{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Hvis du ejer en hoppe... {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet til at tænke lidt på hvordan man mon ville reagere - hvis man ejer en hoppe og denne så får "uventet besøg" af en hingst - altså ikke planlagt eller ønskværdigt at den bliver drægtig.

Hvad ville du som hoppeejer gøre? Og hvis du først finder ud af det når det er for sent at skylle hoppen, hvad vil du så stille op?


Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg selv ville gøre - helt klar ikke aflive ved folingen, da jeg har min hoppe alt for kær til at se hende miste føllet. Men jeg ville heller ikke ønske at beholde et føl feks. efter en lille hingst, da min hoppe er rigeligt lille i forvejen. Jeg ville heller ikke have lyst til at sælge, da der er så rigeligt med ponyplage til salg... så jeg ved det ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis du ejer en hoppe...
  • #2   13. nov 2013 Hmmm.. Havde forsøgt salg/udlån, blev den ikke solgt/udlånt ville jeg beholde..

  • #3   13. nov 2013 Hvad vil det sige at skylle hoppen?
    Jeg ville beholde føllet, men jeg ønsker mig nu også et føl på hende engang smiley Som mkb også nævner, så ville jeg få fat i hingstens ejer. Høre om hvordan hingsten er, fejler den noget, og lave nogen aftaler om hvem der skal betale hvad osv.

    Engang har jeg hørt at hingsteejer kan forlange en abort (eller hvad det nu hedder med heste), hvis de finder ud af det i tide? Er det rigtigt?


  • #4   13. nov 2013 For det første så ville jeg vride halsen om på hingste ejer! ej pjat men ville nok kræve en form for erstatning for dyrlæge foder osv. da det ikke er et ønsket føl.
    og så alt efter hvilken hingst det er så vil jeg overveje at beholde/sælge eller anden form for udlån eller ligende. men realistisk set så er, hvad jeg ved, den eneste hingst omkring hvor min hest står en islænder så tror det ville være en utrolig underlig blanding smiley


  • #5   13. nov 2013 Jeg ville tvinge hingsteejer til at betale en kæmpe erstatning... ej jeg ved det ikke smiley

  • #6   13. nov 2013 Hmm..

    Jeg ville i første omgang håbe, at man ville være ærlig nok til at fortælle at det var sket (så en tråd på HN mener jeg det var, hvor det var fortiet - og det er bare ikke i orden smiley

    Men hvis det var for sent og skaden var sket så ville jeg heller ikke aflive ved fødsel, det er jo ikke hoppens skyld. Men havde jeg økonomi til det ville jeg beholde, og ellers måtte det desværre blive et salg.

    Jeg vil gerne have et føl på min dame engang. Men det skal være når jeg vil, og med den hingst jeg vælger smiley


  • #7   13. nov 2013 nu har jeg da to hopper og det kom helt an på hvilken en af dem der havde besøg smiley
    var det min new forest ville jeg blive meget ked af det og ville forvente hingste ejer at dække nogle udgifter vedrørende "uheldet"

    var det min oldenborg ville jeg se tiden an se hvad der kom ud og enten beholde eller sælge men ville stadig bede hingsteholder om dækning af div. undersøgelser osv!


  • #8   13. nov 2013 Om jeg ville beholde føllet efter fravænning kommer helt an på hvilken hingst der har været på hende. Altså hvad jeg kan ''forvente'' af højde, drøjde osv smiley
    Eller også ville jeg nok bare beholde føllet og se tiden an.
    Der er en ejer til alle dyr . smiley

    Men ville aldrig få skyllet hoppen.


  • #9   13. nov 2013 Jeg ønsker mig også et føl efter Taura - men det skulle altså være større end hende og ikke mindre, da jeg så kun ville kunne køre med det og ja - jeg vil altså gerne ride smiley
    Og så ville jeg være sikker på at hingsten matcher, ikke har nogen arvelige skavanker osv.

    Men jeg ville ikke rigtig have lyst til at beholde føllet det næste 20-30 år for så at miste muligheden for at have drømmehesten. Min økonomi ville ikke holde til det og jeg er ikke overbevist om at det ville være muligt sådan lige at sælge en blandings ponyplag til andet end en uvis skæbne smiley


    Og ja - så ved jeg jo godt at jeg ville elske det lille føl inderligt smiley Det ville være uimodståligt og dejligt og så lige tredje generation, da jeg jo også har Tauras mor.

