{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

hvorfor ride med Kandar uden grund? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har op til flere gange set mange der rider med Kandar til almindelig træning. De er ikke ude og starte store stævner på hesten ud over lc1 og måske lidt højere. Alligevel rider de med kandar på hesten?
Kan ikke se meningen i at ride med kandar hvis det ikke er et krav fx hvis man skal op og starte et stort landstævne skal man jo.....
Så hvorfor rider mennesker (i) med kandar til træning uden at starte store stævner hvor det er et krav?
Dette er kun fordi jeg er nysgerrig ikke for at fornærme nogen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor ride med Kandar uden grund?
  • #1   23. dec 2013 Jeg skal til at ride mb derfor rider jeg med det smiley

  • #2   23. dec 2013 Dog kun 1-2 gange i løbet af 14 dage :-):-):-)

  • #3   23. dec 2013 Okay hvor fedt! smiley

  • #4   23. dec 2013 Altså fx. min veninde har en hest der kun har startet en LA1 til stævne, men træner alt til hendes første MB0 med hesten, dvs. kandar er i træningsprogrammet, smiley De leger med alle øvelser i M

  • #7   23. dec 2013 har også støt på et par stykker herinde der kun rider de der lc'er og knap nok bliver godkendt men rider med kandar. kandar er et meget kræftiger bid, altså kan hurtigt være meget hårdt, alt afhængi af hvordan man rider med det. men altså hvis du ligger og knap nok kan ride en lc, så er hverken rytter eller hest klar til kandar, men nogen oplevet en mere "lydig" hest, da den som reglt ikke har noget valg, problemet er bare deres heste ofte går i stykker på et tidspunkt, da de ikke har styrken til at udeføre de øvelser de kan klemme i den med en kandar, et er at lave øvlsen nogenlunde, men folk glemmer at heste også skal have styrken til det, så mon ikke det er ligesom med glidetøjle, altså den nemme løsning?

  • #8   23. dec 2013 og så er der jo nogen der ser en eller anden form for prestige i det, ligesom at ride med hat

  • #9   23. dec 2013 Æhm, hvad er egentlig grunden til at man SKAL ride med kandar? smiley

  • #10   23. dec 2013 Jeg har så meget svært ved at tro at der er nogen, som kun rider lc også rider m kandar.

  • #11   23. dec 2013 Ja, jeg er nok en af de der "provokerende" ryttere, for dem der rider med bidløst, og selv mener de er super hellige. Nå, men altså, Jeg rider med kandar til træning og til stævner. Jeg rider på en 14 årig springhest, som jeg starter op til MB2 på. Kandar er ikke obligatorisk, men jeg kan helt simpelt ikke holde min hest på trensebiddet.
    Og så kommer der selvfølgelig den der kommentar med "at med den rigtige ridning, kan man godt", men nu er det sådan at der ALTID er en undviger, og sådan en hest har jeg været så "heldig" at få fingerne i. Forskellige træningsmetoder er prøvet - forskellige bid er prøvet, men han er absolut bedst på et kandar, i det, at vi ikke skal op at slås, og derfor får en kanon tur begge på. Han er en klog hest, og ved godt hvilke kampe han kan tage - hvis han starter med ikke at tage kampen, bliver alt mere behageligt for os begge.

    - Derfor rider jeg med kandar.

    Ja, der er selvfølgelig altid nogle der mener at de kan trylle trylle, og lave en hver hest til drømmehesten, men hver sin mening ikke?


  • #12   23. dec 2013 Er det ikke pga. de skal se hvor blid man er i hånden? Eller tager jeg helt fejl?

  • #13   23. dec 2013 tror det er fordi, at når du kommer op i de klasser så kan du forfine signalerne meget mere pga 2 bid, men måske også det med hånden ved det sku ikke smiley


  • #14   23. dec 2013 Ja okay tak for svar alle sammen!
    Undrede mig bare lidt over hvorfor der var en der red med kandar på sin pony og de startede kun lc1....? smiley
    Men kan selvfølgelig godt se meningen i at også skal vendes til kandar før du skal starte det store stævne! smiley


  • #15   23. dec 2013 jeg rider med spring kandar (pelham bid) ca. 2 gange om ugen og så når vi er til stævne.. min er meeeeeeget glad for at trække og hoppe helt vildt med springene, så der hjælper pelhamen mig helt vildt meget. hu har gået MA med tidl. ejer, men vi er kun nået til LA, vi tager den stille og roligt, så derfra forstår hun også meningen med et pelham..

    forstår heller ikke ryttere der rider med kandar for sjov….!


