{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Kronisk forfangen hest, har brug for råd {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge hg'er
Skriver det her med tårene trillende ned af kinderne.
Har virkelig brug for et råd eller måske mere bekræftigelse i at det er det rigtige jeg har i sinde at gøre.
Jeg har en 16 års haflinger som i al den tid jeg har kendt hende har været meget ømtået når hun går på sten og grus, hun gik uden sko indtil jeg købte hende for halvandet år siden, det har hjulpet en del at hun har fået forsko på men hun er stadig øm når hun træder på en sten og har meget flade såler, hun havde været forfangen to år inden jeg købte hende og blev så forfangen igen i maj i år, efter hun var forfangen i maj blev hun tip top igen men stadig øm når hun trådte på en sten, men alle gangene hun har haft smed efter har hun været ekstrem øm som hvis hun var forfangen igen, har haft dyrlægen ude og give smertestillende de to af gangene og der havde hun det markant bedre allerede efter et par dage men sidst hun havde smed d. 1 november valgte jeg at se hvor længe hun egentlig ville have smerter, hun havde meget ondt i ni dage og er stadig ikke helt rentgående. Smeden fortalte allerede efter første gang hun havde smed da hun havde været forfangen at hovbenet højest sandsynlig var sunket efter hvad hun kunne se på sålen og det nok kun gik en vej med hende men jeg syntes jo hun skulle have en chance. Nu er det bare kommet dertil hvor jeg faktisk kun kan se en udvej og det er aflivning, det skære i mit hjerte og hold kæft hvor jeg ked af det for vil selvfølgelig gøre alt for hende, men kan bare ikke holde ud at se at hun har smerter og at smertedække hende hver gang hun har haft smed løser jo heller ikke rigtig noget.
Undskyld det blev så langt.

Stavefejl er gratis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronisk forfangen hest, har brug for råd
  • #1   13. nov 2013 Øv en situation!
    Jeg tror jeg ville lade den få fred, da det er en nødvendighed at den har smed jo, men det er heller ikke fair at den skal rende og have ondt, og ikke kan træde på det mindre uden det os gør ondt! Det er et hårdt valg. Men man er os nødt til at tænke på hesten ve og vel frem for at skulle dække ens eget behov for hest. Hesten skal leve for dens skyld, og ikke for din skyld! Pøj pøj med det.


  • #2   13. nov 2013 Synes bestemt at aflivning er den rette løsning for dig og din hest. Det er super hårdt, men det er hestens ve og vel der er "på spil"..

    Personligt har jeg den holdning at hvis jeg en dag står med en forfangen hest/pony, så bliver den aflivet straks. Har desværre kun set hestene som "tabere" når de først har været forfangne en gang, og det ønsker jeg ikke mine skal blive..


  • #4   13. nov 2013 Lort, bæ, pis og papir smiley Sikke noget øv at stå i, jeg føler virkelig med dig !!!

    Jeg ved ikke hvordan hun lever pt, men ud fra billeder i hendes album ser det "ganske almindeligt ud", så håber det er ok, at jeg går ud fra dette?

    Er der mulighed for at tage 100% hensyn til hendes behov? Hun har højest sandsynligt EMS eller cushing når man tager hendes alder, race og historie i betragtning, for så kunne man måske hjælpe hende med lidt medicin her i starten, nul græs (i hvert fald i en længere periode, gerne et år), gerne skånefold med blødt underlag, hø med meget lidt sukkerindhold og evt noget til at regulere blodsukkeret (fx glucogard) og når hun er helt ovenpå i fødderne, så masser af motion. Men FØRST når hun er ovenpå i fødderne. Forfangenhed er en sygdom, hvor lamellerne mellem hovkapslen og hovbenet bliver svagere. Hvis de knækker kan hovbenet rotere eller synke. Hvis hun sættes på meget motion inden lamellerne er blevet stærke igen, så kan man fremprovokere brud i lamellerne..

    Med de forbehold ville hun måske kunne blive i tip top tilstand, men intet er sikkert.

    Min hoppe (22 årig araberprut)var nede at vende sidste sommer(ømtået, puls, visiteringsøm osv) men er i tip top tilstand i år, fordi jeg har taget mange hensyn.

    Hvis dette ikke er muligt, så ville jeg nok aflive. Den historie du fortæller tyder kun på én retning, hvis der ikke gøres noget drastisk


  • #6   13. nov 2013 Sikke en træls situation du står i, det er forfærdeligt at skulle træffe sådan en beslutning om sin hest, men jeg mener også helt sikkert at aflivning er den bedste løsning smiley

  • #7   13. nov 2013 Gøg og gokke
    Ja det er en rigtig øv situation, ja man skal lige netop kun tænke på hesten,hun skal bestemt ikke leve for min skyld.
    Mange tak, skal have ringet til dyrlægen i morgen, desværre har hende jeg plejer at bruge og som kender hesten brækket benet og kommer ikke tilbage før om et par måneder, så skal desværre have en anden ud som aldrig har set hesten og dermed heller ikke set når den har aller mest ondt men håber hun er enig i min beslutning og smeden har også sagt at dyrlægen sagtens kan ringe og få hendes vurdering, så krydser fingre for at der ikke går for lang tid før hun kan få fred og fri for smerter.
    Hun har også ændret sig meget virker ikke ret glad og når hun står i boks om natten sveder hun helt ekstremt selvom hun ikke har vild tyk pels og dørene i stalden er åbne, om dagen på fold med regndækken er der intet så tror kke hun har det helt godt.


