{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.303 visninger | Oprettet:

Føl & indhegning? {{forumTopicSubject}}

Vi har for 3 dage siden fået det dejligste lille shetl. hoppeføl.

De er så kommet på fold nu og det går super, men jeg er lidt en pyller-røv mht hegn og føl-ben..
Vores lille føl har nu fået stød 3 gange (på en dag) pga nysgerriehed(staves), kun godt da hun løber væk fra hegnet og bliver lidt på afstand resten af dagen.. Men jeg er så bange for føllet løber igennem evt. fordi den har så meget fart på at den ikke når at stoppe eller fordi den sparker bagud og får et ben i hegnet.

(vi har hvid-snor-hegn & stålstrådshegn) 3 rækker...

Er jeg for pylleret?

Hvad slags hegn går jeres hopper med føl i?

Hvornår lukker I hoppe & føl sammen med de andre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl & indhegning?
  • #1   25. apr 2009 håber at få råd og vejledning!!!

  • #2   25. apr 2009 Du er for pylret (:
    En rigtig avlshoppe skubber sit føl ind i hegnet med strøm på, så føllet lærer at man ikke skal bryde igennem.. Det er hårdt sagt, men kender en hoppe der gjorde det, og indtil videre har det da virket. Der var ikke strøm på i starten, og Calira var meget forundret over føllet ikke blev bange.

    Ginger kommer til at gå med tyk hvid tråd nederst, og tynd hvid tråd øverst.


  • #3   25. apr 2009 vores hoppe har nu ikke skubbet føllet ind i hegnet, men føllet har selv rørt ved hegnet med mulen og fik et rap hver gang.. men er lidt nervøs da det er vores første føl.. :o( piv...

  • #4   25. apr 2009 Vi har desværre haft et føl der kom slemt tilskade ved at komme i hegnet, og andre der har været i uden dog at komme til skade.. så vi har sat det tykke hvide hegns bånd op nu så vi er sikre på de ser det. så hellere være lidt for opmærksom, end at miste et føl på en så dum ting som et strøm hegn...

  • #5   25. apr 2009 Som Wicki siger kan det også være farligt. Men af skubbe mener jeg også mere puf. Jeg har meget dårligt ordvalg. Evt. sæt plastic strimler på hegnet, så den også ser dem.

  • #6   25. apr 2009 tror ofte det er balancen der gør at det går galt for de små. de første par dage er de jo en anelse bambi på glat is, så selvom de ved det gør ondt, kan de komme lidt for stærkt i forhold til de lange stænger de er født med.. så bedst af alt de første dage er efter min mening ridebanen der er hegnet ind, altså lægte hegn uden strøm - bare til de lige lærer deres begrænsninger at kende, samt hoppen lige falder til ro og ikke stresser for meget..

  • #7   25. apr 2009 på den fold de går på pt. er der 3 rækker hvid snor hegn.

    Men på den store fold er der også 3 rækker tråd men hvor de to øverste er alm. ståldtråd og det nederste er snorhegn. (der er godt med strøm i)

    Vil føllet ikke bare blive nysg. og prøve at nappe i plastikstremlerne?!?
    (vores føl er meget nysg.)


  • #8   25. apr 2009 Så vil jeg nok lade føllet få det strøm der evt. er hvis føllet napper i plasticcen.

    Kijo
    Vi plejer/plejede (?) også at lukke føllet på fold med de andre første dag. Men eftersom vi ikke har fået føl siden '06, og Jack er alle føl' legesyge onkel lukker vi Ginger og føl på fold med sig selv, og starter langsomt op.
    Jack bliver helt kulret når han bare ser føl, fordi han altid har været plagenes legekammerat xD'


  • #9   25. apr 2009 Det gik så bare galt hos os en gang, og netop fordi lille følle ikke kunne sprænge hegnet så det satte sig fast i stedet, og det er ikke kønt ! der skal ikke mange sekunder til at ødelægge et ben på et panisk føl der får strøm... men selvfølgeligt er det ikke noget der sker ofte, og vi har da kun prøvet den ene gang det gik galt med et føl i hegnet. men vi starter altid op de første par dage til mor og barn falder lidt til ro, med et tydeligt hegn (ridebane eller lign. ) og når hendes beskytter trang falder lidt kan de komme ud og så på "verden"

  • #10   25. apr 2009 Calira puffede forsigtigt føllet frem, så det var kun mulen, og skulderen der lige rørte, og det sprang tilbage. Men ja. Der er nogle føl der er sådan, og jeg ved også at over ved Helle (De har to føl.) startede de også med ridebanen, indtil føllene var mere sikre på benene.

