{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp (avl)
  • #1   22. dec 2009 bare lad vær med at brug hesten til alv. for det er indavl

  • #2   22. dec 2009 Det var ikke det der blev spurgt om der blev spurgt om det havde noget betydning for afkomene osv


  • #3   22. dec 2009 det kan godt have betydning. men tro ik din fejler noget.

  • #4   22. dec 2009 hva for en hest er det?

  • #5   23. dec 2009 der kan ske det, at hvis der er nogle negative gener i hingsten, så er det forstærket i din hest. ting man måske ikke ville have opdaget, hvis den ikke havde gået igen på begge sider...


    et eksempel fra hundeverden:

    der findes en øjenlidelse der hedder PRA, og som mange hunde kan være raskeanlægsbærere af. det er bare et defekt gen der nedarves fra generation til generation. så længe BEGGE forældre ikke er anlægsbærere, bliver hvalpene kun raske anlægsbærere.

    Den dag BEGGE forældre ER anlægsbærere, (eller hvis en anlægsbærende hund bruges på begge sider - som i tilfældet her med hesten), vil 25% af hvalpene blive raske, 50% være raske anlægsbærere, og 25% blive syge og blive blinde af øjenlidelsen.

    man ved alt for lidt om hvad der nedarves af lidelser hos heste - det er der slet ikke forsket nok i. hvor arveligt er spat? hvad med kissing spine? nydannelser? alle de sygdomme der ofte gør at vi får vores heste aflivet førend de egentlig er særlig gamle - de er bare for defekte til at være rideheste... smiley
    Jeg ville være meget påpasselig med at bruge de samme forældredur på samme side, når vi er indenfor de nærmeste 3 led.

    der sker sikkert ikke noget med din hest - du er ikke den første der har en mutcho indavlet hest.... bare du ikke lader den indgå hovedkuls i avl... find evt en linje hvor den pågældende hingst SLET ikke indgår smiley bare for at være sikekr...


  • #6   23. dec 2009 hvis den såkaldte linieavl er tættere på end 3x3 er det altså INDAVL!!!

    http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Landbrug_og_havebrug/Hestehold_og_hesteavl/Linieavl


  • #7   23. dec 2009
    "Bare lad være at udtale jer hvis I ikke aner en skid om emnet "... tja...

    lidt kedelig udtalelse så, fnis.....


  • #8   23. dec 2009 I dette tilfælde er der mere tale om indavl end egentlig linieavl, da indavlsprocenten er over 12,5% som er det max man har sat.

    Udover det er linieavl jo også bare et fint ord for indavl. Det er noget utålodige avlere bruger for hurtigere at nå frem til en bestemt type (især i hundeverdenen)

    Problemet ved både linieavl og indavl er at heterogeniciteten i genpuljen mindskes hvorved man opnår større grad af homozygocitet i de enkelte individer. Herved øges risikoen for at arvelige recessive sygdomme udfældes.

    Endelig har indavl ofte en indvirken på fertiliteten, der forringes.


  • #9   23. dec 2009 I nogle racer er greden af homztgocitet et reelt problem, og derfor gøres meget for at undgå yderligere homozygocitet. Eks. freseren har en begrænset genpulje, hvorfor man i frieser avlen gør meget ud af at sørge for så lille en indavlsprocent som muligt, ved de enkelte parringer.

  • #10   23. dec 2009 Spørg dyrlægen!
    Jeg havde engang spurgt min dyrlæge omkring min araber hoppe, fordi jeg havde fundet en araber hingst, der havde samme farfar som min hoppe, Min dyrlæge sagde at der ikke ville være noget støre problem, fordi føllet så ville have det helt ude i oldeforælderne.
    Så jeg vil råde til at spørger dyrlægen, også fordi de jo bliver undervist i genetik, så de må jo vide det



Kommentér på:
hjælp (avl)

Annonce