    Puha - det må bare aldrig ske altså!


  • #12   13. nov 2013 Nu har jeg islændere og går meget op i både konkurrencer og avl og dermed også stamtavler.
    Hvis min hoppe blev bedækket af en anden race, ville jeg nok vælge at lade hoppen gå med føllet til det skulle fravænnes og derefter aflive. Hvis hingsten var ukåret islænder uden nogen særlig spændende afstamning, ville jeg nok vælge at gøre det samme, da det er dyrt at få papirer på en islænder efter ikke-avlsberettiget hingst.
    Hvis hingsten var avlsberettiget islænder, så føllet kunne få rødt pas, ville jeg nok vælge at se føllet an.
    Det lyder hårdt, men jeg synes det er alt for dyrt at fodre på et føl, som jeg alligevel ikke kan bruges til noget, og som måske kan sælges for meget små penge på et marked, som alligevel er mættet af middelgode heste. Jeg synes heller ikke man kan være det bekendt at opfostre et føl som måske alligevel vil ende sit liv som kastebold, det er der sgu heste nok til.


  • #13   13. nov 2013 Den er svær. Hvis det var for sent at skylle hende, ville jeg nok beholde føller til det blev gammelt nok til at sælge. smiley

  • #14   13. nov 2013 Du kan jo få en erstatningssag ud af det.... Vi har haft besøg af en hingst, der skete heldigvis ikke noget, og der snakkede vi om hvis der skete noget ville vi få en erstatningssag....
    Jeg ville nok også vælge at sælge føllet når det var klar til det... smiley


  • #15   13. nov 2013 Jeg var blevet tosset! Min hest skal ikke gå med et eller andet ukorrekt føl. Så jeg havde meldt hingsteejer, for at få dækket alle udgifter, samt en erstatning for al den tid jeg ikke ville kunne konkurrere, og så ville føllet efter afvænning blive plantet hos hingsteejer. Så må han/hun finde ud af hvad der skal ske med det.

    Medmindre det var en avlsgodkendt DV hingst.. Så ville jeg nok reagere lidt anderledes... smiley


  • #19   13. nov 2013 Hvis man kunne må og få en abort til hesten ville jeg nok det på hingste holders regning. Var det for sent så ville jeg nok kræve en form forverstatning af hingsteholder hvis det var deres skyld det skete. Også ville føllet blive solgt nå det kom til verden.

  • #21   13. nov 2013 Lykke Theis: puuuha nu bliver jeg nok stemplet som dårlig hesteejer for jeg er altså ikke ude ved min hest hver dag..
    Jeg har dog ingen dårlig samvittighed over det da både stedets ejer og parten er der når jeg ikke kan være der smiley


  • #22   13. nov 2013 Hmm, godt spørgsmål egentlig..
    Hvis min hoppe blev ifolet ved et ups, ville jeg nok som så mange andre, bede hingste ejer ELLER staldejer, da de skal sørge for hegnet er hingste-sikkert, at få en kompentesion for fremtidige udgifter.
    Når føllet kom til verden, ville jeg lade det leve.. og så ville jeg sælge det til et godt hjem.. der ville jeg ikke lade prisen være det styrende element, men hjemmet. smiley


  • inge d
    inge d Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 67
    #23   13. nov 2013 Det kan jo lige så godt være hoppen, der har været på herrebesøg. Hvad så? Her på vejen findes der sådan en pony. En nabos hopper havde besøgt en anden nabos hingst og der var sørme gevinst!

  • #25   13. nov 2013 Stille hingsteholder til ansvar for det..

  • #26   13. nov 2013 Jeg ville også stille hingsteholder til ansvar, men der er jo nogle ting, man er nødt til at tage stilling til i sådan en situation smiley

  • #27   13. nov 2013 Jeg ville blive edder pukme rasende! Jeg havde en RDS hoppe, og hvis der skulle nogen hingst på hende, skulle det være en kåret hingst og tingene skulle være 100% i orden. Nøøøj hvor ville jeg blive sur.
    Og ville klart vælge at skylle, hvis det var en mulighed. Hvis ikke, og hvis ikke jeg vidste hvem hingsten var, ja, så er der jo ikke andet for end at forsøge at sælge føllet ved fravænning, men NØJ hvor ville jeg blive sur! (Var faktisk en af mine største frygte som hoppeejer)


  • #28   13. nov 2013 Egentligt også derfor jeg helst ikke vill have at der er hingste, der hvor jeg står med min hoppe.

