{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

Bedækning første gang. Hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har nogle spørgmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har købt mig en super smuk Arabar hingst og han skulle have en meget flot stamtavle ikke kan de er noget jeg går op i eller ved noget om.

Jeg har købt ham for at ride på ham, men

Skal han helt have lov til at parre sig for at han ikke bliver skør eller er det lige gyldigt ?

Hvis jeg skylle bruge ham til bedækning hvordan kommer man så igang med sådan noget og hvordan forgår det normalt ?

Hvad skal man tage for det ?

Håber i vil hjælpe mig lidt alt info er velkommen.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedækning første gang. Hjælp..
  • #1   9. maj 2016 De bliver ofte mere "skøre" hvis de får lov at bedække...
    Men hvis du har købt hesten for at ride på den så ville jeg kastrere den.


  • #2   9. maj 2016 Hvis du skal bruge ham til ridning så brug ham til ridning. Så er han mere focusere på det.. Han bliver ikke mere kulret af ikke og bedække..



  • #3   9. maj 2016 Jeg vil ikke kastrere ham hvis det ikke er nødvendig og han er så sød som dagen er lang nu så det der ingen grund til men ved bare ikke om på sigt hvis han ikke for love til at (lette trykket) at han så vil blive skør ?

  • #4   9. maj 2016 Han kan blive mere dameglad af og bedække så hvis han ikke har så lad være.

  • #5   9. maj 2016 Okay.

    Men hvis man nu skulle overveje det på sigt hvordan går man så igang med sådan noget og hvad tager man for det osv?


  • #6   9. maj 2016 Hvis du ikke har styr på sådan nogen så helt ærligt hold dig fra det. det et stort arbejde plus du jo står til ansvar for den anden persons hest. og din hingst kan blive skadet af en lidt hysterisk hoppe.

  • #7   9. maj 2016 Okay men hvem kontakter man hvis man vil lære det eller hvad gør man format komme igang med det ?

  • #8   9. maj 2016 Og bare fordi din hest har en okey stamtavle og er hingst betyder det ikke den skal avles på.

  • #9   9. maj 2016 Tak for dit input og råd ser lige hvad snadres mening er til emnet

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   9. maj 2016 inden du overhovedet tænker bedækning, bør hesten være avls godkendt..

    men hesten vil med stor sandsynlighed blive mere skør af at bedække.


  • #11   9. maj 2016 Den er avls godkendt det ved jeg fra tidlig ejer

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   9. maj 2016 Er du sikker på at han er det? for hvis den er det, burde den have bedækket før...

  • #13   9. maj 2016 Jamen det har han også hos tidligere ejer ved jeg.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   9. maj 2016 Det giver ikke rigtig nogen mening i forhold til det du skriver så?

  • #15   9. maj 2016 Okay er ikke sikker på hvad du mener, hvad giver ikke mening ?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   9. maj 2016 Men nej, hesten har ikke behov for at "få lettet trykket"..

    men hvis du er så meget I tvivl 9mkring det at have hingst, så prøv at forhør dig ved sælger, hun burde kunne rådgive dig smiley hun kender jo også hesten


  • #18   9. maj 2016 Vil sige som de andre.. Hvis du ikke har styr på det hele omkring at tilbyde bedækning så lad være!!

    hvad tænker du at tilbyde? Naturlig bedækning? Frost sæd? Frisk sæd?
    Ofte skal man være medlem af avlsforbundet for kunne have en aktiv hingst..


  • #19   9. maj 2016 Tidligere ejer er desværre død og derfor kan jeg ikke spørger om noget der. Har bare fået en masse info af den person som solgte heste og nogen papire. Men kan godt høre på alle st der er en del st lære men hvor lære jeg det henne ?? Det er nok mere det jeg så vil vide jeg kan jo ikke sige til eller fra før jeg ved alt om det men hvordan skal jeg få info omkring det.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   9. maj 2016 Har du overhovedet ingen erfaring med hingste hold?

  • #21   9. maj 2016 Jo men ikke nogen jeg har overveje at bruge til bedækning

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   9. maj 2016 Du skal ihvertfald droppe alle tanker om bedækning.

    bedækning er kræver en hvis portion viden omkring gener, osv osv.

    så smid tankerne om at lave afkom u skraldespanden. du ved simpelthen ikke nok, og før at du ved nok skal du igang med at studere rigtig mange bøger.

    så bare drop tanken fra starten smiley


  • #23   9. maj 2016 Jamen du kan vel søge viden i den avlsforening hingsten tilhører..

