{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

For meget udstyr {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg vidste ikke om jeg skulle ligge denne under generel diskussion, eller træning.
Jeg syntes virkelig at der er mange ryttere der efterhånden bruger virkelig overdrevet meget udstyr.
Altså jeg mener martingal, glidetøjler, fortøj osv. Der er sikkert mange der vil komme nu og sige "min hest gider ikke ned med hovedet", så tænker jeg bare at man burde kunne få hovedet ned naturligt istedet for at bruge tvang.
Og er der også nogen der kan forklare mig hvorfor dressur ryttere rider med to bid? Det er da rigtig synd for hesten, den kan jo ikke have det i munden tænker jeg. Jeg rider selv akademisk, med stang og kapsun, og den der kæde er virkelig voldsom, og bruges derfor ikke så meget igen der hvor jeg rider. Men kan bare ikke se hvorfor hesten skal have TO bid i munden, med en kæde..
Hov og en ting til.. Hvorfor bruger i næsebånd? Jeg spurgte engang en rytter hvorfor hun spændte det så stramt, hun sagde at ellers åbner hesten munden, men.. De FLESTE heste åbner jo kun munden fordi det er ubehagligt, eller de føler smerte, så tænker jeg bare hvorfor dem som spænder hestens mund sammen, hvorfor de ikke tænker over hvorfor de gør det, og bagefter tænker hvorfor reagere hesten sådan..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For meget udstyr
  • #1   17. jan 2014 Næsebånd og kandar skal man have på til stævner, men kandar er kun heste i høje klasser

  • #2   17. jan 2014 Med hensyn til for meget udstyr kan jeg ikke svare for andre. Jeg syntes ikke jeg bruger for meget udstyr.. Jeg rider i almindelig sadel og trense, med gamacher fordi min part er ved at være en lidt ældre dame og har brug for den støtte på sine ben hun får der.

    Men det er nu de færreste der rider med TO bid på hesten.. Det har jeg nu aldrig set i det virkelige liv og jeg har kun set to forskellige billeder med heste med flere bid i munden. Næsebåndet? jamen hvorfor jeg rider med næsebånd, det gør jeg for at støtte hesten lidt mere, fordi hun fungere bedre med næsebånd end uden. Hvorfor jeg strammer det så det sidder til (uden at mase hende sammen), fordi hesten spasser helt und og ender med at tage det i munden hvis det er for løst, så glider det ofte lidt frem og så tager hun det altså i munden


  • #3   17. jan 2014 Nå folk rider med kandarer, så er der da to bid i munden… Emma S.
    Det har du vel set.
    Men tænk på, at biddene tit er tynde og de skal jo ligge roligt i munden, og hestene styres jo med benene. Man kan ikke sidde og lave tovtrækkeri med tøjlerne når man rider i de høje klasser…


  • #4   17. jan 2014 Emma S: Har mange af mine veninder der rider med to bid til træningen. Jeg forstår godt beskyttelse på ben, osv, men ikke alt det der glidetøjle, og martingal, fortøj.. Jeg får bare helt ondt i mave når keg ser det.
    Man kan jo også bare spænde bidet højere oppe, det skal jo ikke være så løst så det falder frem..


  • #5   17. jan 2014 Fortøj og martingal har jo INTET med og få hoved ned på hesten..
    Fortøj er til spring for at sadlen ikke ryger tilbage nå man springer.. Martingal er hvis hesten tager hoved meget op i spring så de næsten kan banke dig i hoved så kan martingale gøre så de ikke hiver det helt op og knalder dig en..


    Nu er 2 bid jo en del og ride med m og s klasser på sin hest i dressur..

    Så måske du skulle sætte dig ind i tingene..


  • #6   17. jan 2014 mariA: nåh ja jamen der kan man se.. Jeg har aldrig set en ride med kandar i virkeligheden så jeg har aldrig tænkt over det. Jeg er hyggerytter og har kun været til et stævne i de 9-10 år jeg har redet.

    Men som Ponydrengene skriver er kandar jo nødvendigt til de højere klasser i følge reglerne


    TS: vi skal have fortøj til min part for at hjælpe hende med at sænke hovedet lidt i spring til hendes sidste millitray stævne. Igen, hun fungere bedst på det og det tvinger hende ikke ned, det vejleder.
    Og glidetøjler, chambon, inspænding og alt sådan noget burde brændes, ingen bør ride med det konstant. Det kan jo være nødvendigt i en periode, jeg er ikke hellig på det punkt jeg red selv med chambon hen over halvanden måned fordi min underviser anbefalede det til galoppen fordi hun var bange for hesten gik i vejret med mig på ryggen, den er dog for længst blevet væk og jeg har ærligtalt ikke hverken lyst eller brug for den. Er man nød til at have alle mulige former for hjælpetøjler så bør man få en ordentlig underviser (jeg er selv skiftet underviser og det har virkelig hjulpet.. Chamboen er ikke på nogen tænklig måde nødvendigt mere, hun går faktisk bedre uden)


  • #7   17. jan 2014 Hvordan i helved kan du få ondt i maven af fortøj og martingal??

