{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
563 visninger | Oprettet:

Et spørgsmål ang. Irish Cob avl.... {{forumTopicSubject}}

kom til at tænke på... kan man få registreret og kåret en hest bare den opfylder kravene på avlsmålene på IC eller Tinkeren... ?

Skal jo have Al registreret og kåret (har besluttet at vente til næste år) og hende er der jo ikke parpirer på...

så var det jeg kom til at tænke på fars spydige kommentarer om at smide Bjørn på Al, og så får føllet registreret Irish Cob, Bjørn opfylder jo flere kriterier end Al som værende IC
kan man egentlig smide bjørn på al, og ikke registrere føllet, og så få den besigtiget og optaget som Irish Cob..??

. for når man tænker på det er Irish Cob'en jo en blanding...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et spørgsmål ang. Irish Cob avl....
  • #1   19. mar 2008 Altså - indtil videre er begge Kavan's forældre ukendte, men han er blevet racegodkendt her i januar. Men med overlæg at stille en blanding af en jyde og IC til kåring - selvom den overholder typekravene, ville jeg ikke kunne forsvare... Blandingen kunne dog være interessant at se, dog ville jeg foretrække at jydegenet kom fra hoppen og ikke hingsten, af hensyn til hoppen :o)

  • #2   19. mar 2008 Nu går jeg så med begge to hver dag, og kan sige hun godt kan bære den naturlige bedækning, hvis det er det du mener.
    men når man tænker på at mange med overlæg blander shire og clydesdale i tinkeren (de er jo en del af avlen) så kunne jeg heller ikke se problemet i en jyde... shire og clydesdale er jo nogle af de racer der har været med til at starte IC avlen.


  • #3   19. mar 2008 Jeg tænkte nu mere på folingen :o) Men som du siger - du går omkring dem hver dag - så du kender dem jo. Ja IC er jo oprindeligt en blanding.. om man kan gøre som du nævner bestemmer man vel selv, men om det kåringsmæssigt ville blive en IC eller en crossbreed det ved jeg ikke. Men prøv at spørge f.eks. Niicky herinde, - hun er IC avler og har været inde i avlsforeningerne flere år.. Hun kan måske give dig det kvalificerede svar du fortjener :o)

    Men jeg vil da gerne se et afkom fra de to ..


  • #4   19. mar 2008 ps hun har i øvrigt et eksemplar af en crossbreed - hendes Unique er et uheld mellem en IC og en shetlænder...

  • #5   19. mar 2008 Ups. ja, det var måske ikke lige min foretrukne blanding.. hehe. har du et link til hende så jeg ikke skal kigge 100 profiler igennem... (over PB, så man ikke udhænger nogen)

    det kunne jo være jeg skulle prøve den blanding... så sparer jeg da lidt på bedækningen... hehe...


  • #6   19. mar 2008 Du kan få et føl efter en Irish Cob hoppe og en anden racehest godkendt under Irish Cob Crossbreed under den tyske forening Echas.Du må ikke stille et BEVIDST avlet cross-føl op som Irish Cob, men som ICC.

  • #7   19. mar 2008 Shire og Clydesdale er ikke med i avlen af den rene Irish Cob, men i avlen af DRUMHORSE.

  • #8   19. mar 2008 Swoop, du siger et bevidst avlet cross føl... dvs. hvis Al eller Bjørn render igennem hegnet, så er det ikke bevidst avlet, så må man godt, eller... For hegnet har lagt på jorden hele dagen, og selvom jeg kun har set dem på hver deres side af hegnet, kan jeg se at AL er blevet bidt i nakken (ligesom mange hingste gør under bedækning) og jeg ved ikke om det kan være Bjørn eller om det er April's Nar der har det med at gå og bide de andre heste for at vise at hun bestemmer...

  • #9   19. mar 2008 Med et bevidst avlet mener jeg, at når man VED, hvem forældrene er, som du givetvis vil gøre, må du IKKE stille den op under IC. Men har du fx. impoteret en hest, som vi gjorde (Morrigan) og den bliver gjort 'uegnet' som IC, er det okay. Hvis du forstår...

    Køber du en hest som fx Al, du ikke kender forældrene på, kan du godt stille den som IC - Men med fare for, at den så bliver ICC istedet, hvis dommerne finder ud af, at hun falder ved siden af racestandarten for IC.

    Men hvis Bjørn bedækker Al, SKAL du stille den op som ICC, for uanset hvad VED du, at faren er en jyde.

    Forstår du det? smiley


  • #10   19. mar 2008 Jae, men det ved dommerne jo ikke... (min fars kommentar)

    men jeg ville kunne opstille føllet under ICC??


