{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.604 visninger | Oprettet:

"Det er ikke naturligt" {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste der efterhånden tit høre eller læser "det er jo ikke naturligt for hesten" ?

Nu ser jeg tit i debatter omkring bidløst os.v (gider ingen debat omkring det) at folk kommer med argumentet at det ike er naturligt for hesten...

Ehm naturligt, der er jo overhovedet intet i sidste ende der er naturligt for hesten, hvad er naturligt ved at vi fodre hesten, hvad er naturligt ved at hesten for dækner på, eller bliver klippet, hvad er overhovedet naturligt for hesten?

Jo det er blevet naturligt alt det nu, men hvorfor er det så mere naturligt at hesten ikke skal have bid, iforhold til at ride i holding fx.
Syntes det er et vildt dårligt argument, men er jeg den eneste der syntes det, og hvis i ikke syntes det, hvorfor så ? smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Det er ikke naturligt"
  • #1   17. dec 2013 når folk kommer med den der, fortæller jeg altid, at de ikke skal belære mig om, hvad der er naturligt for hesten, før de har lukket deres egen ud i det fri smiley

  • #2   17. dec 2013 Der er jo nogle, der går op i, at hesten får så naturligt et liv som muligt..
    Det gør jeg. Min pony går i en stor løsdrift, hun går uden dækken, hun bliver ikke klippet, hun bliver ikke redet i holdning. Hun har ikke bid i munden...
    Jeg synes godt, at man kan bruge argumentet, hvis man vil. Synes det er et ok argument. Bare fordi de andre ting, du nævner ikke er naturlige, behøver alt jo ikke være unaturligt? Altså, at noget er unaturligt behøver jo ikke at betyde, at alt skal være det..
    Det er ligesom når nogen siger: "Jeg må godt, for andre gør det også" ... smiley


  • #4   17. dec 2013 Jeg vil helst vælge bidløst. Men det har ikke noget at gøre med om det er naturligt! smiley

    Og jeg vil da give dig ret i at man efterhånden gør så mange ting der ikke er naturligt for dem. Men det er jo på en måde også det ''nye'' naturlige for den! smiley


  • #6   17. dec 2013 Selvfølgelig kan man gøre det naturligt som muligt, men syntes ikke at man så godt kan bruge det som et argument, fordi hesten ved jo ikke hvad der engang var naturligt, nogle ting måske, og nogle ting er også mere naturlige end andre, ja, men de ting som bliver nævnt, er jo blevet naturligt for hesten nu, er det så ikke bare for ens egen skyld man gør det? smiley

  • #7   17. dec 2013 Jeg læser det også enormt meget. Jeg siger altid at det overhovedet ikke er naturligt at have hesten i fangeskab, og da slet ikke at sætte sig op på ryggen af den smiley

  • #8   17. dec 2013 Nu skriver du at det ikke er for at debattere bidløst eller ej, men er det ikke lidt det du selv ligger op til skal ske, når du afslutter dit indlæg med, at det er naturligt at ride med bid nu, men hvorfor nogle mener at er mere naturligt uden..?

  • #9   17. dec 2013 Kan godt se hvad du mener Camilla, men det handler ikke om hvorfor man rider bidløst og hvorfor det er bedre eller omvendt, hvorfor det er bedre at ride med bid, men den generalle natur i det smiley
    Kunne lige så godt have brugt et andet argument smiley


  • #11   17. dec 2013 Selvfølgelig er ingenting vi gør for hesten naturlig, men jeg synes da, at det er vigtigt at kunne holde sin hest på bedste vis for hesten.

    Altså jeg mener fx, at det er bedre at den går uden sko, hvis den selvfølgelig kan, fordi det er bedre for hesten. Det eksempel kan da godt sætte lidt sort på hvidt, og så sige at uden sko er mere naturligt end med sko? smiley
    Selvfølgelig skal en hest ikke have smerter eller ubehag, fordi det skal være naturligt. Vi skal tilpasse tingene for hesten ud fra, at vi også hopper på ryggen af den.

    Sætter man det op sort på hvidt, og kigger på de små ting og ikke helheden, så er det jo mere naturligt uden sko, uden dækken, uden bid, uden sadel, uden hjælpetøjlen osv osv.
    Men gavner det netop DIN hest positivt, er jo nok mere det som burde være vigtigheden, end vigtigheden i hvor "naturlig" man er smiley

    Dog synes jeg desværre at nogle er meget uvidne, eller bevidst ikke tænker så meget på hestens behov, fordi det er vigtigere for rytteren at komme langt i sporten.


