{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part - Hvad forventer i ?? (begge veje)
  • #1   20. nov 2013 Hvis jeg nu siger at en skulle have part på min fyr som står hjemme vill jeg forvente at
    - Parten mugede boksen ud de dage hun havde ham (fjerne klatter + tis) gav halm og wrap inden hun lukkede ind og gav hans Mash - og så selvfølgelig red ham smiley

    Det er de ting jeg selv gør dagligt inden jeg rider ^^ smiley


  • #2   20. nov 2013 Jeg forventer at de dage hvor parten er hos min hest, skal vedkommende ordne boksen ( fjerne pøller, give hø og hælde foder i spandene) og så selvfølgelig ride og hygge om min hest.

  • #3   20. nov 2013 Ville i ikke også mene at hvis man ønsker ha andet udstyr end det der er stillet til rådighed, betaler parten selv ?
    Plus at når i fortæller personen str på feks bid, så forventer i at de retter sig efter det ?


  • #6   20. nov 2013 Jeg har en part til den store af mine 3. Hun kommer 3-4 gange om ugen. Når hun er der muger hun ud, og de dage hvor jeg ikke er der, tager hun de to andres bokse også. Så skal hun en gang hver 7.-14. dag hjælpe med at ordne ridehal (hovslag). Somme tider giver hun en hånd med wrappen, men ellers strigler, rider og longerer hun hesten og nusser lidt om ham smiley
    -Hun giver derudover 500 kr om måneden til opstaldning. Hun har hesten som hendes egen (næsten) og har muligheden for at komme hver dag, hvis hun har lyst.


  • #7   20. nov 2013 jeg har part på andres heste
    Jeg forventer da at jeg får ting afvide, så som at hesten f.eks er halt, tabt en sko, hvis hesten har været lidt svær den ene dag så jeg man ikke selv tror der er noget galt når man rider. Jeg forventer da også at hvis hesten skal sælges, flyttes, have dyrlæge ud til noget lidt mere alvorligt at jeg så får det afvide i god tid, da jeg jo også har et forhold til denne hest.
    Jeg forventer også at ejeren er til at få fat i, helst med det samme til hvis der sker noget med hesten.
    Jeg forventer også at ejeren er ærlig over for mig med de forskellige ting omkring hesten.

    Jeg tror endelig også at heste ejer forventer stort set det samme tilbage smiley


  • #9   20. nov 2013 Bid og udstyr vil jeg have lov til at godkende, da det er mig der hænger på regningen hvis der fx er brugt en forkert sadel.

    Personen skal selvfølgelig overholde aftaler og ved afbud skal det ske i god tid ( senest samme formiddag i tilfælde af sygdom).


  • #11   20. nov 2013 Så er det ikke mig der er helt galt på den, skulle høre om jeg havde gjort en overilet handling da jeg sagde parten op... rart at høre andres meninger smiley

  • #12   20. nov 2013 Jeg forventer af min part at hun overholder vores aftaler, behandler min pony godt, ikke gør noget overilet, muger klatter, giver wrap og foder :). Har intet krav om at hun skal ride, hvis hun dag har lyst til bare at gå en tur med hende gør hun det. Hun må selv bestemme om hun vil ride eller ej. smiley

  • #13   20. nov 2013 Jeg forventer at ejer giver mig lov til mere eller mindre at gøre det med hesten som jeg vi, altså jeg synes ikke det er fair at man fx kun må ride skovtur og kun i skridt. Jeg forventer også at ejer har respekt for at man også har en skole eller arbejde som man skal prioritere højere end sin part, og man kan derfor være nødt til at aflyse aftaler, men man skal selvfølgelig være ude i god tid. Og så forventer jeg at ejer har respekt for mig og mine ridemetoder, og siger hvis der er noget af det jeg gør som er et stort problem for ejer.

    Overordnet bare en fair ejer, der respekterer mig : )


  • #14   20. nov 2013 Hvis jeg skulle have part på min hest, ville jeg først og fremmest forvente at vi begge arbejde på samme måder.
    Ellers bliver hesten signalforvirret, og det bliver der jo INTET godt af.
    Jeg forventer også at parten vil fortælle om sine oplevelser ude ved hesten. Selvfølgelig ikke ned til mindste deltajle, men bare lige så jeg ved om de har haft en dårlig eller god dag. Det betyder lidt for mig.

