{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.174 visninger | Oprettet:

Chancen for skimmel? {{forumTopicSubject}}


Er genet for en skimmel hest vigende?

Min veninde vil gerne have et skimmelt føl på hendes brune hoppe og har selvfølgelig derfor fundet sig en skimmel hingst.
- Men hvor stor er chancen for at føllet også bliver skimmel?

Hoppen er hvad jeg kalder "standard-brun"
http://www.hestegalleri.dk/uploads_large_wm/1716738.jpg?05-06-2010%2018:30:26


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chancen for skimmel?
  • #1   24. maj 2011 50/50 mener jeg. :o)

  • #2   24. maj 2011 Men det er jo sjældent at de er skimle fra fødslen af.

  • #3   24. maj 2011 Ved godt at de ikke fødes skimle smiley

    <b>Line P - Enghavegaard </b>
    Okay, så må lige kigge på nogle af hingstens afkom.
    Men det er netop for at høre om det skimle gen er vigende smiley

    Ja, det er hendes. Hvor kender du hende fra ? smiley


  • #4   24. maj 2011 En hest kan da ikke være skimmel uden at bære det skimlede gen?

    Chancen er vist 50 pct. Det kommer også an på, om det er en homozygot eller heterozygot skimmel. Er hingsten homozygot kan han kun avle skimler og sandsynligheden stiger dermed til 100 pct (:


  • #5   24. maj 2011 Hvis hesten får det skimlede gen fra en af sine forældre bliver den uundgåeligt skimmel. Det skimlede gen kan ikke bæres skjult.

  • #7   24. maj 2011 Line P - det kan ikke lade sig gøre.

    Skimmel er dominant og man kan derfor se det hvis hesten har det. Som Stutteri Auriklen . skriver, så afhænger chancen for nedarvning af om hingsten er homozygot (har to gener) for skimmel eller heterozygot (kun et gen) for skimmel.


  • #8   24. maj 2011 Hvis hun er skimmel vil hun uanset hvad bære genet og kunne videregive det. Men hvis hun ikke har fået skimlede føl betyder det såmænd bare at hun er, som du siger, heterozygot og indtil nu ikke har videregivet sit "skimmelgen", men sit bare sit "farvegen", så at sige.

  • #9   24. maj 2011 Line P - de kan ikke blive skimle uden at have et gen fra sine forældre der er skimmel.

    Det ville og er jo som at hvis jeg fik brune og grønne gen fra mine forældre, men så fik blå øjne .. Det kan jo ikke lade sig gøre :-))


  • #10   24. maj 2011 Line P - du skal jo ikke se fra din hests forældre.

    Er din hests morfar, bærende af det skimle gen, så kan det godt være at moren ikke får det skimle gen fremvist, selvom hun har fået den af sin far(morfar) fordi at mormor var sort og det var dominerende :o)

    også kan moren godt give videre til din hest, et skimmel gen :o))


  • #11   24. maj 2011 Line P - det kan hun sagtens ! smiley Hvis hun giver sit skimle gen væk, frem for det sorte f.eks, smiley

  • #12   24. maj 2011 Det var et eksempel smiley

    pointen var at din hest kunne sagtens avle skimle heste og videregive sit gen for skimmel smiley


  • #13   24. maj 2011 Aram og Camilla smiley .

    Et skimlet gen kan IKKE bæres skjult. Hvis hesten får et skimlet gen af en forælder vil den unægteligt blive skimmel. Uanset hvad den får fra den anden forælder.

    Line P - Enghavegaard
    Hvis hun er skimmel, så kan hun også videregive det. Et "ikke-videregivende" skimmelgen er simpelthen ikke muligt. Er den skimmel kan den også lave skimlede afkom. Er hun heterozygot skimmel kan hun sagtens lave andet en skimmel afkom, og derfor er der selvfølgelig en mulighed for, at hun aldrig giver jer et skimlet afkom, men det betyder ikke, at hun ikke kan.

    Er hesten skimmel kan den uanset hvad lave skimlede afkom.