  • #24   9. maj 2016 Tak for jeres råd og ha en dejlig aften

  • #25   10. maj 2016 Anina. for at lære og blive klogere så kontakt et af de store stutterier. tag ud og se hvad det kræves og hvilket ansvar der er i det.
    Så kan du både forstå hvorfor folk mener som de gør, og du kan bedømme om du mener at det er noget du vil lære og udvikle.
    godnat herfra smiley


  • #26   10. maj 2016 Åh altså hun spørger jo bare. Men det kræver som de andre mange penge og viden at avle. Mange fremviser deres dyr til diverse store stævner, eller reklamere for deres dyr forskellige steder. Hvis du tænker frost sæd kræver det hingstens sæd er god nok til dette. Plus at hesten jo skal bedække et sted man har mulighed for og lave frost sæd som er ret dyr. Du kan også vælge at bedække i stod. Hvor hingst og hoppe går sammen. Men det kræver du sørger for at hoppen er ren i livmoderen ellers risikere du din hingst bliver syg. Desuden er der risiko for spark osv. Men en hingst i brunst vil være hidsig! Og han er ikk sig selv mens bedækningen forgår. Men tag ud og snak med folk som avler, det vil give dig meget mere viden selv

  • #27   10. maj 2016 Det er i mine øjne mere synd at lade hingsten gå og være hingst, hvis du skal bruge den tid ridning - den er styret af hormoner der fiser rundt i kroppen på det, det kan medfører stress og en hest der er oppe at køre - og det er ikke fedt at stå med, og slet ikke når man ikke har erfaringen til det. Hvis du absolut vil lave afkom, så vent nogle år og sæt dig rigtig godt ind i tingene - det er uhyre vigtigt!

  • #28   10. maj 2016 Hold da op en tråd det blevet til - forstår godt hvorfor man undlader og spørger om noget herinde , når folk er SÅ negative , det jo bare et spørgsmål her stilles smiley


    Anina :

    Jeg er selv hingste holder - og ja selvfølgelig kræver det rigtig meget at starte op både penge mæssigt og bestemt også ansvars mæssigt når man får andres heste ind i sin varetægt , når det så er sagt så ja tag ud og besøge nogle stutterier der har avls hingste , samt få snakket med avlsforbundet ( de sider i bestyrelsen for det samme for at rådgive nye avlere / heste ejere inden for netop deres race og der helt gratis og uforpligtende at ringe og få en snak ) , du skal som udgangspunkt være medlem for at starte op , plus du skal ha snakket med seges ( de afholder også kurser man kan deltage i som inspiration og information til nye hingste holdere )

    Ellers så der bare at få ham stillet til nogle shows - dyrskuer og stævner selvfølgelig også smiley

    - og til dit spørgsmål om det med om hesten bliver "skør" så er svaret NEJ , han bliver selvfølgelig interesseret i hopperne når han ville kunne lugte de i brunst ( på stævne / skue pladsen ) men ENHVER hest uanset hoppe , vallak eller hingste skal ALTID kunne være håndterlig , jeg kan til enhver til hente min hingst på folden i grimen trods det at han går i stod med hopperne han er ALTID til at håndtere , uanset hvor vi er om det hjemme eller udenbys eller hvornår det er både vinter når hopperne ikke er i brunst eller sommer når hopperne er MEGET i brunst , det handler om at behandle hesten som hest og ikke afskåre den for hele verden "bare fordi det en hingst"

    Og skal han forblive hingst - så er det også vigtigt han får lov at bedække , eller at blive tappet deres hormoner skal altså stimuleres for ellers kan man nemlig meget nemt ende med at de "skøre" fordi de skal heslt ha udløsning for at bibeholder homon balancen i kroppen og kan slappe af i dem selv smiley

    Håber det hjalp dig en lille smule på vejen imod det at du ønsker med fremtiden for sin smukke dreng smiley

    Rigtig god vind med det hele , og skulle du ha flere spørgsmål på hjertet så spørg du endelig - det er nemlig sådan man lære smiley


  • #29   10. maj 2016 Noget andet er også om DK har brug for flere arabere og blandinger heraf? Jeg synes der er virkelig mange til salg, hele tiden og til ingen penge.
    Og rent ride og temperaments-mæssigt lader mange af dem meget tilbage at ønske....


  • #30   10. maj 2016 Husk nu piger vi alle starter et sted. Og til trådstaeter, god vind med dit projekt

  • #32   10. maj 2016 Nej, men vi har da alle siddet på en hest første gang, trukket med en hest osv. Jeg er godt klar over det er et kæmpe ansvar men nogle er jo også nød til at tage dette ansvar. Og det eneste trådstaeter gør er at spørge til det. Hun skriver jo hun ikke er sikker på hun vil avle

  • #33   11. maj 2016 Hold da op en tråd. I stedet for at hakke ned, kunne I måske henvise ts til steder, hvor hun kan få information omkring det at avle.

    Nu du har OX'er, så må din avle. Den behøver hverken være kåret eller showet, den er allerede godkendt, hvis den har røde papirer. Jeg vil råde dig til at ringe til DSAH / Dansk Selskab For Arabisk Hesteavl. De kan helt sikkert svare på alle dine spørgsmål :-). Det ER ikke lige noget man gør/svært at avle, men du kan jo ligeså godt få kvalificerede svar fra DSAH og så selv tage stilling derefter, det er trods alt det forbund din hest høre til.
    Der er også en del araber grupper på facebook, du kan melde dig ind i. Jeg synes de fleste medlemmer er gode til at vejlede derinde smiley


  • #34   11. maj 2016 Tak for alle jer der er kommet med nogle positive feedback smiley

Kommentér på:
Bedækning første gang. Hjælp..

Annonce