    Derudover forventer jeg at parten fodre min hest de dage hun har part.
    Den hest jeg har tænkt mig at købe nu, skal kun have foder om vinteren, og selvfølgelig vitaminer hele året, og wrap/hø resten af året - mere behøver hun ikke.
    Derudover forventer jeg at parten OVERHOLDER sine aftaler, og giver mig besked hvis det ikke er muligt.
    Der er ikke noget værre en når man ikke kommer, og hesten mangler mad mm. fordi jeg forventer hun gjorde det. Det er vigtigt for mig at kunne regne med partens aftaler. Jeg står selvfølgelig til rådighed hvis der er problemer nogen steder, og jeg forventer lidt at jeg kan få lov at være der de første mange måneder. smiley

    Som part forventer jeg at ejer og jeg kan blive enige om prisen, og jeg forventer at kunne få hjælp til diverse ting til hesten. Egentlig forventer jeg ikke så meget som part, da det ikke er min hest - så det synes jeg næsten ikke jeg kan tillade mig. smiley


  • #15   20. nov 2013 Selvfølgelig er det okay at aflyse aftaler, hvis der kommer noget i vejen. Min ponys part blev nødt til at aflyse i mandags, som normalt er hendes dag, da hun skulle til lægen og derfor ikke kunne nå det. Og det er helt i orden.

    Som part skal man respektere de grænser ejer sætter. Jeg vil f.eks. ikke have, at min part springer når jeg ikke er der. Og det er ganske enkelt fordi, at jeg vil være der hvis der sker noget. Min pony kan man ikke stole 100% på i springning, og derfor vil jeg være der, hvis hun skal springe, så jeg kan instruere og hjælpe. Hun må heller ikke ride med bid. Igen, kun når jeg er der.
    Ellers må hun alt andet. Tage en vild galoptur på en stubmark, lave jordtræning, bare hygge, ride osv. Det skal parten have respekt for.
    Derudover skal parten, i følge mig, træne på samme måde som mig, da, som Heiwa siger, hesten kan blive signalforvirret. Så hvis parten ikke rider på bare nogenlunde samme måde som mig, eller har interesse i at få undervisning i at ride med min metode, er det bare ikke min hest man skal have part på.
    Hvad parten gør med andres heste er jeg ligeglad med, men rides der på min hest, rides der på min metode :).


  • #16   20. nov 2013 Min part synes hun er bundet af begrænsninger fordi jeg har bedt hende at respektere str i bid til hesten og hun skal kontakte mig og ikke andre hvis der er noget galt med hesten... Hun har hesten som sin egen og må gøre hvad hun vil med den de dage der er hendes, blander mig ikke.... Men følte ikke hun respekterede mig og mine ønsker og måtte lige huske hende på det er min hest... Hun betalte kun smed og erstattede ikke de ting hun ødelagde og forlangte at jeg skulle købe de ting hun ønskede for at de kunne få mere udbytte ud af ridningen, men mener bare ønsker man andet udstyr end det der er stillet til rådighed, så må de selv købe...

  • #17   20. nov 2013 Cille - Synes det er fair du så har opsagt parten. Synes ikke det er de vildeste begrænsninger du er kommet med.
    Er der en brændende nødvendighed for nyt udstyr, kan man snakke om det. Men hvis det bare er et nyt hovedtøj fordi det gamle er slidt f.eks. og kan rettes op med at blive pudset, skal parten selv betale..
    Nu har min part selv spurgt om hun må købe noget til Natash hvis hun falder over f.eks. et underlag hun synes kunne være sødt til hende, og selvfølgelig må hun det.


  • #18   20. nov 2013 Selvfølgelig er det okay at parten ikke kommer, men som skrevet vil jeg så sætte stor pris på at det så vil blive skrevet på en sms, så jeg selv kan nå at fodre den hesten! smiley

    Men jeg er enig med Sacha&Natasch, hvis man ikke arbejde med samme træningsteknikker som jeg gør, ville det være fantastisk rart at jeg kunne tilbyde undervisning hvis nu den der gerne ville have part, er interesseret i at få part, men ikke ved hvordan hun skal arbejde med hesten - og hvis hun er interesseret i at arbejde som jeg arbejder. smiley


  • #19   20. nov 2013 Nemlig Heiwa :).

    Nu er jeg så heldig at min part er meget interesseret i at skulle arbejde med Natash, som jeg selv gør det, og hun modtager gladeligt undervisning. - Og hun klarer det til UG :). Kunne ikke have fundet en bedre part.