  • #8   13. nov 2013 Silverflake
    Det er helt okay.
    Har taget alle de hensyn som jeg kan, hun går med mundkurv på en meget blød fold med meget nedbidt græs, hun får ca. Seks kilo hø med lav stivelse i døgnet, roepiller og vitaminer hun står på halm i en dybstrøelses boks hun har tabt sig rigtig meget efter hun var forfangen i maj man kan se alle hendes riben men har stadig fedtkam og fedtdepoter på røven og under maven så dyrlægen er ret sikker på at hun har ems.
    Tak for alle rådene.


  • #9   13. nov 2013 Og tak i andre for jeres svar, kæft hvor er det hårdt selvom jeg jo godt ved hvad der nok er det bedste. smiley

  • #10   13. nov 2013 Okay, så lyder det bestemt som den rigtige beslutning.
    Øv bøv og bæ, men det er desværre vores lod som ejere at skulle tage den tunge beslutning, når det er rette tid. Og det lyder det til med din dame. Kram!


  • #11   13. nov 2013 Silverflake
    Ja desværre. Mange tak.


  • #12   13. nov 2013 Ja. Altså man kan sige det er dit valg og det SKAL dyrelægen acceptere.
    Jeg kender godt det der med at man har en dyrelæge man bruger og det er bare til alt. Sådan har jeg det nemlig os.


  • #13   13. nov 2013 Gøg og gokke
    Ja det skal hun, tror da bestemt også at hun nok skal være enig, hun kan jo også bare ringe til hende jeg normalt bruger de er da fra samme klinik så det burde ikke blive noget problem.


  • #14   13. nov 2013 ÆV også! smiley

    Det gør rigtig ondt på mig at læse, da jeg selv har en kronisk forfangen EMS hest på snart 3. år, og jeg ved hvordan man kæmper. Og jeg ved også at jeg kun har ham på lånt tid, og et fejltrin kan ende i en aflivning.

    Det jeg har gjort med min egen, da han blev syg var naturligvis at følge dyrlægens anvisninger. Han fik sko på, kom på jordfold og blev lagt om i sin kost.
    Nu i år, 2,5 år efter har jeg ladet ham komme på en græsfold, hvilket er gået over al forventning, og for en måneds tid siden pillede jeg skoene af ham.

    Så det kan lade sig gøre. Men det har holdt hårdt! Og det kommer naturligvis også meget an på hesten, hvor slem en grad det er, hvordan den er blevet behandlet osv osv.


  • #15   13. nov 2013 Jeanette
    Ja det er squ træls, jeg har også fulgt dyrlægens anvisninger. Dejligt at høre at det kan lade sig gøre, tror desværre bare at der ikke er mere at gøre for min hest, men håber dyrlægen har en mirakelkur, hun er ikke blevet behandlet for godt og der er ikke taget hensyn til at hun har været forfangen før inden hun kom til mig.
    Dejligt at høre at det går godt med din hest krydser fingre for at det fortsætter i den gode retning.


  • #16   13. nov 2013 Det er altså bare øv.. Og det er også svært, hvis der ikke er taget hensyn tidligere..Og man kan sige, nu kiggede jeg lige hendes profil igennem. Som rideskolehest bliver man nok ikke behandlet heeelt efter bogen i forhold til fodring og sådan når man har været forfangen.

    Så du har måske haft oddsene lidt imod dig, du overtog hende måske relativt sent, til at kunne nå og gøre det store ved det smiley


  • #17   13. nov 2013 Ja det er nemlig rigtig svært, kendte hende da hun var på rideskolen og hun blev fodret med wrap der var lavet til køer uden analyse og foder fuld af stivelse så ja oddsene var allerede imod mig da jeg købte hende desværre. smiley

  • #18   15. nov 2013 Hej til jer der har fulgt med, har haft dyrlægen ude i dag Og hun var enig med mig i at det bedste og mest humane er at hun får fred smiley så nu skal jeg have ringet til daka i næste uge smiley

  • #19   15. nov 2013 Stort kram herfra smiley

  • #20   15. nov 2013 .... og den smiley skulle ikke se glad ud, men bare vise et hjerte!

  • #21   15. nov 2013 Mange tak

Kommentér på:
Kronisk forfangen hest, har brug for råd

Annonce