{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Forberedelse til føl {{forumTopicSubject}}


Hej alle.

Jeg er i den heldige situation at min hoppe skal have føl om en måneds tid. Hun er en rød dame på 16 (17 i morgen) og det er hendes første føl. Jeg valgte at bruge Weltjunge fra Katrinelund til hende og håber at det giver et godt resultat. Jeg har aldrig prøvet det her før og har derfor været i tæt kontakt med min dyrlæge som har været rigtig flink til at hjælpe mig med spørgsmål osv.

Det jeg gerne vil spørge om er hvilke erfaringer folk har gjort sig omkring alt med selve fødslen?

Hvordan spotter man at fødslen er tæt på/ hvilke ting skal man være opmærksom på osv.?
Hvordan skal man forholde sig hvis man opdager at fødslen er i gang?
I det hele taget hvilke erfaringer (positive/negative) folk har gjort sig i forbindelse med det her emne.

Jeg ved godt at jeg kunne ringe til dyrlægen og spørge om de her ting ( det har jeg også gjort ) men jeg er sikker på at folk har nogen erfaringer som man kan gøre nytte af.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forberedelse til føl
  • #1   24. mar 2010 Provokerende at du opretter flere indlæg i samme tidsrum - det er ikke tilladt.

  • #2   24. mar 2010 Hoppen bliver 1-5 dage før foling helt løs ved haveroden, og oftest sættes der vokspropper på yveret ca 24 timer før foling. Hoppen bliver rastløs og spiser ikke ret meget. Ofte opdager du ikke folingen da de helst vil gøre det i fred og ro. Min erfarring(:

  • #3   24. mar 2010 Nu synes jeg måske du er lige hurtig nok i vendingen. Jeg vidste ikke at man ikke måtte, men nu er det slettet det ene sted igen og undskyld til andre som måske kunne tænkes at føle sig provokerede af det.


  • #4   24. mar 2010 Annie Kirkelund Bøge:

    Mange tak for det. Har du selv været til stede ved en foling før?


  • #5   24. mar 2010 Jacob H -

    Min hoppe folede i 2008 (første gang) jeg var selv til sted under folingen sammen med en der hedder Lone. du kan læse ind under Magic star light solgt, der står hvordan jeg oplevede det hele:o) og hvordan jeg hjalp min hoppe sammen med Lone.



  • #6   24. mar 2010 Jeg skriver lige de ting du skal være opmærksom på her :

    Hvad skal man have gjort klar ?

    Den normale foling går hurtigt. Det kræver en hurtig indsats i tilfælde af komplikationer, hvis man kan skal redde føllet. Derfor skal man have fødselskæder, trækstrænger, vand og jod klar til brug. Det vil dog være sjældent forekommende, at man får bruge for udstyret, da det er bedste hvis hoppen selv klare at presse føllet ud. Det kræver endvidere en vis viden, før man kan bruge fødselsudstyret uden risiko for at skade hoppe eller føl.

    Hvordan overvåges hoppen :

    Det er vigtigt, at man færdes rolig, da folingen går i stå, hvis hoppen stresses. Den bedste overvågning består i kameraer. Man har et kamera opsat i folingsboksen. Tv-apparatet kan placeres i soveværelset. Ulempen er naturligvis, at man skal holde sig vågen. Der findes også folingsalarmer, der spændes fast på hoppen. Alarmen aktiveres ved svedudbrud, eller ved at hoppen lægger sig ned. Og ellers ligesom Lone, at hun render ned i stalden en gang i timen hvis det er op over, da hun ikke vil have at hendes heste foler selv. Da der kan opstå alt muligt,.



    Folingen kan deles i tre stadier :

    1. Opblokningsperioden :

    Her sker de begyndende sammentrækninger af børen, samtidig med at der gøres klar til at føllet kan komme ud. Hoppe er rastløs, har milde kolik tegn som at skrabe og kigge mod bugen. Hun afsætter små hestepærer og sveder. Det er VIGTIGT, at der er så stille som muligt omkring hoppen i denne periode, så fødslen ikke går i stå. Perioden varer ca. en time og afsluttes med at vandet går.

    2. Uddrivningsperioden, hvor føllet fødes.

    Det virker ret voldsomt og går stærkt. Hvis føllet ikke er født inden for 30 minutter efter, at vandet er gået, skal man tilkalde dyrlægeassistance. Hoppen ligger nede på siden og har kraftige veer. Føllet fødes som regel forlæns. Hovene vender nedad, og den ene hov kommer lidt før den anden, efterfulgt af mulen - man kan sammenligne med et hovdspring i vandet. Hvis der ikke opstår problemer, skal man lade folingen foregå af sig selv.
    Føllet fødes som regel i en hinde. Den vil enten sprænges eller hoppen vil slikke hul på den og fjerne den. det er en vigtig moderbindingsproces, der samtidig stimulere føllet til at trække vejret. Hvis IKKE hoppen fjerner denne hinde i løbet af kort tid, er man selv nødt til at gøre det. Samtidig fjerner man slimet fra munden med en finger. Man skal nu holde grundigt øje med, at føllet begynder at trække vejret regelmæssigt. Føllet bør trække vejret selv inden for 30 sekunder. Når føllet begynder at kæmpe for at komme op vil navlestrengen i reglen sprænges. Det er bedste, at den selv sprænger, så man ikke skal kippe den over.

    3. Efterbyrden fødes normalt inden for en til to timer efter føllet.

    Du skal bare skrive hvis du får bruge for yderligere informationer, da du så kan skrive til Lone J under min venneliste da hun kan fortælle meget mere .


  • #7   24. mar 2010 Maria J:

    Tusind tak for de super gode informationer. Jeg tror jeg vil prøve at skrive til din veninde og få en lille snak med hende. Tak igen.

    Mvh Majken.


  • #8   24. mar 2010 Hej Majken:o)

    Det vil være en super ide:o)
    Jeg kender ikke nogen bedre end hende som kan vejlede folk og svare på spørgsmål omkring folinge:o)


  • #10   25. mar 2010 - Pernille Fofo -:

    Jeg har skam snakket med min dyrlæge- det var egentlig også mest for at høre hvilke erfaringer folk har. Det er altid godt at høre inputs fra folk som har en mere personlig oplevelse med det.


  • #11   25. mar 2010 Min erfaring er at man skal blande sig så lidt som muligt i selve folingen. Jo mere hoppen klarer selv jo bedre.

  • #12   1. jun 2010 Jeg fik for 4 uger siden et dejligt hoppeføl hvor jeg stort set fik lov at se hele fødslen.. men tror allerhelst hoppen vil have ro til det.. hvis du opdager den har veer eller noget så tag det roligt, ingen grund til panik.. det ser voldsom ud, men det er ikke fordi der behøver være noget galt.. jeg sad mange nætter og troede der kom føl.. faktisk 3 uger før hun folede.. når der kommer vokspropper går der maks 2-3 dage og min hoppe havde ca de sidste 12 timer mælk der dryppede ud..

    håber du kan bruge det.
    mvh. lotte


Kommentér på:
Forberedelse til føl

Annonce