{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

Stor hingst søges {{forumTopicSubject}}

Halløjsa.

For at finde det helt rigtige match er jeg allerede ude nu for at finde en hingst til min Welsh sec C hoppe..

jeg ønsker at få en ridehest ud af det så derfor foretrækkes en stor hingst.

meget gerne frederiksborg, oldenborg (gammel type) eller pinto.

kender du en eller har du et forslag så sig endelig til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stor hingst søges
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   1. dec 2016 hvor høj er hun?



  • #2   1. dec 2016 hun er på maxmål så ca 136

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   1. dec 2016 og hvor høj vil du gerne have at afkommet ender med at blive? smiley

  • #4   1. dec 2016 så høj som muligt smiley
    dog ikke under 145:)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   1. dec 2016 tænker at det er for stor en hingst at putte på hvis du vil have en gammel type oldenborg eller frederiksborg.

    har du nogen gorestilling om stævner med afkommet? mere om det er ligemeget om den går over ponymål, altså bliver de der 152 cm i stang smiley


  • #6   1. dec 2016 ikke stævner. men afkommet vil få rødt pas og vil derfor blivet showet i mountain and moorlannd som vores andre ponyer. der er lavet mange krydsninger mellem disse i hele verden og det er præcis derfor mit valg faldt på de store tunge. føllene er jo gude smukke og har det bedste fra begge.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   1. dec 2016 hvordan kan det gove rødt pas når det er en blanding? (ren nysgerrighed).

    man kan jo ikke forudsige udfaldet at en blanding.



  • #8   1. dec 2016 det er fordi welsh foreningerne i hele verden har godkendt det der hedder en sec F også kaldet en partbred. derfor er det en blanding men så længe der er minimum 12,5% welshblod i så kan de få rødt pas.

  • #9   1. dec 2016 Aarg det ikke helt korrekt at den "bare" sådan lige får et rødt pas blot fordi den er 12.5 % welsh , der er jo visse regler for brug af hopper eller hingste ind i partbreed ( Sec. F ) som SKAL overholdes ellers får afkom altså ikke rødt pas smiley

    Afstamning skal være som minimum fuld 3 led ud , og dernæst skal den så kunne godkendes til partbreed og ligeledes skal hingsten jo også været kåret i det forbund den er registret under - altså uanset om det en Oldenborg eller en Frederiksborg du vælger skal den være avls godkendt ellers bliver passer grønt smiley

    Anderledes er det med brug af "fremmed" hopper de behøver ikke være kåret men SKAL på samme måde også godkendes til partbreed og havde fuld afstamning smiley

    - og koster det jo selvfølgelig "bogføring / registrerings omkostninger" hos SEGES også når ansøgnings papirerne sendes ind ( dette skal de for at blive godkendt til partbreed )


    Men ja der laves disse kombinationer og dette gør jeg også selv , dog den anden vej rundt og dette giver fantastiske smukke og ridelige ponyer smiley


  • #10   1. dec 2016 Som hingste input - så er jeg selv personligt helt vildt med freder og ville klart vælge ham her hvis det var mig smiley

    http://www.fhf.dk/website/salisbury-vejleby-frh748.html


  • #11   1. dec 2016 Kimi jeg var bare "overordnet" smiley

  • #12   1. dec 2016 Ja tænkte også du blot skrev i "grove" træk , men det kunne bare hurtigt misforståes som om at welsh Sec F er en rundkørsels pony / hest og det var jo synd smiley

    Det jo ikke alle der kender racen og ved hvordan det hænger sammen med de 12.5 % smiley


  • #13   1. dec 2016 Ja det er rigtigt smiley
    jeg syntes nu også selv at det er en "blanding" / renracet, men jeg er vild med de welshen og tænker at jeg vil skabe mig en fantastisk ridehest men denne kombination smiley


  • #14   2. dec 2016 Jeg ville ikke anbefale så stor en hingst som det kræves for det slutmål, på så lille en hoppe.
    Den anden vej som Kimi laver, er bedre for hoppen. Jeg ved at mange siger at føllet tilpasser sig hoppen, men jeg har oplevet det anderledes og ville absolut ikke tage den chance, hvilket også er grunden til, at selvom jeg gerne ville have et standard afkom på min shetter (bare for at have et afkom selv til når hun engang ikke er mere), så vil jeg aldrig få det. Jeg har rådført mig med flere af avlerne i foreningen, og der bliver ikke på min lille hoppe, anbefalet at der sættes noget der er større på, end maks 5 cm over hendes højde. Selvfølgelig, jo større heste, jo større må forskellen være, men jeg synes at det i dit tilfælde bliver voldsomt.

