{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

hvornår må han bedække..?? {{forumTopicSubject}}

hej HG jeg har en shetlænder hingst som er super sød og kærlig og bare er en 1er hele vejen igennem..
og jeg kunne godt tænke mig at bruge ham til bedækning, men jeg ved ikke hvornår han må begynde at bedække hopper..??
han har ikke nogen stamtavle men jeg ved hvem foraldrene er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår må han bedække..??
  • #1   8. dec 2010 hvor gammel er han nu ?

    du kan i princippet allerede bruge ham når han sten er faldet ned, men vil sige omkring 2 års alderen smiley


  • #2   8. dec 2010 Lad være :).. Der er så mange små blandingsponyer som ikke har det godt, er kastebolde, ubrugbare og der er masser af små shetterpirater der bedækker fordi folk synes deres egen hingst er ih og åh så sød og rar og "det kunne være sjovt med et par føl" osv. osv. ..

    Men de fleste kårede hingste for jo bedækkestilladelse fra 2 års alderen.. Dvs. de kåres som 2 års og har deres første bedækningssæsson som 3 års..


  • #3   8. dec 2010 okay tak for jeres svar jeg tænkte nu også bare hvis nu jeg fik en lille shetlænder hoppe.. der er jo ingen der gider at få en som ham når de kan få en med papirer.. smiley
    kristine han er 1,5 år nu.. det er mere fordi han springer hele tiden op af min haflinger så var lidt nysgerrig om det var fordi han var ved og være klar til at bedække.. smiley


  • #4   8. dec 2010 du kan evt tjekke om hans sten er faldet ned? smiley og hvis de er så kan han nok godt, men spørgsmålet er bare om der kommer noget ud af det, men det må tiden jo vise smiley

    hvis du på et tidspunkt bestemmer dig for at købe en lille hoppe, så skriv endelig til mig smiley


  • #5   8. dec 2010 ja det vil jeg prøve så.. fordi han er bare alletiders lille pony der, jeg har alrdig mødt en shetter også endda en hingst der er så rolig og gavmild. ja det skal jeg nok..

  • #6   8. dec 2010 Det er så dumt at bruge ikke kårede hingste uden papire..
    Der er ingen salg i de heste der kommer ud af det, og man ved ikke hvad man får, der er ingen garantier..

    Jeg ville lade være med at bruge ham hvis jeg var dig..


  • #7   8. dec 2010 jeg skriver også lidt længere nede at jeg bare vil prøve til eget brug hvis han får et føl skal det ikke sælges videre. da han er så rar vil jeg gerne blive ved med at have hans gener.


  • #8   8. dec 2010 der er altså inten galt i at lave føl uden papire. Det er bestemt ikke altd papirene der gør en god hest/pony. Tit er en balandin faktisk det bedste.
    Det er til at brække sig over at der skal være papire på alt, men når der en dag er en af jer der skal ud og starte stævner på jeres hests stamtavle så kontakt endelig mig for det vil jeg godt nok gerne se ;0)


  • #9   8. dec 2010 hej allesammen tak for de gode råd.. jeg er ved og have opsnuset at han har ocd i det ene bagknæ. selvom det ikke er normalt at de får det.. men det lyder som det men jeg krydser finger for det bare er fordi han mangler smørelse af ledderne..

  • #10   8. dec 2010 Han kan bedække når han er 2 år, men du kan finde mange andre ponyer med et godt temperament, dem behøver der ikke blive lavet flere af..
    Men beslutningen er jo din men husk at de små ponyer lever lang tid, så hvis den aldrig skal sælges videre, skal du være sikker på du vil have muligheden for at have føllet/hesten indtil den dør. ! smiley

    Og en hingst kan godt lave føl selvom dens sten ikke er faldet ned.


  • #11   8. dec 2010 Enig med Cawani, der findes masser af små ponyer som er kastebolde og lever en kummerlig tilværelse:(
    Hvis han så endda har dårligt knæ, så kan dette også avles videre og du risikere at stå med et afkom der skal behandles lige fra føl af og gå med specielle sko osv.
    Ligesom der kan opstå komplikationer under drægtigheden eller folingen som også hurtigt kan blive en kostbar affære.
    Hoppen skal døgnovervåges op til foling, så du som ejer kan komme den til hjælp - masser af føl dør årligt i hammen, da de ikke selv kan bryde den og derved bliver kvalt.
    Når man har døgnovervåget en hoppe i 5 uger, så lover jeg dig du ikke synes det er særligt sjovt længere, men det glemmer man igen når føllet kommer. Ligesom når føllet er født så skal man jo også lige sørge for den finder ud af at die, kommer efterbyrden ud som den skal osv.
    Har intet imod avl uden papirer, men har noget imod alle de små ponyer som bare bliver kastet rundt og ofte er underernæret og uden livsgnist.
    Jeg har selv modtaget sådanne heste og har set dem mange steder gå på folde uden mad og være så tynde man kan tælle alle ribben.
    Så tænk dig godt om, man får ikke bare et føl, det skal overvejes og planlægges.


