{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

avl eller formering? {{forumTopicSubject}}

jeg har lige lyst til at skabe en debat med folks holdninger til avl eller formering, håber at holde tråden i en sober tone og beklager hvis nogle finder mine synspunkter stødende, but here goes...

I mine øjne er der alt for mange der bare bedækker for at få et føl, om det er med parpir eller ej, så er der de sidste par år pludslig kommet flere hundrede der kalder sig avlere... når man så kigger på hestene i deres stald er det ofte hvad der i mine øjne kun kan kaldes formering.

man ser det både hos parpirløs samt racerene heste... eks. hos racerene OX er den galt da der i DK ingen regelsæt er for hvad der kan bruges i OX avl, der er sågar ikke engang et krav om dyrlægetjæk af avlsdyr (det burde i mine øjne være et absolut minimum).

ovenstående (med eller uden parpir og andre racer end nævnt) gør det let og billigt at lave heste, og jeg tror desværre der er mange, især unge piger, der tror de kan tjæne mange penge på at lave sådanne føl.

mange der er til formering (set med mine øjne) har måske en hoppe de syntes er sød og vil derfor lave et føl... nogle få bruger så en god hingst (evt med gode rideegenskaber) for at lave den næste OL vinder (newsflash, man laver ikke en OL hest med en dårlig hoppe og en superstar hingst, man laver hvis man er heldig en middelmodig ridehest), andre bedækker med naboens Klaus for det var billigt eller gratis... en ting fælles for formerings gruppen er at der sjældent tages hensyn til avlsdyrs fejl og mangler, og der sjældent vælges partner ud fra at forbedre disse.

jeg mener personligt at vi alle bør tænke os gevaldigt om inden vi begynder at ifole hopper... HVORFOR skal hun ifoles?, hvad er målet med afkommet?, hvad har denne hoppe at tilbyde som gør hende værdig som avlsdyr?, hvad har hoppen af mindre fejl somder skal findes ekstra gode ved kommende faderdyr?, .... når man har gennemtænkt disse ting og har furnuftige svar på dem alle, så kan man begynde at tænke på hingst.... HAR han de kvaliteter hoppen kunne bruge mere af?, har han produceret kvalitets afkom?.... listerne er endeløse.

jeg syntes det er tragisk at avl/ formering har taget denne uheldige drejning... der er i forvejen ALT FOR MANGE uheldig heste rundt omkring i verden, der er overflod af uønskede heste og stort set alle rescue centers er fulde.... HVORFOR blive ved at producere hyggeføl?, langt størstedelen af folk ender med at skulle sælge deres føl, selv hyggeføl ses ofte til salg.... med denne overflod af heste af ringe, ikke gennem avlet kvalitet er selv seriøse avlere nødsaget til at sælge med stort underskud, eller nogle sågar slagte gode avlsdyr for at få plads til de nye bedre afkom.

personligt kunne jeg godt tænke mig at der blev langt bedre selektering i valget af avlsdyr, nogle hest er om end noget så søde selv det endelige slutprodukt, da de ikke har noget possitivt at bidrage med som avlsheste.

hvad mener I har jeg et helt forkert synspunkt på sagen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl eller formering?
  • #1   24. apr 2011 Jeg er enig i dine synspunkter.
    Synes bestemt man bør ifole med omtanke, hvis man overhovedet skal ifole.
    Og så synes jeg ikke folk skulle være så bange for at aflive ders heste. Hellere det end at sælge dem for håndører, og på en måde blive ved at underminere markedet.
    Hvis folk istedet aflivede de heste der ikke kunne sælges, istedet for at give dem væk, så ville udbuddet falde og langsomt vil også efterspørgslen stige. På den måde får vi genoprettet balancen i markedet, så man ikke længere ser folk sælge kvalitetsheste til latterligt lave priser.


  • #2   24. apr 2011 Er enig med dig! synetes også at det er synd, at der er racer der ikke er så udbredt mere, fordi der er så mange blandinger.

  • #3   25. apr 2011 Ifolede min hoppe forrige år med en ukåret hingst. En jeg har kendt i 6 år, og føllet er til mig selv, så det synes jeg er acceptabelt.-)

    I år skal hun ifoles igen, med en hingst med rødt pas(ikke kåret da han er for lav) men der er føllet osse en keeper:-)

    Jeg vælger mine hingste med omhu, da de skal passe eksteriør mæssigt til min hoppe, samt at jeg gerne vil vide hvad de kan, og se afkom efter dem:-) SELVOM det kun er til mig selv hehe


  • #4   26. apr 2011 der er et Engelsk ordsprog der lyder:

    Fools breed horses for the clever man to ride!