  • #12   17. dec 2013 Alt dette er blevet naturligt for os, men på ingen måde for vores heste.
    Helt enig med dig:-)


  • #13   17. dec 2013 Syntes det er rigtig godt det du skriver Camilla smiley
    Som jeg ikke har gevet udtryk for, men stadig syntes, er at det med at nogle mennesker ikke mener at man burde gøre alle de ting som du nævner fordi det ikke er naturligt, men at hesten har sko på gør man det for at gavne hesten.


  • #15   17. dec 2013 Det er jo allerede unaturligt at hesten lader os røre ved den. Naturligt ville vi jo ikke tøve med at dræpe den og stege den...
    Men jeg forstår ikke, hvorfor det skal være naturligt. Vi har valgt at holde heste unaturligt så skal man ikke begynde at undskylde det, men acceptere at det ikke er naturligt. smiley


  • #16   17. dec 2013 Selv om hesten ikke længere er vild, vil jeg stadig mene, at vil godt kan finde ting der er mere naturligt for hesten end andet.
    Fx er det naturligt for hesten at dens foderration bliver delt ud på hele dagen og ikke kun på tre måltider. Sådan er den jo skabt. I ridning er der også øvelser, der er mindre naturlige for hesten end andre, men det handler jo om hestens anatomi : )

    Vil dog give dig ret i at det ikke er mere naturligt at ride uden bid frem for med bid. Nærmest alle rider deres heste ved hjælp af pres/signaler, og om det formidles gennem bid, bidløs, sæde, ben, vægt, er vel alt sammen lige naturligt for hesten, da det vel er naturligt at en hest flytter sig for pres. ? smiley

    Meget sjov debat smiley


  • #17   17. dec 2013 Enig Anna og Lucile.
    Vores forhold er ikke naturlige for en vild hest, men kender heller ingen, der holder vilde heste smiley


  • #18   17. dec 2013 De heste vi har nu, er meget langt fra den naturlige hest.

    Jeg mener vi skal gøre, hvad vi kan for at holde hesten sund og rask.
    Den er heller ikke fremstillet fra naturens side til, at bære rundt på 50-100 kg. Så vi er det vores opgave, at styrke hesten, så den kan holde til det. Det indebærer blandt andet at styrke rygmuskulaturen, for en rygrad er en rygrad, uanset størrelsen, og en den er meget skrøbelig.
    Derfor rider vi vores heste i holdning.

    -Vi finder udstyr, der passer godt som muligt, så det generer så lidt som muligt.
    -Får hesten ondt, så får den en behandling, der stopper det der gør ondt. Om det så er kiropraktor, massør eller medicin.
    -Har den behov for sko, så får den sko på.

    Osv. Osv.

    Vi kan også flytte den lidt. Hvor mange hunde bor ikke alene, kun med sin menneske familie inde i et hus, bliver luftet 3-4 gange dagligt, og får tørkost.
    Er det naturligt?


  • #19   17. dec 2013 Enig også med Anna og lucile


  • #20   17. dec 2013 Camilla - har selv tre barfodsheste, så er til dels enig med dig. Det er ikke særlig naturligt for hestens hov at gå med sko, men de fleste heste har ikke mulighed for selv at vælge miljø og underlag, så tror ikke det er unaturligt for hesten at have en sko på. Vil mennesker benytter os jo selv af sko, på trods af, at vi ikke er født med sko og det er total unaturligt for foden smiley

  • #21   17. dec 2013 Pernille - du siger det jeg tænker. Hvis hesten har det godt burde det ikke spille en rolle hvor naturlig/unaturligt det er.

  • #22   17. dec 2013 Lige så snart jeg læste tråden, kom jeg i tanke om noget fra den anden dag..
    Jeg rider og ejer islænder..
    En jeg kender, har lige fået købt sig en islænderplag. Hendes første islænder. Han er købt som selskabshest til hendes oldeborger vallak. Hun har nogle lækre folde og en lækker stald, hvor de kommer ind hver aften. Den her lille islænderplag har aldrig været i stald og har derfor sat vinterpels som skulle en til nordpolen. Men det gør jo at den er drivvåd når den kommer ind i stalden og står.
    Jeg slår det op på facebook for ejer, da hun er bekymret for den.

