{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.743 visninger | Oprettet:

Tvillinge føl.....og avl. {{forumTopicSubject}}

Jjeg har købt en dejlig hoppe med god afstamning og havde regnet med jeg ville bruge den til avl. Den er tvilling og en har fortalt at tvillinge kalve ikke kan bruges til avl og ham mente at det kunne heste heller ikke, men det har jeg aldrig hørt, er der noget om det ellerkan de godt bruges til avl ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvillinge føl.....og avl.
  • #1   8. feb 2010 Både køer og hest kan bruges til avl så det er noget pjat smiley

  • #2   8. feb 2010 Jeg har også hørt at hvis hoppen er en tvilling kan den ikke selv få føl, men ved sku ikke om det passer.
    Du må jo prøve at ifole den og se hvad der sker. Og for at være på den sikre side, kan man jo vælge at starte med at bruge en billig hingst, hvis den så virkelig ikke kan få føl.


  • #3   8. feb 2010 Jeg har også fået fortalt at vores tvillinge kalve var "sterile" fordi de netop var tvillinger?

  • #4   8. feb 2010 Min far har en hoppe, der er tvilling. Dens tvillingesøster kan ikke ifoles..

  • #5   8. feb 2010 Nasiiih: Hvis der er en tyr og kvie så kan de være det ja, men ikke hvis det er to af samme køn.

  • #6   8. feb 2010 hos kvæg er det sådan at hvis koen får tvillinger, af begge køn, kan kvien kalven højst sandsynligt ikk bruges i avl, da den højst sandsynligt vil være tvekønnet så.
    men skal ikk kunne sige om det er sådan ved heste også, men det tror jeg ikk, køer og heste er jo to vidt forskellige dyrarter


  • #8   8. feb 2010 får en dyrelæge ud og teste den, om den kan eller ikke kan smiley
    jeg har hørt nogle ikke kan og at andre kan.
    men en dyrelæge kan undersøge den.


  • #9   8. feb 2010 Nannepigen - NEJ til mundkurv! JA til ansvar! :

    Hvad er det for noget pjat smiley Hvis en Ko får tvillingekviger, kan de IKKE kælve når de bliver ældre.. Og OGSÅ selvom det er en kvige og en kalv. Så er det heller ikke sikkert at Kalven kan avle senere.

    Har lige snakket med min svigermor om det som selv avler køer. Så det ved de alt om, da de har fået MANGE tvillinger


  • #10   8. feb 2010 kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne det :s

  • #12   9. feb 2010 Hej tak for alle jeres svar, tror jeg er kommet frem til enten at prøve med en billig hingst først eller få dyrlægen til at tjekke det. Ps er det vigtigt ved heste så at det begge er tvilling hopper, og at den ene ikke er hingst ? Sådan forstår jeg det på et af svarene ?

  • #13   9. feb 2010 Ja det er kun når de er kavle af forskelligt køn der er tvillinger, det giver problemer. Tyrekalvens hormonpåvirkning af kviekalven, gør at hun ofte bliver steril.
    Det samme fænomen er så vidt jeg er orienteret aldrig beskrevet hos heste.


  • #14   9. feb 2010 Hejsa. Efter som at jeg er udd landmand, burde jeg mene at jeg ved hvad jeg taler om.

    1) En kvie der er tvilling med en kvie KAN godt få kalve.

    2) en kvie der er tvilling med en tyr KAN som regel IKKE få kalve - (da den normalt ikke har en livmoder. - tyrkalven stjæler det gen, fra kvien)( i sjældne tilfælde kan den godt få kalve da den har det meste af livmoderen alligevel. ODDS: 2% chance ud af 100% - derfor slagter man somregel kviekalve der er tvilling med en tyr.)

    3) en hoppe der er tvilling med en hoppe KAN godt få føl.

    4) en hoppe der er tvilling KAN GODT få føl. ( for en hest og en ko har overhovedet IKKE samme gensammensætning på det område som en ko.)

    5) Ingen ko på isen der!!! - god fornøjelse med avlen!!

    Kram Jonna


  • #15   9. feb 2010 Kviens Køns kromosomet bliver stjålet af tyrekalven.
    Glemte lige at tilføje det!!!


  • #16   9. feb 2010 Tyrkvier (som de bliver kaldt de kvier som har en tvilligebror (tyr)) Kommer slet ikke i brunst hvis de ikke kan blive drægtige, derfor er der kun grund til at tjekke dem, hvis der ikke kommer en brunst. Mange beholder dem sammen med kvierne til de kommer til den alder hvor de skal løbes, og så bliver de til noget rigtig godt kød i fryseren hvis de ikke kan.

    Jeg har selv malket en tvilling, og har hørt en historie om en landmand som sendte den her tyrkvie afsted som lille sammen med tyrkalvene, da den blev ældre købte han den retur, fordi den var blevet drægtig af at gå sammen med de her tyrkalve smiley


  • #17   9. feb 2010 © Pixies L

    Hvordan kan det så være vi havde to gange tvillinger som fik kalve? smiley


  • #18   10. feb 2010 Hejsa

    Vi har selv et sæt tvillinge hopper og de har begge fået gode fine føl..

    Kender også en som fik tvillinger hvor det var en hoppe og en hings og de har heller ikke haft problemer med at få føl på hoppen..

    Tror det en gamel skrøne, det med de ikke kan få føl..

    Ville da lige få dokto dyr til at kigge din hoppe igennem inden ifoling, men kan ikke se nogle problemer i det..

    Håber du får et dejlig føl på din dejlige hoppe..

    MVH Bitten


  • #20   11. feb 2010 Hej ja jeg får lige dyrlægen til at tjekke først for en sikkerheds skyld. Og Pernille en føl uden papier er lige så god som en med papier, det er ikke " bare " en prøve føl. Hvis den evt skulle sælges bliver prisen for den bare kun billigere, det er foskellen............

  • #21   11. feb 2010 Stutteri Ved Jonna N: Meget af det du skriver er helt rigtigt, men det er noget vrøvl at tyren stjæler kviens kønskromosom. De kan ikke stjæle gener fra hinanden. I det tilfælde ville kviekalven slet ikke blive til noget og ville bare gå til. Det er ikke fysisk muligt for tvillinger at stjæle hinandens gener.
    Det der sker er at testosteronet fra tyrekalven påvirker kviekalven (hvis de deler blodforsyning, hvilket tvillinge kalve ofte gør) og dette gør at kviekalvens kønsorganer ikke udvilkes korrekt. Det er derfor de bliver sterile.

    Da heste tvillinger sjældent deler blodforsyning, ser man ikke samme problemer med fertiliteten hos tvillinge føl.




  • #22   2. maj 2014 Meget kort fortalt
    Du kan ikke samlingen en ko og en hest

    Så........du kan godt avle på en heste-tvilling

    Pøj. Pøj


Kommentér på:
Tvillinge føl.....og avl.

Annonce