiley

  • #8   18. apr 2015 Okay, tusind tak for svar smiley overvejer lidt Fürst Romancier.. Men skal lige se hvad der kommer til at ske med min hoppe ??

  • #9   18. apr 2015 prisen er kun få sæden, du skal nok også betale for transport af sæden og en dyrlæger for at få det i din hoppe, eller køre du din hoppe ned til hingsten, så skal du også betale for opstaldning pr. dag den stå der.

  • #10   18. apr 2015 Jeg skal bruge dyrlæge, hun skal ikke køres derned smiley overvejer om jeg selv skal avle et eller om jeg skal købe en plag.. Kunne bare være dejligt at have et afkom efter min fantastiske hoppe smiley

  • #11   18. apr 2015 Ved at købe en plag, kan du i højere grad være sikret noget kvalitet. Det kan du aldrig rigtigt være garanteret ved selv at avle. Det kræver en del erfaring at vide hvilke træk, man skal søge ved en hingst, for at matche hoppen bedst muligt og udvikle på svaghederne. Selvom det da er sjovt at have et afkom efter sin egen! Men sådan er der vel fordele og ulemper ved det hele.

    Jeg vil påstå, at du i højere grad er mere økonomisk sikret ved at købe en plag. Selvfølgelig er der altid den risiko omkring skader e.l., men ellers vil de faste udgifter være mere faste på en plag, eftersom de "kun" hedder sig smed, foder og opstaldning - og med opstaldningen kan man til start nøjes med en løsdrift eller sommergræs i sommeren. Udgifterne ved selv at avle er noget mere variable, fordi det gælder både hoppe og senere føl.


  • #12   18. apr 2015 Ja smiley har godt nok har nogle "eksperter" indeover valg af hingst, men det er altid et sats man tager smiley

    Må lige tænke lidt over det, men tusind tak for jeres svar smiley


Kommentér på:
Omkostning

Annonce