    Før du begynder og kritiserer ting burde du måske sætte dig ind i dem.?


  • #8   17. jan 2014 Går ud fra når du siger to bid at du taler om Kandarstang og Bridonbid. Det er noget som folk der rider de høje dressurklasser rider med. Og de rider ikke med dem for at være hårde ved hesten, men for netop at vise at du kan ride med noget der potentielt kan være hårdt, uden at bruge det med vold. (At der så er folk der ikke kan finde ud af at ride med det og derved kommer til at mishandle deres heste er sørgeligt, og derfor anbefaler jeg osse altid at hvis man skal til at ride med kandar så er det noget man starter op i samarbejde med ens træner/underviser, når man er nået dertil rent øvelses-trænings-evt. konkurrencemæssigt).

    Folk der rider med meget udstyr tjoh, jeg er heller ikke af den mening at det burde være nødvendigt, men en martingal på en springhest/jagthest eller military hest er et normalt syn og heller ikke forkert, det er for at sikre at der er optimal styring af hesten: fortøjet fo at sikre sadlen sidder som den skal, martingalen for at hesten ikke knalder sit hoved op i dit, eller så den ikke stikker snotten i vejret og løber.

    Glidetøjler, indspændinger og chambon'er bør ikke vær nødvendigt ved korrekt ridning, men der er osse heste hvor en hjælptøjle af en eller anden art er en god ide i en periode. Hvad årsagen så er, er jo vidt forskellig. Men bruges det korrekt er det absolut ikke hverken synd eller forkert.

    Næserem, igen, er det noget der kræves i dressur konkurrencer, og så ser det osse flot ud. Men nej det er ikke en genstand til at snørre hestens mund sammen med. Det er pynt, der blir misforstået af nogen. Igen er det ærgeligt for det er ikke et tvangsobjekt.

    Tror i bund og grund ikke det handler så meget om udstyret som det egentlig handler om rytteren der skal håndtere det.


  • #9   17. jan 2014 Maria: self kan man ikke lave "tovtrækning", men det er stadig ikke behagligt for hesten at kæder går mod den hele tiden.. Har i prøvet at ligge kæden på håndledet og så tage lidt, den er rigtig kraftig, det derfor de fleste heste tager hovedet op jo. Og der er da også mange der går under, fordi det er for voldsomt.
    Em i herning, mens de trænede var der ingen der måtte filme, fordi hestene gik så meget under at det var rollkur som nu er forbudt.


  • #10   17. jan 2014 Camilla: kan ikke se hvorfor du bliver sur. Har prøvet at sætte mig ind i det, og rigtig mange jeg kender rider også med det i dressuren, for st holde hestens hoved nede.

  • #11   17. jan 2014 Heste bliver redet under lod nogle nok til man tænker rollkur men ellers heder det LDR og det er lovligt.



  • #12   17. jan 2014 Tja..
    Min vallak Anton går med forbensgamacher fordi han slår benene sammen pga. løse led
    Han har dressur sadel, og trense med næsebånd og ekstra næsebånd.. begge dele for at bidet sidder så roligt i munden som muligt, samt det ser sååå grimt ud uden næsebånd og ekstra næsebånd, MEN jeg spænder så os meget meget løst..

    Så har han fortøj med martingal på..
    Martingal fordi jeg føler mig tryg med det, han kaster ikke med hovedet, smider det ikke i vejret eller noget, men uden den føler jeg mig meget utryg.. fortøjet fordi jeg synes en kedelig grim martingal er grim.. nothing else..

    Og så har han skridttæppe på om vinteren, når han skridtes varm og af..


    Min anden vallak Schwante går med sadel, hovedtøj, med næsebånd og ekstra næsebånd (samme årsag som ved Anton)..
    Og så har han skridttæppe på da han er vand til at gå med dækken og ikke må blive kold for så bliver han snottet..
    Og så har jeg en glidetøjle på ham..

    Da jeg købte ham var han vant til at have den på, han er en stor dreng på 176cm og med den er han bar noget alla 10gange lettere at ride og jeg kan fokusere på ben, og sæde og stille og roligt lære at ride ham rigtigt i stedet for at fokusere på 20 ting på en gang..
    Har godt nok haft ham ca. 6måneder, men har ikke redet ham mere end ca. 1-1,5måned fordi han har stået skadet, og nu vinter (ingen ridehus)..

