{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Når baby skal sælges.. {{forumTopicSubject}}

*LANGT*
Jeg står, og skal sansynligvis sætte min dejlige pony tilsalg til foråret. Det er blandt andet på grund af studier og fordi det er det mest rimmelige overfor ham.

Jeg ved godt han ikke er meget værd, og derfor har jeg også i sinde at dobbel og trippel-sikre kontrakter for at sikre mig at han ikke ryger til et skidt sted.

Jeg søger jeres mening om hvordan jeg bedst muligt sikrer ham, hvad han eventuelt skal sælges for, og hvad i nu ellers kan bidrage med

Men først får i lige en smøre om hans mærkeligheder, problemer osv så i kan tage stilling til det hele. Der vil ved salg IKKE blive lagt skjul på noget fra min side af, ligesom jeg forventer en køber kommer flere gange og hilser på ham.

Han er en speciel størrelse rent mentalt, og jeg har nogle specielle krav til køber, lige netop for at sørge for at han får det bedst muligt nye sted.
Jeg har her krav om at han blandt andet skal opstaldes et mindre sted (han stresser nemt) og et sted, hvor der er hø ad libitum.
Jeg ønsker også at kunne komme på besøg hos ham og en ejer der gerne vil holde mig en lille smule opdateret med hvordan det går.

Skader
Han har haft (har måske stadig) problemer med bagknæene (unghesteknæ). Jeg har dyrlægens ord for at han skulle vokse fra det, og det ser grangiveligt sådan ud også, eftersom han ikke har haft andet end en enkelt stiv dag eller to siden han blev 6, men det er ikke en ting jeg har fået undersøgt til bunds fordi han "bare" er hyggehest og foldbums.
Der er ingen problemer med at ride ham til trods for det, faktisk skulle ture i sand og bakket tærren lige netop hjælpe på det.
Han har IKKE været halt af det siden sommeren hvor han blev 6.
For at afhjælpe problemet har han kunnet benytte boksen som løsdriftboks, og han var dengang han haltede, kun halt de dage hvor vi var nødt til at lukke ham inde.
Med andre ord er det ikke et problem jeg kan stå og garanterer for udover at han altså ikke har haltet siden han blev 6 og havde vokset sig nogenlunde færdig.
Dyrlægen var ude i slutningen af hans halthedsperiode (hvor han naturligvis ikke var halt) og foretog blandt andet spat-bøjeprøve, hvilket han ikke reagerede på.
Jeg vil også vise køber hvordan man selv kan låse hans ben op hvis det af en eller anden grund skulle komme tilbage.

Status som ridehest
Joey har ikke været reddet regelmæssigt de sidste år og der skal derfor påregnes nogen træning for at få ham til at blive en ridehest igen. Han er skovturs og springhest, dressur demotiverer ham.
Jeg regner med at påbegynde lidt longering og småtræning med ham inden salg og mens han står tilsalg så jeg ikke sælger en pony der overhovedet ingen kondi har, og så købere kan prøve ham.

Resultater
Joey har engang gået en LC i dressur uden placering og vidst fået en roset i LC i spring.
Han har sprunget 80 cm med mig på ryggen og 110-120 i løsspring.
Han har en nogenlunde skridt med fin bæring hvis man driver (eller er på skovtur), en kedelig trav, der dog er super behagelig at sidde nedsidning i, og en behagelig galop med okay bæring. Han har en udemærket balance og er nem at longerer.

Diverse andre problemer
Han er meget madmotiveret og nem at lære nye tricks. Han har tendens til at være madagressiv hvis ikke man er opmærksom på at øve han i at vente på maden. Lige nu er det slet ikke noget man mærker andet end at han gerne vil have først og kan finde på at jage kiksen væk. Det er naturligvis også en af de ting jeg vil vise ny ejer hvordan man træner med ham så de ikke får problemer.

