{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Foder - hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Som jeg har skrevet lidt om tidligere så har jeg købt en hest som har været passet dårligt. Hun mangler lidt pels nogle steder og er meget tynd. Vi har købt noget müsli-blanding som skulle være fedende og noget melasse. Udover det får hun hø og gulerødder. Hun er ca. 165, og ved ikke hvad hun vejer.
Hvor meget ville i give af hver?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - hvor meget?
  • #1   5. jan 2014
    Alt det hø/wrap hesten kunne spise... Også ikke diverse fancy foder produkter med 117 procent stivelse - dvs. ikke melasse fx. men roepiller, lucerne, fiberpiller e.l og vitaminer.


  • #2   5. jan 2014 Helt enig med Krikken! smiley

    Går ud fra dyrlægen har været indover med henblik på pelsen, orm og tænder?


  • #4   5. jan 2014 Hvor meget foder den skal ha, afhænger jo af mange ting. Hvis den skal tilvendes nyt foder, skal det gøres langsomt. Hvis den er underernæret, ville jeg kun gøre det i samråd med en dyrlæge.
    Og så er det jo forskelligt fra foder til foder, hvor høj doseringen er. Nogle fodermærker har høj dosering, andre lav. Det må stå på sækken.
    Alt nyt skal doseres langsomt, ellers ødelægger du dens mave.


  • #6   6. jan 2014 Er hesten mager, så få først styr på ormestatus og tænder. Dernæst alt det hø/wrap, som hesten kan æde. Det skal være tilgængeligt 24 timer i døgnet. Afhængig af hvor meget hesten vil æde, så suppleres op med vitaminer/mineraler, fiberpiller, Linamix, Linustar, Rice Up eller lignende. Få tjekket foderplanen igennem af en med foderprogram, så du er sikker på, at det balancerer....

    Jeg er selv i gang med at fede en mager hest op. Hun har gået med føl i sommer/tidlige efterår hos tidligere ejer, og det har taget hårdt på hendes reserver. I samarbejde med min dyrlæge og min foderpusher er jeg nået frem til følgende foderplan: wrap ad libitum, 3 kg Trotting Cubes (pelleteret fuldfoder til heste i hård træning) fra Brogården, 750 g Linamix og 750 g Rice Up. Jeg er normalt varm fortaler for roepiller, fiberpiller og den slags, men damen nægter at røre den slags og det ville heller ikke batte meget, for hun vil ikke spise mere end 11-12 kg wrap i døgnet.

    Jeg ville normalt ALDRIG give så store mængder kraftfoder, men lige i dette tilfælde er det nødvendigt, hvis kræet skal nå at blive nogenlunde normalvægtig inden udgangen af 2014 smiley Hun har kørt en måneds tid på denne plan og jeg kan tydeligt se forskel allerede. Det koster ganske vist spidsen af en jetjager, men sådan er det at købe et "håndværkertilbud" smiley


  • #7   6. jan 2014 Jeg vil sige: Start med at få tjekket tænder og lavet ormeprøve på hesten, så du er sikker på, at årsagen til, at den er mager, ikke ligger der.

    Dernæst vil jeg anbefale MASSER af grovfoder (hø/wrap)... alt det, hun kan æde, faktisk. Det skal være tilgængeligt ad libitum hele døgnet rundt. Dertil skal hun selvfølgelig have vitaminer og mineraler. Hvad du der ud over vil give hende af kraftfoder, skal du starte meget langsomt op med, og så ville jeg vælge noget, som feder; f.eks. Lina Mix eller Horsespeed som tilskud til det "almindelige" kraftfoder (jeg ved ikke, hvad du giver som kraftfoder). Mash for fordøjelsen er også godt.


  • #8   6. jan 2014 Til det med pelsen kan en b-vitaminkur måske virke?

