{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hviken slags foder?
  • #1   31. aug 2010 Søg evt. på forskelligt foder (fra spillers, pavo osv) også tjek hvad der er i smiley

    Nogle stutterier skriver ofte hvad de foder med. fx (link fjernet)

    smiley


  • #2   31. aug 2010 Min får linamix og studbalancer vitaminer og mineraler. Fordelen ved disse er at det også er godt til føl og ungheste.
    Min er i hvert fald godt dækket ind i følge dyrlægen og bl. prøverne smiley


  • #3   31. aug 2010 Vores de får noget der hedder Equifirst (staves?) med omega 3 fedtsyrer, og det er rigtig godt, også op til bedækningen fik hun linamix i også:)

  • #4   31. aug 2010 Du kan få mineral tilskud til hende..

    Men du må endelig ikke give hende foder til drægtige hopper- nogle hopper bliver smeller fede af det, uanset hvor meget de får af det..


  • #5   31. aug 2010 Du kan se mit forgoldsvis billige foderforslag her- det er det jeg selv bruger, mig der har skrevet de to sidste indlæg i tråden smiley

    http://www.heste-nettet.dk/forum/4/264935/264935/


  • #6   31. aug 2010 Selvfølgelig må du gerne give hende foder til avlshopper, og det er langt fra alle hopper der bliver smælder fede af det, så har jeg da nogen hopper der ikke hører efter i alle fald.

    Det vigtigste er de sidste tre måneder op tilfolingen, her er det vigtig hun er dækket korrekt med vitaminer, mineraler og proteiner. Forkert fodring her, kan bla. medfører OCD.

    Jeg har brugt Zucht fra Marstall en del år nu, og det fungerer upåklageligt. De får ca 1,5 kg (mine er store holstener, en alm. hoppe skal ca have 1,3) Der udover får de lucerne og lidt olie, og så er der en der får lidt ekstra til sidebenene, nemlig Fiberpiller-tidliger majs, selvom hun jo åbenbart bliver smælderfed af Zucht smiley

    En billig og også fin løsning, kan være HorseLux Easy, her skal du give 100 gram pr 100 kg hest, og så skal du de sidst tre måneder give lidt ekstra og også ekstra protein. Det kan være Fiberpiller, lucerne eller soyaskrå.

    Du kan også bruge HorseLux Plus, der skal en stor hest ca have 1 kg om dagen, og de sidste tre måneder igen lidt ekstra (kan ikke lige huske mængden, men det er ikke meget) og igen lidt ekstra protein.

    Hø eller wrap, er selvfølgelig det vigtigste.

    Held og lykke med din hoppe og kommende føl


    Annette


  • #7   31. aug 2010 Ja jeg må nok indrømme at den er lidt fesen med at man ikke må give en drægtig hoppe foder som er SPECIELT UDVIKLET til drægtige hoppe.... blaaa- hvad er så pointen med at lave dette specielle foder???
    Den eneste ulempe ved det- efter min mening- er at det er dyrere end når man selv kombinerer andet foder, som f.eks. det forslag jeg linker til :o)


  • #8   1. sep 2010 Mylady, hvis jeg tager det du fodre med, så kan jeg ikke se det er billigere eller nemmere end så meget andet smiley

    Regner jeg det hurtigt igennem, så er det i alle fald ikke.

    Jeg bruger selv Zucht, men mindre end anbefalet og så tilgengæld lidt vitaminer til og masser af hø/wrap.

    Tager jeg en løsning som f.eks. HorseLux, så kan det gøres rigtig billigt, og stadig godt.


    Annette



  • #9   3. sep 2010 Mylady

    Selvfølgelig må man fodre med foder til drægtige hopper - man skal bare været meget obs på at nogle hopper tager voldsomt på af det, og af den grund kan der opstå komplikationer ved foling.

    Vi blev fraråddt at bruge det af vores egen dyrlæge, da han mente det var spild af penge, og en stor risiko at løbe ..



  • #10   4. sep 2010 Annette J
    På det dyreste stadie koster det mig MAX 24 kr. om dagen at fodre- det er så når hun får Müsli og Equilac (som kan blive endnu billigere, hvis jeg henter Equilac i Tyskland)... det synes jeg da ikke er meget i forhold til f.eks. hvis man fodrer med Cavalor Probreed som koster 240 kr. for kun 20 kg. og det skal hoppen have minimum 1,4 kg. per 100 kg. hest om dagen! Det vil sige det koster mig MINIMUM 100 kr. dagligt... så synes jeg da ihvertfald selv jeg har fundet et billigt alternativ.

    Tager man et foder som Brogaarden (D&H Fase II )... så koster det 28,20 kr. om dagen og der skal man lægge op til 2 kg. havre oveni per dag...

    Det er bare eksempler og jeg VED godt der er andre fodertyper der måske er billigere smiley Men jeg synes nu ikke det er så besværligt at skulle veje to forskellige ting af og give hesten smiley

    Hø kommer oveni selvfølgelig (gratis for mig) men det kommer jo oveni uanset hvilket foder man fodrer med smiley


  • #11   4. sep 2010 *Klostermarken* - Tina J
    Det var bare den måde du skrev det på jo smiley Du skrev at hun ENDELIG ikke måtte give hende et foder til drægtige hopper... det synes jeg kun man kan udtale sig om når man kender hesten og den måde den plejer at blive fodret på smiley


  • #12   4. sep 2010 Mylady

    Jeg synes bare det er super ærgeligt at få en bolle fed hoppe ud af det..

    Det skete med min forrige år, derfor ved jeg det. Vi giver dem aldrig foder til drægtige heste mere, men i stedet et ordentligt skud vitaminer (:


  • #13   4. sep 2010 Kan sagtens se det når I har haft uheld med det, men hvis alle hopper blev fede af det, så ville det jo ikke blive ved med at blive produceret smiley

    Jeg bruger nu heller ikke foder specielt lavet til drægtige hopper- men det er pga. prisen og fordi jeg i forvejen fodrer med Naturmüsli, så der er ikke så meget der skal laves om så smiley


Kommentér på:
Hviken slags foder?

Annonce