{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

anbefal en kat. 2 DSP hingst? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley Overvejer at lave et DSP føl på min DV hoppe. Hun er kun 152 stg, og har en fantastisk stor gang jeg gerne vil avle videre til en stor 1'er pony. Hun har fået 2 lækre DSP føl efter Bonansa, som ligger på ca 147 stg. Så det skal være en hingst der er på samme størrelse som ham, og helst en der bedækker naturligt.
Er der nogle gode råd, og forslag til hvilken hingst jeg skal vælge? Syntes det er svært at finde nogen der er så små smiley

Mvh. Louise smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anbefal en kat. 2 DSP hingst?
  • #1   8. mar 2010 ved ikke om det kan bruges, men Nørlunds atlantic er jo kun 140 cm høj og har fået meget fine beksrivelser og kåring

  • #2   8. mar 2010 Jeg tror 140 stg bliver for stor? Den må maks være 135 stg.

    Ellers et godt bud smiley


  • #3   8. mar 2010 Hmm. Maracash er efter en welsh hingst på 131cm og en araberhoppe på 154cm (Maracash er en max 2'er).
    Det var en SUPER lækker hingst, den hedder The Braes My Mobility og er Bundessieger Hengst i Tyskland, dog mener jeg ikke han er kåret i DSP ;s Men prøv evt. at søge efter ham på google, så kan du ringe til hingsteholderen og spørge. For den er virkelig lækker.
    Fandt lige en adresse og et telefonnummer:
    Timo und Julia Coldewey Garreler Str. 10 26197 Sage-Haast. Tel: +49 4435-970935.

    Og husk, at hvis en pony bare har 50% welshblod i sig, kan den kåres i welsh sec. F. Se nærmere på kåringsbetingelserne på welsh's hjemmeside.


  • #5   8. mar 2010 der er lacom en super lækker dsp hingst han ligger her inde og bedækker naturligt pris 1000 kr + opstaldning

  • #7   8. mar 2010 Lacom er super lækker! Men tror i ikke han bliver for stor? Når Bonansa på 130 stg og min brune DV hoppe på 152- 153 stg, har givet føl på 147 stg?? Vil ikke risikere at stå med en "pony" på 150 stg.

    The Braes My Mobility er helt vildt lækker! Nogen der ved hvordan hans farvegenetik er?? Og man skal vel ha' hoppen til Tyskland hvis det er.. Vil helst have hende bedækket naturligt smiley

    Har været meget interesseret i Inox tidligere, men har fundet ud af at han har fået rigtig dårlige bedømmelser til kåringer smiley


  • #8   8. mar 2010 Louise: Aner ikke alt det andet. Du kan evt. ringe derned og spørge, resten har jeg intet forstand på smiley Man han har ihvertfald lavet et palominoføl på en skimlet hoppe. Men jeg aner INTET om farvegenetik!

  • #9   8. mar 2010 de har nogle rigtig fine kat 2 ponyer i tyskland og my mobility er et ganske fint bud.... det er super nemt at få sæd op fra tyskland og også meget mere sikkert både for din pony og for hingsten (så hvorfor overhovedet naturlig bedække????)

    personligt kigger jeg næsten kun på tyske hingste når jeg søger til mine ponyer - af den simple grund at jeg ikke sys at de danske kan måle sig med kvaliteten dernede, og hvis man bruger tid og penge på at avle kan man lige så godt bruge det bedste smiley


  • #10   8. mar 2010 My Mobility er en super hingst, der helt sikkert har nedavlet helt fantastiske gangarter og et super temperament. Madsen er også halv araber, men welsh-andelen har givet ham de forbedrede gangarter (helt fantastisk galop og skridt). Og araberen skinner ikke meget igennem, udover han er blevet mere ædel.

  • #11   8. mar 2010 undskyld men jeg sys bestemt ikke alle avlshingste er gode... det er en subjektiv vurdering.... jeg sys personligt ikke at en avlshingst er en god hingst hvis den kun kan blive placeret på distriktsplan og i små landsstævneklasser... for at jeg ville bruge en hingst skal den have international kapapacitet eller resultater.....

    der findes rigtig mange middelgode hingste - men hvorfor bruge noget middelgodt formålet er vel altid at avle noget der superb (ellers bør man lade være for der er al for mange middelponyer og heste)

    disse holdninger er ikke for at støde nogen men blot min personlige mening


  • #12   8. mar 2010 Jeg ønsker naturlig bedækning da det er første gang jeg prøver at få føl, og derfor har det bedst med den naturlige vej, da jeg ikke har forstanden til insimineringen, og på den måde sparer jeg også de mange omkostninger der er ved at bruge frost- eller kølesæd smiley Men hvis det ender med en tysk hingst, bliver jeg jo nok nødt til det smiley Nogle der har de præcise omkostninger omkring brug af enten frost eller kølesæd?

    Stald Abli: Jeg har bare læst op til flere steder at han har fået meget dårlige bedømmelser.

    Karina Skovbo: Jeg tror vidst at Lacom bliver for stor smiley Bonansa er trods alt 8 cm mindre og det har passet perfekt.. Det er jo også forskelligt hvor stor hoppen eller hingsten avler..


  • #13   8. mar 2010 det er ikke fordi jeg vil dreje det til en diskussion om naturlig vs. inseminering.... men jeg sys ikke du skal være så bange for at inseminere med 1. gangs hopper. personligt har jeg aldrig oplevet eller hørt om problemer den vej - faktisk har jeg det omvendt og sys det må være en meget voldsom oplevelse for hoppen med en naturligbedækning for det kan være lidt voldsomt og det er bestemt ikke alle steder det blir gjort på en fair facon for hoppen!....

    tror også at de fleste dyrlæger vil råde til inseminering.....

    men ja hvis jeg var dig ville jeg nok kigge på nogle tyske hingste


  • #14   10. mar 2010 Hun er ikke 1, gangs hoppe, med 3. gangs. Hun har fået 2 føl med naturlig bedækning og 1 med insiminering. dette føl døde dog kort tid efter fødsel, og så har hun været insinimeret en gang hvor hun tabte føllet i 6 måned.

  • Sille m
    Sille m Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   14. mar 2010 tror måske bonansa kommer hjem hingstecentervest bedækningssæsonnen 2010 han helt forygende se ham på www.hingstecentervest.dk eller her på hestegalleriet

Kommentér på:
anbefal en kat. 2 DSP hingst?

Annonce