{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.029 visninger | Oprettet:

Farvegenetik islændere {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 hopper jeg ønsker bedækket næste år.
Jeg går dog i stå ved farvevalget. Føllene er med henblik på salg, og det ville dermed være en fordel med nogle mere specielle farver, ala vindott. +de begge har et fantastisk sind, så at hjælpe til med at få nogle flere fornuftige vindott heste til verden.

Den ene er vindott og den anden sortbrun, med gen for vindott. (har før fået vindott føl)
Det kunne være en fordel at de kom til samme hingst. Men har hørt noget om at vindott+vindott=blindhed.

Har fundet en rød hingst der kunne være en mulighed og en skimle der også kunne være interressant. Men hvad ville det give?

Nogen der har kendskab til farvegenetik som kan hjælpe mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farvegenetik islændere
  • #1   24. okt 2018 En hest kan ikke være skjult bærer af et dominant gen som vindott (sølv) er. Enten er din sortbrune hoppe selv sølv, dvs kunne måske være sort med creme og sølv (silver smoky black) hvilket nogle gange kan ligne en afbleget sortbrun. Eller også er din hoppe bare sort/sortbrun og har været bedækket med en hingst med sølv og derfor fået vindott/silver black føl. Alternativt er føllets farve ikke angivet korrekt og den har ikke sølvgenet.

  • #2   24. okt 2018 Der står bare sortbrun i hendes pas. blandt hendes forfædre er der røde heste og en enkelt brun, ellers sort/sortbrune heste.
    Hingsten var vindott, og føllet blev uden tvivl vindott og er i dag 6 år.


  • #3   24. okt 2018 Mht hvad udfaldet vil blive med en rød eller en skimmel hingst, kommer an på mange ting.

    Er dine hopper homozygot sorte, kan de f.eks. ikke lave røde føl selvom hingsten er rød. Er de heterozygot har de 50% chance for at lave et rødt føl med rød hingst. Og så har din vindott hoppe 50% chance for også at give sølvgenet videre. På sort base giver det vindott og på rød base giver det "ingenting" da sølv ikke vises på rød (så teknisk set kan sølv bæres skjult på rød, som tilføjelse til det jeg først skrev).

    Er hingsten bærer af agouti/brun, kan føllene også blive brune eller jarpvindott/silver bay.

    Mht den skimmel hingst: Er den heterozygot skimmel er der 50% chance for føllet bliver skimmel. Er den homozygot bliver føllet 100% skimmel.
    Alt andet med dén hingst, kommer an på hvad dens farve er (den farve den blev født som/genetisk er, da skimmel ikke er en farve, sådan kort fortalt).


  • #4   24. okt 2018 Okay, så har du svaret. Din sortbrune hoppe har ingen gener for sølv/vindott. Føllet blev vindott pga hingsten.

    Jeg har også hørt noget med at øjenskader har en forbindelse til homozygot sølv, men jeg ved ikke nok til at kunne udtale mig om det. Men du vil roligt kunne tage din sortbrune hoppe til en vindott hingst smiley


  • #5   24. okt 2018 Hvis du vil satse på at få en vindót i den klassiske forstand (sort/sortbrun med lys/hvid man og hale), så skal du finde en sort/sortbrun hingst til din vindót hoppe - og så ellers krydse fingre.

    For at lave samme nummer med din sortbrune hoppe skal du finde en vindót hingst.

    Min far har haft en móvindót avlshoppe - hun fik to blakfarvede føl med en blak hingst, et blak-vindót føl med en palominohingst, to vindót føl med en sort hingst og endelig et rødt føl med en rød hingst. Rød er den "værste" farve, du kan lægge på, da vindót som beskrevet ovenfor ikke kan ses på rød.

    Hvis du gerne vil have en sjov farve for at kunne sælge føllene nemmere, så havde jeg valgt en god homozygot broget hingst. Sigursteinn fx.

    At gå efter et vindót føl er lidt at gamble - farven er relativt sjælden af en årsag - men man kan lave mange sjove kombinationer


  • #9   24. okt 2018 Hvor er det fantastisk i har så godt styr på det!
    Jeg må sende dem til hver deres hingst.
    Tror min sortbrune hoppe skal til samme vindott hingst hun allerede har været hos. Der kom et fantastisk føl ud af dette, med både sind og farve i top.