  • #11   26. apr 2009 vi har desværre ikke nogen ridebane eller lign. hvor vi kan lave indhegning med træ. :o( øvøv...

  • #12   26. apr 2009 Har hørt at i de første par uger har føllet ikke særlig godt syn. Så derfor skulle man sluke for hegnet, men de kan jo stadig hænge fast? Ved ikke lige. Men vil da mene at det hegn du har ville være fint. Så skulle hoppen jo gerne passe på bette.

  • #13   26. apr 2009 ja synes egentlig at mit hegn er ok men vil aldrig slukke for det, da vores strøm går over 4 folde, så slukker jeg jo bare for de andre folde hvor de to andre hopper går og det dutter ikke lige..

    Overvejer at binde snorhegn på så føllet ikke kommer for tæt på hegnet da hun vil få strøm inden hun når hegnet (evt)


  • #14   26. apr 2009 Med shetlænderføl vil jeg på igen måde være bekymret for at det sidder fast i tråden. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har skubbet et føl hjem igen fordi det er kommet på den forkerte side inden for det første døgn. Som regel har man jo den nederste tråd så højt oppe at den er over benhøjde på shetlænderføl

    Jeg ville så ALDRIG bruge tynd hvid tråd til følindhegninger, og slet ikke som en ekstra nederst. Det er meget vigtig at tråden er stram, så kan følle ikke blive viklet ind i det, kun falde om på den anden side hvis den kommer stærkt hen til det, især hvis det er en stiv metaltråd.


  • #15   26. apr 2009 Hej jeg har altid strøm på mit hegn også når føllet lige er født. De lærer hurtigt at det er noget farligt noget når der er strøm i. Og mine kommer på fold med føllet samme dag for så har de fået sagt hej og hoppen passer jo på det så der ikke sker noget.

  • #16   26. apr 2009 Jeg var også ret pylret og var hele tiden ved folden når den lille var ude. Og havde ikke strøm på de første par dage. Og hun var også henne og bide i hegnet. 3. Dag satte jeg strøm på og hun fik 2 rap. Efter det har hun holdt god afstand til hegnet. Jeg har 3 tykke tråde på. På 4. Dagen lukkede jeg de andre 3 heste sammen med mor og føl og det er gået super godt. Ingen problemer. Mor passer godt på den lille og der er ro i flokken.

  • #18   28. apr 2009 Hej....
    Vi har også et føl(dv) på nu 1mdr. føllet og moderen gik for sig selv en uge på en mindre fold, og min hoppe gik på marken ved siden af...efter en uge blev de lukket sammen og der var ingen problemer overhovedet. Vi har så kun to rækker hegn...1. række hvis strømreb 2. række rød og hvis afmærknings tape der nemt kan rives over hvis føllet skulle smutte under eller komme i klemme....og der er strøm på hegnet fra dag 2.


  • #19   3. maj 2009 hvor længe har I så jeres føl til at gå ude af gangen?

    hvad så når det regner?


  • #20   3. maj 2009 Min går ude hele tiden. Han var inde den første nat for at få ro til at de kunne finde hinanden ham og mor. Ellers har han gået ude, også når det regner. Vi har så også været så heldig at det har været super vejr hans første 9 døgn. måske han var kommet ind hvis det havde regnet virkelig meget, men ikke nu, heller ikke selvom det regner, nu kan han sagtens blive ude

  • #21   3. maj 2009 jeg er så pylleret at jeg tar April ind ligeså snart det regner :o( måske lidt dumt?

    Jeg leder faktisk efter et dækken til April så hun også kan komme ud selvom det regner, men... jeg tar hende nok ind alligevel :o)

    Jamen når de er så små har de vel let ved at blive syge, hvis de nu går ude mens det regner (vel også selvom det er lunt i vejret pt)?


  • #22   3. maj 2009 De bliver nemmere syge hvis man er for pyldrede om det. Shetlænderføl er ligesom vokse shetlændere mere hårdføre overfor vind og vejr end de fleste andre racer. Og det eneste du får ud af at tage hende ind, og putte dækken på, er at du overbeskytter hende, så hun kommer til at fryse for nemt i fremtiden. Det havde været noget andet hvis hun var kommet til verden mens vi stadig havde sne og frost, men det vejr hun er kommet i verden til, er super for små føl.

Kommentér på:
Føl & indhegning?

Annonce