Joey har været rigtig slem til at vade gennem hegn og har ikke respekt for stød. Det er også noget ny ejer skal være opmærksom på. Her har vi løst problemet med træhegn, men man kan også gøre andre og nemmere ting for at holde ham inde.
Det nemmeste er dog at give ham rigelig mad på folden. Han stikker ikke andet end et par meter væk medmindre Kiksen går med.

Han vil helst ikke væk fra flokken, men det er min overbevisning at en pose godbidder kan få ham til det meste. Han står bare hjemme hvor der kun er en udover ham, som bliver meget ked af det og får ham hidset op når jeg går med ham. Det er dog noget jeg har trænnet hvor jeg har været på marken og Kiksen har været på folden, det har gået helt fint.

Sygdomme status
Joey har kun haft dyrlæge to gange ud over chipningen i de 4 år jeg har haft ham. En enkelt gang med middelsvær kolik, hvor vi aldrig fandt årsagen og så til hans ben også.

Afstamning
Han har grønt pas.

Derudover ..
Er Joey altså en sød, kærlig og lærenem hest. Han er kun bange i blæsevejr, men er ellers iskold overfor det meste.
Han har meget stærke hove, her har der kun været behov for smed cirka 2-3 gange årligt hvor han har gået som foldbums.
Joey kan godt lide at træne og elsker at være centrum for opmærksomhed.
Han har intet imod at give et lille barn en ridetur engang i mellem, men han sælges ikke til børn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når baby skal sælges..
  • #1   23. nov 2013 Med hensyn til pris får du nok ikke meget over 5000 :j
    Jeg vil mene det du kan gøre er at skrive en kontrakt med forkøbsret smiley

    Men jeg vil sige at sælger man en hest skal man også huske det ikke er fin længere så man må bare acceptere at det ikke er din og at du ikke kan bestemme alt som du gør nu. Lur mig om den pony ikke nok skal tilrette sig evt nye ejers måde at have hest på smiley

    Held og lykke med salget! smiley


  • #3   23. nov 2013 Jeg ved godt han ligger meget lavt i pris

    Stine
    Jeg vil hellere forære til en, der gerne vil holde kontakt med mig end sælge til en der ikke vil. Jeg har ikke i sinde at komme rendende hver anden dag, men bare lige en sms eller mail en sjælden gang i mellem om at han er okay, har det lækkert og sådan ville være helt perfekt til mig. Det er ikke pengene der betyder noget, det er hesten smiley
    Det er ikke fordi jeg vil bestemme nye ejers måde at holde heste på, men der er nogle ting jeg ved der er nødvendig for at han trives smiley

    Hoppedullen
    Han stod på rideskole fra han var 3-4, derfor gik han først sent igang med at vokse. Han tog 5-10 cm hen over en enkel vinter, derfor er det også først så sent det er kommet, tror jeg. smiley
    Han har ikke været mærket af det de sidste 1½-2 år, heller ikke selvom han har stået lukket inde ved f.eks. nytår. Jeg tror ikke der er noget, men jeg vil ikke ud og ofre røngten på min hyggeheste smiley


  • #5   23. nov 2013 Uha, den er faktisk svær! Jeg tror ikke du kan få så meget for ham, som jeg faktisk synes han ville være værd.

    Men du burde godt kunne finde et godt hjem til ham, jeg ville ikke have noget imod at have ham i hvert fald, han ser jo rigtig fin ud og temperamentet skræmmer mig ikke. Det der så kunne være er jo så benene - men jeg har jo selv Hokota, som ikke kan stå i boks uden at hun også låser, men i løsdrift er der intet (det er vel egentlig også logisk at et dyr der er skabt til at vandre, ikke altid dur til at være i boks).

