{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

Tips til nybegynder i spring {{forumTopicSubject}}


Nogle bestemte ting der er bedre at starte med end andre at træne? Altså skal man fx. holde sig fra kombinationer, er det bedst med kryds i starten osv.

Jeg ved godt, at det er en god idé at få en underviser - men det kommer ikke til at ske lige forløbig :o).

Så jeg søger egentligt tanker omkring springning i det hele taget; omkring enkle baneopbygninger - da jeg på det punkt ingen fantasi har og generelt no can do's o.l :o).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips til nybegynder i spring
  • #1   26. okt 2013 Kryds er genialt til at starte med smiley


  • #2   26. okt 2013
    Kom til at tænke på en ting; Er kryds genialt også, hvis hesten bliver "ligeglad" så og sige til sidst og ikke rigtigt springer så meget over, ikke samler forbene nær så meget og nærmere tager et galop spring over, istedet for decideret at hoppe?



  • #3   26. okt 2013 Vil sige et kryds er det nemmeste at styre lige på, da midten er 'markeret' med krydset smiley Vil også sige at man skal holde sig fra kombinationer til en start smiley

    Men generelt er lette spring (for hesten og rytteren) kryds, tripplebar (det er så nemt for hesten af bedømme højde og afstand, og man behøver jo bestemt ikke lave den bagerste bom ret høj), stationata'en kan godt være lidt tricky nogle gange, dog er den betydeligt nemmere end en oxer smiley



  • #4   26. okt 2013
    Ps. har fået spring undervisning i ½ års tid sidste år og startet et enkelt springstævne. Så er ikke helt tabt bag en vogn, men vil stadig definere mig som nybegynder ;o)


  • #5   26. okt 2013 Start med bomme, for at få rytmen ind i kroppen.. du kan lægge en bom 1 meter foran springet og en bom 1 meter efter springet, så finder man en rigtig god rytme og hesten får også rytmen.. men kan sagtens lægge flere bomme efter hinanden smiley jeg ville starte med kryds og evt. lave en 20 meter volte med 4 spring i hvert "hjørne", rid rundt i galop indtil du har rytmen (cirka 3 galopspring mellem hvert spring).. det giver også rigtig god rytme. Efterhånden kan du lave en kombination med 2 eller 3 spring og bomme i mellem.. det synes jeg er en rigtig god start, for er hesten først inde passer afstanden 100% også er det meget nemmere..

    Når det går godt og hesten er tryg ved det hele, så ville jeg begynde med bane.. du kan starte med lodrette, kryds og evt. lave en kryds oxer (2 kryds lige ved siden af hinanden) start med 3 eller 4 spring, så det er nemt at overskue smiley


  • #6   26. okt 2013 Hvis du har en hest der gør dette, med at "galopere" over, så prøv at sætte en stationata op, eller hæv krydset, så det midterste punkt bliver højere - nogle gange kan en bom foran springet hjælpe hesten med at bedømme hvilken afstand den skal springe fra smiley

  • #7   26. okt 2013 Aller først er det nok en god idé at holde sig fra kombinationer, til man har fået styr på grundtempoet. Oksere er lette for hesten at springe, og rare for rytteren(synes jeg), så dem kan du godt have med til at starte med smiley Evt. hvor forkanten er et kryds.
    Du kan godt have både kryds, lodrette og oksere med, bare hvor de ser meget enkle ud, med kun et par bomme smiley

    Mht. baner kan du se videoer her inde fra LX/LFer, LEer og LDer, da det tit er nogen meget enkle baner i de klasser smiley


  • #8   26. okt 2013
    Og hesten har jeg sprunget på en enkelt gang;
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.633898779986437.1073741841.588707674505548&type=3

    Hun gør det en del bedre end mig ;o).

    Hun er iøvrigt typen, der syntes at alt nyt er farligt. Så hver gang vi skulle tage et spring, fra den anden side, et nyt spring - så var det farligt og vi skulle hen og stoppe foran det først også kunne vi spring det bagefter.
    Så vi ville sikkert se sjove ud til et springestævne, da det der med at hoppe over nok ikke er noget der ville ske i første klasse, i næste kunne vi så hoppe over dem vi havde kigget på i første ;o).

    Men når hun så har set springet, så er der ikke problemer med at komme over.


  • #9   26. okt 2013 Der er mange gode tips - men husk også cavalettis - det er god træning for hesten....


  • #10   26. okt 2013
    Hesten står et sted, hvor springene er hjemmelavede og dermed også træstammer der ikke har farver - så det er ren og skær hygge og et evt. stævne i foråret ;o).

    Så ingen cavalettis.


  • #11   26. okt 2013 Et kryds behøver ikke være sådan et lille et.
    Da jeg startede med at springe, sad begge bomme oppe på omkring 1 m men på midten var den 70 cm. dvs skulle styre præcis på.
    - Jo hesten KAN godt går over det, men det har jeg kun oplevet engang hvor hesten var ved at tabe mig xD Hang ude på halsen så gik hesten lige over springet for at jeg ikke skulle falde direkte ned i springet - søøød pony smiley


  • #12   26. okt 2013 Børnebøger om springning er gode - de er SIMPLE og lige til at gå til. Jeg har en masse bøger om heste og ridning og nogle gange, er det simple bare det bedste. Jeg har feks. en børnebog, hvor der også står afstande for de forskellige str. heste, typiske fejl, eksempler på baner mm. Ret god inspiration for en nybegynder.

    Og mit bedste tip - sørg for et godt knæslut! smiley


  • #13   26. okt 2013 Med en urutineret hest der kigger lidt kan det tit være en fordel at trave til springene i starten, da man så kan komme til at ride lidt frem, men nogen gange lidt mere kontrolleret end i galop. Det er i hvert fald en erfaring jeg selv har gjort mig med urutinerede heste smiley
    Ellers er det bare at springe ud i det smiley Vil ikke mene der som sådan er spring der er bedre end andre, men som andre har nævnt er det nok bedst at vente lidt med kombinationerne indtil man er lidt mere sikker.
    Men vigtigst af alt efter min mening er ikke at gå for hurtigt frem, og bare få en masse gode spring så man får opbygget selvtillid ved både hest og rytter smiley


  • #14   26. okt 2013
    Kan ikke så meget andet uden sadel, røven er limet til kræet og knæene også :b.
    Næste gang vi skal springe, arbejder jeg med mine arme/hænder x).


  • #15   26. okt 2013
    Helle T - Rider uden sadel, så hvis vi traver lidt for hurtigt så kan jeg ikke sidde ordentligt fast og bumper. Så derved foretrækker jeg galop, fordi jeg har mere kontrol, fordi jeg sidder bedre, roligere og derved bedre kan indvirke :o)


  • #16   26. okt 2013 Ja det kan jeg godt se, uden sadel ville jeg nok også selv foretrække galop smiley

    Men vil i hvert fald ønske dig held og lykke med springningen smiley
    Du kan lige få et par råd med på vejen som jeg tit plejer at få at vide af min træner smiley
    Noget af det vigtigste er at kende sin hests galop og have en god grund galop.
    Og så får vi tit at vide at det er vigtigere at følge hesten korrekt hen over springet, i stedet for at fokusere så meget på afstanden hen til springet.
    Håber det giver mening smiley


Kommentér på:
Tips til nybegynder i spring

Annonce