    Hestepigen, kan ikke se pointen i at hingsteejer kan kræve erstatning, for hvad dog? Slitage af kuglerne smiley ??


  • #29   13. nov 2013 Som hingste ejer vil jeg, forlange at hoppen bliver sprøjtet på min regning.
    Men hvis hoppen kommer ind til hingsten er det at betale for en bedækninger.


  • #30   13. nov 2013 Blev let og elegant sprunget over smiley Så prøver lige igen, hvis i har et bud.
    Kan hingsteejer forlange at hoppen bliver skyllet, hvis de finder ud af det i tide?


  • #31   13. nov 2013 Min hoppe var (er stadig, men er nu solgt) REN holstener, kåret i BÅDE holstener forbundet og DV, og RDS hopper kan godt blive hingstemødre, så jeg kan LOVE dig for at jeg ville gå agurk.

  • #32   13. nov 2013 Og selv om DV er et avlsforbund med blandingsheste, er det stadig et avlsforbund, og der avles stadig med en hensigt og et mål for øje, så det kan stadigvæk ikke sammenlignes med et "hul i hegnet" føl

  • #33   13. nov 2013 Kommer MEGET an på hvad for en hingst det er. Hvis det er en meget ringe hingst, som man bestemt ikke ønsker på sin hoppe.. Ja så ville jeg nok aflive ved fravænningen.. Må jeg indrømme.. For man kan bare ikke sælge noget, der er dårligt, i dag. Og jeg ville ikke gide besværet med at låne ud og risikere at få den smidt tilbage i hovedet.. Men jeg har heller ikke problemer med at få min hoppe i fol eller lign., så savner ikke et føl fra hende.. og har heste nok nu :).. Jeg ville godt kunne undgå at få et følelsesmæssigt forhold til føllet. Det føl hun fik i år, havde jeg allerede inden foling nærmest sat til salg, fordi jeg ikke var begejstret over hingsten. Da det så viser sig at være et rigtig godt føl, kunne jeg tillade mig selv at opbygge et følelsesmæssigt forhold til det.. smiley


  • #34   13. nov 2013 Som hingste ejer her, kan jeg godt nok blive harm over dem der ville have til at betale alt. Kan love for i ikke ville på en krone at se fra mig hvis det var min hingst der var smuttet på. Så måtte i kontakte staldejer omkring at gøre foldene sikre.
    Og HVIS jeg skulle betale for det føl, så ville jeg dælme også kræve at det blev mit efter fødsel.

    Som hoppe ejer ville jeg beholde og så sælge føllet når det er gammel nok. Men jeg har udelukkende en mini hoppe så det kræver jo ikke så meget smiley


  • #35   13. nov 2013 Kunne ikke aflive medmindre det virkelig var noget skravl..
    Jeg har oplevet at min hingst blev lukket på fold med hopper "ved et uheld" fordi hoppeejer ønskede sig et føl.. Havde det ikke været fordi forholdet til hoppeejer i forvejen er kompliceret havde jeg pænt bedt om betaling for bedækning..
    Ville også kræve hoppe ejer at skylle hoppen på min regning ELLER skriftligt påtage sig alle udgifter i forbindelse med føllet.. Skulle hingsteejer betale må føllet eller føllets salgspris også tilfalde hingsteejer..
    Hvis jeg som hingsteejer havde en hingst der brød ud og ind til en hoppe hvor hoppeejer ikke vil skylle hoppen, så skal vedkommende ikke komme 11 måneder efter og aflevere en regning..


  • #36   13. nov 2013 Det ville gå an på meget!
    Ville nok være rasende og kræve at der bliver betalt mindst halvdelen af udgifterne, da jeg ikke ønsker eller har økonomi til et føl/en ekstra hest.

    (MEN, den eneste hingst i stalden er en kåret haflinger (Baflo af Brunbjerg), så hvis det var den, ville jeg ikke tage det voldsomt tungt da den så ville kunne kåres osv osv smiley )

    Men hvis det var en anden race end haflinger, ville jeg gøre stort set alt for at få fjernet føllet og ellers aflive ved fravænning..


