{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

HJÆLP - Wobler/Slinger :'( {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået overakt nyheden fra dyrlægen her i morges, efter min hest har været i røntgen..

Min skønne 5-års vallak har en indsnævring på 3 halshvirvel smiley

Dyrlægen siger at det er i en så mild grad. (1-5) ligger han på MAX. 1, måske endda lavere! Og han sagde at han ABSOLUT ikke skulle aflives da han slet ikke var dårlig nok til det.

Og han anbefaler træning af muskler i bagparten, og senere ridning.

Men jeg kan ikke få det til at hænge sammen...

Gå Slinger ikke kun EN vej... NEDAD - og ender i aflivning??

Nogen der har erfaringer, gode som dårlige. Er ret meget i vildrede. Og føler jeg står ret meget i en gråzone. Jeg er ligeglad om han bliver ridehest eller ej... Han skal bare IKKE lide.

smiley Please hjælp med jeres erfaringer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP - Wobler/Slinger :'(
  • #1   30. okt 2013 Åh smiley Kender desværre intet til det, men vil bare lige ønske dig held og lykke med ham, håber det ender godt.

  • #2   30. okt 2013 Tak for tanken... Håber også at det kommer til at gå. Men er meget skeptisk smiley

  • #3   30. okt 2013 Hvad er hans nuværende symptomer ?

  • #4   30. okt 2013 min tidligere hest Cordino havde det også og det endte desværre med aflivning, hans var så virkelig slemt, han gik rundt som om at han var fuld, han var 5 da han blev aflivet:( det er en af der værste sygdomme!

  • #5   30. okt 2013 Jeg kendte en hest der blev aflivet som 5 års af samme grund, ved den gik det kun en vej..:(

  • #6   30. okt 2013 Jeg hade en 3 års hingst for år tilbage med den sygdom
    Og den gang sagde de den blev værre og værre med tiden
    Men ved ikke om det gælder alle med den sygdom
    I løbet af 3 mrd. gik det fra at han var lidt pasgænger (den var ikke Islænder) og til den ikke kunne rejse sig op efter en rulletur , så stærkt gik det
    Hvis jeg var dig ville jeg få en anden til at se på den
    VH
    Annette


  • #7   30. okt 2013 Enig med Annette. jeg ved ikke lige hvor du bor men claus fra Skovdalens hesteklinik (støvring ved aalborg) er rigtig god.
    Min søster havde en knabstrupper hingst (Foxi) der først på sommeren begyndte at slingre på fold. han blev undersøgt og fik konstateret wobler. han kunne til efteråret ikke gå 500 meter uden at lægge sig ned. Derfor blev han aflivet.
    Det er ca 10år siden nu, om der inden for denne sygdom er kommet noget ny ved jeg ikke.
    håber du finder en løsning.
    hilsen alice


  • #8   30. okt 2013 Købte en vanrygtet shire-hingst (herinde) som led af woblers og derudover brækket ryghvirvel, noget han havet døjet med - ubehandlet - i uvis tid .....Han ville aldrig kunne få et værdigt hesteliv, så aflivning var nødvendig efter blot et par dages bekendtskab smiley
    Halen var fuldstændig slap og afføringen kunne han ikke holde på.... og vil spare Jer for resten............

    Jeg vil ikke male fanden på væggen, for din hests fremtid kan se helt anderledes ud, såfremt nogle kompetente dyrlæger kan vejlede dig smiley Min erfaring er dog dårlig, fordi han netop ikke var i nogen form for behandling - hvilket jeg håber kan redde din hest så den dermed kan få et dejligt hesteliv smiley


  • #10   30. okt 2013 Det går normalt kun en vej jo desværre..

    Men hvad er hans syntomer..? hvis han ikke har smerter eller sådan og ikke slingre rundt ville jeg da lade ham gå og træne som dyrlægen siger kan være han kan leve i mange år uden og være påvirket af det.




  • #11   30. okt 2013 Tak for jeres svar.

    Hans symptomer var at han pludselig gik MEGET mærkeligt ned af bakker.

