{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Skal hesten ha lov og sige farvel??? {{forumTopicSubject}}

Vi er i den triste situation at vores gamle pony på 30 år har fået fred i dag... De to andre ponyer er blevet trukket væk da han blev aflivet og har ikke set noget...

Nu er mit spørgsmål så... skal de ha lov at se ham død, undersøge og måske på den måde, finde ud af at den gamle ikke er her mere?

Den sidste pony vi fik aflivet var savnet længe og der blev kaldt meget... i mange dage...

Kan en hest få forståelsen for livet og døden???

Høre gerne fra nogen der har prøvet det selv...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal hesten ha lov og sige farvel???
  • #1   22. okt 2013 Jeg tror ikke heste har den forståelse, men på den anden side er de meget intuitive. Prøv, men man kan ikke garantere at det bliver anderledes ..

  • #4   22. okt 2013 Tak for svar... det var også min tanke at de hurtigt ville opdage at han er død og på den måde ikke vil rende og lede efter ham... tænker os på hesten i naturen...

  • #5   22. okt 2013 altså hvis det var mig så skulle de have lov at se den død, jeg er sikker på at det betyder at de "forstår" at nu er den væk..

  • #6   22. okt 2013 Hesten kan godt forstå det, de ser dem jo dø da de var vilde, og på andre måder smiley

    R.I.P smiley smiley


  • #7   22. okt 2013 Både og ville jeg gøre det smiley

  • #8   22. okt 2013 Ja jeg synes heste skal over til sin døde foldkammerat. Det hjælper dem forstå. For de sørger også!

  • #9   22. okt 2013 Der var en anden herinde der havde gjort det og det fungerede ret godt med de tilbageværende heste

  • Rikke C
    Rikke C Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 47
    #10   22. okt 2013 Jeg ville osse lade dem se deres kammerat, evt undersøge ham..

    Hvis de ikke forstår det (ville undre mig) er der jo ingen skade sket.


  • #11   22. okt 2013 De andre heste skal helst have lov til at se det, så løber de nok ikke rundt og kalder og leder efter den smiley held og lykke med aflivningen det er aldrig sjovt.

  • #12   22. okt 2013 Min gamle shetlænder er FORFÆRDELIG til at gå og kalde! Hvis ikke hun kan se de andre ved bare at løfte hovedet, men faktisk skal dreje hovedet for at se dem, så kalder hun før hun drejer smiley

    Vi havde ikke mulighed for at få vores gamle hest aflivet på marken, så jeg gik over med grimen bagefter, og hun kunne åbenbart lugte det, for hun kaldte i hver fald nærmest overhovedet ikke efterfølgende smiley


  • #14   22. okt 2013 Jeg tror heste har en forståelse for døden - ligesom andre dyr. Så ville bestemt vise dem deres døde kammerat smiley

    Jeg tager hatten af for dig !! - det er rigtig flot og desværre sjældent (i Danmark) at en hest får lov / mulighed for at blive så gammel smiley

    De venligste hilsner Jannie


  • #15   22. okt 2013 Ja, den slags forstår de godt. Det ved de fleste avlere også, at hvis en hoppe får et dødfødt føl så lader man det lige ligge på marken en dags tid så hoppen kan se at vi ikke har taget føllet fra dem, men at det er dødt.

  • #16   22. okt 2013 Træk dem hen til den en efter en , jeg tror de har forståelse!
    Har lige haft en veninde der mistede sin. Hendes anden gik helt amok i boksen da den ikke var der. Så hun valgte at prøve at tage den hen til den og snuse til den, efter der var der fred i stalden smiley


  • #18   22. okt 2013 Heste forstår det lige så meget som køer.
    Og køerne går helt amok og kan fornemme hvor koen der er blevet aflivet har ligget, det har vi oplevet et par gange.

    Hestene forstår det også, men de bliver oftes bange.