    Men det er planen den skal af, men først når jeg føler mig tryg, og så længe vi stortset ikke røre ved den (da han reagere ved den mindste berøring og faktisk bar ved at have den på uden vi røre den), kan jeg ikke se et problem i det


  • #13   17. jan 2014 du KAN IKKE holde en hest hoved ned med et fortøj.! så enhelt for et fortøj har intet med hoved og gøre..
    Som sagt sæt dig ind i tingene før du kritisere dem.


  • #14   17. jan 2014 Team Miracle: Okay. Rider selv akademisk, hvor vi rider med et stangbid, med kæde. Men det bruges ikke så meget,.

  • #15   17. jan 2014 Og er endelig ikke sur sys bare det ret latterligt du kritisere ting du faktisk ikke engang ved hvad er.. Eller hvorfor.. Sæt dig da ind i tingene før du skal kritisere dem..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   17. jan 2014
    Hvorfor rider du med både kapsun og stangbid?? - fordi det hører med til den ridestil du har valgt.

    Hvorfor rider andre med to bid i munden (kandar)??- fordi det er den ridestil de har valgt.

    Næsebånd er en del af det der hedder en trense, det er der i bund og grund kun til pynt, nogle ryttere har bare opdaget at det også kan bruges til andet..


    Men prøv at læs lidt om div. Genstande, så for du et indblik i hvad de skal bruges til, og hvordan..


  • #17   17. jan 2014 Camilla: Kender godt til LDR, men kan ikke se nogen forskel overhoved! Hesten går og stresser, og får trygget deres luftrør. Har du nogensinde set en hest i naturen gå på den måde?

  • #18   17. jan 2014 Jamen hvis du ikke kan se forskel skulle du måske læse lidt om det?? og nej en hest går ikke og stresser af det..
    Men nej har heller ikke set en hest have rytter på eller bid i munden så kom med en bedre grund ikk..

    Sæt dig ind i tingene før du kritisere dem..

    Jeg er bestemt ikke til LDR eller noget af det andet men det må folk squ om.. Men jeg sætter mig da ind i det før jeg kritiserer det


  • #19   17. jan 2014 Er det her emne seriøst? Et fortøj har jo intet med hovedet at gøre

    og er jeg heller ikke for 2 bid, de tyndeste jeg har fundet er 13 milimeter det er altså 26 mm i e ehsts mund


  • #20   17. jan 2014 Maja, nu rider jeg ikke selv LDR og da slet ikke rollkur, men de to ting er IKKE det samme... Low deep and round er jo ikke en sammenkrøllet hest, men en hest der går lavt... Dybt... og rundet... Dem der misbruger LDR er så ovre i den kategori hvor det er rollkur ...



  • #21   17. jan 2014 Man snakker jo heldigvis om, også at det skal være forbudt med LDR/rollkür - i min øjne er det det samme.
    Maja S - man behøves jo ikke stramme kæden, det er det samme som at stramme næsebåndet?


  • #22   17. jan 2014 Desuden kan jeg ikke se noget ivejen med næstebånd, når mine ponyer skal køres bliver det med en kombineret trense fordi ejg syntes det er meget pænere


  • #23   17. jan 2014 Ja okay, snakkede også om at dem der misbruger det. Bare så det ikke lige bliver misforstået.

  • #24   17. jan 2014 mariA: Det er IKKE det samme

    som til TS sæt dig ind i tingene før du kritisere dem

    dog er der mange der isbruger det

    Nå too late orker ikke slette dette xD


  • #25   17. jan 2014 Team miracle: Har virkelig prøvet at forstå det der med forskel på LDR, og rollkur, kan ikke finde nogen, da hesten jo bliver tvunget ind i den holdning, mod dens viilje.

  • #26   17. jan 2014 Maja: Så vidt jeg har forstået er lov deep and round

    http://s255.photobucket.com/user/bjala1/media/6164coolingdown1.jpg.html


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   17. jan 2014 Ts: prøv at sæt dig bare en smule ind i tingene før du angriber brugen af dem..

    Du kan ikke kritisere en genstand, metode eller lign. Før du ved hvordan det RIGTIGT skal bruges!

    Det nytter ikke noget at være imod kandar, hvis du ikke engang kender navnet, eller ved hvordan det skal bruges.. Du kan ikke bare tage udgangspunkt i hvordan nogle gør, som gør det forkert..


  • #29   17. jan 2014 Min pony har virkelig meget udstyr men, han har 2 sadler, og 2 køre seler og gamcher. osv. jeg rider for det meste uden udstyr andet end en grime og et par tøjler.

    min har næsebånd i sit trense men jeg spænder aldrig det har vildt ind da det skal være behagligt for hesten.

    jeg bruger ikke martingal eller fortøj da det ikke er nød ventigt.

    men det er på ingen måder med til at få hesten ned, i nogle tilfælde hjælper en martingal hesten, hvis den hele tiden går med hoved højt. og fortøj er som de andre siger bare til at holde sadlen i springning.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   17. jan 2014 Ts: hvis du virkelig ikke kan se en forskel på en LDR holdning, og en rollkur holdning, så skal du (undskyld udtrykket) virkelig have briller.