    Det har ihverrtfald hjulpet min både til at fælde og få pels


  • #9   6. jan 2014 Tak for alle jeres svar! Hun går i løsdrift sammen med mine to ponyer og får meget hø. Men det er svært at gøre det tilgængeligt 24 timer i døgnet da den ene ikke kan tåle hø medmindre det er blandet og den anden tager meget nemt på smiley
    Men jeg gør hvad jeg kan smiley
    Hmmm.. er melasse dårligt? Det var det som min ridelære anbefalede at hun skulle have sammen med fodret.
    Jeg går nok ikke ud og skrifter foder ud igen så som mit spørgsmål faktisk lød, hvor meget vil så give hende af det foder som jeg har beskrevet?


  • #10   6. jan 2014
    Melasse er ren stivelse og det hører ikke hjemme til en hest der har brug for nogle kg...


  • #11   6. jan 2014 Og i skriver med tænderne? Hvorfor taber heste sig hvis de har dårlige tænder?

  • #12   6. jan 2014
    Fordi hesten så ikke kan tygge foderet ordentligt :o).


  • #14   6. jan 2014 Melasse er ren sukker og ikke optimalt....
    Tænderne er vigtige med henblik på at kværne foder og producere nok spyt...


  • #16   6. jan 2014 Vi kan da ikke svare på, hvor meget din hest skal have af den mysli blanding du har købt, når vi ikke aner, hvad det er for en mysli. Det kan være alt fra 800 g til 4 kg alt efter hvad det er for en.... Jeg tror det ville være en rigtig god ide, at du læste nogle bøger om fodring, fx Den store Foderbog af Nanna Lutherson... Og så vil jeg mene, at det bliver MEGET svært for dig at få fedet den hest op, så længe den går i løsdrift med to, som ikke må have fri adgang til hø/wrap....

  • #17   6. jan 2014 Tina J, det undrer mig ikke at du skriver sådan en besked. Det er jo trods alt heste-mennesker jeg spørger. Jeg synes du er meget stræng at skrive til mig at jeg ikke bør have hest! Mine heste har det helt fint og de får dyrlæge hvis der er noget galt, men ikke hvis de slår en prut på det forkerte tidspunkt af dagen. At du starter med at ''undskylde din udmelding gør det slet ikke i orden at skrive sådan. Man skulle tro du gik i børnehave! Jeg ville have en dårlig smag i munden hvis jeg var dig..
    Stine, hvis dú ikke kan svare så lad dog vær? Hun har allerede taget på, så det går fint. Jeg har skam læst bøger om fodring. Hun er nødt til gå i løsdrøft da hun er væver og ikke trives i stald!

    Til alle som skriver i dette emne fremover så var dette ikke en tråd om, om jeg skal have hest eller ej. Det skal jeg og det har jeg og de har det rigtig godt. De har alle tre haft problemer hvor de har været før og to af dem er super glade heste og er også blevet nogle rare heste. Den sidste er godt på vej.
    Jeg ville blot hører om nogle havde erfaring med hvor meget melasse man skulle give sammen müsli-blandning. Hvis man ikke kan svare på det, så bare lad vær at skriv noget til emnet, da der så ikke er noget formål med det.
    Håber på nogle ordentlige svar af nogle fornuftige og forstålige mennesker.


  • #18   6. jan 2014 OG, jeg ved selvfølgelig godt at hesten skal have ordentlige tænder. Det var mere for at høre om man ikke kunne se hvis den havde det, ved at en f.eks. ikke ville spise. Og jeg lærte så at det også har noget at gøre med at den skal tygge foderet ordenligt og ikke bare tygge det.

  • #19   6. jan 2014 Og tror det er jer som skal læse en foderbog smiley
    En hest skal selvfølgelig kunne spise sin mad men det har intet at gøre med hvordan de tygger det. Hvis får hele korn tygger de noget af kornet og det kan være svært at gøre det med dårlige tænder. Men alt er valset i dag. Det vil sige at det ikke er hele korn så om de så sluger maden så vil de kunne fordøje det!