  • #21   22. okt 2013 På Ronjas fold gik der en ældre hoppe, med hendes nu 9 årige "føl", 2 yngre heste på hhv. 5 og 7 år og så Ronja.
    Den ældre hoppe døde en morgen på folden af muligvis hjertestop. Den lagde sig 2 min efter den kom ud og spjættede 2 gange og var så væk.
    Hun blev liggende på folden indtil daka kunne hente hende, så de andre kunne sige farvel til hende.
    Hendes "føl" var meget afhænig af hende, men kaldte ikke én eneste gang efter hende, efter at de fik lov at gå hen og se hun var væk.
    Han plejer at kalde sindsygt efter hende, hvis hun bliver trukket ind og han er udenfor.
    Så jeg vil sige, lad dem endelig komme hen og se hesten død, så de ved den er væk.


  • #22   22. okt 2013 Du kan prøve at søge på "Tobys afsked med Spirit" herinde.

  • #23   22. okt 2013 Horsemind; Hvor ?

  • #24   22. okt 2013 da min hingsteplag blev aflivet, skete det på vores ridebane - han havde brækket skulderbladet og kunne ikke flyttes.
    Her fik de 3 andre lov til at tage afsked med ham stille og roligt. De fik en 1 times til, og så var det det.

    den ældste hoppe var dog mere ked af at jeg ikke kom i stalden. I 3 dage ville hun ikke spise. Først da jeg kom igen spiste hun.


  • #25   22. okt 2013 Her
    http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/1002023-tobys_afsked_med_spirit_og_resten_af_flokken

    Der har været helt ro i flokken siden - ingen kalden.
    Har video af at de får lov at sige farvel, den synes jeg dog ikke jeg vil ligge ind herinde.

    De fik lov at gå til og fra ham i en times tid som de selv ville og ønskede.


  • #26   22. okt 2013 Nå ja, puha.
    Så fik man også sin daglige tudetur over at læse forskellige ting herinde. smiley
    Min kæreste må synes jeg er sindssyg smiley

    Men tager hatten af for dig og din afsked til din ven.


  • #27   23. okt 2013 Hej alle... og tak for svar...

    Vi endte med at trække de to andre ponyer op på folden hvor den gamle lå... de blev meget nervøse og prustede da vi nærmede os men efter et par minutter var de helt hænde og snuse, nusse og skubbe...
    Da de havde gjort det et par minutter, vente de sig om og gik...

    De har ikke kaldt en eneste gang... er helt sikker på de forstod hvad der var sket...
    Resten af dagen har de været unormalt rolige (sørgende) men er rigtig glad for vi gjorde det sådan:O)


  • #28   23. okt 2013 Godt at høre at de har ro med det nu, men ja sorgen vil naturligvis være der.

    Det er hårdt for alle parter at miste, håber du og din familie kommer godt igennem det.



  • #29   23. okt 2013 Godt at høre at de har det okay med den afdøde hest ikke er der mere. Det tager lidt tid for dem at sørge ligesom det gør med os mennesker. Håber også at dig og din familie kommer godt ver det. Knus

  • #30   28. okt 2013 Det vil de helt sikkert forstå. Jeg har haft en hoppe som mistede sin mor, hun fik udslet i hovedet, dyrlægen mente at det var pga tabet af sin mor det var skyld i udslettet. Jeg havde også en hoppe der mistede sin søn, de stod i boks ved siden af hinanden, hun kaldte stille på ham, men ingen svar. Så blev der ikke kaldt mere og jeg kunne se på min hoppe at hun var ked af det

  • #31   29. okt 2013 Den første dag var de to andre meget stille... men nu er der ro i flokken... faktisk mere end der nogensinde har været.
    Da vi havde 3 ponyer var min welsh altid efter vores shetlænder men efter den gamle er væk har han ikke været på nakken af ham en eneste gang...
    Men den lille er stadig lidt mistroisk og tro ikke rigtig på min welsh er blevet en venlig pony:)


Kommentér på:
Skal hesten ha lov og sige farvel???

Annonce