  • #14   24. maj 2011 Min skimle hoppe(far til min hoppe var også skimmel), som blev bedækket 2 gange med vores gamle hingst, som var brun, avlede KUN ét skimmelt føl. Ellers har hun avlet brune, og én enkelt rød :o)))

  • #15   24. maj 2011 ++ hingstens far var skimmel :-)))

  • #17   24. maj 2011 Jesh, gutter .. kan vi komme tilbage til det oprindelige spørgsmål?

    Hvor stor er chancen for skimmel afkom efter brun hoppe og skimmel hingst? Er det skimle gen vigende, for brun er da ret gennemgående..?
    - Vi ved jo så ikke om hingsten er homozygot, hvilket jeg ikke tror den er.


  • #18   24. maj 2011 Men hvis hun er skimmel, altså bærer af det gen der bleger hestene hvide, eller i hvert fald lysere, i løbet af deres liv, så er det altså sådan, at hun uanset hvad vil kunne give dette videre. Hvis føllet skal blive rødskimmel så skal begge forældrene være bærer af rød, og mindst en være bærer af skimmelgenet, så hvis hun ikke bærer rød, så kan hun heller ikke lave en skimmel født rød.

    Rødskimlet bruges dog også indimellem som betegnelse for rød roan (som min Troldalfen Lord Aries) og mht til roangenet, så må jeg ærlig indrømme at jeg ikke har den store erfaring med det, endsige viden om det (:


  • #19   24. maj 2011 Trådstarter - Hvis hoppen er heterozygot skimmel (dvs hun har et skimmelgen og et farvegen, groft sagt), så er det 50/50, alt efter hvad den skimlede forælder "vælger" at give videre.
    Hvis en af hingstens forældre har farve - dvs ikke er skimmel - så kan hingsten ikke være homozygot skimmel, da et skimmelgen ikke kan bæres skjult.

    Hvis hingsten derimod er homozygot skimmel, så vil den have et skimmelgen og et skimmelgen fra sine forældre, det kræver at begge forældre er skimler, og ikke engang her kan man vide sig sikker, for hvis en forældrene ikke har været homozygot skimmel, og har givet et farvet gen videre til føllet, så vil den være bærer af muligheden for solid farve, selvom den er skimmel, og begge dens forældre også var.
    I bund og grund, er hingsten homozygot skimmel, vil føllet kun kunne blive skimmel.

    Men det er en lille jungle, så det er svært at give et entydigt svar (:


  • #20   24. maj 2011 Hvad er navnet på hingsten det drejer sig om?

  • #21   24. maj 2011 <b>Stutteri Auriklen .</b>
    Hoppen er ikke skimmel, den er som sagt (og vist) brun.


  • #22   24. maj 2011 Line P - Enghavegaard

    Hvis en hest er skimmel er den selvfølgelig bærer af det skimlede gen og vil i 50% tilfælde give det skimlede gen videre uanset hvad.

    Nu skrev du rødskimmel, sådan et afkom kan en gråskimmel aldrig give videre da rødskimmel (sammen med brunskimmel og sort/blåskimmel) er en ikke blegende farve som også er kaldet roan på engelsk.

    En blegende skimmel er GRÅskimmel og intet andet ligemeget hvad farve de er født med.

    Din hoppe vil altid have minimum 50% chance for at give sit skimlede en videre til et afkom, 75% hvis det er med en skimmel hingst.

    Jeg tror du har misforstået de farveforskere du har snakket med, er ret sikker på at det bare er det rødskimlede gen som de mener din hoppe ikke kan lave.....for det kan den nemlig ikke ;o)


  • #23   24. maj 2011 ©AM .

    Ensfarvet + skimmel vil give mindst 50% chance for et skimmelt føl ;o)



  • #24   24. maj 2011 Haha, jeg mente hingsten q; det var en skrivefejl (:

    Men ellers, så har Nina Nielsen ret (;
    Det er dog svært at rode rundt i fordi det ikke er alle der ved, at betegnelsen rødskimmel er en betegnelse for en af roanfarverne og ikke for hest der er født rød, men er skimmel nu.


