{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.965 visninger | Oprettet:

Vulvodyni - Pas på dit underliv! {{forumTopicSubject}}

Hej alle i dejlige damer og unge piger.

Jeg har haft vulvodyni i ca 6 år, hvor jeg først fandt ud af hvad det var jeg "fejlede" for 1 år siden. Mere om dette, men først vil jeg lige give en kort forklaring om hvad det er

<b>Lidt om Vulvodyni:</b>
Nogle af jer har sikkert hørt dette før, men hvad er denne lidelse egentlig?
<i> - Man definere den som kronisk ubehag, ved svien og brænden smerter i skeden omkring slimhinderne, uden at man kan se eller mærke det.
Nogle er provokeret af dette, uden der er berøring ved området og andre kun ved berøing f.eks sex, ridning eller når man cykler. </i>

<b>Hvad kommer det af?</b>
<i> Svamp, HPV, Herpes, muskelspændinger eller noget psykologisk.
Det er dog også bevist at hele 6% har fået det bedre af at smide p-pillerne.</i>

<b>Hvorfor så fortælle det til jer?</b>
<i>- Jo, ser i, der er faktisk op mod 17% af danske kvinder der går rundt med denne lidelse og det er en kæmpe kamp at komme af med det igen, hvis man overhovedet kan?</i>

Jeg har valgt at dele ud af min oplevelse med Vulvodyni, da jeg simpelthen har måtte kæmpe en kamp i liv, de sidste 6 år.
Jeg har været sammen med min kæreste i 8 år, vores parforhold har i den grad været en stor kamp at komme igennem, da vi umuligt har kunne ha' sex uden det har gjort vildt ondt.
Det kom efter jeg havde fået fjernet kønsvorter (HPV) som jeg fik fjernet med noget ætsende stads. Men det blev bare ved med at svie og svie, jeg gik til lægen flere gange hvor jeg blev sendt hjem med flere forskellige cremer at smøre med osv osv. INTET HJALP!
Men lægerne kunne jo intet se?

Jeg er ikke en af dem der har det aller værst, mange kan ikke cykle eller ride, bla også derfor jeg synes det er ret relevant for jer som ridepiger, da mange af jer sikkert nødig vil opgive dette fordi man har været lidt små dum, ikke at beskytte sig ordentlig eller holde sig hygiejnisk nok.

Jeg har stadig V. i dag og har opgivet hjælpen på Skejby Sygehus.

Jeg søger på ingen måder medlidenhed eller lign. Jeg er afklaret med det hele.
Jeg har blot oprettet dette emne, da jeg er åben overfor spørgsmål enten her i tråden eller på privat, hvis nogen har behov for dette.

Vil til slut lige fortælle jer, at der også findes en side på facebook, hvor der er massere af gode råd og hjælp at finde.

Jeg har valgt at oprette denne under Generel Diskussion - da tråden også omfatter ridning og mange af jer, har slået off-topic fra.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vulvodyni - Pas på dit underliv!
  • #1   11. okt 2013 Flot du kommer ud med det!. og så åbnet!

  • #2   11. okt 2013 Så vidt jeg har kunnet læse mig til, kender man da ikke rigtigt til årsagen?

  • #3   11. okt 2013 Dem jeg har skrevet, kan være årsager til det. Men nej, der er ikke konkrete svar på hvad det skyldes, desværre..

    Det er nok også en af grundene til at det er svært at komme af med.


  • #4   11. okt 2013 Jeg har aldrig hør om det før, så fedt at du deler ! Jeg kender selv il nogen der har sådanne problemer så nu vil jeg da lige sige det vidre, måske det kan hjælpe smiley

  • #5   11. okt 2013 tror jeg skal tale med min læge!!!
    har nemlig selv tit smerter især under juhuu timen.. bare en finger.. og AV!!! helvede bryder løs..
    og det kom efter/før jeg fik konstateret HPV/celleforandringer.. som de først troede var kønsvorter, men der var intet at se under operationen..
    hvor jeg så efterfølgende fik kondylomer aka kønsvorter.. som jeg osse bare fik ætsnet væk..
    Herlev snakkede godt om at jeg kunne ha "noget".. men tænkte ikke mere over det.. jeg nemlig selv spurgte indtil hvorfor et samleje altid gjorde så ondt.. han svarede noget ala. prøv at se tiden an.. og ellers må du kontakte din læge.. og har stadig ondt ved samleje.. men har tænkte det nok bare er fordi jeg er lidt snæver..