  • #11   19. mar 2008 Dommerne vil udemærket kunne se det. smiley Desuden er lige præcis dén holdning med til at ødelægge avlen, vi er igang med at gøre renere smiley

    Ja, du kan stille dit føl under Irish Cob Crossbred, men kun under den tyske forening, Echa ESV.


  • #12   19. mar 2008 Nej, dommerne kan ikke se det... kender en der har en hoppe kåret IC. faren er jyde...

    og nu behøver alt avl ikke være alt for snobbet... det kan ødelægge avlen... det ser vi indenfor den jydske hest... de vil have renere ben, men alligevel får hingste med dårlige ben en helhed på 9... det er jo trist at se på.. .


  • #13   19. mar 2008 Jeg synes det er svineri, at man bevidst stiller en 'halvblods' op.
    Og nu ved jeg ikke hvor den IC er kåret - Men jeg ved, at de dommere, som jeg omgåes, udemærket kan se det.


  • #14   19. mar 2008 den er kåret med 9. og de vidste ikke hvem faren var. om det var naboens jyde, eller deres egen IC hingst, de har senere fået dna testet hoppen, og det var jydehingsten der var faren.. og det kan ikke ses, de var overbevist om at det var deres IC, for hoppen var rødbroget ligesom faren, eller den de troede var faren. og jyden var mørkebrun... moren til hoppen var sort....

    og kropsbygningen på Jyder og IC ligger meget tæt på hinanden, den store forskel er kravet om behåring...


  • #15   19. mar 2008 Ja, men så forbliver IC'eren jo en blanding af alt mulig. Istedet for at vi opnår det rigtige avlsmål/den rigtige racestandart, vil vi jo hele tiden falde tilbage ved at krydse med andre racer. Desuden ser jeg <b>meget</b> stor forskel på en jyde og en irish cob - Men jeg har også et trænet øje smiley

  • #16   19. mar 2008 Jeg synes personligt at det er svineri at stille en hest op til forbesigtigelse, hvor man ved, hvem faren og moren er, og at enten faren eller moren er en anden race end IC/Tinker/Gypsy Vanner/whatever. Men det er bare min mening - Og det er ikke for at være snobbet, men racen er så ny mht. registreret avl, og derfor vil dét, du havde tænkt dig, stille racen længere tilbage - igen smiley

  • #17   19. mar 2008 det trænede øje kan svigte (egentlig noget fis at skrive) ...

    jeg ser selv meget lighed mellem de to racer... det samme gør en af mine kammerater, som er meget interesserede i begge racerog lukker du øjnene og føler på hestene, er ligheden enorm, men ser på med øjnene, har de forskellige farver (og det var så det) og forskellige avlsmål, fx. skal jyder være trimmede så der ikke er for grov behåring, IC'ere skal have så meget som muligt. IC'ere skal være i god foderstand, men ikke for fede, muskler ønskes frem for fedt, jyder skal være så FEDE som muligt, kan de ikke gå pga overvægt får de sørme en 10'er for størrelse...

    men for at komme tilbage til emnet, ville et føl af AL og Bjørn, kunne registreres som IC - Crossbreed, hvis jeg får registreret AL. ?


  • #18   19. mar 2008 Ja.
    Og det er ikke noget fis at skrive. En jyde og en irish cob er s*tme ikke det samme, uanset hvad du siger.
    Men du kan da ringe til den internationale dommer, jeg kender. Hun kan vejlede dig - OG forklare dig forskellene.


  • #19   19. mar 2008 siger ikke det er det samme, men det er to racer der ligger MEGET op af hinanden, når man ser bort fra avlsmålet...

    og ingen "international" dommer kan fortælle mig forskelle jeg ikke kender... KENDER jo begge racer, og kan selv sige at de ligger så langt op af hinanden som racer kan gøre...


  • #20   7. apr 2008 Mange der læser dette indlæg vil nok tænke det, hvis de ser et afkom efter din hoppe.

    Du vil nok også få et problem med hovskægget - de fleste vil nok forhåbentlig også spørge om afkommets far, især hvis hoppen ikke har skiftet ejere under ifolingen!

    Jeg synes det er grotesk at man bevidst blander andre racer ind over. Jeg er godt klar over, at det i sin tid er flere racer kombineret der har dannet irish cobben, men der er ligesom stillet racestandarder op, for at ensarte avlen - dermed ment at man bør bruge avlsgodkendte hingste - ikke jydehingste!


  • #21   8. apr 2008 Hauge. jeg ville ikke få et problem med hovskægget. det er jo lige netop derfor jeg har tænkt "Bjørn" i det hele taget. og ja, bare syns du at det er grotesk. men jeg har besluttet mig. der kommer ikke føl, i hende i år. hun skal rides i år,..

Kommentér på:
Et spørgsmål ang. Irish Cob avl....

Annonce