    Det er to vidt forskellige ting.

    Og bare fordi hesten bliver tvunget i begge holdninger er det ikke ensbetydende med at holdningerne er ens..


  • #31   17. jan 2014 Kailie - inden du kommer med en løftet pegefinger, så læs hvad jeg skriver, okay?
    og jeg syntes Rollkür, Hyperflexion og LDR skulle forbydes. Det er modbydeligt.


  • #32   17. jan 2014 Og jeg mener at LDR, når det misbruges.

  • #34   17. jan 2014 enig med ts.

    vi burger sindsygt meget unødvendigt udstyr generalt.
    vi burger udstyr til at tvinge hesten ned med hoved og hvis den ikke vil, så burger vi noget mere udstyr, I stedet for at finde ud af hvorfor hesten ikke vil gå ned med hoved....

    vi giver dækner på af forskellige årsager I stedetfor at bruge tid på at sætte sig ind I hvordan man fremmer en god naturlig vinterpels og kombinere det med ridning.

    vi burger underlag I fine farver, der matcher øvrigt udstyr tit for synets skyld, men det hæmmer ofte hastens bevægelsesfrihed.

    generalt er der meget uvidenhed om hvilket udstyr det giver mening at bruge og hvilket det ikke gør.

    Ser også tit at der går mode I at bruge det ene eller andet udstyr.

    Bruger selv kun udstyr der giver mening, og mindst muligt af det.
    ved ikke noget om alt udstyr, men forsøger personligt at minimere mit udstyr og indrette mig efter hestes naturlige anatomi og adfærd. Det har jeg de seneste år fået rigtig meget ud af og det giver god mening når man først har lært det.


  • #35   17. jan 2014 Anja A... handler det måske om at man ikke kan guide din hest tilstrækkeligt og indtage lederrollen....

  • #36   17. jan 2014 Sheida: Så et underlag i en pæn farve hæmmer hesten?

  • #37   17. jan 2014 Sheida

    Jah du bruger kun udstyr som giver mening (efter den mening)

    Dette betyder ikke at at andre bruger noget andet udstyr som de endda kan forklarer hvorfor bruger forkert eller for emget udstyr.


  • #38   17. jan 2014 Kailie

    Jeps min pony bliver meeeeega hæmmet af røde underlag det helt vildt den kan slet ikke gå ordenligt nå den har sådan en farve på.. !!! (læs ironien lol)


  • #39   17. jan 2014 Camilla: Ja og vis det matcher med noget af det anet udstyr så er den da helt galt! smiley

    smiley


  • #40   17. jan 2014 Jeg tror ikke at ts forsøger at kritisere noget men kommer faktisk med nogle ret klare prob´lematikker som hun forsøger at forstå.....

    Emnet er nok oprettet for at høre forskellige holdninger, fakta og erfaringer.

    Hvis der er noget man ikke forstår så skal man søge svar, og det er det ts gør.

    Syntes personligt at dette emne giver ret megret mening og tvinger ryttere til at stoppe op og tænke over hvorfor de selv gør som de gør og om der var noget man kunne gøre anderledes eller måske får man understreget at det man gør er det helt rigtige for den hest man rider.

    ingen kritik, men udveksling af erraringer, viden og meninger.

    Syntes det er et meget relevant emne.


  • #41   17. jan 2014 alm underlag bruges for at beskytte sadlen.
    underlag I gele og lign. bruges til at støtte ryggen.

    Almindelige underlag, der rager udover sadlen og som man køber fordi man syntes de er pæne, giver ingen mening andet end pynt.

    de hæmmer rytterens kontakt med hestens ryg og hastens bevægelsesfrihed, så ja.


  • #42   17. jan 2014 Kamilla l og kalilie.... hvad troede I at man brugte under til?

  • #43   17. jan 2014 Muligt at der er noget her jeg ikke vidste om underlag, men så glæder jeg mig da til at lære det...