  • #20   20. nov 2013 jeg ville gå ud fra at parten ordnede boks, gav hø og foder, nusser og er forsigtig omkring ham og rider ham på samme primisser som mig.
    Angående udstyr så ville jeg vurdere om udstyret var godt for min hest, eller godt for hende. Er det for hendes skyld og kan hesten rides eller trænes fint uden, så må hun selv betale, er det noget for hestens skyld så skulle jeg selvfølgelig nok betale.


  • #21   20. nov 2013 Jeg håber hvis jeg har brug for part, kan finde sådan en som du har.

    Hun lyder rigtig skøn! smiley


  • #22   20. nov 2013 Jeg er selv part og forventer blot at ejeren til hesten behandler mig venligt og ikke pludselig kræver noget jeg ikke er parat på..

    Var jeg ejer og søgte part... så forventede jeg at parten behandlede min hest som sin egen, at ridning ikke nødvendigvis var alt, at man ringede til mig hvis der var sket ulykke osv og at han/hun overholdt aftaler.


  • #23   20. nov 2013 Heiwa - Det er hun også, hun er så sød ved Natash og hende og Natash passer utrolig godt sammen! smiley

  • #24   20. nov 2013 Ej hvor skønt altså!! smiley

  • #25   20. nov 2013 Jep, det er helt vildt dejligt :)!

  • #26   20. nov 2013 Jeg har part på en andens hest. jeg forventer ejer er ærlig omkring hesten, laver vi aftaler, fx at mødes på rideklubben til en omgang spring, så bliver aftalerne holdt. At der er orden på tingene, udstyr, dyrlæge, smed og alt sådan noget. Så skal jeg nok tilgengæl behandle både hest og udstyr som var det mit eget og passe på det, pudse det hvis jeg mener det trænger. Holde mine aftaler, betale til tiden og generelt bare være god ved hesten

  • #27   20. nov 2013 Sacha... Hun havde fået helt ny trense til rådighed og den ødelagde de efter 2 mdr og mener derfor at de selv må finde en ny...
    Nej har ingen begrænsninger som sådan...


  • #28   20. nov 2013 Mener også der skal være en gensidig respekt mellem ejer og part ellers går det ikke...

  • #29   20. nov 2013 Det skal der hvertfald!

    Hvis der ikke er respekt fra nogle sider overhovedet, er det bare noget bæ.. -.-


  • #30   20. nov 2013 Hold da op, det var hurtigt. Natash's trense har hun haft i 4 år efterhånden, og der er kun en remholder der er gået op.
    Så er det helt i orden at bede parten om selv at skaffe en ny trense.


  • #31   20. nov 2013 Respekten og tilliden er nok det vigtigste at have mellem ejer og part ellers bliver det svært at stole på hinanden.
    Det var godt hurtigt at hestens trense gik i stykker....


  • #32   20. nov 2013 Som part til en hest (og har haft part på/trænet mange heste efterhånden) er det vigtigste for mig, at ejer og jeg har god kontakt og gensidig kommunikation. Jeg har prøvet for mange gange at ejer ikke har respekteret mit engagement og mit arbejde som part og kører ræset selv, uden at gide besvære sig med at informere mig, respektere mig, prøve at "blive gode venner" med mig og det synes jeg er vigtigt mellem part/part-ejer. At man faktisk godt kan lide hinanden rent personligt og trives sammen, man ser hinanden jævnligt osv.
    Synes ofte part/partejer forholdet bliver dysfunktionelt hvis man kun ser hinanden en gang om måneden eller en gang hver anden måned. Kontakten mellem de to personer skal ikke kun foregå over sms o.l.


  • #33   20. nov 2013 Min part skal muge boksen og selfølgelig ordne isabella når hun er der. Hun skal ride som jeg beder hende om, og jeg underviser hende en gang om ugen. Er der noget med hende skal hun tage fat i mig. Jeg har den holdning at hvis hun ødelægger noget, som f.eks. trensen skal hun erstatte, eller klokker. Med mindre jeg kan se det er alm. slid så skal jeg nok selv købe noget nyt. Jeg har dyrt udstyr der har holdt længe og passer på det (selfølgelig skal de passe på det lige meget anskaffelsesprisen), men forventer en respekt for udstyret. Hun skal bruge isabellas udstyr og tilbehør. Hvis hun ønsker noget andet udstyr til hende, er det okay med underlag evt. matchende klokker, gamacher. Bare jeg lige tjekker størrelse. Bid, pandebånd og gjord f.eks. er noget jeg køber.