  • #16   23. dec 2013 Jeg forstår ikke engang meningen med dressur kandar på PONY.

    Springkandar/Pelham forstår jeg godt.


  • #17   23. dec 2013 Har man ik afskaffet kandar i pony kladderne for flere år siden?

  • #18   23. dec 2013 Altså man ser det slet ikke til stævner anyways??
    men jeg kender en som rider med kandar på hendes pony, selv om den slet ikke starter nogle form for stævner, men går som hygge dressur hest hjemme..


  • #19   23. dec 2013 Det jeg mente var at det de helt store stævner rider alle jo med kandar. Og så en der red med kandar på en pony... Det forstår jeg altså ikke hvorfor smiley

  • #20   23. dec 2013 Jeg har planer om at starte M inden for de næste pr år, hesten går LA1 på nuværende tidspunkt men kan alle øvelser til M. Derfor træner jeg engang i mellem på kandaren så hesten er vænnet til det smiley

  • #21   23. dec 2013 Det syntes jeg også er helt forståligt! smiley

  • #22   23. dec 2013 Tror ikke man rider med kandar på pony mere? Så det da helt tosset!! Har også set mange der rider med kandar hvor man tænker OMG hvorfor?! HVORFOR?!?! Rider selv en springhest og rider seriøs dressur også de første M klasser niveu øvelser til træning på alm. Trense. Men nogen heste kan bare ikke udfører de øvelser der kræves på trense og det jo en god mulighed at lærer og ride med kandar i de små M klasser så man lærer at bruge kandaret..

    Springkandar er måske det jeg kalder for jagt kandar men det er BESTEMT ikke det samme som pelham smiley men ja jeg rider også selv med "skarpt" bid i springning fordi min simpelthen er så stærk så kan ikke holde ham på afstandene! Men vi arbejder på at komme på mindre skarpe bid i springningen.. smiley


  • #23   23. dec 2013 Du kan opklasse din pony når du er over 16 og ride som hest. Så må du godt ha kandar på.

    Men jeg fastholder at jeg har svært ved at tro at i ser så frygtelig mange lc ryttere der rider m kandar.
    Tager i ik fejl af kandar og pelham?

    Har billeder af pelham i georgs profil


  • #24   23. dec 2013 Stine
    Hvis kandaren følger med i størrelsen, hvorfor er det så tosset at ride en hest under 150 (eller hvor pony-grænsen nu er) med kandar men ikke hvis den er over? smiley


  • #25   24. dec 2013 Ved ikke lige helt om det var pelham eller kandar jeg så... smiley

  • #26   24. dec 2013 Har en pige der red lc til stævner der dukkede op til undervisning med kandar. Var lidt forvirrede den dag.

  • #27   24. dec 2013 Et kandar bid behøves absolut ikke være af det onde...
    Min datter bruger et S-kandarbid med tungefrihed....eneste bid hesten ikke er urolig i munden med, men ligger godt i hendes mund og tunge...
    Har prøvet alt muligt bid typer som hesten ikke har det godt med...
    Hesten slapper nu af og hesten rides i stedet på kapsunen, bidet holder blot hesten på plads og vil arbejde smiley
    Vi rider akademisk ridning...
    Overvejer selv bidløs trense smiley


  • #28   24. dec 2013 Jeg rider i LA'erne nu og skal self. Op i MB også. Så jeg træner med det måske 2-3 gange om måneden og rider tur med det, så hesten vænner sig til det, i stedet for at den får et kulturchok hvis du først tager det på. 1 måned inden MB start.
    Kandaren er i øvrigt super godt, da det forfiner signaler, og biddet ligger mere roligt i munden. Min hest og jeg køre super godt på kandaren når vi træner med den, og self. Kun ved undervisning, da jeg ikke vil ligge og træne med det selv endnu smiley


