{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.450 visninger | Oprettet:

aggressiv hoppe pga. føl {{forumTopicSubject}}

Vi har en hoppe i stalden som for 5 dage siden fik sit 3. føl (dog har ejer ikke kendt de andre og har kun haft hende i et halvt år ca.) - de vidste ikke at den var drægtig

i starten var hun meget opmærksom på føllet, men vi måtte godt gå ind til hende osv.
idag er hendes adfærd skiftet meget! hun ligger ørene ned hele tiden, bider og præsterede også at sparke ud efter mig (snittede heldigvis kun min hånd) da jeg skulle have hende ind fra fold

jeg er ikke bange for hende, men bliver lidt nervøs, da det er som om hun lige pludselig finder ud af at hun skal være sur...

hvad skal vi gøre?
hun reagere nogenlunde på at man sætter hende på plads verbalt (råber "øv" af hende), men det er som om at hun bliver endnu mere vred af at blive sat på plads

hun er ikke en der har været så meget i hænder, kan håndteres osv. men er en nervøs/opmærksom hest
hun har gået rideskole, været hos hestehandler og fået 3 føl i sine kun 7 år, så der ligger sikkert en masse gode forklaringer bag hendes adfærd, men det kan vi desværre ikke gøre noget ved.. smiley

hvad skal vi gøre for at få hende til at stoppe?
hun får masser af fred og ro, men samtidig bliver hun også striglet så hun får lidt opmærksomhed
hun står inde meget af dagen, da dyrlægen har rådet os til at mor + føl kommer ud en halv times tid af gangen, så hun skal ind og ud et par gange dagligt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aggressiv hoppe pga. føl
  • #1   23. apr 2011 har også prøvet at passe en stor pony hoppe der ændret total adfærd da den fik føl, blev sur og udvist samme adfærd som du beskriver. det tog en mdr for at vende den til at mine forældre og jeg ikke gjord den noget. var der fremme i stalden kunne vi dog ikke komme til den.


  • #2   23. apr 2011 så i lod den bare stå? men det kan vi ikke, de skal jo på fold osv?

  • #4   23. apr 2011 hvis hun har accepteret at i har gået ind, kan det være i har misbrugt hendes tillid...

    ellers kan det være den begyndende følbrunst... deri kan de være noget grusomme nogen gange...


  • #5   23. apr 2011 jo kunne vi godt, men vi var nød til at "puste os godt op" over for den så den fandt ud af vi bestemte men samtidig være rolige og vise vi ikke ville gør hendes føl noget smiley

  • #6   23. apr 2011 Jeg har engang haft sådan en hoppe i stalden. Men jeg acceptere det bare ikke. Jeg vil have hestene er til at omgåes. Så vi fk os ca. 3 slagsmål mig og hoppen, og så faldt alt til ro og der var ingen problemer bagefter smiley

    Hun passer på sin baby, og er garenteret en god mor, men derfor skal hun opfører sig ordentlig alligevel. Ellers er hun jo farlig.




  • #7   23. apr 2011 vi må godt komme til føllet hvis hun ved siden af, det er mere hvis man prøver at komme i kontakt med hende smiley hun er også sur på alle de andre heste
    vi har givet hende masser af ro, men samtidig har hun også fået opmærksomhed uden at føllet har smiley

    håber det er overstået når brunsten er ovre smiley
    men ja det er ALT for farligt bare at lade stå til, så hun får heller ikke lov

    men det er i hvert fald rart at høre at det er "normal" hoppeadfærd


  • #8   23. apr 2011 Hmm det da mærkeligt at i pludselig ikke kan komme til hoppe og føl.. Men hun må føle sig utryg i jeres selvskab., nogen hoppe kan sagtens reagere voldsom når de får føl, for at beskytte baby.. Det er naturlig nok.. Men du er nødt til at få tillid til hoppen.. Det gør det ikke nemt at gøre føllet vant til mennesker hvis ikke man kan komme til det.. Gør hun noget i boksen? Eller er det kun på marken? Kan du lokke hoppen til dig med godbidder den kan lide uden at blive sur??

  • #9   24. apr 2011 vi kan ikke komme til hoppen på folden - hun løber bare væk fra os smiley
    i boksen står hun og blotter tænder - dog er det kun nogen gange, andre gange har hun ørene fremme
    vi kan godt gå ind i boksen til hende - de tidspunkter hvor hun har været sur har vi dog ikke prøvet

    jeg skulle give hende vand i forgårs, hvor hun var lidt mobset (i en spand lige inden for døren) og idet jeg bukkede mig og hældte vand op, så sprang hun frem med blottede tænder.


Kommentér på:
aggressiv hoppe pga. føl

Annonce