    Og så skal hun selfølgelig behandle hende med repekt og ikke være hård eller voldsom.


  • #34   20. nov 2013 Jeg har to parter til min skønne dame. De har hver to fodrevagter, og de skal sørge for boks, wrap, vand, blande foder til om aftenen, lukke ind eller ud. De skal overholde vores aftaler.
    Jeg forventer at de behandler hesten ordentlig og behandler mit udstyr ordentligt. De har hesten næsten som deres egen i ugens 7 dage, dog skal hesten have 1 fridag pr uge, hvis hun rides de andre 6 dage. Staldens andre 4 heste fodres i samme omgang, ligesom vi andre også fodre alle hestene.

    Alt dette er jo noget der hører med til det at have sin egen hest, så derfor mener jeg også det hører med når man vil have part. Også selvom parten udover alt det andet, skal betale for det.


  • #35   20. nov 2013 Michael r - enig. Men det mange parter glemmer det er, at der er en anden der ejer hesten. Hvis de vil ride på hesten må de acceptere de ting hesten har som bid, sadel og trense. Hvis de har et problem med hestens bid eller hvis de hellere vil have en anden sadel kan de jo købe deres egen hest hvis de vil bestemme alt smiley

  • #36   20. nov 2013 Nu har jeg hverken part på andres eller mine egne heste, men overvejer at finde en part/rytter til min ene hoppe.

    Jeg ville, uanset om jeg tilbød eller søgte parthest, forvente en gensidig respekt for part/ejer. At vi kan snakke om tingene, og der ikke forlanges/forventes mere end det aftalte.
    Ansvarlighed overfor både hest, udstyr og ejer/part er en selvfølge.
    Jeg ville til hver en tid få skrevet en udførlig kontrakt, så begge ved hvor man står.

    Ødelægges udstyr af parten, pga tankeløshed, så må det være partens pligt at erstatte til tilsvarende udstyr.

    Ved min hoppe, vil jeg ikke forlange betaling for part til hende, da hun står hjemme hos mig selv, og pga. astmatisk/allergist bronkitis er der forskellige ting der skal tages hensyn til.
    En part skal bruge det udstyr jeg siger god for, og vil få det udstyr jeg selv bruger, til rådighed.
    En part må i princippet gøre hvad de vil, om det er dressur/ture/HMS/hygge eller hvad det ku være, er op til dem - bare hesten er med på det og 100 % i højsædet smiley


  • #38   20. nov 2013 Michael r.... Men du skal jo ikke glemme at ejeren også gør parten en tjeneste ved at låne dem sin hest, da det tit og ofte fordi de ikke selv har råd til at holde hest selv...
    Det ekstra udstyr parten køber skal jo ikke følge hesten men er noget de kan sælge igen når de ikke har part på hesten mere... Hvis man ikke selv vil købe noget udstyr, kan man heller ikke tillade sig at være kritisk over for det der er stillet til rådighed medmindre det er noget der kan skade hesten...


  • #39   20. nov 2013 Tusind tak for alle jeres svar, har hjulpet meget smiley

  • #40   20. nov 2013 Jeg havde engang en part, hvor jeg kom til at slippe tøjlerne et øjeblik da jeg trak hesten (jeg havde taget tøjlerne over hovedet på hesten) og han tog så et skridt frem, trådte på tøjlen - og det ødelagde trensen. Den gik simpelthen i stykker.

    Så sagde jeg med det samme til ejeren at jeg ville købe en ny. Jeg ventede ikke på at hun skulle bede mig om det, jeg sagde det selv, da jeg mente det var min skyld trensen knækkede (og det var det jo også).
    Ejeren forventede dog på ingen måde jeg købte en dyr ny trense, hun gav mig endda vejledning i hvor jeg kunne finde dem billigt.

    Hvis jeg dog bare havde redet rundt, og trensen knækkede "af sig selv", så ville jeg måske ikke synes det var fair at jeg skulle betale en ny en, da det jo så "ikke var min skyld" - den var måske bare gammel og brugt. Og jeg ville i den situation nok ikke købe en ny en, hvis ejeren også selv brugte hesten til ridning, og dermed også selv sled på udstyret.
    Hvis det udelukkende var mig der red hesten, ville jeg tænke over det.