    Esman, jeg kan ikke forstaa hvorfor du ikke vaelger en kaaret hingst, du vil da bestemt finde en kaaret hingst med samme kvaliteter som de pirat hingste du bruger?


  • #5   26. apr 2011
    Jeg korser mig hver gang shetlændere eller små ponyer får føl - der er SÅ mange af dem og man får dem smidt i nakken til ingen penge..
    Disse heste er ofte hingste som intet kan og som ingen chip eller pas har - så siger det sig selv at de er svære at sælge.

    Disse heste er også nogle der er avlet som beholdere, meeeen så gik tingene hen og ændrede sig også kunne man altså ikke beholde dyret alligevel...

    Men på den anden side syntes jeg ikke man KUN skal bruge kårede hingste og perfekte hopper. Der skal også være heste til de folk der ikke vil give 50.000kr for en hest.
    Når jeg en gang køber hest kommer jeg nok ikke til at give over 10.000kr og jeg kommer nok til at vælge en uden tavle, hvis den er billigere..
    Måske hvis jeg får sparet penge sammen kan det være 15.000kr.

    Der skal være heste til hyggerytteren, den der ikke har særligt mange penge at lægge ud for køb men sagtens kan betale opstaldning og alt hesten behøver..

    Så heste til under 20.000kr skal ikke fjernes og avlen skal ikke "perfekt" gøres - men slf. skal folk alligevel tænke sig om.


  • #6   26. apr 2011 Fordi at for mig er det lige så vigtigt at se psyken hos hingsten, have knatakt med ham og se om hans sind er mig... Derudover kan jeg ikke se fejlen i at vælge eksempelvis en hingst som ham i år... Han er skøn og fornuftig har en rigtig fin afstamning, og bygningsmæssigt er han perfekt... ENESTE grund til at han ikke kan kåres i dv er at han "kun" er 160 i stang... og det er perfekt til mig...

    Og når hestene er til mig kan jeg ikke se fejlen, da jeg Stadig går efter kvalitet, og ikke bare propper hvilken som helst hingst på...

    Min hoppe har før hun kom til mig fået et afkom efter en fin kåret hingst, og det føl blev både skævbenet og grim... mit afkom har sunde og stærke ben og hove, hendes sind er super. ligner sin mor men med mindre tænding... Et perfekt match til mig:-) og det var det jeg satsede på da jeg tog hende til en oldenborghingst jeg kender(der ikke er kåret da han mangler mmm og derfra) en hingst som jeg har kendt i 7 år, og som jeg kun kan se plusser ved:-)


  • #7   22. aug 2012 jeg er også enige i mange af dine synspunkter.. hvad jeg ikke er blevet spurgt om af små blandings hopper de vil have bedækket med min ox hingst.. hmm nej siger jeg så, det vil der absolut ikke være nogen mening i at gøre. dermed ikke sagt at jeg ikke synes man skal forædle racer. jeg synes bestemt ikke at blandingsracer er dårligt. det tit de heste som er stærkest og har det bedste immunforsvar, frem for rene racer. noget helt andet er at jeg ser bedæknings annoncer af ox hingste for den lave pris af 1500 kr.. hvad sker der lige for det.. ikke om jeg nogensinde ville lade mine hingste bedække til sådanne pris, det ville ikke engang dække det arbejde man ligger i at have hoppen gående. jeg synes det er så rigtigt hvad Stald Esmann skriver at hun har set hvem hingsten er af sind og bygning og avler ud fra det, da det passer til hendes hoppe. der er alt for mange som avler efter papir og får de mest sindsyge heste ud af det, fordi de avler efter papir og skønhed, men ikke hvordan hingsten egentlig er af sind, og hvad der passer til hoppen. har set en del, da jeg hjælper folk med deres dyr, når de ikke magter opgaven selv.

    desuden synes jeg at det er at spille for meget gud, når man mener at dyret skal aflives når man ikke kan få pengene hjem på det. det er et levene væsen vi har med at gøre. og penge er vel forhåbentlig ikke alt.

    håber ikke jeg støder nogen ved dette indlæg, det er bare min mening, og den behøver vi jo ikke diskutere. vi er ikke ens, og har heldigvis hver vores mening om tingene smiley


  • #8   17. feb 2013 Enig med dig, dog har jeg selv to shettere som jeg købte ifolede, og føllene beholder jeg.. smiley de skal ikk ud som kastebolde...n

Kommentér på:
avl eller formering?

Annonce