  • #37   13. nov 2013 Ved et sted det skete og hingsteejer måtte betale alle scanninger og kontrol af alle hopper på flere folde...hingsten gik igennem alle hegn.
    Hvis en ejer af en hingst ikke har ordentlige hegn og den bryder ud er det faktisk ejer af hegnet der er ansvarlig for de skader der sker også hvis den smadrer en bil, eller bedækker en hoppe....og husk grimen på hesten ellers dækker forsikringen ikke smiley


  • #38   13. nov 2013 hmmmm lige en tanke.... Dækker hingstens ansvarsforsikring? Den dækker vel hvis fx en bil bliver skadet af hingsten (med grime på), men hvor går grænsen?

  • #39   13. nov 2013 DD

    Du kan jo endelig ikke kræve føllet selvom du betaler udgifterne for at få føllet da du jo så endelig har fået en gratis føl og hoppeejer så bare har stået med en hest som ikke har kunne rides ordenligt pris chancerne ved at føllet kommer til verden..

    For gud hvor kunne man bliver snydt så.. jeg har en hingst og har lige set mig en lækker hoppe jeg vile have et føl efter ups hingsten slap ud nå jamen ejg betaler jo bare udgifter for føller (som en hoppeejer normalt ville ) også få jeg bare føllet skide hul i af hoppen løber en risiko og kan dø. og skid hul i at ejer ikke kan ride hesten i lang tid og sådan

    Så nej mener bestemt ikke at hingste ejer skal have føllet medmindre at ejeren til hoppen vil af med det til dem.

    Hoppe ejeren er dem som stå med lortet da det er dem som stå med en hest som ikke kan rides i lang tid. plus at hoppen kan få skader af det og evt dø..



  • #40   13. nov 2013 Og DD. du kan jo blive idømt og skulle betale så om du vil det eller ej er jo ret ligemeget.

    hvis hoppe ejeren til dels er tilskyldig i bedækningen så skal man selvfølgelig ikke betale. og hvis hoppeejer opdager det med det samme men vælger og beholde følet så skal hingste ejer selvfølglelig heller ikke betale..


  • #41   13. nov 2013 Hingsteejer skal stilles til ansvar. Ved ikke hvordan det lige foregår, men dyrlægeregningerne skal han/hun vel betale.
    Ville selv beholde eller prøve at sælge føllet.


  • #42   13. nov 2013 Camilla

    hvis jeg skulle betale alle udgifter ved det føl, så ville jeg også forlange at det blev mit. Ellers har hoppe ejer jo udelukkende haft win, gratis føl, ingen omkostninger og kan enda sælge det.
    Ellers må hoppe ejer få hoppen skyldet. Hvis hoppe ejer ikke gør dette, vil jeg ikke stå til ansvar for det. Jeg ville jo personligt også så snart jeg fik med at min hingst stod på en hoppes fold infomere om det. Eller forvente at stald ejer informere om det.

    Jeg ville aldrig tage imod en 'dom' hvis det ikke er min fejl, og hvis stald ejer ikke har sikret hegn ordentligt bliver det aldrig min fejl, så må hoppe ejer forlange mønter ved ham.

    Omvendt ved nogen egentlig om forsikring dækker sådan noget?


  • #43   13. nov 2013 Hvad så hvis man drejer den, og siger at det var hoppen der var kommet hen til hingsten? smiley



  • #45   13. nov 2013 DD

    HVad er der lige ud af en win win ???
    Det da overhoved ikke win win at et lorte kræ af en hingst hopper på ens hoppe og man så er tvunget til og få føllet da det bliver opdaget forsent.. Men risikere og midste hoppen og man kan ikke ride på sin hest i flere måneder.. og kan få en lille slat penge for et baldnings føl for de bestræbelser.. fortæl mig LIGE HVOR DEN WIN WIN ER:!!!!!


  • #46   13. nov 2013 Som skrevet hvis hoppe ejer er med til at ulykken er sket kal hingste jeer selvfølgleig ikke betale plus hvis hoppe ejer vil vælge og få føllet skal hingste ejer ikke betale noget..