    Derudover har jeg faktisk ret specifikke krav når jeg søger part. Hesten skal kunne noget dressur, der skal være ridehus på stedet. Derudover giver jeg hellere lidt extra for parten, for så at slippe for at muge, end jeg gider at bruge tid på at muge.
    Fordi jeg har begrænset tid, så bliver det hesten og samværet med hesten der bliver forsømt, når boksen skal muges (fx. bruger jeg ikke ligeså lang tid på at strigle, nusse osv). Og det er ikke derfor jeg har part - altså for at bruge tid på mugning, frem for hesten.
    Da jeg havde min egen, stod den også på fuldpas. Så jeg vil hellere betale mig fra det.
    Derudover forventer jeg at kunne ride nogenlunde efter egne principper, så hvis ejeren rider bidløst, akademisk, western, eller et eller andet jeg ikke interesserer mig for - jamen så skal jeg ikke have part på deres hest.
    Jeg forventer at kunne få lov til at starte dressurstævner i ny og næ, og jeg forventer at kunne få lov til at få dressurundervisning (af underviser vi begge godkender, naturligvis).

    Jeg sætter desuden pris på god kemi mellem mig og ejer, og god kommunikation. At ejeren interesserer sig for hvordan det går mellem mig og hesten, spørger ind til det, og gerne vil lytte når jeg fortæller. Jeg tager det som en selvfølge at jeg bliver oplyst om smed, dyrlæge, osv.- som at jeg oplyser hvis der er noget galt med hesten.
    Ringer selvfølgelig altid hvis jeg bliver forhindret, dog er det yderst sjælendt, jeg bestræber mig meget på at komme på mine partdage.

    Ja, jeg har mange krav, men jeg er også villig til at betale for at få dem opfyldt - og så er jeg også selv meget stabil og ansvarsbevidst smiley


  • Jeanet C
    Jeanet C Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #41   20. nov 2013 Husk blot at der ALTID er to sider af en situation! Her fremstilles kun ejerens version af "samarbejdet", og det er sjældent så unuanceret, så mon ikke den nu opsagte part har en anden version.

  • #42   20. nov 2013 Og kan ikke forstå folk der siger at mugning, fodring, osv. "hører med til at have egen hest". For det kommer jo an på, om man har valgt at have hesten på fuldpas eller ej.

    Det lyder lidt som om "Du er en dårligere hesteejer, fordi du ikke selv muger/fodrer din hest". Fordi så gør man ikke "alt det der hører til at have hest".

    For mig er det tiden jeg rent faktisk bruger PÅ hesten, der betyder noget. At jeg har god tid til at strigle den, nusse den, vaske den, osv. At jeg ikke skal kigge på uret, når jeg er ude hos hesten.
    Og er ret sikker på at hesten er fuldstændig ligeglad om det er mig, eller staldpigen der muger dens boks.

    Men som part, kan jeg godt forstå, at heste der står på fuldpas er dyrere at have part på - og det har jeg også fuldt ud respekt for.


  • #43   20. nov 2013 Jamen Jeanet. .. sig frem...

  • #44   20. nov 2013
    Efter at have part og nu have egen hest, er jeg ret glad for at have egen hest :o)

    Jeg blev lidt træt af ikke at have noget og skulle have sagt ang. om hesten måske have ondt, om man måske kunne ændre i foder mm.
    Det er jo super fikst hvis ejer og part har samme tanker omkring ridning, fodring mm. men hvis ikke så er det bare røv og have part på den pågældende hest også mistænke hesten for at have ondt eller være foderet forkert med fx. manglende hø eller andet.

    Er urolig glad for at folk har haft tillid til at lade mig passe deres heste, nu hvor jeg har egen hest ville jeg slet ikke kunne få mig selv til det. Måske hvis hun har en anden type hest; mere rolig, omgængelig og mere en hest alle kunne sætte sig op på også derud af, uden at man kunne komme til at gøre mere skade end gavn særligt let.



  • Jeanet C
    Jeanet C Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #47   21. nov 2013 Igen grund til offentlig udstilling - har ikke brug for andres bekræftigelse. smiley
    Husk blot på, at der er flere sider af alle situationer og at man som involveret del sjældent er objektiv.


Kommentér på:
Part - Hvad forventer i ?? (begge veje)

Annonce