    Kunne vildt godt tænke mig et vindottbroget føl. Det må da være den mest unikke farve man kan komme i nærheden af! Og med en vindott hoppe der er kåret med hele 7.79, må man også kunne få en god pris for føllet hvis det både har en god far og en unik farve. Hvilket jo også er interressant.
    Hvis jeg skal stræbe efter dette, skal jeg så gå efter en homozygot sortbroget hingst?


  • #13   24. okt 2018 Eneste gode homozygot broget hingst der umildbart er, er Sigursteinn frá Austvaðsholti, men han er rødbroget.

    Hvad med en vindott blak? Giver en hest med lys grå pels på kroppen, mørkere ben og hoved, lys man og hale, samt ål. For så kunne du vælge Grani frá Torfunesi som er sortblak. På trods af sin unge alder har han allerede en virkelig god kåring. 8.58 total og 8.88 for rid som 5 års. 9 for hove, trav og skridt og 9,5 for pas og vilje/sind.
    Han skulle også have et virkelig godt sind. Han er desuden homozygot for sort, dvs du slipper for et rødt føl uanset hvad.
    http://cecilielangvad.com/hingst/


  • #18   24. okt 2018 Præcis Line. Føllet blev sortbrun, tro kopi af sin mor. Hun blev desværre aflivet grundet ganespalte og fejl på spiserøret.
    Men det blev nemlig super vellykket med første føl, så tænker godt man kunne gentage succesen der. Han står desværre bare meget langt væk:'(

    Blakvindott virker da super interressant! Hvad er farvemulighederne der? Blakvindott, vindott og blak?


  • #19   24. okt 2018 Jeps. Hvis du er uheldig, kan du også få et sort føl. Du vil ha 25% chance for vindott, 25% chance for musegrå, 25% chance for vindott musegrå og 25% chance for sort. smiley

  • #21   24. okt 2018 Kender en som puttede en palomino på sin rødblak hoppe, hvor mulighederne var 25% palomino, 25% rødblak, 25% palomino blak/dunalino og 25% rød. Og føllet blev selvfølgelig rødt smiley

  • #22   24. okt 2018 Det lyder meget interressant. Specielt fordi de ud fra endelige kåringsvurdering også matcher hinanden meget godt.
    Jeg må lige kigge nærmere på ham og se om de matcher hinanden.


  • #24   24. okt 2018 Jeg håber dit føl bliver smoky grullo! For jeg elsker sortbaserede farver smiley
    Eller dunalino, for jeg tror aldrig jeg har set sådan en islænder før. I hvert fald ikke hvor jeg har vidst det.


  • #26   24. okt 2018 Tror jeg gerne på smiley Og ja, WF er helt hen i vejret. Min tidligere hoppes far er registreret som brun. Han er så det sorteste sort og begge forældre er også sorte. Så hvordan han nogensinde skulle kunne være brun, ved jeg ikke...

  • #27   24. okt 2018 Interesant tråd, meget spændende smiley har selv en sortbrun hoppe og ville godt have et afkom efter hende, som arver hendes gode og meget specielle sind. Dog taler hendes alder på papiret meget imod. smiley
    Black beauty - spændende at se hvilken hingst du vælger til dine hopper smiley


  • #31   24. okt 2018 Umiddelbart vil jeg sige rødblak med hvid man smiley kæft han er Lækker

  • #37   24. okt 2018 Det billede hvor hun står med sit føl, er det hendes ældste søn?

  • #40   24. okt 2018 Her er den blakvindótte, vi avlede på den móvindótte hoppe og en palominohingst:
    http://www.joras.dk/showPicture.asp?picture=/Upload/HorseInfo/40678/6229.jpg
    Jeg mener også, at han havde noget creme-gen inde over egentlig. Meget speciel farve.