    Hvis hoppe ejer vil have føllet fjernet dete skal hingste ejer betale og er det opdaget forsent til at hoppen kan få en abort jah så må hingsteejer betale de omkostninger det koster og få føllet hvis hoppe ejer ønsker dette.


  • #47   13. nov 2013 Hvis det er sådan sådan en lille blangs lorte pony jah så kan hingste ejer nok ogdt godt få det føl da det alligvel ikke er til og sælge og er det hingst skal man også betale for det bliver vallak..



  • #48   13. nov 2013 Man villr ikke opdage det for sent hvis hingste ejer eller stald ejer fortæller hvad der er sket. Ganske enkelt.

    Hingsten hopper jo ikke over på folden, dækker og løber tilbage igen på sin egen fold. Man ligger mærke til det, og der fra kan der handles.

    Nægter hoppe ejer så at skylle er det ikke længere hingste ejers problem.


  • #49   13. nov 2013 DD nu kan der være andre grund til det ikke opdages før. evt en hingste ejer bare finder deres hingst gående omkring fordi den er smutter fra hoppen igen eller andet.. eller hingste ejer tror der er ingen skde sket..

    Som sagt svarer bare på hvad spørgsmålet handlede om..

    Men vil give dig ret i vælger hoppe ejer og få føllet så det for egen regningen.


  • #50   13. nov 2013 DD - nu er det opstillede scenarie jo at man finder ud af det for sent = hingsteejer har opdaget det men fortiet det overfor hoppejer.

    I sådanne tilfælde er det uden tvivl hingsteejer der bør dække hver en krone, hvis du spørger mig.. At det så ville være svært at bevise hvilken hingst det var, er så en anden side af sagen..


  • #51   13. nov 2013 Og hvis en hingst brød ind til min hoppe, så skulle hun også skylles - og regningen ville uden tvivl blive sendt til hingsteejer! Så måtte hingsteejer selv bestemme om han/hun ville tage den op med sin staldejer, det kunne umuligt blive mit problem.

  • #52   13. nov 2013 Line
    Ja i sådan et tilfælde er det helt klart ris til hingste ejer. Personen var jo uansvarlig ikke at nævne det.


  • #53   13. nov 2013 Hvis en af mine hingste smuttede igennem hegnet ville jeg tage regningen for at skylle hoppen.. hvis hoppeejer ikke vil have dette gjort jamen så må vedkomne også stå få regningen for at have føl..



  • #54   13. nov 2013 Hasmir

    Det i min verden også det som er fair


  • #55   13. nov 2013 Tja, jeg havde jo en hoppe der fik føl hvilket ikke var planlagt eller ønsket(hun var så allerede i fol da jeg købte hende uden jeg vidste det, så altså ikke helt samme scenarie), men det er noget af det bedste der er sket for mig og jeg har føllet endnu - hvis hun så gik hen og kom i fol nu, ville jeg nok få problemer økonomisk, men jeg tror jeg ville gøre alt for at beholde føllet da min hoppe betyder så meget for mig, og jeg kunne godt tænke mig et føl på hende en dag smiley
    Meeeen forhåbentlig ikke flere uventede føl til mig - skal jeg have et igen, kunne jeg godt tænke mig selv at vælge hingsten! smiley
    Og ja jeg ville nok også blive ret sur på hingsteejer! Det er en masse hårdt arbejde og udgifter man får kastet ned over hovedet, og risiko for en masse ting der kan gå galt med ens hest, bare fordi en hingst ikke kunne holdes inde på egen grund.


  • #56   13. nov 2013 Nu har jeg selv lige præcis stået i denne situation, dog var jeg skide heldig - der var ikke føl!

    Jeg havde min hoppe opstaldet et sted hvor de pludselig anskaffede sig to hingste, uden egentlig at have ordenlig fold til dette. Det resulterede i at de måtte skiftes til at gå på en fold, lige overfor min hoppes fold - den eneste hoppe på stedet, syg røv. og folden lå lige ved siden af ridebanen.. De havde kun enkelthegn og pælene var ikke særlig gode, og hegnets nederste tråd var temmelig højt oppe, derfor nem at komme under.

