{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.018 visninger | Oprettet:

dansk essay, vil i læse det igennem? {{forumTopicSubject}}

hej allesammen
jeg har en essay for til imorgen der hedder "hvor går grænsen"
vil i læse det igennem? tag jer ikke af stavefejl eller kommafejl! dem retter jeg senere! bare skriv jeres mening og hvad i syntes jeg mangler i kommentaren smiley
jeg har ikke skrevet det helt færdigt!


Hvor går grænsen?

Her for nogle dage siden var jeg i Øster anlæg park, og gå tur med min veninde og hendes hund. Hun trak en pakke cigaretter frem" vil du ha en? Der er to tilbage" spurgte hun og rakte mig pakken." Nej tak" svarede jeg og kiggede væk. "så er der flere til mig" sagde hun og tog en smøg i munden, hun tog sin lighter frem og tænder den. Lugten af røgen skar i lungerne. Jeg fik det lidt dårligt... Hun lage den sidste cigaret ned i sin lomme, og smed pakken over skulderen. Jeg kiggede på pakken, der lå på stien. Den fik mig til at tænke på, hvor meget vi enlig forurener. Jeg syntes at det er så respektløst, at smide affald på gaden og i naturen! " samler du den ikke lige op?!" Spurgte jeg og pegede på pakken." Hvorfor skulle jeg?" Svarede hun flabet. "Ja... Det er jo forurening" sagde jeg med hævede øjenbryn. "og hvad så!" Jeg forstår ikke hvad det svære er ved at samle sit skrald op! " kom nu! Det tager to sekunder at samle sit skrald op" sagde jeg og samlede det op og smed det i en skraldespand det stod tre meter væk.

Det er rigtig irriterende at der er nogen der bare er ligeglade med at holde København ren! Det er det sammen med hundelorte! Der er nogle mennesker der IKKE samler deres hundes lorte op! Det er så klamt at man går på gaden og opdager at man har trådt i en hundelort!
Alle taber engang imellem noget skrald eller andet, uden at opdage det. Det ser jo! Men hvis man går med vennerne og man taber noget og en af vennerne ser det, skader der ikke at sige det til personen. Nogle steder er der ikke nogen skraldespande, som vi kan benytte. Så hvis vi gad sætte nogle flere skraldespande op i København ville det måske hjælpe en smule... Det tager heller ikke så lang tid at samle en hundelort op! Der er jo en grund til, at der findes hundeposer! Jeg syntes at vi alle skal prøve at gøre en forskel, og gøre København til et renere sted.

Danmark er faktisk et af de lande, der producerer mest skrald pr indbygger! Hver indbygger producerer 700 kg skrald om året! Hvert år skal cirka 9 millioner tons affald samles ind og behandles på den rigtige måde. Vi genanvender en stor del, forbrænder noget og en lille restdel deponeres.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dansk essay, vil i læse det igennem?
  • #1   27. okt 2013 1. Jeg synes, at det er alt for kort! smiley
    2. Din reflekterende del er bestemt ikke særlig lang eller grundig, du må tænke på at et essay er en genre, hvori ens tanker kommer til udtryk. Stil dig selv spørgsmålet: "Hvad tænker jeg på, når jeg høre udtrykket 'Hvor går grænsen'?" og udfra dette spørgsmål må der dukke nogle tanker op og måske nogle spørgsmål? Er grænser nogen der skal rykkes, eller er det fastlagte regler? Er der forskellige former for grænser eller? Alle sådan nogle ting.
    3. Din indledning er i min optik for lang og din brug af tale sprog er en smule unødvendigt. Det vier en smule bort fra genren.

    Det kan sagtens blive et rigtig fint essay, og emnet 'Hvor går grænsen' er jo utrolig bredt. Der er MANGE ting der kan skrives om dette, mange tanker. Det vigtige i et essay er at hæve niveauet fra det redegørende og konkrete, til noget mere abstrakt og til et højere niveau, altså nogle anderledes tanker om udtrykket og dets mening.

    Jeg håber det hjalp lidt smiley


  • #2   27. okt 2013 Fint smiley jeg mangler lidt undren til dig selv. Hvis du forstår smiley

    Du har tastet forkert ved ser, jeg håber du mener sker smiley


  • #3   27. okt 2013 tak og jeg er ikke færdig med det


  • #4   27. okt 2013 Meget "novelle agtigt".

    Mindre beskrivelse, mere refleksion og erindring. Du skal tænke på at det du skriver skal give assosiationer til noget nyt.
    Du skal også huske den røde tråd smiley


  • #5   27. okt 2013 Hvad klasse går du i ? smiley

  • #6   27. okt 2013 Det er meget kort og du skal som sagt reflekterer noget mere over de forskellige ting. Mener ikke at man plejer at bruge direkte tale i et essay.
    Kom med dine meninger om emnet.
    Ellers skal det nok blive et fint essay


  • #7   27. okt 2013 viictoriah: jeg går i 7. klasse smiley


  • #8   27. okt 2013 God pointe, men gerne mere tekst omkring dine reflektioner til sidst.
    Desuden; du roder lidt rundt i tid, altså nutid/datid (f.eks. i sætningen "hun tog sin lighter frem og tænder den"), og der er en del stavefejl (f.eks. "enlig", der skal staves "egentlig", det andet er en person uden kæreste/mand smiley ).
    Ellers er det fint, og godt du bringer et vigtigt emne op, især ift. hvor meget CO2 det udleder at skulle enten brænde eller bortskaffe affald på anden måde smiley


  • #9   27. okt 2013 Så er det okay syns jeg, i skal jo først lige lærer det i den klasse , har ikke mere at sige end det der er sagt smiley

Kommentér på:
dansk essay, vil i læse det igennem?

Annonce