{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Hackamore {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige hentet min dejlige haffer pige idag. Jeg fik hende med udstyr og kan se hun er vant til at gå med Hackamore. Jeg har ikke den store erfaring med Hackamore og er i tvivl om jeg skal begive mig ud i det da jeg har læst det kan sidestilles med et stangbid og man kan knække næseryggen på hesten hvis man rykker for hårdt. Jeg rider dog altid med ret løse tøjler og fokusere på min vægtfordeling og schenklerne, men er stadig usikker på om det vil være smart at begive sig ud i det med en hest man ikke kender og stoler på endnu.
Men vælger jeg et andet hovedtøj, vil et muffebid så være blødt nok, eller skal man gå helt over til gummi?
Jeg vil jo smadder gerne på eventyr med min nye prinsesse, men nu hvor jeg har læst alt det om hackamore er jeg ikke sikker på jeg tør. Er der nogen herinde der har erfaring med det, og som lige har guldkornene af råd jeg søger??

/ Rie Bælle og Trille smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hackamore
  • #2   11. nov 2013 Hvis du er usikker på hackamoren, vil jeg skifte over til bid.
    Et muffe bid lyder da rimeligt, men prøv at tage din finger ind i munden og stikke den op i ganen, så kan du mærke om der er nok plads til et 2-delt eller 3-delt.
    Du kan evt lige så stille prøve din frem med hackamoren, den kan ikke knække næseryggen hvis du sætter den rigtigt smiley (så skal du sætte den rimelig langt nede!) men ja, den har vægtstangseffekt smiley men tillykke med sin nye hest smiley


  • #3   11. nov 2013 Det er en skrøne, det med at den knækker næseryggen på hesten.
    For mit vedkomne har det været løsningen. Hun plejede at tage biddet og blive hård i munden på tur, det gør hun ikke med hackamore.
    Jeg synes du skal ride med hackamore på den, hvis det er det den er vant til. Du kan jo bare gå roligt frem med at trække i hesten, til du finder en "balance"


  • #4   11. nov 2013 Som Mette siger, det er en skrøne at du kan knække næseryggen på hesten. For det kan man ikke.

    Jeg rider selv med hackamore en gang i mellem, og havde ikke nogen erfaring med bidløst da jeg begyndte at ride med den.


  • #5   11. nov 2013 Der må jo være en grund til at den bliver redet med hackamore? smiley Måske kan den ikke styres med bid i munden? Måske lystre den ikke på et bid? Tjaaa vil da sige at det er da ligeså farligt at putte et bid i hestens mund når den er vandt til bidløst såsom hvis det kan være farligt at putte bidløst på når hesten er vant til bid smiley Hvis jeg var dig havde jeg redet den med hackamore når den er vant til det smiley

  • #6   11. nov 2013 Limira - Det kommer jo også an på om hesten er vant til bid, udover bidløst. Så om det er farligt, kommer an på så meget.

  • #7   11. nov 2013 Sacha Enig smiley Men når får vi ingen viden om den er vant til det? Så efter min viden kunne det jo være farligt hvis den reagere voldsomt på bid smiley

  • #8   11. nov 2013 Spammer mig lige ind her...

    Er der forskel på Hackamore - findes der flere forskellige slags ?
    Hvad skal man vælge`?


  • #9   11. nov 2013 Bianca - Ja smiley

    Der er:

    Den mekaniske hackamore

    Soft hackamore

    S-hackamore

    Akademisk hackamore

    Kapsun-hackamore

    De sidste kan jeg ikke huske hvis der er flere smiley


  • #10   11. nov 2013 Der er også blomster hackamore, en dejlig blid en, afhængigt af hvor du sætter tøjlen selvfølgelig smiley

  • #11   11. nov 2013 Åh dog.. og hvordan ved man så hvad man skal vælge? Jeg vil prøve det på min ene islænder som lægger sig utrolig tungt på biddet og gør sig stiv.

  • #12   11. nov 2013 Blomster hackamore
    Og den er runde ring hackamore (lidt ligesom blomster hackamoren)
    smiley


  • #13   11. nov 2013 Selvfølgelig, vi får ikke at vide om der også er et bid med eller noget. Det var bare mere det, at man skal huske at det godt kan være den er vant til bid. - Måske gamle ejer bare ikke har villet ride med bid, og derfor valgte en hackamore? smiley

  • #14   11. nov 2013 Stald Limira. Alle dem du nævner udover kpsun, er går ind under kategorien mekanisk hackamore. En mekanisk hackamore er en hackamore, der laver en funktion, fx lukker sig om mulen, når man tager i tøjlen smiley
    Under kategorien bosal hackamore er bosal, og mener også rebgrime går herindunder, og måske det også er den kategori kapsunen er i? smiley
    En sidepull, er en kategori for sig selv smiley
    Men fedt du faktisk sætter dig ind i hvad en hackamore er! Det er de færreste der undersøger det lidt "historiske" bag dem. De fleste ser den "bare" som et værktøj, der er et alternativ til bid smiley


  • #15   11. nov 2013 Jeg har et par gange redet en fjordhest med totalt manglende stopsignal. Hun fungerde best uden bid så det var med hackamore. Det fungerede fint selvom jeg selv kun rider med bid. Det er noget der lgie tager lidt tid at vende sig til men styre du normalt med ben er en hackamore vel bare en ekstra bremse og en form for støtte smiley

  • #16   11. nov 2013 Ok tak. Jeg kan se nogen har kæde bag på og nogen har blot en rem. Umiddelbart synes jeg bedst om remmen. Nogen der kender til forskellen?