  • #29   24. dec 2013 Debatten bliver lidt ligegyldig når folk ik kan se forskel på kandar og pelham

  • #30   24. dec 2013 Nu kan jeg godt se grunden til det.... smiley

  • #32   31. dec 2013 Ja kan godt følge jer altså hvad i mener! smiley

  • #33   31. dec 2013 I mine øjne, så bør man ikke ride med kandar, før man ved PRÆCIS hvordan den skal bruges. Altså ligesom med sporer, når man faktisk ikke har brug for at ride med den smiley

  • #34   31. dec 2013 Ja sådan har jeg det også! Syntes ikke at man skal pine hesten ved ens fejl så hellere tage det af! smiley

  • #36   31. dec 2013 Kender det. sådan kan min pony også være på tur. Har også overvejet af købe et treringsbid til tur. Men det bruger jeg bare min springhovedtøj med treringsbid da det hjælper. Og hun vil meget gerne selv bestemme hvor vi skal hen og om vi skal frem osv... Så der forstår jeg sku godt det hjælper en hel del! smiley

  • #38   31. dec 2013 Hehe nej da bare man bruger den på en god måde så syntes jeg også der er helt i orden! smiley

  • #39   11. feb 2014 Der må da slet ikke rides med kandar på pony længere så tvivler på at du har set en ride med kandar på en pony. smiley

  • #40   11. feb 2014 Tja..De synes det nok er sejt..Var jo en her inde der ville sælge sin pony fordi den ikke kunne rides på hendes dyre kandar... Forkasteligt! smiley Og selv om det ikke er lov i stævner er der nogle der putter det på fordi det er sejt til træninger osv.
    Og til Jer der siger det ligger så roligt og at det er derfor I bruger det...Hvorfor ikke bare et almindelig stangbid med tungefrihed?? Har selv en Bombers fullcheek til min da han ikke kan have urolige bid og noget der klemmer på tungen..Plus så gør parer stængerne at det ikke glider i munden..Samme effekt har Muffestangbiddet med tungefrihed! Så i stedet for at smide Kandar på for et godt ord så tjek hellere hvilke muligheder der er på markedet..Og ja man skal vide forskel mellem kandar og pelham smiley Og man rider IKKE med kandar i min verden før man er kommet så langt at hest og rytter kan ride øvelserne uden problemer på et alm. bid. og dette er typisk først i de høje klasser... Dog burde man slettes ikke ride med kandar da det er sejere at kunne det hele uden i min verden smiley
    Mvh TT


  • #41   12. feb 2014 Jeg er ret sikker på nu at hun red med pelhamsbid i stedet havde bare lige det forkert....
    Men forstår dog stadig ikke at man rider med peham uden grund. Så var der en der havde spurgt (fordi den skulle sælges) hvorfor hun red med pelham. Men det skrev hun at hun ikke ville svare på og det bare var en smagssag? Tænker bare lidt at der da må være en grund til at hun rider med et ekstra skarpt bid.
    Så syntes stadig at det er forkert at ride med pelham uden nogen grund.
    Jeg Beklager at jeg havde set forkert1! smiley


  • #43   12. feb 2014 Ja Katja kan også godt give dig ret men tænker lidt at mange ryttere rider med kandar fordi de skal op og ride så store stævner? smiley

  • #45   12. feb 2014 Ja altså jeg forstår heller ikke kandar som kun et hårdt bid.... Ja det er et hjælpemiddel men hvis du tager fat "hård" i tøjlen gør det jo ekstra "ondt" på hesten ind hvis du har et fx muffebid på. Så på den måde er bidet jo hårdere/skarpere for hesten og så syntes jeg at man skal være forsigtig når man rider med kandar.
    Altså ved ikke så meget om kandar men ved da at det gør mere ondt på hesten at tage fat i end hvis det var et almindeligt bid.
    Der er jo forskel på hvordan du rider med bidet. Nogle kan ikke styre det og så syntes jeg at man skal tage det af! Men så er der dem der kan finde ud af at bruge det på den rigtige måde.... smiley


