{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Splittet pige :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for et godt råd!
Jeg har lige pt. part i den smukkeste, skønneste, kærligste hoppe, jeg er fuldstændig faldet for hende! Ejer skriver i lørdags at hun bliver nød til at sælge hende, men at jeg kunne få lov at købe hende til en speciel pris da hun meget gerne ville have jeg kunne overtage hende.
Som det ser ud ligenu har jeg på ingen måder råd til udbetalingen da jeg er studerende og leder efter fritidsjob, men min far vil gerne låne mig pengene, hvis jeg viser ham et fornuftigt budget over tilbagebetaling, MEN jeg har lige sagt ja til at købe hans bil som jeg skal betale 20000kr for. Min mor er stærk modstander af jeg får hest og jeg bor hjemme.
skal i mit budget tage stilling til opstaldning hvilket er 1500kr.

Skal jeg købe mit livs kærlighed og følge mit hjerte eller bruge hjernen og lade vær?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Splittet pige :/
  • #1   21. okt 2013 Nu kommer det selvfølgelig an på om det er en hest til 5 000 kr. eller 50 000 kr., efter min mening. Men generelt set synes jeg bare det er dumt at gældsætte sig, især når man er ung, så havde jeg været dig havde jeg nok brugt hjernen og lade ejeren sælge den til en anden.

    Men på den anden side, hvis du har muligheden for at kunne tilbagebetale penge for både bil og hest, samt holde alle de andre månedlige udgifter til hesten synes jeg da bestemt at du skal gøre det. smiley held og lykke med det.


  • #2   21. okt 2013 Jeg havde nok set om det ikke var muligt at lade handlen for bilen gå tilbage, og så finde en billigere bil eller andet alternativ. Hvis hesten er så vigtig for dig, og det bare er dér hjertet er, så undlad og køb bil.

    Bil er praktisk, rar og så dejlig nem lige at sætte sig ind i, men har du i tankerne hvad de to ting egentlig koster?

    Går bilen i stykker skal den laves, der skal betales vægtafgift, forsikring og andre småting som den skal bruge.

    Hesten kan blive syg, den skal have smed, vaccineres, ha' mad og opstaldes.

    Både bil og hest er en frynsegode, og som studerende er det ikke lige penge der er mest af på bankkontoen - som jeg ser det må du vælge det ene fra for at få det andet, med mindre betalingen for en af delene kan vente.


  • #3   21. okt 2013 Det er en rigtig fornuftig pris jeg kan få hende til, da hun kan rigtig meget og har det dejligste sind.

  • #4   21. okt 2013 det havde jeg ikke gjort, det er dumt at give sig selv meget gæld, så er det jo godt nok til dine forældre, men kan du blive ved med at låne af dem hvis nu der opstår ekstra regninger fra dyrlæge osv? og vil du så bo hos dem imens du har hesten, eller kan du få råd til også at flytte hjemmefra?

  • #5   21. okt 2013 Tror meget det er en "hjerte" ting... Jeg købte Dino tilbage da jeg var på SU og jeg lavede et fornuftigt budget over hvordan tingene kunne løbe rundt med ekstra job osv. Men det har noget at gøre med om det betyder så meget for en at man vil bruge de ekstra penge, tage det ekstra job og knokle godt igennem de år :).

    Så selvom folk mener det er en rationel beslutning, så er det også en hjerte beslutning, for kun du ved om du vil have hesten nok til at knokle det hårdere og måske opgive andet for at have den smiley


  • #6   21. okt 2013 Har du sat dig ind i hvor meget en bil koster at have om måneden? Jeg betaler 1200 ca i forsikring (det var den billigeste der ville ha' mig) og medmindre dine forældre er hos et selskab du kan komme ind under, er det nogenlunde de priser du skal regne med,
    Og dertil kommer brændstof så. Jeg bruger vel godt og vel 7-900 kr brændstof i måneden, men kører godt nok fast 50 km i hver dag i dagligdagen.

    Du er på SU, og der bliver det edermøgme svært at få pengene til at række. Og hvad med tiden? Der skal alligevel lige et par timers fritidsjob til at tjene 1500 ind hver måned + fodder + dyrlæge + smed.

    Uden bil tror jeg godt den kan lade sig gøre. smiley


  • #7   21. okt 2013 Jeg tænker om bilen er nødvendig? Mon ikke du kan finde penge til hest hvis du dropper bil i første omgang.