    Hvis du alligevel ikke vil starte stævner, men "bare" starte m og m, hvorfor så den højde? der er ingen krav eller regler for højde i m og m.

    Har du overvejet at ringe ind til welshforeningens avlstjeneste (hvis de altså har sådan en, som f.eks dv har) eller nogle garvede avlere og høre hvad de ville anbefale i forhold til din hoppe?


  • #15   2. dec 2016 jeg høre hvad du siger.
    men der er ingen der siger at hingsten skal være 170 i stg.
    den eneste grund til at jeg ønsker denne højte er at de bliver for små. jeg ønsker mig en hest jeg kan ride på men samtidig stille i m&m. der er mange der har lavet disse kombinationer uden problemer og tænker ikke at det er et problem.


  • #16   2. dec 2016 Der er mange som lavet "underlige / sjove" blandinger med welsh , der lavede nogle stor hest modeller på D'er men nogle prøver sig også af med at få insemineret deres små A'er med DV hingste , det helt hen i vejret efter min mening netop fordi jeg også har oplevet en lille pony som ikke overlevede en fødsel af så KÆMPE et føl fordi det er nemlig ikke altid helt korrekt at føllet tilpasser sig hoppen nogle gange går der galt , men jeg rådføre mig ALTID med min dyrlæge hvis der er noget jeg er usikker på eller i tvivl om ville være godt for min hoppe ( nu har jeg egen avlshingst Gribsvads Baltzer , og han er kun 130 så der passer perfekt på mine hopper ) og det ville da være at foreslå du får dyrlægen til at svare på hvad Max kunne være for netop din hoppe , så man da ihvertfald sikker smiley

    Har du overvejet at bruge en dsp hingst ? ( mange af dem er jo over pony mål fordi der er stor hest i dem , og deres mål er fra 3 års kåring hvor de jo er vokset noget kun siden )
    - enkelte af hingstene viser jo også afkom med tidens til at blive "for" store til at være ponyer ?? smiley

    Bare en idé smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   2. dec 2016 Et eksempel på at man ikke nødvendigvis får en større væsentlig større model ved at komme en stor hingst på en ponyhoppe,

    Min Nacoma er avlet på ponymor og både far og morfar er heste, hun er 147 hendes mor var det samme, hendes avler har avlet pinto i over 25 år og har i den tid kun lavet 1 føl der gik over ponymål hvilket de heller ikke skulle.

    Jeg har fået vurderet om jeg kunne lægge et føl i Nacoma med en større hingst det kan hun godt fordi hendes bækken er bredt nok til et evt. Stort føl, men garanti for lille hest er ikke en sikkerhed hvis hun følger sit ophav smiley


  • #18   2. dec 2016 gud er det dig der har Baltzar??!!!
    nøj hvor har vi ledt efter ham netop til samme hoppe. han er jo gude smuk.

    ville aldrig bedække mine a hopper med så store hingste. det er dybt uansvarligt. denne hoppe avler store føl og derfor kom tanken på at lave en partpred som jeg kunne ride.
    jeg syntes at sportsponyerne har en tildens til at blive for smalle så det var ikke minnførste tanke. Dyrlægen her fra egnen er inde over så jeg er ikke helt alene om min beslutning smiley


  • #19   2. dec 2016 Hvor sjovt - men ja ham ejer jeg og han er faktisk også herinde med bedæknings annonce smiley


    Men jeg giver dig helt ret , dsp er hellere ikke lige min kop the ( det slet ikke rigtig ponyer til børn mere , det blevet noget ilter noget man nærmest efterhånden kun ser voksne ride , desværre ) derfor laver jeg Sec. F de er 100 % meget mere det pony "produkt" jeg ønsker og lave - "En pony til hele familien" smiley

    - stiller så til dsp kåring med mine afkom for at vise mit bud på en solid og ærlig pony ( til børn i alle aldre ) og selvfølgelig for at få sadelkåringen , det synd man ikke har det ved Welsh for så benyttede jeg det istedet for smiley

    Men lyder super fornuftigt du har dyrlægen med ind over det altid klogt , og skulle du ombestemme dig med hingste valg så sender du hende da bare op til mig smiley smiley he heh


  • #20   2. dec 2016 Det kan du tro smiley
    wow jeg har dig i mine tanker når vi når længere frem smiley


Kommentér på:
Stor hingst søges

Annonce