    Og så skal jeg nok forlade emnet smiley


  • #17   11. nov 2013 Når man skal finde ud af, hvilken hackamore man skal bruge, skal man først gøre sig klar i hvad for en af de umiddelbart tre kategorier, en hest bedst forstår signalerne fra smiley
    Mekanisk: Hesten reagere på stangbids-effekten, og har en hvis forståelse for neckreining. Den skal forstå et pres om hovedet.
    Bosal: Her er det materialet om mulen, som er ekstra "hårdt", og den skal reagere på, hvordan "næsebånden" (hvis man kan kalde det det) bevæger sig. Her kan man bevæge hænderne mere frit. Ud til siderne mv.
    Sidepull: Her er jeg ikke så meget inde i funktionen, men der er masser af emner omkring det, så det er bare at søge smiley

    Det var primært til Bianca smiley


  • #18   11. nov 2013 Man KAN godt brække næseryggen på en hest med en hackamore, det er set til et springstævne hvor en idiotisk hård hånd i kombi med et enormt konstant træk, en hackamore der sag for langt nede og for stramt; Wollah, et stks. brækket næseryg.
    Men det skal så ekstreme forhold til at det er stortset umuligt for os 'normale' ryttere, vilel sige at du sagtens kunne starte op med den, vent. med et bid under hackamoren, hvis du er usikker på den smiley


  • #19   11. nov 2013 Nu har jeg ikke lige læst de andre indlæg, så undskyld hvis jeg gentager noget.

    Men først, man kan IKKE brække næseryggen på en hest med en hackamore. Så skal den i hvert fald sidde meget forkert, og så er du også en meget dårlig rytter. Hvis man brækker næseryggen på en hest, burde man (efter min mening) slet ikke ride. smiley

    Men jeg synes du skal høre tidligere ejer hvad hun fungerer bedst med og hvorfår hun valgte at rydde hende i hackamore? Og hvis ikke det var nogle grund og at hun fungerer på både med og uden bid, så synes jeg du skal vælge hvad du føler dig "bedst" og tryggest med.


  • #20   11. nov 2013 hønsemusen - Var faktisk også i tvivl smiley Men tak for hjælpen så blev jeg lige lidt klogere smiley

    Jeg bruger selv soft hackamore og kan kun anbefale den hvis man bruger rimelg lidt tøjle. en hackamore er et stærkt bidløst objekt og hvis man skal være bidløst men skal have tøjlekontakt konstance vil jeg foreslå en sidepull smiley


  • #21   11. nov 2013 Bianca: Kæden er stærkere end remmen smiley
    Så hvis ikke man er erfaren i at ride med den form for mekanisk hackamore, så skal man starte med en med rem. Har man styr på sig neckreining og sæde/ben, så er kæden super, for den giver et meget fint signal smiley


  • #22   11. nov 2013 Maria Tears: Ja, det er der måske. Men som sagt, rytteren der brækkede hestens næseryg burde slet ikke ha lov til at ridde med den kræft hun bruger.
    Hun burde se det som en lærestreg og håber at hun er blevet godt og grundigt forskrækket.



  • #23   11. nov 2013 OBS!

    Jeg laver også lige et hurtigt side spam da dette undre mig smiley

    Hvor stramt skal hackaen side? smiley Som sagt bruger jeg soft hackamore men er der nogen regel om hvor stram den må være?

    Fek.s ligesom næsebånd skal der kunne være 2 finger LODRET mellem næseryg og næsebånd

    Er der noget lign regel ved hackaen? smiley


  • #24   11. nov 2013 Super tak! Jeg har læst at man nemt kan skifte kæden ud med en rem hvis det er bedre.

  • #25   11. nov 2013 I siger at det er en skrøne at hackamoren kan knække næseryggen på hesten- Det vil jeg super gerne læse nogle undersøgelser om, for har set rimelig mange undersøgelser der siger det modsatte. Altså at der før er sket, og at det sagtens kan ske igen.

  • #26   11. nov 2013 Man kan nu godt knække næseryggen med en hackamore, men så sidder den meget langt nede.