  • #8   21. okt 2013 jeg kan ikke komme ud til hesten uden bilen desværre smiley
    Har indtil nu fået lov at låne bilen, men min far vil helst have sin egen nu smiley
    Forsikring betaler min mor, så der sparer jeg lidt smiley


  • #9   21. okt 2013 Jeg har været flyttet hjemmefra og er flyttet hjem igen, og ved at jeg vil blive boende hjemme de næste mange år!

    Jeg har ledt efter en part i snart et år for at finde en der passer til mig, og jeg kan ikke holde ud at skulle miste hende, for hende er jeg villig til at droppe alt andet fritid også bare arbejde igennem og tjene nogen penge!


  • #10   21. okt 2013 Jeg havde ikke været et sekund i tvivl..
    Mine heste er mit liv, og ville ikke vide hvad jeg skulle gøre uden dem.
    Du kommer til at fortryde hvis ikke du køber..
    Jeg havde købt..
    Man kan sagtens have tid til veninder, måske ikke hverdag, men måske dine veninder også kunne besøge dig i stalden..
    Hvis du har råd, på længere sigt, syntes jeg virkelig at du skal købe..
    Men der skal være råd til det..
    Håber du finder ud af det.. smiley


  • #11   21. okt 2013 Det skal siges jeg pr. August skal være elev og derfor tjener omkring 9000kr i måneden + et ekstra job så vil have flere penge der, men jeg bliver jo nød til at købe nu, ellers bliver hun solgt smiley
    Min bedsteveninde har også hest og vi er meget sammen om det med at have hest, så føler ikke jeg mister veninder af det smiley


  • #12   21. okt 2013 Hm kommer an på prisen på hesten smiley En gæld på 30000+ og faste udgifter hver måned til hest er virkelig mange penge når man er på SU og ikke har arbejde smiley
    ^
    Men når det er sagt havde jeg nok købt den smiley - men håber ikke du bliver snydt prismæssigt. Det en dejlig hest men ikke mange penge værd i dagens danmark og i det generelle heste marked smiley


  • #13   21. okt 2013 Det hedder at prioitere.

    Nej man har ikke råd til at tage i byen hver weekend. Og nej man har heller ikke råd til at bruge 1000 kroner om måneden til tøj, ej heller de dyre mærkevarer (medmindre man sparer op længe). Men vil man hesten nok ser man bort fra alt dette og nyder hvert sekundt med den i stedet...
    Men ja det er hårdt. Nogle gange skal man bare spørge sig selv om det er det værd. Jeg har selv (og gør stadig) slidt og slæbt, for at kunne få lov til at beholde min hest. Han er mit liv, så for mig er det ikke noget jeg skal tænke over, det er bare noget jeg gør smiley

    Men kunne man ikke finde ud af et billigere opstaldningssted end 1500? Som måske også var tættere på, så du kunne nøjes med en cykel derud, eller et buskort måske. Så var bilen slet ikke en nødvendighed alligevel, og der kommer mere luft i budgettet.


  • #14   21. okt 2013 bum. ja.. den er svær.. står lidt i samme situation.. skal på SU fra januar.. og lige nu arbejder jeg for min staldleje.. så står og overvejer om jeg skal udlåne eller fedte godt og grundigt for min kæreste.. smiley

    men jeg havde ikke købt hesten.. hvis der skal dyrlæge indover.. laver du bare mere og mere gæld..


  • #15   21. okt 2013 Står i samme dilemma om jeg bliver nød til at sælge min skat, håber virkelig jeg kan få tingene til at fungere, men lige nu ser det sort ud, jeg har dog ingen gæld på nogen af de heste jeg har haft, har købt begge på afbetaling, og har et billigt sted at stå.

  • #16   21. okt 2013 det er ret vigtigt at hun bliver stående hvor hun gør, og i de 1500kr er alt med i, så jeg syntes ikke det er så slemt, hvis jeg flytter hende tættere på har jeg ingen mulighed for ridebane/ridehus, dvs. hun kommer til at stå stille hele vinteren, det hjælper heller ikke noget smiley
    Det her sted trives hun godt, og får alt hvad hun skal bruge! smiley


  • #17   21. okt 2013 Hvis det er den nordsvenske skovhest på, hvad må den være, 14-15 år? Så skal prisen være under 10.000 kr. hvis det på nogen måder skal være en god handel for dig..