    Min gik selvfølgelig og var hestegal i godt og vel 2 uger, inden der så skete noget. Det var et rent helvede at skulle hende ind hver dag ride osv, for hingstene løb lige ved siden af HELE tiden. En dag havde jeg glemt at tænde strømme igen, og deres nederste led på hegnet sad ikke på der hvor det skulle, og wup.. Så havde jeg en hingst på ryggen af min hoppe.. Jeg skulle til ud og ride, og står i hjørnet af banen, lige overfor leddet til hingstefolden.

    De nægtede dog at betale dyrelæge regninger eftersom det var mig som glemte at tænde strømmen, men alligevel tænker jeg at de burde, da de hverken havde en ordenlig fold, og havde plaseret det hele virkelig dumt, og hvorfor var det nederste led ikke på? Hvorfor skulle de absolut gå LIGE overfor den fold min hoppe gik på - igen, den eneste hoppe på stedet, da de andre var blevet flytte til sommergræs. Det hele var lidt dømt til at gå galt..

    Da jeg fandt ud af at der muligvis var føl, der var en abort var desværre for sent på det tidspunkt, så jeg valgte at beholde det hvis der kom føl. Jeg havde nogenlunde fundet opstaldning osv, men det ville nok have været gået videre til salg af føllet. Aflivning ville jeg dog nok aldrig gøre i, det er alligevel et helt liv vi tar.


  • #57   14. nov 2013 Nu er en hoppe kun i brunst 7-10 dage så at den gik over 2 uger i brunst er vist lige og overdrive..

    Men jah altså hvis du glemte og tænde strømmen mener jeg også helt klart det ris det egen røv og du kunne jo få hoppen tjekket med det samme =)
    Kan da huske du skrev det herinde og du var godt klar over der kunne være føl så da du vælger ikke og få tjekket eller skyllet hoppen så det ris det egen røv.

    de fleste hingste kan gå ved siden af hopper med kun 1 hegn imellem selv med brunstige hopper som stop op i ansigtet på det..Kender endda avls hingste som gør det så det kan jeg endelig ikke se som et problem.


  • #58   14. nov 2013 Hvis jeg stod som hingste ejer, og en hoppe ejer mente, at vedkommende skulle have erstatning for foder osv. Så ville jeg blive sur.

    Enhver hingste ejer, ville sørge for at hegnet var i orden. Det kan blive farligt at have sådan en løs.
    Det er ligeså meget hoppe ejers ansvar at hegnet ind til hoppen er OK.
    Og er det det, så skal det emmervæk være en hingst med hovedet skruet forkert på, der går igennem.
    Hingste er ikke så meget anderledes end andre heste. De har ski også respekt for hegnet. Uanset køn, så gør det ondt at få stød, og det ved stortset alle heste.

    Og nu kommer hoppen jo i brunst ca. hver 3. uge, så der er altså lidt tid at finde ud af det i, inden man er gået over tiden for en skylning.


  • #59   14. nov 2013 Langt de fleste store steder, går hingstene op og ned af hopperne på foldene, og det er yderst, yderst sjældent at det går galt. Har faktisk kun hørt om hos små hobby folk, som lige pludselig mener de skal have en hingst.

  • #60   14. nov 2013 Schnitzel

    Jeg ville hellere ikke som hingste ejer dække de omkostninger du ville have fået. Det var jo dig der glemte at tænde for strømmen..


  • #61   14. nov 2013 Camilla: 'Godt og vel' skriver jeg, ikke noget undt regnet, men nej min gik utroligt længe i brunst smiley Jeg forlangte dem heller ikke at betale, men spurgte da dyrelægen sagde at hun ville mene at de skulle betale, det burde jeg nok have omformuleret sådan der.

    Folk: Dårlig omformulering undskylder. Men for måske bedre at forstå sagen. som Pernille skriver så var det kun af ren hobby de skaffede sig hingstene, uden egentlig at tænke sig mere om. Begge hingste var ikke rigtig vant til at være i hænder, og var derfor en anelse urolige både omkring andre heste men også omkring andre mennesker. Da jeg er i situationen koncentrere jeg mig egentlig mest om at holde min hoppe, som står fuldt opsadlet, og imens er der en dame på stedet som skulle tage sig af hingsten. Jeg står altså kun oppe ved hovedet af min hest og ser ikke om han kommer ind i hende eller ej. Det ender med at hende damen og så manden som ejer hingsten, kommer og får fat i ham. Jeg spørg dagen efter om der var sket noget, hvor hun forsikre mig et NEJ. Hun forklarer at der slet intet skete, og selvfølgelig tror jeg på hende.

