{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Aften-debatemne. Hvad er HMS? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG.
Jeg tænkte at jeg ville starte et lille debatemne her til aften smiley

Hvad er HMS i jeres øjne? smiley

Jeg ser HMS som al omgang med hesten, og ikke bare at ride rundt uden bid og lære hesten tricks. men det er jo bare min mening.

Hvad er jeres? smiley

(Hold venligst en pæn tone )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aften-debatemne. Hvad er HMS?
  • #2   16. jan 2014 HMS er efter min mening alt håndtering af hesten. Altså striglning, gåture osv...:)

  • #4   16. jan 2014 Ifølge jer kan en HMS rytter så ride med Bid, spore og pisk? smiley

  • #8   16. jan 2014 Horsemanship er al omgang med hesten smiley
    Når du trækker med den, strigler osv.


  • #9   16. jan 2014 Horsemanship er al omgang med hesten. Jeg synes det er ærgerligt, at så mange ikke forstår ordets betydning eller er ligeglade med det. Og netop pga. dette, har ordets betydning ændret sig, til at det er 'hestevenlig'-træning (træning fra jorden, tricks, bidløst osv.).

    Det er så ærgerligt når folk er sløsede og ligeglade med sproget og ordenes betydning.


  • #11   16. jan 2014 At horsemanship direkte oversat kan defineres som "al omgang med hesten" er faktisk også lidt af en misforståelse - eller i hvert fald en meget upræcis beskrivelse af ordets betydning. Begrebet dækker over kommunikationen og forholdet hest og rytter imellem, og dette kan selvfølgelig gøre sig gældende i enhver situation og indenfor enhver træningsform. Men at sige "du udøver også HMS, når du strigler din hest" er ikke fyldestgørende - for faktum er, at horsemanship ganske enkelt er en skala der beskriver en ekvipages indbyrdes kommunikation (herunder forståelse af og hensyntagen til hinanden, samarbejde og rytterens behandling af hesten). Begrebet dækker ikke over hvad man laver med sin hest, hvilket mange knytter det til.

  • #12   16. jan 2014 Johanne R: i ifølge dig er HMS noget der bare ligepludselig kommer når man bliver gode venner med sin hest?

  • #13   16. jan 2014 Altså ja.....HMS bliver ihvertfald tit forvekslet med 'Groundwork'/Jordtræning og trickstræning...

  • #14   16. jan 2014 Men ifølge mig er HMS rimelig generelt, altså på den måde at det betyder noget i retning af 'hesteforståelse', samarbejde og ting i den dur. Synes det er lidt svært at definere præcist, da der efterhånden er mange 'meninger' omkring hvad det egentlig er.
    Derimod er det jo også noget som hedder 'Natural horsemanship' som måske er det folk forveksler ordet 'horsemanship' i sig selv med smiley


    ....Jeg vrøvler måske lidt, men altså ! smiley


  • #15   16. jan 2014 Johanne - Lige præcis. :o)

  • #16   16. jan 2014 Tjaaa jeg har altid tænkt horsemanship lidt ligesom friendship, en slags venskab mellem hest og rytter smiley Altså ikke noget man kan træne, men bare noget der er der.
    Men måske har jeg bare misforstået det smiley


  • #17   16. jan 2014 Jeg vil sige det er forholdet mellem hest og træner/rytter. Horse-man-ship. Hest-menneske-venskab, lidt ligesom "friendship".
    Forstår ikke når folk bliver så sure over at nogen siger "jeg vil træne hms", ja ordet har så en anden betydning for dem end man selv har. Som Bettemus skriver, ved man jo godt hvad folk mener:-)


  • #18   16. jan 2014 Fireball-Fitou og Ea: Nej, det har du fuldstændig misforstået.
    Ifølge mig (og i ordets oprindelige betydning) er HMS blot et udtryk for kommunikation imellem hest og rytter - man kan derfor tale om god og dårlig HMS, alt afhængig af samarbejdet og rytterens behandling af hesten. Begrebet har ikke tilknytning til hvilke aktiviteter du laver med hesten, men kvaliteten af samarbejdet. Derudover konnoterer ordet hverken positivt eller negativt, men er som sagt blot et objektivt udtryk og kan oversættes med "kommunikation".


  • #19   16. jan 2014 Hvad Hoppedullen skrev smiley

  • #20   16. jan 2014 Og jeg synes at HMS betyder at vande blomster, derfor må jeg godt mene at det hedder det.

    Man kan ikke ændre et ords betydning bare fordi man mener det er noget andet. HMS er al omgang med hesten, da det er en betegnelse for måden man gør tingene på. Ligeledes findes der godt og dårlige horsemanship.

    Men jeg vil give Bettemus ret. HMS bliver altid brugt i forbindelse med jordtræning/lign. Dog vil jeg stadig mene det er forkert at sige ''Jeg vil ride horsemanship'' for hvordan vil man ride jordtræning? Bidløs er ikke = godt horsemanship. ''Jeg vil træne horsemanship'' synes jeg heller ikke man kan sige, da jeg mener at selvom man siger horsemanship = jordtræning, er der så mange måder at jordtræne på så det vil blive ligesom at sige ''Jeg vil gerne træne ridning, hvordan begynder jeg?''.


Kommentér på:
Aften-debatemne. Hvad er HMS?

Annonce