  • #12   8. dec 2010 Susan C
    Helt enig med dig i at man ikke bare skal tage højde for om man har råd til at få føllet hvis der opstår komplikationer osv. og ja det er en skam at de ender med at stå uden mad, og jeg tror godt man kan regne med der er ret mange ponyer og heste der dør af sult i dk, hvert år, især små da de jo er nemme og have, og når man så ikke gider passe dem mere, stoppe man bare, de har alligevel ikke kostet noget særligt, jeg tror det er den holdning mange sidder med desværre..

    men Susan, jeg er så ikke helt enig med dig i hvor svært det er at få et føl. Vi får altså en del føl hvert år, vi kender datoen for hvornår de skal fole, og begynder først at holde ekstra øje med dem, når der er omkring en uge til. Og man kan altså godt se om hesten er ved at være klar til at fole, så det er altså ikke så besværligt. Vi får en del føl hvert år, og vi er kun med til meget få af dem, og jeg kan ikke huske vi har haft et føl der er død i hammen.


  • #13   8. dec 2010 Lad nu endelig være med at lave flere små "shetlænder" blandinger uden tavle. Du kan ikke starte stævne på en tavle nej, men der er sgu heller ikke mange der starter stævner på pony-blandinger under 1 meter i stang. Og disse blandinger ender til salg på markeder for 500,-
    Med de nye pasregler, vil det slet heller ikke kunne betale sig økonomisk, idet denne omkostning alene hurtigt løber op i over 1000,-


  • #14   8. dec 2010 Ida J:
    Er helt enig i din 1 del smiley

    Nu er det jo ikke noget der bliver råbt højt om når føl dør, men jeg har kendskab til mange og specielt ved de små racer ( shetlænder-miniature ) der dør hvert år.
    Har selv oplevet en der var dødsfødt og hvis jeg ikke havde været der var hoppen også død ( sagde dyrlægen ), så jeg mener man som hesteejer er forpligtiget til at overvåge sine hopper, man kan ikke bare gå ud fra de kan klare sig selv.
    Det er min holdning til det og den ændrer jeg aldrig på, jeg har ansvaret for disse heste, jeg har sat den i fol, så er det også min opgave at sørge for det går som det skal og det kan jeg kun ved at overvåge hoppen:-)
    Når man kender sine hoppers folingsmønster, ja så bliver det nemmere, men ingen kan kende det på en 1 gangshoppe eller en hoppe man lige har fået og ikke kender historien på.
    Nu havde jeg også 3 hopper at holde øje med, så derfor var det 5 uger, men kameraet kom op 4 uger før forventet foling på den 1 hoppe og alle 3 var 1 gangs.
    Du skriver jo selv : vi kender datoen for hvornår de skal fole - ja det er en del af den planlægning jeg omtaler smiley


  • #15   9. dec 2010 jeg kan sagentens forstå jer.. jeg ville bare gerne have et føl engang.. det er måske også fordi min kæreste ikke kan gøre mig gravid at jeg gerne ville have en lille baby.. smiley
    men jeg kan ihvetfal love at hos mig har hestene det godt..
    og de kommer kun herfra hvis de får boltpistolen og angående folinger jeg er landmand så jeg ved godt hvordan en foling foregård..


  • #16   9. dec 2010 Alice Maria N:
    God indstilling, men fordi man ved hvordan en foling foregår, hjælper det jo ikke hvis f.eks. føllet vender forkert eller det f.eks. bliver en red bag baby ( der skal det dælme gå stærkt ellers dør føllet ), det er ikke alle der ved hvad man skal gøre i disse situationer.
    Forstår godt du gerne vil have et føl, jeg synes bare man skal overveje det grundigt inden smiley


  • #17   13. dec 2010 Susan C Selvfølgelig skal man være der for hoppen så man er sikker på at både hoppe og føl klare det. jeg synes bare ofte det er meget tydeligt at se på vores hopper om de skal fole, da jeg efterhånden har set så mange tegn på en foling at jeg ved det skal til at være.
    Og jeg er også allerhelst med til hoppernes fødsler hvis de tilader det.