  • #21   6. jan 2014 Christine: Den er altså god nok, de skal kunne tygge/kværne foderet uanset om det er pelleteret, korn, lucerne eller müsli.... Det sætter gang i en spytproduktion ligeledes, som er alfa omega for optimal fordøjelse.... Osv osv smiley

  • #23   6. jan 2014 Du skriver: "Stine, hvis dú ikke kan svare så lad dog vær? Hun har allerede taget på, så det går fint. Jeg har skam læst bøger om fodring. Hun er nødt til gå i løsdrøft da hun er væver og ikke trives i stald! "

    Det er sgi da ikke kun mig, der ikke kan svare på hvor meget mysli din hest skal have! Det er der ingen, der kan, når du ikke skriver hvad det er for en mysli! smiley

    Hvis hesten allerede har taget på og det går fint, hvorfor spørger du så om hjælp herinde?

    Det er ret tydeligt, at du ikke har den helt store viden om fodring ud fra det, du skriver. Derfor foreslår jeg dig noget godt læsestof, så du kan få styr på de mest basale ting mht. fodring.

    Fair nok, at den er nødt til at gå i løsdrift, når den ikke trives i boks, men så skal du altså stadig være obs på, at opfedning bliver vanskeligere ved at den ikke kan få fuld skrue på stråfoderet....

    "Jeg ville blot hører om nogle havde erfaring med hvor meget melasse man skulle give sammen müsli-blandning. Hvis man ikke kan svare på det, så bare lad vær at skriv noget til emnet, da der så ikke er noget formål med det. "

    Det er vi flere, der godt kan svare på: intet! Melasse er nærmest ren sukker og har intet at gøre i en hestemave!


  • #24   7. jan 2014 Nej, det er ikke rigtigt. Det var førhen rigtigt, da hestene fik hele korn, men de fleste müsli-blandinger og og andet foder du kan købe i dag er valset og hesten kunne få det i en slange gennem halsen og ville stadig kunne optage noget af fodret. Men selvfølgelig skal en hest have ordentlige tænder!
    Bøger om heste er helt forskellige. Nogle er gode, men man skal passe på med at tro på alt hvad man læser blot fordi det står i en bog. Alle med bare en smule forstand på heste kan skrive bøger om heste. Så man skal ikke tro på alt hvad man læser..
    Nej, Stine det er ikke kun dig som skrev det. Men du skrev det som om at jeg nærmest ikke kunne være bekendt at spørge om det. Og jeg understregede bare, at hvis du ikke brød dig om emnet kunne du jo lade være med at svare på det. Jeg fik ikke noget ud af dit svar.
    Hun tager på, men ville være sikker på at fik den rigtige mængde melasse. Men jeg spørger min ridelære om det i stedet.
    Tina J, det er aldrig nogensinde i orden at skrive til nogen at de ikke burde have hest, bare fordi at man ikke mener det samme som dig.
    Jeg ved udmærket noget om fodring og tænder, men jeg er stadig i gang med at lære! Du er 40 år, jeg er 15. Og jeg tænkte der måske var nogle rare mennesker som kunne hjælpe mig, og så får man at vide at man ikke burde have hest. Jeg har haft to ponyer i 5 år, og de fejler intet!
    Min far er landmand, og ved også en masse om fodring.


  • #25   7. jan 2014 Men det vil kun være en lille del af fodret den optager med dårlige tænder, og villle derfor ikke tage på, men nok tabe sig. Det ved jeg.

  • #27   7. jan 2014 Og jeg lukker denne her diskussion nu. Mine heste har det fint. Mange tak, for jeres svar smiley Jeg læser nogle bøger om fodring, og så ved jeg at jeg ikke skal spørge om noget mere, da man åbenbart ikke kan have hest hvis man har spørgsmål. Jeg spurgte jo netop herinde fordi jeg ville sætte mig super godt ind i det med fodring når jeg nu havde fået en undervægtig hest smiley
    Og jeg ved masser om sygdomme, da jeg skal være dyrlæge.


  • #29   7. jan 2014 Christine, hvilket svar var det du gerne ville have? Hvordan ville du have vi skulle kunne svare på spørgsmålet om hvor meget mysli, din hest skal have, når vi ikke får at vide, hvilken mysli, det er? Langt de fleste herinde vil faktisk rigtig gerne hjælpe, og der er en del, som ved rigtig, rigtig meget om fx foder.