    Som jeg skriver er hingstenes fold lige overfor min hoppes fold og lige ved siden af ridebanen. Hegnet er helt almindeligt, på trods af dårlige og mindre rådne pæle. Og denne dag, som jeg også skriver var det nederste led ikke sat på. Derfor kunne han nemt komme under, om der var strøm i eller ej. Da jeg så senere flytter til et andet sted, bider jeg hurtigt mærke i at min hoppe er blevet lidt rund og hun er ej blevet hestegal, som hun burde. Jeg får dyrelæge ud 1, gange hvor hun mener at der er føl, men kan ikke være 100 % sikker da hoppen er under 3 måneder henne. Det blev 1 styks håndprøve og bedøvelse der. Anden gang er det igen håndprøve og bedøvelse, men heldigvis intet føl. Første gang jeg havde dyrelægen ude forklarer hun situationen, hvor hun syntes at de helt klart skal betale for hele føllet. Jeg siger at jeg selv kontakter dem og fortæller hvordan det er. Jeg skriver og fortæller hvordan det er, men nævner kun at hvis de ville hjælpe, så var det nogle træls regninger pludselig at have fået, midt i alt muligt flytterod. Det vil de ikke, da de kun tænker over strømmen som jeg glemte at tænde, denne gang. Og det er jeg helt fin med, og nu kom der heldigvis ikke føl, hvilket vi alle er glade for smiley


  • #62   14. nov 2013 Som jeg ser det, har i alle sløset i jeres omgang med hestene.

    De har ikke sat leddet på, du opdager det, men gør intet ved det. Du ved der er en risiko, men vælger åbenbart at løbe den. Derudover glemmer du at tænde for strømmen.



  • #64   14. nov 2013 hestepigen - jeg aner det faktisk ikke, men jeg vil da mene at det burde da være sådan smiley

  • #65   14. nov 2013 Pernille: Neji, jeg vidste det ikke, ikke før jeg ser at hingsten kommer styrtende. Det nederste led, hang oven på det øver, altså der var stadigvæk godt plads til ham under. Og da hingsten er 5 m foran en, så er det ligesom lidt for sent. Jeg vidste ikke jeg havde glemt at tænde strømmen, jeg havde endda glemt at jeg tændte den.

  • #66   14. nov 2013 Jeg mener stadig at I begge har fejlet i den her situation.

  • #67   14. nov 2013 Hvis det ikke var muligt at nå at skylle hoppen, så ville jeg hvis det var muligt(økonomisk) beholde føllet til det var 3-4 år tilride det og sælge det. Hvis dette ikke var muligt, så ville jeg sælge når det var fravendt. I forhold til hingsteejer og udgifter, så vil jeg tage stilling til det, hvis jeg engang havner i problemet.

    Pernille K: Mener du helt ærligt at man som hoppeejer bør hegne så en hingst ikke kan bryde ind? Vores ponyer er hegnet med alm. "kvæghegn", altså hegn på 90-100 cm højde. Da det er ponyer og de aldrig har været løbet ud, så syntes jeg at det er udmærket og forsvarligt hegn til dem. Hvis der kom en stor hingst på 170 cm forbi, så er jeg dog ikke sikker på at hegnet ville holde den ude, den ville jo med lethed kunne springe over(Jeg ville i hvert fald ikke selv nøjes med et hegn på 90 cm for at holde en stor hest inde). Mener du så virkelig at jeg bør hegne min ponyer bedre, når nu de hverken løber eller springer ud, bare for at sørge for at en stor hingst ikke kan springe ind?



  • #68   14. nov 2013 Hestepigen. Hvis ejer af hoppen beslutter og beholde føllet så jah. Eller hoppen gør skade på hingsten.