    Vi har haft en hoppe der har fået 14 føl her, og vi har aldrig set hende fole. Hun kunne fole på 5 min, hun ville bare ikke have vi var der ! det var altid så noget med, at vi holdt øje med hende hele natten, og i det vi gik på wc eller bare væk, så lå føllet ved siden af hende så snart vi kom tilbage.

    vi har også et par hopper der gør det meget åbent, den ene smider sig altid midt på marken ved højlys dag foran vores vindue så vi kan se hvad hun laver smiley

    den anden gik vandet lige i det jeg tog i grimen af hende fordi hun skulle ind, og ind kom hun, så smed hun sig med det samme og så gik der 10 min, så var der føl.

    - Men selvom man holder øje kan man ikke redde hver gang, men derfor skal man selvfølgelig se efter alligevel.

    Så jeg holder bestemt godt øje med hopperne, jeg mistede min egen shetlandspony for nogle år siden, samt føl. under folingen.
    Føllets ben lå forkert, var råddent, og dyrlægen blev nød til at skære hovedet af føllet inde i hoppen, for at vi kunne få det ud og så blev vi nød til at trække til, og derfor blev der rykket et stort kar, over inde i hoppen, desværre smiley Og hvis jeg nogensinde kan undgå det igen, gør jeg alt for det.

    Men vi har også haft en fuldblodshoppe som vi kunne se, havde veer mm. men der skete ikke noget, så dyrlægen blev tilkaldt. her stod dyrlægerne med hænderne i hende i 2 timer for at få føllet ud, som også var dødt og råddent (begynder de at blive efter det har været død et par dage) men det lå også meget forkert, men her blev hoppen reddet så gik der et par år før hun kunne blive ifol, men nu har hun givet os 3 føl mere.

    ang. de små hopper, så er der flere der dør fordi de viser smerte senere end større heste og fordi de ikke er så nemme at komme ind i som en stor hest, hvor man nemt kan stikke en arm ind.


  • #18   15. dec 2010 heste kan sagtens fole selv min hoppe tog røven på mig folede helt selv og det er ikke sundt for hoppen at blive døgn overvåget de vil helst fole i fred jeg synes godt man kan bruge en ukåret hingst eller en hingst uden papire for det har ingen betydning om hingsten har papire eller ej ja de bliver lidt svære at sælge men det er ikke kun ponyer der bliver kastet rundt som bolde det er også heste det er faktisk helt fra små fallabellaer til store shirehorses

  • #19   15. dec 2010 Altså nu har jeg jo kamera og det har ikke generet nogen af de hopper der har folet her. Står jo ikke ude i stalden og glor ind i boksen smiley
    2 af dem havde ikke klaret folingen selv, så man kan ikke bare gå ud fra det går godt....


  • #20   15. dec 2010 nej det er ikke det jeg mener... mener at det ikke er sundt for hoppen at menesket er i hendes box konstant

  • #21   15. dec 2010 Ida J:
    Nu er det jo de små heste jeg avler og har sat mig rigtig godt ind i hvad race jeg har med at gøre smiley Bl.a. ved at deltage i seminarer med proff folk fra USA, hvor viden er langt større om racen end i DK.
    En ting som mange ikke ved er at man kan ligge dem på ryggen ( mens føllet vendes ) det giver en del plads i forhold til hvis den står op.
    Så er jeg selv en lille spinkel splejs og kan sagtens få begge mine pindarme ind, men ja det er ofte et problem med de små.
    Self skal de helst klare sig selv, men man skal også være der hvis de ikke kan og mener også man skal sætte sig ind i hvilke komplikationer der kan opstå og hvad man så skal gøre efterfølgende.
    Ting kan gå galt alligevel, men så har man jo gjort hvad man kunne. I USA er der også steder hvor de bare lader hestene passe sig selv og har måske 200 hopper og de får ca 50 % levedygtige føl, netop fordi de resterende 50% dør af forskellige årsager. Lige ved den race jeg avler er problemet at de tit er for smalle i hofterne og det giver også problemer med benstillingen, men som sagt også med folinger.


Kommentér på:
hvornår må han bedække..??

Annonce