  • #44   17. jan 2014 Jah underlag er til og beskytte sadelen men det hæmmer jo ikke hesten som du skriver fordi de flotte farver og matcher dens gemasher

  • #45   17. jan 2014 Du skriver:
    vi burger underlag I fine farver, der matcher øvrigt udstyr tit for synets skyld, men det hæmmer ofte hastens bevægelsesfrihed.

    og jah så laver vi lidt fis med du mener at farver kan være med til og hemme hesten fordi man vælger og give hesten gemasher på som jo beskytter benen for slag. om det matcher eller ej er da ligemeget.. hehehe

    Tag da en spøg lol


  • #46   17. jan 2014 Havde håbet det var et emne om os mer for mange underlag, gamacher, dækker osv ;D

    I stedet for en dum diskussion omkring bid .. Et fortøj med marginal skal forhindre hesten i at kaste hovedet ydeligere op en dens normale holdning med hovedet ligefrem , og er kun tilladt til springstævner , .. Der er da absolut ikke mange der rider med kandar, ... Hvis nogen ikke er dygtige nok til det i daglig træning mangler de en ordentlig underviser der enten lærer dem det, eller piller det af hesten


  • #47   17. jan 2014 Som jeg ser det gennem hele tråden er folk delt ind I tre grupper...

    1- Dem der har hest på hestens primisser.
    2- Dem der har hest på rytterens primisser.
    3- Dem der forsøger at forene de to.

    Der er ikke noget der er mere rigtigt eller forkert så længe man kan stå inen for de valg man gør sig, ikke skader hesten, og har sund fornuft m,ed I sine overvejelser.

    Nogle har heste for sportens skyld, nogle for hyggens skyld og andre er top prof.

    Men ensartet for alle er vel at de vil det bedste for deres hest, og at ingen skader deres hest bevidst, men måske er kommet til det på et tidspunkt pga uvidenhed. Det tror jeg alle har gjort I større eller mindre grad.

    Dejligt med debater, hvor man har mulighed for at ændre mening og holdning og rage andres erfaringer til sig. Mere af det smiley


  • #48   17. jan 2014 Camilla L.... Tror du læser det forkert....

  • #49   17. jan 2014 Julie..

    Jah havde det på samme måde


    Sheida
    Ingen har hest på hestens primisser de tror det måske men er det på hendes primisser er det den som bestemmer også det svært og have en hest som ikke bliver farlig for os.


  • #51   17. jan 2014 Jeg skriver ikke at et underlag hæmmer pga farven... Hvor står det?

    Jeg skriver at folk tit vælger underlag efter farven og ikke funktionen....
    Altså bliver det en pyntegenstand.

    Det er ikke nødvendigt med et underlag der fylder mere end sadlen da det er lavet for at beskytte vores sadler, ikke som pynt. Uanset farve. Det er bare tit at man ser folk der vælger underlag fordi de syntes de er pæne uden at tænke over hvorfor de har underlag på....

    Ved ikke helt hvordan jeg ellers skal forklare det. Syntes det er meget tydeligt at læse.


  • #52   17. jan 2014 Altså, det med kandar forstår jeg ikke, men martingal forelskempel er både flot og nyttigt!:-)

  • #53   17. jan 2014 Om underlaget er sadelformet og tyndt eller tygt og 4 kantet hæmmer det jo ikke hesten så derfor sys jeg det er noget pjat og skrive..


  • #54   17. jan 2014 Anja. Nå ok... det er ellers tit at hest og rytter bare ikke passer sammen, eller misforstår hinandens signaller, og har brug for en dygtig person til at guide dem. Men jeg kender ikke dig eller din hest jo.

    Øv at I har det sådan men er sikker på I nok skal finde en god forklaring og få det løst. Held og lykke smiley


  • #55   17. jan 2014 Camilla L.... jo mere udstyr hesten skal bære på, støttes op af, osv. hæmmer hesten.
    Det er en lille dråbe I vandet ja, men det er der, og er tit ikke nødvendigt.


  • #56   17. jan 2014 Nu støtte et underlag ikke hesten så derfor rent pjat..
    Jeg har ingen dækkenheste men de er også ifol går i løsdrift og rides meget lidt.
    Men jah for mig er det noget pjat..


  • #57   17. jan 2014 Sofie... Ja jeg syntes også det ser flot ud... især dem der er udsmykket og lign, men af nysgerrighed... Hvad hjælper de på? at hesten ikke tager hoved for langt op eller?

    Har en heste der tager hoved op I tølt. det ser frygteligt ud og han kaster ryggen så det belaster ham.... Kan man bruge en martingal?

    Har indtil nu arbejdet med at få hans overlinje I ryggen fin lige og det kan han kun med hoved need. Troede også at det var tænderne og fik dem ordnet. Skiftede bid, bidløs og alt muligt, men er endt med at det måske er en gammel ejer der var meget hård ved hans mund og red I tøjlen udelukkende.

    Kunne en martingal være en løsning til han lærer at hans mund ikke gør ondt I tølt?


  • #58   17. jan 2014 Jer der burger meget udstyr:

    Er det ikke lidt med udstyr som med krykker?
    Bruges til man har lært at bruge benet igen.