  • #70   14. nov 2013 Hingstens ejer kunne få lov til at stå for ALLE dyrlægeregninger frem til føllet skal fravænnes(minimum under drægtigheden!) og betale den ekstra mad Jasmin skal have. Så skulle føllet enten gives til hingsteejer, eller sælges - det er ikke noget jeg vil beholde medmindre den er helt speciel smiley

  • #71   14. nov 2013 For det første så ville jeg ALDRIG vælge at aflive et upser føl! Det er et levende væsen som er kommet til verden, fordi en eller anden har fejlet et sted.
    Hos min den unge hoppe (1½) har vi en hingst det er en helbror til min, så det ville jo virkelig ha været noget skidt. Der ville jeg nok vælge at aflive, men det ville aldrig være kommet så langt da vi selvfølgelig ville ha opdaget det inden!
    Fair nok folk ikke har økonomien til pludselig at skulle betale for et uventet føl, men at aflive synes jeg godt nok er langt ude. Ihvertfald i min verden.
    Og at mange så skriver at hvis bare hingsten er en fin en, jamen så er det helt iorden med en upser?! Et levende væsen er og bliver et levende væsen uanset hvem der er far og mor.
    Er ikk sikker på om jeg ville kræve erstatning fra hingsteholder, det kommer jo an på så vældig meget. Uheld kan jo ske uanset hvordan hegnet er sikret.


  • #72   15. nov 2013 Jeg mener at man har pligt til indhegne sin fold forsvarligt.
    Så må det jo være op til en selv, sin integritet og samvittighed, hvad der er forsvarligt. Jeg mener ikke 90 cm. Er forsvarligt for mine heste, der er fra 144-155 stg.
    Modsat mener jeg det er OK for en shetlænder.

    Og som skrevet højere oppe. Det er sjældent at en hingst løber igennem eller hopper over hegn. Der er som regel ikke sat strøm til, der er et hul et sted eller lign. Når det sker.
    Hingste er mere følsomme overfor smerte, derfor har de somregel ogsp mere respekt for hegn.


  • #73   15. nov 2013 Selvfølgelig sker det, at de hopper over, eller igennem.

    Har en veninde, der i mange år var 1. hestepasser på Blue Hors. En af deres 3-års hingste i 2009 hoppede over deres hegn en dag på folden.
    Deres hegn er massisvt træ, og vel omkring 1,60-1,70 mtr. højt.

    Det var eneste gang det skete, mens hun arbejdede der. Tror hun var der i 4-5 år.


    Det sker, men det er yderst sjældent, og de gange man hører om det, er det som oftest uvidende hobby folk.


  • #74   15. nov 2013 Ville personligt blive super glad :D. Ej, self afhængigt af hingsten. Jeg ville nok lade føllet komme og så tage den derfra smiley

  • #75   15. nov 2013 Uha, altså var det da lige Crelido eller anden smækker lækker hingst der liiige kom forbi var det da en keeper smiley

  • #76   16. nov 2013 Hvis det ville være muligt ville jeg få hende skyllet. Lige nu er vi så vigtigt et sted i vores ridning, så et føl ville ødelægge alt.
    Jeg skal have et føl på hende en dag, men det skal være min kommende ridehest, og hvis det var en tilfældig hingst der kom på hende, ville jeg sælge det. Selvfølgelig træne og elske det, men sælge når tiden ville være der :-).
    Kynisk og kold, jeg ved det. Men jeg ønsker det på denne måde.


  • #77   19. nov 2013 Jeg har prøvet det - næsten. Da jeg fik min tinker Coco for 10 år siden, var hun i folet. Og det var der ingen, der vidste noget om, da hun var vildhest.

    Da jeg kun var 13 og Coco var min første hest, måtte jeg desværre ikke beholde MayDay (føllet) for mine forældre. Så min veninde fik hende med kontrakt på, at hun skulle tilbage til mig, hvis hun skulle videre. Og her i februar i år fik jeg hende så hjem igen, hvor hun forbliver resten af hendes liv.

    Hvis det skete nu, jeg jeg selvfølgelig beholde føllet hele dens liv. Men nok kræve at hingste ansvarlige dækkede dyrlægeregninger. Men håber da ikke det sker, for jeg vil bestemt ikke have flere heste! smiley


  • #78   19. nov 2013 Mette Nygaard: Det føl ville jeg gerne se, hvis det skete smiley Halv hest, halv islænder smiley .....

    Jeg har selv en hoppe, og ønsker bestemt ikke føl, da hun lider af Astma (Hvilket kan være arveligt), så hvis det skete, ville jeg kræve fuld erstatning fra hingstens ejer, både til dyrlæge, foder men også medicin hvis nu føllet skulle få konstateret Astma.


Kommentér på:
Hvis du ejer en hoppe...

Annonce