    Flere gange får jeg at vide, at en islænder altså ikke stald stå i en stald, det er den ikke bygget til og ej heller skal den klippes, for det gør man bare IKKE! Desuden er det nærmest mishandling, at plagen ikke får lov til at gå på unghestefold med andre ungheste..

    Og der må jeg indrømme, at jeg faktisk blev skide sur! Jeg havde fra start skrevet, at løsdrift ikke var en mulighed. Men alligevel vil de fleste have den skal gå i løsdrift..
    Jeg skriver så, at både min den første islænder og den jeg har nu, har stået i stald og elskede/elsker det! Og den jeg har nu er fuldklippet og har ikke taget nogen skade af det..

    Jeg bliver sur, fordi folk skriver, at det er den ikke bygget til? Nej, det er den ikke bygget til, men den er heller ikke bygget til at vi skal ride på den 5 gange om ugen og smide udstyr på den, men det er nu engang det vi gør.. Og det er jo ikke kun islænderen der ikke er bygget til det, det er andre heste heller ikke..
    Ved godt, at islænderen er så meget naturhest som muligt, men der findes jo ikke kun én måde at holde hest på? Man gør det jo forskelligt.. Og der er ikke noget af det vi gør, den er bygget til eller som er naturligt..


  • #23   17. dec 2013 Det jeg er mest træt af i den debat. er at mange (ikke alle men mange) af dem der rider bidløs, bruger som agument at bidet er unaturligt og ligefrem skadeligt for hesten.
    Men det er bidløs dælme og rebgrimer dælme også hvis man bruger det forkert.
    Vi ser desværre flere og flere heste med skade i nakke og næseryggen som følge af ridning og longe arbejde med bidløs og rebgrimer.
    Og jeg er SÅ træt af at man ikke kan diskutere med disse mennesker. I deres verden er bidløs/rebgrime, og bliver jævnligt anklaget for at det nærmest er mishandling at jeg rider med kandar på min hest.
    Og de skader vi ser fra bidløs/rebgrime, forekommer aldrig på heste der går med trense/kandar.
    Selvfølgelig kan man også lave skader med en trense eller et kandar, hvis man bruger det.
    derfor er det vigtigste at vi alle sørger for at tilegne os den nødvendige viden og erfaring inden vi giver os i kast med de forskellige ting. Så vi netop ikke gør skade på vores heste. For det tror jeg simpelthen ikke på at nogen gør bevidst.


  • #24   17. dec 2013 Vi skylder vores dyr at tilvænne dem til den verden vi har bragt dem til.

    Så hunde skal lære, at cykler ikke er farlige, avisbuddet må gerne komme og aflevere avisen osv.

    For hesten gælder det, at den skal kunne stå i en boks, stå bundet, kunne være alene osv. Alle disse ting er vigtige for en hest i dag, at kunne.
    Nogle har heste i løsdrift, og andre har heste i boks. Men lider nogle af disse heste en stor nød, fordi andre har hest på en anden måde end man selv har?

    Katrine: Ang. din venindes islæder plag, så skal den klippes, da den ellers vil få lungebetændelse. smiley Det er som regel nok, hvis den bare bliver klippet på halsen, og så kan den stadig godt komme ud uden dækken.


  • #28   17. dec 2013 I min verden, er det mest når folk ikke helt ved hvorfor de selv har valgt at ride bidløs. At de egentlig ikke har tænkt helt over det, hvorfor det skulle være bidløs fremfor med bid. At de kun har taget det valg, fordi alle andre begynder at ride meget bidløs. For lad os være ærlige, der er flere og flere der begynder på det, flere og flere der benytter sig af jordarbejde, flere og flere der træner tricks med deres heste, inkl. mig selv, så ikke fordi jeg har noget imod det. Men der er jo mange som ikke helt har tænkt over hvorfor de gør det. Ikke helt ved hvad det gør godt for, fordi de "bare" gør det fordi andre gør det.
    Har intet imod folks valg, bid som bidløs. Jeg rider selv med bid, men da jeg er for stor til min pony, rider jeg mest hygge i rebgrime/grime eller cordeo.
    Men min kommende ridehest skal rides seriøst med bid, og så måske lidt hygge uden smiley


  • #30   17. dec 2013 Lad os slå en ting fast, nej, vi kan ikke give hestene et 100% naturligt liv, men vi kan i det mindste prøve indenfor de rammer vi nu engang har!