    Man burger det fornødne udstyr til et specifikt problem I en periode indtil hest/rytter har lært/ optrænet at gøre det uden udstyr?

    En slags hjælpemidel for en periode... eller kan man ikke sige sådan?
    Hvad kunne hjælpe mig og min pony til at han ikke stikker hoved I luften I tølt?


  • #59   17. jan 2014 Sheida.. Hvad er for meget udstyr ?? bare fordi DU sys det er for meget betyder det jo ikke at det er for meget...
    Tror de færeste rider med mere udstyr end de sys der er brug for.. for så red de nok ikke med det jo..

    Normalt lærere en islænder at den skal have hoved op for at tølte så derfor gør den det... Der vil nok kræve ekstremt meget trænning hvis du skal træne det væk eftersom den er trænet til det sådan den skal gøre nå den tølter


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #60   17. jan 2014 Sheida: som ridehesten er blevet idag, kan du bare ikke altid undvære et dækken.
    Uanset hvor godt du passer og plejer din hest, uanset hvor korrekt foder, grov foder mm. Den får osv. Så er heste avlen bare kommet der hen at flere og flere heste aldrig vil kunne sætte nok pels til at undvære et dækken..

    Og hvis du skal fremme en god naturlig vinterpels, så er det oftes ikke heste ejerne du skal henvise dig til, men avlerne så avler efter at få mere og mere ædle sportsheste.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   17. jan 2014 For meget udstyr er hvis du hæmmer hesten i dens bevægelser, og hæmmer rytteren i at få hesten til at udfører hvad rytter gerne vil have.

    Underlag, bandager, gamacher, martingal, fortøj, kandar, dækken mm. Det hæmmer ikke hesten på nogen måde, hesten kan bevæge sig som den vil.

    (Der kan selvfølgelig forekomme situationer hvor udstyret ikke passer - som sadler der ikke er tilpasset, og derved giver smerter som gør at heste. Tilbageholder sine bevægelser for at mindske smerten, men det er en hel anden side af sagen..)


  • #62   17. jan 2014 Wow en ubehagelig tone igennem dette emne... Får helt ondt i maven.. En del latterliggørelse.. Trist.. Selvom vi ikke kan se hinanden så kan vi godt opføre os pænt og høfligt overfor hinanden uanset om vi er enige eller ej.

    Jeg er enig med ts i at nogle folk bruger forskellig typer udstyr for at kompensere for manglende træning.. NB siger ikke alle smiley Nogle mennesker tager den nemme udvej, og desværre har jeg en gang været en af dem.. Sådan blev man undervist på diverse rideskoler og af diverse undervisere og sådan gjorde mange mennesker omkring mig... Det har jeg indset nu(selvom det er ubehageligt) og prøver at ændre det smiley

    Jeg synes det er vigtigt at sætte spørgsmålstegn ved det man gør med hestene og se om man kunne have gjort noget anderledes.. Så kan den dynamiske udviklingen fortsætte smiley og forhåbentlig munder det ud i højere hestevelfærd og en fantastisk bånd mellem hest og rytter smiley

    Mvh jane

    Ps prøver ikke at fornærme nogle så håber vi kan holde en pæn tone overfor hinanden smiley


  • #63   17. jan 2014 Hov og lige en ting mere..

    Selvom man ikke har et stort kendskab til forskelligt udstyr eller træningsmetoder så synes jeg godt man kan udtale sig om det.. Man får en følelse i maven når forskellige metoder eller udstyr bliver brugt og hvis den er ubehagelig så må man reagere ud fra det.. Jeg synes det er vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse.. Og bliver man bedt om at bruge noget udstyr, træne på en måde eller noget helt tredje man ikke bryder sig om så er det vigtigt for mig at man tør stole på sin mavefornemmelse og sige fra.
    Selvom jeg ikke har 100 procent kendskab til rollkur og brugen af denne, "gavnligt" effekter mv så kan jeg godt sige at det er noget jeg ikke bryder mig om.. Min intuition siger mig at det ser ubehageligt ud for hesten og ikke er noget jeg vil efterligne. Og så behøver jeg ikke en helt masse dokumentation mv for at blive overbevist.

    Hvad mener i om den måde at se det på?

    Mvh jane


  • #64   17. jan 2014 Man skal kende til tingene for at kunne kritisere det for ellers har du intet og have det ikk.. Man kan jo ikke kritisere noget hvis du ikke ved hvad det er eller hvordan det virker og hvad det gør godt for og sådan..

    Det kan man simpelthen ikke.. For så brokker du dig endelig bare over din egen uvidenhed


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   17. jan 2014 Jane: er ikke enig med dig.

    Mener ikke man kan udtale sig om et stykke udstyr, hvis man ikke kender dets egenskab, og dens funktion.