    Han slæbte benene. Det er fra september, til nu blevet bedre...

    I dag var han så oppe ved Laugø og blev tjekket for slinger.
    Han går normalt i longe, og har faktisk en ekstrem god balance her i alle 3 gangarter.

    Den test han "fejlede" var da han blev hevet i halen. Der stod han ikke nok imod, og de tog så røntgen og fandt frem til at hans 3 halshvirvel var lidt indsnævret.

    Han kan sagtens vende i boksen, løbe på fold, stejle, bukke og lege med de andre. Han er ALDRIG snublet, ej heller tabt et ben. Når han går gå flad bund (ikke ned af bakke) går han normalt, og løfter benene. (slæber dem ikke efter sig)

    Fik snakket med dyrlægen igen, og han forklarede mig at man ikke kan fastslå 100% om det er slinger før ved en evt. obduktion.

    Hans anbefaling lød jo på det jeg havde skrevet ovenfor, og så se tiden an. For nu er det ikke en diagnose han vil fastlåse, men desværre tyder det på at det er det.

    Han mener dog at vi skal give ham lidt tid, lade ham få nogen muskler, og så se derfra.

    Hesten historie er ikke god, han blev købt svært underernæret, og har været i ridning i 5 mdr sidste år hvor jeg desværre fik ham tilbage 150kg. undervægtig!!!!

    Så desværre stemmer det også godt overens med at han er blevet misrøgtet til han var 2,5 og herefter jo nok er vokset for hurtigt da han begyndte at få rigtigt hestefoder, og komme i let arbejde :S

    Det er forfærdeligt hvor meget sådan noget kan ødelægge så stort et dyr smiley


  • #12   30. okt 2013 Min den gamle, har muligvis en mild grad af wobler.
    Hun er aldrig tjekket for det, men flere af hendes føl, er blevet aflivet pga det.
    Hun har tildens til, at skøjte lidt rundt.
    Men har aldrig følt det nødvendigt, at gøre mere ved det.
    Men det går sjældent den rigtige vej


  • #13   30. okt 2013 slinger
    som Clav skriver havde vi en..samme historie..misrøgt til to år, derefter nok for heftig væsk ...han skød i været på det foder vi gav...
    vi fik medicin fra Sverige ..det var fantastisk godt og vi fik ostiopat på til øvelser..
    Vil sige det kan godt betal sig at behandle med medicin..koster ikke alverden.
    MEN det er virkelig intensiv træning.
    Linda


  • #14   30. okt 2013 Ja, det er noget skidt noget. Og jeg fodrede ham ellers op på wrap, roepiller, olie og suregrow anbefalet af dyrlægen dengang. Og det tog godt et år før han fik huld, fordi han skød så meget i vejret på samme tid :! Da jeg fik ham var han nok 158. I dag er han godt og vel 170. Så han har skudt 12 cm. men i store ryk desværre. !!!

    Ved ikke hvad jeg kunne have gjort anderledes.

    Hvad er det for noget medicin der er tale om. Han har lidt nok i sine unge år - så jeg vil nærmest gøre ALT for at han, om ikke andet, bare kan få et godt liv som hygge nusse hest. Jeg vil SK**E på om han bliver ridehest... Jeg nænner bare ikke at aflive en hest på 5 år...

    Selvfølgelig er jeg indforstået med, at hvis det kommer til at volde ham smerte og problemer i hverdagen, så får han fred. Men hvis jeg kan gøre noget for at han kan komme nogenlunde igennem det her... Så gør jeg det. Jeg ved jo godt at hans indsnævring ikke forsvinder. Men så længe han ikke er mærket af det i hans hverdags hesteliv, så skal han have lov til at leve, og jeg vil kæmpe med næb og klør for at han kommer ovenpå!


  • #15   31. okt 2013 Hej Nadia

    Kan du ikke ringe til mig..det er næmmer..

    Linda 61797600


Kommentér på:
HJÆLP - Wobler/Slinger :'(

Annonce