    Derudover så synes jeg det er dumt, især hvis din mor egentlig gerne ser dig flytte indenfor nærmere fremtid


  • #18   21. okt 2013 Du skal nok finde dig en ny soulmate før eller siden

  • #19   21. okt 2013 min mor ser mig ikke flytte, vi er begge ret indforstået med jeg ligeså godt kan blive boende hjemme længe endnu smiley

  • #20   21. okt 2013 Altså jeg betaler ikke selv opstaldning har mine hjemme men den får de værse produkter som biotin hvidløg og noget urte som koster kassen her ud over kommer 1000kr til smed hver 6. Uge og her ud over kommer dækkener underlag generelt udstyr. Det rigtig dyrt at have hest i hverdagene ALLE har råd til at købe men det svært at få råd til dem i hverdagene.
    En part er en god ide hvis det muligt.
    Og ja vil også sige du skal ikke give mere end maks 8000kr :j


  • #21   21. okt 2013 i opstaldning er foder, strølse, udmudning, græs, så de ekstra udgifter er dyrelæge, smed, og hvis jeg evt. skal bruge nyt udstyr (alt udstyr er med i den præcis jeg skal give)

  • #22   21. okt 2013 Hvad skal du give for hesten???

  • #23   21. okt 2013 hun har sagt 13000kr, men regner med jeg max vil give 10000kr

  • #24   21. okt 2013 Jeg har også stået i lidt ligne den samme situation. Da jeg er blevet 18 år, har jeg enten råd til bil eller hest og mit valg ligger helt klart på hesten - Så jeg skal ud og finde drømmehesten i stedet for + Jeg også syntes at det er mega mange penge at betale om måneden for benzin og div ting til bilen - Så pengemæssigt kan det bedre betale sig at tage toget for mig.
    Men jeg kan læse mig til at du kommer til at tjene 9000 om måneden og det tror jeg godt at du ville kunne holde hest og have bil for, men det kræver at du ligger et fast budget - Men ellers prøv at tale med bankrådgiver om at ligge et budget og så se om det kan lade sig gøre smiley


  • #25   21. okt 2013 Micheal r : Der er da ingen grund til at skrive grimt!

  • #26   21. okt 2013 Jeg er på SU med studiejob ved siden af. Jeg har tre heste (og en udlånt), som jeg betaler 3500 kr. for om måneden i opstaldning. Min SU går til mig selv, og jeg er udeboende. Det er ikke med SU-lån! Hvor mit job udelukket går til hestene.
    Jeg synes, at det er det værd. Jeg kan ikke leve uden mine heste, så jeg bruger gerne så mange penge på dem. Selvom det da kunne være fedt, at kunne bruge 4000 kr. om måneden på tøj, sko, fornøjelser osv. smiley Men det er slet ikke det værd for mig.

    Når din far låner dig pengene, er du ikke rigtig gældssat, da det ikke indberettes nogen steder, og ikke forhindre dig i noget, som en gæld i banken fx kunne gøre. Jeg havde bestemt gjort det, hvis du føler din økonomi kan hænge sammen til det smiley


  • #27   21. okt 2013 Hold da op Michael r. Dårlig dag var!

  • #29   21. okt 2013 jeg har 2 heste på su og arbejde ved siden af.
    har 51 timer i mdr. efter min faste vagtplan og har rigelig med muligheder for at tage ekstra vagter, så det kan lade sig gøre, men man ska prioterer.

    jeg drikker f.eks. ikke, og ryger ikke, spiser ikke på cafe eller restaurant, køber ikke dyrt tøj, går sjældent i biografen.
    men jeg har nogle super dejlige heste og vil ikke skulle klare mig uden


  • #30   21. okt 2013 Det er ikke en god pris for hesten vil jeg så mene.. Det er bestemt ingen foræring.

  • #31   21. okt 2013 Men der er bare så meget mere i at have hest end bare 1500 kr. om måneden til opstaldning.. Man kommer altid af med mere end 1500 kr. om måneden til hesten

    Og hvis den pludselig får en alvorlig skade og skal have dyrlæge eller skal indlægges, så skal der jo være råd til det..
    Det kan snildt koste 10.000 kr. i dyrlægeregninger, hvis det er alvorligt


  • #32   21. okt 2013 Michael r: du skal godt nok til at snakke pænt, jeg har en anderledes baggrund end mange andre, men derfor er jeg bestemt ikke forkælet! Jeg ved godt jeg skal arbejde for det her, og har ringet til banken og min far og jeg tager til møde med dem og snakker om det er en god løsning. Jeg ved udemærket godt det er mange penge og jeg spørger om råd og ikke om at blive svinet til!

Kommentér på:
Splittet pige :/

Annonce