    Ligesom, du bør heller ikke udtale dog om rollkur og LDR, hvis du mener dette er nøjagtig det samme, selvom det er to vidt forskellige ting.


    Man kan se kritisk på det ja, men man bør ikke gå ind og starte en debat hvor man siger; jeg syntes det er forkert at ride med kandar. - hvis man ikke engang ved hvad det hedder og man ikke kan argumentere for sin holdning og mening fordi man intet ved om udstyret.

    Du kan jo heller ikke bruge som argument at kandar eller glidetøjle er forkert, bare fordi du har set tre ryttere udnytte dets kræft til at tvinge hesten i en ubehagelig holdning, hvis det er det eneste argument smiley

    - håber jeg har udtrykt mig tilstrækkeligt


  • #67   17. jan 2014 Camilla: selvfølgelig skal man vide lidt om udstyr, men jeg mener ikke at bare fordi man ikke har 100 procent kendskab til udstyr eller træningsformer så har man ingen ret til at udtale sig. Jeg forstår ikke din sidste sætning, vil du uddybe for mig? Mener du at jeg lige nu brokker mig over min egen uvidenhed eller er det billedligt talt?

    Astrid: jeg mener ikke de to ting er det samme, det har jeg ikke sagt nogle steder - bare så det er slået fast. Men jeg synes stadig begge metoder ikke er noget for mig og ikke passer til min tankegang omkring heste.

    Jeg sætter mig (oftest)grundigt ind i de ting jeg taler om, fordi folk gerne vil have "beviser" for alting. Men jeg synes bare ikke at der er noget i vejen for også at lytte til mavefornemmelse. Jeg kan komme med eksempler på hvad jeg mener hvis der er brug for det?

    Jeg siger ikke at noget er rigtigt eller forkert. Jeg taler netop om en dynamisk tankegang, ikke statisk. Jeg kan til tider synes at noget udstyr er unødvendigt, da problemet kunne have været løst på anden måde og her mener jeg mavefornemmelser er vigtig.
    Alt udstyr kan bruges på ubehagelig måder, men jeg siger ikke at det derfor er forkert fordi jeg godt ved at det ikke er alle der misbruger deres udstyr. Gudskelov for det smiley

    Jeg prøver at opfordre til anderledes tænkning omkring træning af heste og brugen af udstyr. En dynamisk tankegang(tanker i udvikling). Og til at folk ikke blindt følger deres idoler eller læremestrers anmodninger.
    Og så synes jeg at det er vigtigt folk ikke lægger bånd på deres holdning og tanker fordi andre siger "at de ikke må udtale sig". Jeg synes det er fantastisk Maja (og os allesammen) har mulighed for at lufte vores tanker omkring det vi synes er vigtige og spændende emner, uden at blive jordet af andre der mener at man ikke kan/må tænke sådan smiley


  • #68   17. jan 2014 Hver gang der er et problem med hestene, bliver der opfundet en ny ting, de skal gøre, at man ikke kan se det. Trist tendens. smiley

    profilbillede
  • #69   17. jan 2014 For lige at få ting på det rene her, hvis TS nu har forvekslet fortøj med noget andet.

    Det her er et helt almindeligt fortøj hvor der ikke er martingal: http://www.avderod-ridesport.dk/SL/PI/544/54/e75efc4a-d50c-499f-baac-b6f07817bfc4.jpg
    Denne kan på ingen måde bruges til at få hestens hoved ned, det er simpelthen ikke fysisk muligt, da den kun har forbindelse til hestens sadel.
    - Der er også en anden type af fortøj uden martingal, hvor den også går mellem hestens forben: http://ryttersridesport.dk/gfx/image.asp?height=500&width=700&crop=no&key=56db4e7ef7c0d083ab7ca104f5ec9ab1&file=/images/shoppictures/1663_Som%20billede_1.jpg
    Denne kan heller ikke tvinge hestens hoved ned.
    Dens effekt er kun at sørge for at sadlen ikke glider tilbage.

    Dette er en helt almindelig martingal uden fortøj: (link fjernet) (den på den roan farvede pony).
    Denne kan muligvis godt strammes så meget så hestens hoved kommer i en meget forkert holdning, men jeg tvivler meget på det.

    Der kan også være en kombination af fortøj og martingal, det er egentligt stadig samme effekt som dem begge to: De er kort sagt ikke til at tvinge hestens hoved ned, fortøj er for at holde sadlen på plads, martingal for at hesten ikke skal knalde hovedet op i rytterens.