  • #27   11. nov 2013 Bianca: Det kan du sagtens smiley Men gør det omvendt, start med rem, og gå over til kæde, når i har helt styr på det smiley

  • #28   11. nov 2013 Stald Limira: Det var så lidt smiley Var bange for du ville se det som et "angreb", så dejligt du er så åben smiley

  • #29   11. nov 2013 Ja det var tanken. Hvorfor foretrækker nogen hackamore fremfor bidløs trense og omvendt?

  • #30   11. nov 2013 Hønsemusen: Naaarh! Af sådan en lille fejl ser jeg ikke noget forkert at rette mig smiley

  • #31   11. nov 2013 Bianca: Netop som jeg skrev. Det er forskelligt hvad hesten har nemmest ved at reagere på, da de forskellige typer, giver forskellige signaler smiley Og forskellige ryttere har det bedre med forskellige signaler.
    Jeg har det fx bedre med neckreining, fremfor eks kapsun, der er baseret mere på kontakt/guide. Jeg har ikke prøvet en sidepull, men tænker den også er mere baseret på de samme principper, som de forskellige typer bosal hackamore smiley


  • #32   11. nov 2013
    Hvis hackamoren sidder for langt nede, så sidder den ikke længere på knogle, men på brusk - også er det svært og brække noget.


  • #33   14. nov 2013 1000 tak for alle kommentarene - Jeg fik lige tjekket de forskellige typer og det er et soft med kæde der bliver brugt til hende. Kæden vil jeg skifte ud med rem. Jeg er sådan set ikke bange for at begive mig ud i at bruge hackamore, det er jeg rutineret nok til, men nu er det så meningen at min mand skal lære at ride, for på sigt bliver hun hans ridehest da jeg i forvejen har min Bælle som er ren one man horse, og giver mig masser af udfordringer, så vi kan ikke bare bytte da han er en dreng der kræver en meget rutineret rytter. Men jeg tør simpelthen ikke lade ham brug hackamore når han aldrig har sat på en hest før. Nu er hun en dejlig mild haffer på 20 så hun er helt optimal som en begynder pige, men derfor skal oplevelsen stadig være den bedste for dem begge 2, men jo især for hende. Hvis hun ikke er glad for bid ( det tænker jeg at hvis ingen af de tidligere ejere ved det, må jeg jo prøve mig frem), vil det så være bedre at han prøver med Sidepull, eller er det bare bedst at starte med at lære det med et bid? Jeg har ikke selv redet med Side pull, så det vil naturligvis være noget jeg selv skal være fortroligt med inden han får lov at komme på hende. Min største bekymring med det er at Trille skal kunne lide det - og det skal være en god oplevelse for hende. Min mand skal nok overleve. Men hun er 20 år og hun skal have de bedste oplevelser nu og fremover. Det fortjener hun.
    Jeg er rigtig glad for at høre at man ikke lige umiddelbart kan knække næseryggen med den - det jeg havde fået opfattelsen af, var at der skulle ikke ret meget til før at det kunne ske, og det vil jeg slet ikke kunne arbejde med.
    Jeg vil prøve at høre den tidligere ejer om hun har erfaring med at ride med alm bid på hende eller har hørt om ejeren før hende har brugt det.


  • #34   14. nov 2013
    Til en uerfaren ville jeg nok foretrække en sidepull. Der er ikke vægtstangsprincip i og det er at sidestille med et bid, hvor en hackamore er et bid med vægtstang ( pelham, kandar, tre rings osv . )

    Så derfor er sidepullen ikke ligeså hård, hvis en uerfaren hænger lidt i tøjlen e.l

    Hvis du skulle putte bid på så er siden www.hestemund.dk super god til at få info omkring bid på. Samt jeg har hendes bog, som jeg kan sende til dig gratis.


  • #35   14. nov 2013 Men lige et spørgsmål? Da i var ude at prøve hende? Var det så i hackamore eller med bid?

  • #36   14. nov 2013 1000 tak for linket - jeg har lige været inde og kigge på siden, og den skal godt nok lige nær studeres så snart jeg har fred til det. Jeg vil super gerne have bogen. Det er altid dejligt at få noget mere viden om tingene. Det kan være min bælle måske også trængte til et bid tjek ( Han er kun blevet redet med kandar indtil jeg fik ham, fordi den tidligere ejer var bange for at blive smidt af - selvom han aldrig har smidt nogen af. Og han hader bare det bid - jeg skiftede med det samme til et muffe bid, og fik lige pludselig en hel anden hest som nu nyder at komme på eventyr - lige en side historie smiley )
    Jeg red hende med hackamore da jeg prøvede hende og det gik helt fint, det er også derfor jeg ikke bare vil stoppe et bid i munden af hende uden at have alle overvejelser med - og det er jo bare så skønt at man kan vende tingene sammen med alle jer skønne mennesker herinde smiley
    Men min mand skal ikke ride med det på hende nu hvor han skal lære det. Umiddelbart vil jeg prøve med side pull og ikke bid - og så må jeg se hvordan hun tager det og så vil jeg få suget alt viden til mig der inde på hestemund. dk


Kommentér på:
Hackamore

Annonce