    Vi er alle forskellige, har forskellige ambitioner, og holdninger til hvad vi mener er bedst for vores heste.

    Men faktum er - tamdyr eller ej, så er hesten et UDEdyr og et FLOKdyr. Og jeg personligt har ikke meget til overs for dem der lader deres heste gå på en frimærkefold uden legekammerater, for deres egen egoismes skyld, det ligger ikke i hestens natur.
    Derudover er hesten bygget til at spise op til 20 timer i døgnet, og derfor skal vi som hesteejere naturligvis sørge for at det kan opfyldes på den ene eller anden vis.

    Om man så har dækken på, rider med eller uden bid, eller putter en lyserød sløjfe i håret er for mig ligemeget. Men det handler om at man skal tilgodese hvad hesten har behov for og ikke hvad man selv mener at tro den har behov for.

    Jeg siger ikke at alle heste, som mine, skal gå i løsdrift. Men lad da for søren krikken komme ud i alle de lyse timer som minimum. Det skylder man sin hest synes jeg.


  • #31   17. dec 2013 Troede forskellen på tam og vildheste var at vildhest ikke eksisterede.. Oplys mig venligst :b findes der vildheste eller blot heste der lever vildt. Hvilket jeg ikke mener er det samme.

  • #32   17. dec 2013 Stald Abli: Nej, det har de ikke.

    Men går også ude hele tiden. Den her kommer ude fra, og er kommet ind på stald, hvor den sveder. Det svarer til, at du sidder med kæmpe flyverdragt på indenfor. Så sveder man helt vildt, og så går du ud igen, uden at skifte til tørt tøj. Så bliver du rigtig kold og bliver syg. smiley


    Birkelund: Hvis du ser på den oprindelige vildhest, så minder den på ingen måder, om den hest vi har i dag. Den sidste rigtige vildhest døde i en zoo i slutningen af 1800-tallet. Det nærmeste vi kommer på en vildhest i dag, er Prezwalski hesten. Den minder meget om et æsel. Hvor mange fa vores heste minder om æsler i dag?

    De vildheste der findes i dag, er undslupne tamheste.
    Og hvis man ser på eks. de studier der er lavet på Brumby'ernes hove (Som må gå ind under kategorien nulevende vildhest) så vil jeg nødig have min hest skal gå på sådanne hove.
    Her kan man se, at de alt efter, hvilke områder de lever i, har en hov der er tilpasset det område. Nogle er traumatisk forfangne på alle 4 hove, andre har ingen sål osv.

    Det har også vist sig, at de heste, der havde den mest sunde hov, var de heste der levede i områder, hvor de gik flere 100 km. og flere dage mellem at få vand.

    Vil vi byde vores heste det?


  • #33   17. dec 2013 Lige til det omkring riding på køer og grise, så er der nogle helt andre faktorer, der spiller ind i, hvorfor det netop er hesten man har valgt at tilride i tidernes morgen.

    Grisen er for lille, og køer har faktisk været brugt til formålet. Både for vogn og med rytter.
    Nu har mennesket jo alle dage været betaget af hesten ynde, så det er nok den sidste overvejende faktor, der har gjort at valget i sidste ende er faldet på hesten som ridedyr.


  • #34   17. dec 2013 Jeg er helt enig i at mange bidløse ryttere er alt for fokuserede på at hesten ender som krøbling hvis vi kommer et bid i munden på den (overdrivelse fremmer forståelsen).

    Jeg rider både bid og bidløst. Det bidløse bruger jeg ofte når jeg skal på en lang tur, eller om vinteren (Når biddet er koldt, og jeg har for kolde fingre til at varme detr smiley )

    Derudover går begge ponyer i udendørs løsdrift 24/7 med mulighed for at bruge den gamle staldbygning som kæmpe læskur.
    De går i flok med 20 andre heste og fodres i hvert fald 15-20 gange om dagen. De minder faktisk lidt om en ko-stald. hestene har en chip som computeren læser, og så får de mad hvis de ikke lige har spist.