  • #7   11. okt 2013 Missen: Vil bestemt prøve at rådføre dig med din læge om V. det lyder meget sådan smiley

    Jamen min læge tænkte tanken at det kunne være dette og sendte mig videre til Skejby, hvor de laver nogle priktests med en vatpind, og de prikker på de steder hvor smerterne sidder og man kan hurtigt mærke at det bare er lige der, for det gør voldsomt ondt.
    Fik en lettere kvalme, lige efter besøget fordi det havde gjort så ondt. Der er måske en lille smule rødmen omkring stederne, men det er minimalt, derfor tænker lægerne ikke videre over det.

    Jeg gør faktisk ikke noget ved det lige pt udover at leve med det.. I de slemme tilfælde bliver man behandlet med Botox, (ja, det botox de kendte bruger i fjæset) Men man bruger det jo netop fordi det går ind og lammer de meget sarte nerver der sidder der. Man kan også blive opereret for det.

    I mit tilfælde er jeg blevet anbefalet en bedøvende creme der hedder Xylocain, man kan få den med 2% og med 5% - hvor jeg har prøvet 2%, men som ikke virker.

    Inde på facebook siden er der en der skriver hun er blevet smertefri, ved at have levet på en vegansk kost i 8 mdr, hvilket jeg har overvejet meget at prøve. Derudover er der mange der har gode erfaringer med en læge der hedder Knud Damsgaard, men der er kæmpe lang venteliste og man skal muligvis selv betale..


  • #9   11. okt 2013 Det er ikke sikkert nej, men det er bevist at 6% af dem der har haft/har V, har fået det bedre af at droppe dem. smiley

  • #11   11. okt 2013 Jeg skal faktisk til Skejby i november. Jeg har forsøgt fysioterapi og træning efter anvisning fra gynækolog. Nu er vi ikke sammen mere men var sammen med min eks i 4 år uden nogensinde at have gennemført på normal vis

  • #12   11. okt 2013 Jeg har også prøvet fys, hvilket ikke har hjulpet..

  • #13   11. okt 2013 Puha håber godt nok jeg kan hjælpes smiley det generet kun under samleje men altså manden skal så også være pænt tålmodig smiley

  • #14   11. okt 2013 Ja, det er jo bestemt også en deres ''sygdom'' - det er en kæmpe frustration for dem.. Min kæreste har både været meget forstående, men har også haft dage hvor han slet ikke har kunne håndtere det.

    Man har jo slet ikke lyst til sex længere fordi sex = smerte! Heldigvis findes der jo så andre forme for tilfredsstillelse, men det er bare slet ikke det samme..


  • #15   11. okt 2013 Nej præcis. Men tak fordi du er åben omkring det - dejligt at vide man ikke er alene

  • #16   12. okt 2013 Tak for info.
    Jeg elsker at høre om ting jeg ikke anede fandtes. Og så endda fint udførligt med god info.
    Nu er verden blevet lidt større. smiley


  • #17   12. okt 2013 Jeg må sige at jeg var overrasket over alle de henvendelser jeg har fået på privaten og også herinde fra kvinder der led men lægerne ikke har kunne finde ud af hvad det var.

    Er rigtig glad for at kunne hjælpe., da det er virkelig frusterende at gå rundt med. Man tænker jo, er jeg alvorligt syg eller hvad pokker sker der med min krop. Mange tanker går rundt inde i hovedet.


  • Sine T
    Sine T Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   15. okt 2013 Hej
    Jeg er ikke normalt bruger af dette forum, men sad netop og søgte på vulvodyni. Synes det er rigtig godt, der kommer mere fokus på sygdommen - den er frygtelig. Ikke mindst fordi det er så svært at få hjælp.
    Jeg tænkte, at jeg lige vil smide et link op til den nævnte facebookgruppe og min blog om samme emne. Håber det kan hjælpe andre piger.

    http://underligliv.wordpress.com/

    https://www.facebook.com/groups/99117664922/


  • #19   15. okt 2013 Der var en for noget tid siden der var i Mads og Monopolet fordi hans kæreste havde det.. De sagde at nogen gange går det væk når man har fået sit første barn..

  • #20   15. okt 2013 Ja det er korrekt.. Andre har også fået det efter en fødsel. smiley

Kommentér på:
Vulvodyni - Pas på dit underliv!

Annonce