    Den móvindótte hoppe var i øvrigt selv datter af en hoppe, der lignede hende på en prik, og en rød hingst med blis. Så det KAN lade sig gøre, selvom man har oddsene imod sig smiley


  • #46   25. okt 2018 Han er vindótblak - det har en farveekspert fortalt os, så det stoler jeg på. Faderen er Kátur vom Störtal.

    Ja, jeg er godt klar over, at en rød og en móvindót kan få et móvindót føl. Men der er større chance for, at de ikke gør, end hvis hingsten er sort. Medmindre jeg har misforstået det hele smiley


  • #48   25. okt 2018 Det behøver vi vist ikke slås om online smiley Jeg stoler mere på min anden kilde.

    God dag til dig!


  • #49   25. okt 2018 Uden at komme med et bud på hestens farve, så er det jo et fuldkomment fact at en palomino og en vindott aldrig kan lave blak. Så noget er gået galt et eller andet sted, enten føllets farve eller en af forældrene. smiley

  • #50   25. okt 2018 Hingstens far er blak. Jeg ved ikke, om hingsten er palominoblak.

  • #52   25. okt 2018 Jep, jeg så også at Káturs far er brunblak. Så er det nok nemmest at konkludere at Kátur er dunalino. Det er den mest sansynlige mulighed i hvert fald. smiley

  • #54   25. okt 2018 Kátur lignede en palomino i virkeligheden, men blak-genet må jo være kommet et sted fra, så han var sikkert palominoblak smiley

    Resten har jeg ikke forstand på. Det var derfor, vi spurgte en ekspert dengang for 15 år siden - det var en sjov farve, føllet fik smiley

    Nå, men mon ikke trådstarter har fået nok af denne diskussion smiley Håber, at nogen kan hjælpe med at finde dig en homozygot sortbroget hingst, hvis det er det, du beslutter dig for smiley


  • #58   25. okt 2018 Jeg vil dog gerne lige argumentere for at hesten kan være silver smoky black dun. Altså at den har arvet både blak, sølv og creme. Blak er den i hvert fald. De andre kan den også være, da det er en sjov blak farve, hvis den kun er blak.

    Creme + sølv på samme hest kan komme til udtryk på andre måder. Det giver ikke altid lys man og hale. Creme-genet fucker med sølvgenet på en eller anden måde smiley

    Her er f.eks. en hest der er testet EE-aa-nCr-nZ (silver smoky black)


    profilbillede
  • #59   25. okt 2018 Og her er en anden som også er testet silver smoky black

    profilbillede
  • #62   25. okt 2018 Hende, vi spurgte dengang, er meget respekteret for sin viden om farvegenetik, og hun kløede sig i håret, så det kan jeg også godt forstå, at I gør smiley

    Smuk farve er det, uanset hvad det er smiley


  • #63   25. okt 2018 Han havde stribede hove, så ja, jeg tror også stadig på vindótgenet smiley

  • #64   25. okt 2018 Det er cremegenet som gør det smiley ikke blak.

  • #66   25. okt 2018 Man lærer noget nyt hver dag smiley Generne i bestemte kombinationer kan nogengange give ret alternative udfald.

  • #69   25. okt 2018 Må jeg spørge, hvis man har en vindott hoppe, hvad kan hun avle af spændende farver videre til føl udover vindott?

  • #71   25. okt 2018 Åh ja, det ved jeg nemlig ik hvad hun har af anlæg. Kender én som har en musegrå vindott hoppe. Så var bare nysgerrig smiley

  • #73   25. okt 2018 Det er nemlig det jeg ik ved, har desværre heller ik et feif nr men må prøve at høre ejeren smiley blev bare lige nysgerrig på hvad sådan én kunne lave af farve kombinationer nemlig, selvom hun er lille hoppe. Men kan være hun avler stort påtrods af sin str smiley

  • #76   25. okt 2018 kender kun hendes kaldenavn så må lige vende tilbage med et svar smiley

  • #77   8. jan 2019 Hov, er det mig i venter på? (kan ikke lige se hele tråden) Jeg er aldrig på hg længere, så har slet ikke set tråden er forsat.
    Men min vindott hoppe hedder Tónaflód frá Hamrahóli IS2006286621


Kommentér på:
Farvegenetik islændere

Annonce