    Jeg syntes abselut man skal holde hestene så naturligt som muligt, men jeg har intet imod heste der står i boks, hvis bare de fungerer med det. Men jeg syntes dog det er en jammerlig dårlig undskyldning at 'hesten er sart' og derfor ikke må komme ud. Vi har haft alt fra arabere til tinkere til at gå ude i løsdriften og selv araberen har ikke taget skade af det .. Han satte da bare vinterpels?

    Er også enig i at det ikk er i orden at sætte hesten på 'frimærkefold' eller uden artsfæller, fordi det simpelthen er imod dens natur. hesten er et flokdyr, og trives bedst med andre heste. (Dermed ikke sagt at hesten dør hvis den tager på tur alene).


    Mht de bidløse ryttere, så ja, nogen er bare for fokuserede på hvor narueligt det skal være. Hesten skal trænes uden bid for det er unaturligt.
    MEn alligevel skal vi behandle hesten som om vi er bedste venner, og ikke som om vi mest af alt har lyst til at lave den til bøffer.

    Jeg har oplevet at blive skældt fra hæder og ære fordi jeg tappede sorteper med en pisk da han skulle til at stjæle græs. han havde ikke nået at gøre det, men var kommet så langt som til at sænke hovedet og åbne munden. Jeg kom med et fast nej, et ryk i grimen og blev belønnet af en meget forfærdet hestepige i nærheden som skældte og smældte. Jeg gjorde det fordi jeg ved hvor meget Sort eville komme i konflikt med sig selv hvis han nogen gange får lov til at spise græs og andre gange ikke må.
    Jeg syntes hun overreagerede med sin "Hesten skal respekteres" tale.


  • #35   17. dec 2013 Pernille, tak for hjælpen, men vi har fundet en løsning (: Dyrlægen har også været med indenover, så tror der er kommet en løsning smiley

  • #36   17. dec 2013 "Det er ikke naturligt" er et ganske fint argument - jeg tror snarere at spørgsmålet er, hvorvidt det er relevant for den diskussion man nu har. "Jeg rider ikke min hest med bid, for det er ikke naturligt."
    Nej, måske ikke, men det er jo i de fleste tilfælde et spørgsmål om hestens velbefindende - som heller ikke er naturligt. Vildtlevende heste har jo nok ikke det bedste, sundeste eller længste liv, men det er 100% naturligt. Har man lært sin hest at gå med bid, kan den blive enormt forvirret af at få det frataget. Nogle heste går bare bedre med bid end uden.
    Det jeg forsøger at sige, er at argumentet ikke altid er relevant smiley og det gælder naturligvis alle argumenter. "Jeg kan bedst lide blå, for min yndlingsret er spaghetti."


  • #39   17. dec 2013 Birkelund - Bliver lidt nysgerrig. Hvorfor er en ko/okse bygget ringe i forhold til ridning?

  • #40   18. dec 2013 Birkelund:

    Hesten har jo ikke set sådan her ud altid. Hvis man bare går 30-40 år tilbage i tiden så den meget anderledes ud, og var dengang bygget til at skulle trække og ikke til at skulle bære. Køerne i dag er enten bygget til malkning eller kød.
    Sådan ændrer vi dyrene, alt efter hvad vi bruger dem til.

    Australieren Dr. Brian Hampson har lavet verdens største research på heste. Link til hjemmeside:
    http://www.wildhorseresearch.com/

    Han har modsat de amerikanske trimmere obduceret hovene og ikke bare kigget på, hvordan de så ud udefra. Det har givet en noget anderledes billede af, hvordan de vilde heste lever.'
    -Det er meget interessant læsning. Han lige været i Danmark, hvor han har lavet et kursus for beslagsmede på Bergers Smedie på fyn.


  • #41   18. dec 2013 Pernille... I forhold til om vi vil byde vores heste den tilværelse som de heste du beskriver.. Nej det vil vi ikke. Men jeg ville heller ikke tilbyde min hund samme liv som en ulv fx.

    Naturen er barsk. Sådan er det, der er ingen lyserøde fortællinger i det vilde liv. Men derfor synes jeg stadig at vi som mennesker og ejere af vores dyr, skal give dem et liv så tæt på det naturlige - med forbedringer, så de kan bruges til vores formål smiley


  • #42   18. dec 2013 Jeanette:
    Jeg tror faktisk vi er ret enige. Bare udtrykt på forskellige måder.


Kommentér på:
"Det er ikke naturligt"

Annonce