    Men, hvordan du bedst sikrer ham har jeg da lidt forslag til;
    • Sørg for at eventuelle købere ser ham flere gange, især på de dårlige (blæsende) dage, så du ved om de kan håndtere ham, når han ikke er "sød".
    • Igen, sørg for at de kan håndtere ham når han møder alle de skræmmende ting.
    • Besøg stedet han skal bo - så du ved om det passer til ham.
    • Følg din mavefornemmelse - er du det mindste i tvivl, så er det ikke den rigtige køber.

    Og så ønsker jeg jer alt mulig held og lykke, selvom det er trist!


  • #6   23. nov 2013 Hoppedullen
    Det har jeg ikke forstand på. Synes bare det virker logisk når han først tog sine vokseryg så sent, at knæene også først kommer der.
    Jeg ved fra tidligere ejer at han vokser meget i ryk og altid har haltet på den måde som følge af det smiley

    Men han vil blive solgt med klausul på at jeg ikke kan garanterer hans holdbarhed som ridehest andet end at han ikke har været halt de sidste to år smiley


  • #7   23. nov 2013 Hestekunst
    Mange tak for rådene! Jeg vil helt sikkert sørge for at de skal håndterer ham i blæst! Det er ikke fordi han bliver strid, han er bare mere bange og nervøs, så man skal lige være lidt mere opmærksom på ham. smiley

    Jeg ved godt det lyder mærkeligt, men Joey er ikke min soulmate. Han er en del af min hverdag, jeg elsker når han kommer vrinskende ned til mig og lyden af ham når han gumler, men hvis jeg ved at han får det bedste mulige hjem, så vil jeg også være glad. smiley


  • #9   23. nov 2013 Altså, jeg kender til flere unge heste der har været sene med at vokse helt færdige (bla. Taura), så vokseværk indtil 6 år er nu ikke helt urealistisk synes jeg.

    Det er jo lige det om folk så håndterer det på den måde han har brug for smiley

    Ej altså, han lyder altså bare dejlig :o)


  • #11   23. nov 2013 Hoppedullen
    Mener det her er den mere videnskabelige version. Dyrlægen mente også at det var det her (som også kaldes unghesteknæ fordi det typisk er de unge der lider af det)
    De fleste får det som helt unge fordi de vokser stærk der, men han voksede altså først senere, åbenbart
    http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/k/knaeskalsfasthaeftning.aspx
    Der har som sagt aldrig været problemer efterfølgende, men ny ejer bliver oplyst om det, fortalt hvad jeg har gjort for at mildne det og får det smertestillende jeg har til ham, med også, hvis det stadig er holdbart. Det har der forøvrigt aldrig været brug for smiley
    Hvis du læser mit link er det lige netop bagbenene der er problemet ved den her diagnose smiley

    Hestekunst
    Han er dejlig, møgcharmerende og en rigtig lækker lille bebs, der lige nu står og kigger langt efter det hø jeg har lovet ham at få om 10 minutter.
    Han er også meget tillidsfuld overfor mennesker. Han er et klumrehoved og har fået roddet sig ud i mere end en dum situation hvor han efter sin umiddelbare panik bare venter pænt på at jeg kommer og redder ham ud af sin kluddertur smiley


  • #12   23. nov 2013 Ih altså - godt han ikke står tæt på smiley

    Det bliver vist rigtig hårdt for dig at skulle af med ham hva?


  • #13   23. nov 2013 Hestekunst
    Både og. Så længe jeg ved han kommer til et godt hjem har jeg det okay med det, jeg har vidst det sidste års tid at tiden hvor han skulle herfra nok kom når jeg skulle flytte hjemmefra, og det gør jeg til sommer. Så jeg er mentalt forberedt på det og har været det længe. smiley
    Du skal være velkommen til at komme og hapse ham smiley


  • #14   23. nov 2013 Hvad med udlåne? Så har du stadig din sidste sikkerhed.

  • #15   23. nov 2013 DD
    Det kunne også være en mulighed, problemet ville bare opstå hvis jeg skulle tage ham retur akut, da jeg flytter til KBH smiley


Kommentér på:
Når baby skal sælges..

Annonce