  • #25   24. maj 2011 skimmel genet kan IKKE bæres skjult (ved mindre hesten er BEC), hvis hesten ikke skimler med alderen er den ikke i besiddelse af skimmelgenet.

    Den brune hoppe du viser vil med en skimmel hingst have 50 % chance for at lave et skimmel føl.
    Hvad farver føllet ellers kan få kommer an på hvad hingstens grundfarve er(hvad hingsten var da han blev født) og om din hoppe har rødt gen. mm.


  • #26   24. maj 2011 Skimmel er et simpelt dominant gen... det har effekt på alle hest3e der bærer det, uanset deres grundfarve. I skal ikke tænke på skimmel som en farve, men snarere et mønster af hvidt (ligesom broget) der lægges oven på en vilkårlig farve.

    Derfor er det absolut ligemeget hvilke farver forældrene ellers har. Den ene skal være skimmel for at føllet ka blive skimmel.

    Når der er tale om en skimmel hingst og en brun hoppe, er der 50% chance for at føllet bliver skimmel.
    Med mindre hingsten er homozygot for skimmel, så er der 100% chace for skimmel afkom. Har hingsten før fået ikke skimmel afkom, så er hingsten heterozygot for skimmel. Det samme hvis hingsten har en ikke skimmel forælder.


  • #27   24. maj 2011 *Nina Nielsen *: Hverken skimmel genet eller roan genet er blegenede gender. De er begge gener for en iblanding af hvide går, og ikke en afblegning af hårenes pigment.



  • #28   24. maj 2011 Anna F:

    Når jeg skriver skimmel så mener jeg gråskimmel og det er jo blegende


  • #29   24. maj 2011 Nej gråskimmel er ikke blegende... det er en iblanding af hvide hår der sker, og ikke en afblegning af pigmentet som man ser ved blege generne (creme, dun, silver osv.). Skimmel genet regnes derfor ikke som et blege gen.

  • #30   24. maj 2011 Gu er gråskimmel blegende! Det er det man kalder en grå hest der bleger med alderen!
    Det er og har altid været den korrekte farvebetegnelse.

    Rød, brun og sort/blå skimmel er IKKE blegende altså de er roan. Min egen hoppe er roan, varnish roan fr at være mere korrekt. I hendes pas står der hun er sortskimmel som er den danske betegnelse.

    Gråskimlede heste bliver også kaldt for grå alene bae for at afkorte navnet eller det at de har det grå gen.


  • #31   24. maj 2011 Lad nu være.. den korrekste genetiske betegnelse for blege gener, bruges om gener der afbleger phaeomelanin og/eller eumelanin, til en lysere nuanc som det ses ved eks. dun heste eller palomino osv.

    Skimmel genet afbleger/fortynder ikke pigmentet, men tilfører derimod en kontinuerlig iblanding af hvide hår, hvor melanocytterne er inaktiverede. Det kan godt være der er nogen der kalder det at skimlerne bleger,´idet farven langsomt bliver hvid, men det er ikke det der rent genetisk og fysiologisk sker.
    Blege/fortynder gener er forbeholdt gener der som sagt fortynder eller bleger pigmentet.

    Og det hedder helt korrekt at hesten "skimler", ikke at den bleger.
    Tror det du tænkr på er at nogle kalder det en afbleget skimmel, når hesten er helt hvid. Dette er i realiteten også en ukorrekt betegnelse.

    Og så har jeg på intet tidspunkt sagt at roan genet er et blege gen... det giver ligesom skimmel genet en iblanding af hvide hår. Her er iblandingen bare ikke kontinuerlig, hvorfor hesten aldrig bliver helt hvid, ligesom ved skimmel genet.

    Hvis du er god til engelsk, kan jeg foreslå dig en glimrende bog af Dr. Phil Sponenberg (en af verdens førende forskere indenfor farvegenetik) der hedder "Equine Color Genetics"....


Kommentér på:
Chancen for skimmel?

Annonce