  • #46   12. feb 2014 Er det er krav at man rider med kandar på hest, når man kommer op i M klasserne i Dressur?
    Er det så også et krav i spring når man kommer op i M? smiley

    (Helt ny i stævneverdenen)


  • #48   12. feb 2014 Katja:
    Forstår godt det du mener og kan kun give dig ret! smiley
    Og swips:
    Det tror jeg da man skal fx alle de kendte ryttere rider med kandar og der er jo nogle klasser når du kommer op i de høje klasser at det er et krav...
    Er heller ikke så klog omkring det men har kun hørt om det. Jeg starter nemlig heller ikke selv så mange stævner og slet ikke så høje! smiley


  • #49   12. feb 2014 Sandra - Men synes du ærlig talt mange af de ryttere rider pænt, synes du selv at pisken med halen og åben mund, hovedet bag lod er tegn på at hesten har det godt? (Jeg skrev ikke alle da som sagt i tidligere emner så er der nogle ryttere der rider fantastisk)

  • #50   12. feb 2014 Team Tindur:
    Nej syntes at det er forfærdeligt hvordan mange bruger kandar! Vil bestemt heller ikke selv ride med kandar da jeg ikke er så meget for alt det skarpe bid i munden på hesten og at der er to bid i munden på hesten syntes jeg er underligt.
    Syntes slet ikke at man skal ride med det!?
    Jeg hader at se en hest løbe rundt med hoved bag lod, åben mund og piske med halen.
    Forstår ikke hvor du har fået det fra at jeg syntes at så har hesten det godt.
    Syntes selv at det er meget få der kan ride med det på en god måde hvilket jeg syntes skal laves om på. Så ved sku ikke lige hvor du har fået det fra! Syntes det skal helt af! smiley


  • #51   13. feb 2014 Fordi du giver Katja ret i det hun siger, og hun kan ingen grund se til at det ikke burde være ok at ride med det på LC niveau. Det er ikke nødvendig at ride en hest på kandar på LC niveau..Hvis hesten er på LC niveau så er den ikke klar til kandar..Der findes mildere former for stangbid hvis undskyldningen er at den fungerer bedre på stang.. Og ikke for at nævne hvilke signaler det sender andre (især unge) ryttere når man rider med kandar på LC niveau..Det er med til at "lovliggøre" brugen af kandar på det niveau hvor hverken heste og som oftest ryttere ikke er klare til at bruge den... smiley

  • #52   13. feb 2014 Så har jeg altså misforstået Katja. Jeg troede at hun mente at hun heller ikke syntes at man skal ride med det medmindre at de rider de helt høje klasser. Syntes bestemt ikke at man skal ride med kandar når man kun rider LC niveau.
    Syntes bestemt ikke selv at man skal bruge den hvis man ikke er klar til det.
    Beklager så har jeg misforstået hvad hun skrev... smiley


  • #53   13. feb 2014 Helt ok smiley Du har jo lov til at have din mening uanset smiley Den undret mig bare, så derfor ville jeg bare opstille spørgsmålene så du måske opdaget hvad du var enig i smiley

  • #55   13. feb 2014 Katja:
    Kan godt give dig ret på nogle punkter. Men hvis en hest ikke rider mere end LC niveau syntes jeg at det er unødvendigt at ride med kandar. Og hvis man har problemer er kandar ikke vejen frem syntes jeg ikke....
    Kan heller ikke selv forstår hvorfor der SKAL kandar på hesten i de høje klasser da at det for nogle faktisk ser "dårligere" ud altså at den går bag lod. ET hel almindeligt bid ville da være fint syntes jeg smiley
    Men som team Tindur skrev har vi alle ret til at have vores egen mening smiley


  • #57   13. feb 2014 En hest går bag lod FORDI den ikke er stærk nok til at bære sig selv uden at bruge kroppen på den forkerte måde.. At hesten bliver så stærk er noget der tager årevis at bygge op hvis man ikke ønsker en hest der går forkert og kommer til at putte sig... Desværre har de fleste ikke tid til den naturlige udvikling og derfor ser man så mange heste gå bag lod...

Kommentér på:
hvorfor ride med Kandar uden grund?

Annonce