    Jeg synes det er mega ærgerligt, at tråden i den grad er løbet af sporet, og den sviner du fik af Tina J hører ingen steder hjemme! Selvfølgelig kan du have heste! Du spørger jo, fordi du er i tvivl og gerne vil have råd, og så nytter det keine, at der er nogen, der sviner dig til!

    Hvis du vil skrive, hvilken mysli, det er din hest får, så vil jeg gerne undersøge, hvor meget en hest på den størrelse skal have for at være dækket ind. smiley


  • #31   7. jan 2014 Tina J, hvis du ikke har andet at foretage dig ind at svine mig til, så lad venligst vær med at skrive mere i dette emne, og diskuter med nogen på dit eget niveau istedet.

    Undskyld, hvis det virker som om jeg ikke vil lytte. Jeg vil gerne hører jeres råd, men jeg følte at folk nedgjorde mig fordi jeg skrev de spørgsmål omkring foder. Jeg kan godt se at det har virket som jeg ikke har lyttet, men jeg har vel bare prøvet at forsvare mig selv, da jeg følte mig angrebet. Jeg vil meget gerne have jeres hjælp, og jeg skriver navnet på foderet i morgen smiley Mange tak smiley


  • #33   8. jan 2014 Jeg skrev ikke noget om alder. Jeg skrev at du skulle finde nogle på dit niveau, som betyder at du skal finde nogen som vil synke så dybt som dig.

  • #35   8. jan 2014 Som jeg har skrevet tidligere, undskylder jeg at jeg ikke lyttede men jeg følte at jeg var nødt til at forsvare mig selv, da jeg følte mig nedgjordt.
    Jeg skulle og måtte have fået en hest til de 30-40.000, men jeg valgte hende her til 4500. Hun havde kun været hos den ejer som havde hende til salg i 2 uger, og jeg tænkte at hun ikke skulle ende som kastebold. Jeg købte hende fordi jeg tror hun kan få det godt hos mig. Hun er en misforstået hest. Hende jeg købte hende af kunne ikke fange hende og da jeg havde haft hende i 3 dage vrinskede hun allerede efter mig :'-)
    Hun er væver og de ender tit som kastebolde. Hun vævede en smule de to første dage hun stod hos mig men har ikke gjort det siden, tror hun trives godt i løsdrift. Hun stod i en stald på rideskolen dagen før nytårsaften og nytårsaften. Der havde hun jo mulighed for at spise masser af hø, men hun stod bare og vævede i stedet. Hun har det fint hos mig.
    Jeg vidste at hun ville blive en udfordring, og jeg tænkte at jeg skulle sætte mig rigtig godt ind i fodring og tilridning.
    Så jeg spørger herinde, og føler så abre at folk hentyder til at jeg ikke ved nok til at have hest.
    Jeg ved altså rigtig meget om heste, altså med træning og sygdomme, men må indrømme at jeg aldrig har sat mig helt vildt ind i fodringen.
    Jeg kan fortælle dig Tina, og hverken dig eller nogen anden får lov at tage glæden fra mig. Og jeg er på toppen.


  • #36   8. jan 2014 Og jeg vil helt klart have en ''tandlæge'' ud til alle mine tre heste! smiley

  • #38   8. jan 2014 Du er simpelthen for meget. Lige meget hvad jeg skriver er du efter mig. Man skulle ikke tro du var den voksne. Selvfølgelig har jeg styr på orm.

  • #39   8. jan 2014 For at svare på dit spørgsmål: du skal ikke blande melasse i foderet.

    Giv den alt det wrap den kan spise, og hold dig til minimums anvisningen på det musli du har købt.


  • #41   9. jan 2014 Jeg læste din besked forkert så. Men prøv og læs din egen besked?
    Jeg vil ikke diskutere mere af dig smiley


Kommentér på:
Foder - hvor meget?

Annonce