    Hvad angår for meget udstyr, så ja, så er der da nogle der har mere på deres heste end højest nødvendigt, mange putter gamacher og hut på deres heste/ponyer, ja bare fordi de er såååå pæne og iiiiih hvor bliver lille Viggo jo fin når han får sine nye gamacher og den nye hut på, selvom han ikke bliver brugt til andet end foldhest og lidt trækture. (groft sagt)
    Selv bruger jeg så lidt udstyr som muligt, det kommer an på hesten hvor meget jeg bruger.
    På Maggie bruger jeg følgende: Sadel (med stigbøjler og stigremme), underlag, gjord hovedtøj (både med og uden bid, skifter lidt), klokker (ALTID klokker), og når vi springer bruger jeg som regel også gamacher på forben og bagben, samt jeg skal have fat i en martingal når vi springer.

    Det jeg rider rundt med på ponyen er hvad der er brug for.

    Ang. de to bid er der vidst blevet skrevet så fint om det at jeg ikke behøver gentage det smiley

    Og jeg bruger næsebånd, da jeg har prøvet at ride hestene uden, og de fleste er bare mere stabile når de har det på.
    Og jeg strammer det nu ellers ikke ligefrem for stramt.
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/625/3122598-anden-saerlig-race-stald-arabians-jemeela-tidl_-laanehest


  • #70   18. jan 2014 Min part ridder med en kombi sadel og trense med næsebånd, det er ikke noget jeg selv har valgt smiley Jeg har gamacher og et skridttæppe til ham, gamacherne fordi han er ved at være en ældre herre så jeg syntes han har brug for støtten i sine ben. Tæppet så han kan holde sig varm smiley syntes selv at det er fint. Han viser heller ikke tegn på at det er noget han ikke bryder sige om smiley

  • #71   19. jan 2014 Uha, der er mange som ikke helt har forstået funktionen af forskelligt udstyr.

    For nu at starte med martingalen: Martingalen skal aldrig bruges til at holde hestens hoved nede. Den er tværtimod et hjælpemiddel som gør det muligt at biddet virker vinkelret (korrekt virkende) på hestens lader, når den løfter hovedet for at taksere et spring, sådan at anholdningerne fortsat går igennem og rytteren kan bevare kontrollen over en heftig hest. Dvs. at rytteren kan tillade hesten at løfte hovedet uden at miste kontrollen. Ja, den kan forhindre hesten i at slå hovedet op i rytteren, men her er korrekt ridning mere effektivt!

    Sadelunderlag: Fordeler trykket fra sadlen over et større område og beskytter sadlen mod sved og snavs. Forskellige pads kan kompensere for en sadel som ikke ligger helt 100% korrekt og aflaste en følsom ryg. Men jo mere man putter under sadlen, jo mere sløver man signalerne fra rytterens sæde. Derfor er det mest ideelt at ride med så lidt under sadlen som muligt, men det stiller store krav til tilpasning af sadlen. (Og med det udvalg af sadelmagere vi har i DK, er det næsten umuligt)

    Næsebånd: har aldrig bare været tiltænkt som pynt. Men der er mange som stadig strammer det alt for meget. Forskellige udformninger har forskellig virkemåde, nogle mere heldige end andre. Men dejligt at der også er mange som kun bruger det som pynt og spænder løst. Synes også selv at det er pænest smiley

    Gamascher: yder ikke den store støtte til hestens ben, men beskytter mod slag og er uundværlige når hesten skal til at lære sidebevægelser, hvor det ofte kan knibe med balancen og hesten hurtigt kommer til at ramme sig selv. Vil man støtte sener osv. bør man bruge bandager i stedet.


  • #72   19. jan 2014 Jeg har altid lært:

    Hvis man har brug for div. hjælpetøjler er man ikke god nok til at ride med det..
    Hvis du er god nok til at ride med hjælpetøjler har du slet ike brug for det. smiley


  • #73   19. jan 2014 Og er enig med Sheida at man skal tænke lidt mere over om underlaget man køber vil passe hesten el. om det bare er fordi "det er den nye farve fra KINGSLAND"

    Og jo, det skal man tænke over. Det skal jeg ihvertfald på min pony smiley


  • #74   19. jan 2014 Jeg HAR reddet med næsebånd, men det var fordi at ejeren havde sagt, at min part havde det med at tage tungen over bidet og løbe. Men det har jeg aldrig oplevet, heller ikke uden næsebånd smiley

  • #75   19. jan 2014 TS, nu må du ikke glemme at pudse glorien vel smiley

  • #77   23. jan 2014 Jeg rider med Martingale/fortøj, fordi den hest jeg rider på tager hoved fuldstændigt, op og så kan man slet ikke få kontakt til ham. Eller rider jeg bare med hannoveransk hovedtøj og selvfølig sadel,gamacher og klokker fordi han banker benene sammen og han træder sine sko af:-) og så selvfølig tæpper her om vinteren.

Kommentér på:
For meget udstyr

Annonce