{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.751 visninger | Oprettet:

Smeden opgav min hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen.
I går skulle min hest have smed. Det er anden gang siden jeg købte ham, og første gang var vi der imens, og det hele gik perfekt, så denne gang lod vi ham bare stå inde, og så kunne smeden selv ordne ham.
Jeg kommer så op i stalden om aftenen og får afvide at min hest slet ikke har haft smed. Spurgte jo så hvorfor, og fik afvide jeg kunne kigge på væggen inde i striglespiltovet, og lad jeg kunne se hovmærker på bagvæggen (mudderspor).
Min hest er generelt lidt nervøs i spiltovet, men kun sådan så han tripper lidt hvis jeg muger = han er kun urolig hvis der ikke er nogen ved ham.

Jeg købte ham fra en pige der var meget nervøs omkring ridningen af ham, fordi han ER en nervøs hest. Men efter jeg havde haft ham en måneds tid, blev han tryg ved mig, og vi har ikke haft de problemer længere.. indtil for et par uger siden..
Han slapper af så snart jeg har sadlet op, eller hvis bare jeg er på ryggen af ham, og han er helt afslappet i boksen.

Udover det har han aldrig rigtig fået respekt elelr blevet tryg ved andre end mig, i mens jeg har haft ham - selvom vi har arbejdet en del på det.

Mit spørgsmål er så: hvad ville I gøre?

Jeg mistænker han keder sig, fordi de kommer rigtig tidligt ind fra folden, så jeg vil prøve at købe noget legetøj til boksen.Vil selvfølgelig træne videre med at blive helt rolig i spiltovet, og udover det. Vi træner lidt fra jorden i ridehuset.

Forresten bliver han fodret med byg, salvamin og olie.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smeden opgav min hest..
  • #1   24. jan 2014 drop byggen og så bliv der når den skal ha smed

  • #2   24. jan 2014 så må du være der når den skal have smed !!

  • #3   24. jan 2014 Er jeg den eneste der aldrig kunne finde på at overlade min nye hest, jeg ikke helt kender, alene til smeden? smiley

  • #4   24. jan 2014 for guds skyld ikke give byg, det ødelægger hestens ben!!!!
    Jeg er der ALTID når min hest skal have smed, ellers en han kender.


  • #5   24. jan 2014 Hvis han her typen, der er nervøs ved andre end dig selv så ville jeg aldrig lade smeden stå alene med hesten.
    Jeg har ladet min smed være alene med min, men det er også kun fordi jeg ved at hun "elsker" min smed. smiley
    Ellers så bare træn, træn og træn. En dag skal det nok komme at han bliver glad for at stå der. smiley
    Held og lykke!


  • #7   24. jan 2014 Jeg kunne ALDRIG finde på at overlade smeden/andre opstaldere til min hest, hele alene! selvom min hest er total kold.
    man må dælme være der, når ens hest får smed og så må man bare tilpasse det sin dag, eller vente et par dage!
    Det er helt og alene din egen skyld, så må du være der når smeden er der! du kan i hvert fald ikke tillade dig at føle dig snydt el. lign. på nogen måde!


  • #8   24. jan 2014 helt alene*

  • #9   24. jan 2014 jeg forstår så heller ikke en lyd af at du lader en nervøs hest alene med en smed....

    Det er ganske enkelt dybt uforsvarligt af dig - tænker du slet ikke på at smeden kan komme til skade?

    "Man" er der når der er smed....

    KH:)Annette



  • Sofie R
    Sofie R Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 1
    #10   24. jan 2014 Sidste år, var min tidligere halv-part urolig, når den stod alene med noget, som hun ikke kendte til. Det var "heldigvis" på en efterskolen, så der var nogle, der kunne godt være hos hende, imens smeden var der tilstedet.
    Vær altid hos hesten, når der skal ske noget! smiley


  • #11   24. jan 2014 vær der når smeden er der.. er den stadig "helt umuligt" kan du blive nødt til at få den bedøvet et par gange, så hverken dig eller smeden bliver udsat for fare! smiley

  • #12   24. jan 2014 Min bror er smed, og er ejeren der ikke hvis han har så en hest lader han den også stå, der ingen grund til smeden skal komme til skade, min tog det også pænt første gang men de efterfølgende to gange var han bare ikke særlig nem, så for jan står pænt første gang kan man ikke garanter at den står pænt de næste par gange, så du må bare være der når hesten har smed, og tage fat i hesten eller berolig alt efter hvad der virker på den.

    Det ikke smedens fejl at du har en hest der er ved at vælte det hele når han skal ordne den, det nok heller ikke din fejl når du ikke har haft den længer, så du må være der når han kommer så kan du også selv se hvad der sker smiley


  • #13   24. jan 2014 Forstår virkelig ikke dem der overlader deres heste til smeden især når det er nye heste!
    Jeg vil da være der så jeg kan få ting afvide direkte og skulle der ske noget så kender min smed ikke min hest så det ville jeg slet ikke turde!


  • #15   24. jan 2014 Når du ved din hest er bange for andre mennesker, hvorfor dælen efterlader du den så i hænderne på en fremmed?

  • #16   24. jan 2014 Slap liiige af alle sammen! smiley
    Fik udtrykt mig forkert smiley andre kan SAGTENS tage ham ud og stå med ham, ingen problemer der smiley
    Desuden har vi i alle de ti år vi har haft denne smed haft en aftale om bare at lade dem stå inde, og så ordner han dem.
    udover det, så er det IKKE en ny hest. har haft ham i over et halvt år.
    og til sidst: JEG FØLER MIG IKKE SNYDT!
    kan da fuldt ud forst¨å smeden smiley hvis jeg havde været smed havde jeg gjort præcis det samme :))
    Selvfølgelig vil jeg være der næste gang han skal have smed, det kan jeg jo se nu der er behov for smiley

    Jeg skyder ikke skylden på nogen andre end mig selv, så i behøver ikke være bebrejdende smiley Det er jo let for mig at være klog, når man ser det i bakspejlet. men som sagt har vi aldrig haft problemer, selv med den mest nervøse hest. og vores smed har ALTID selv taget ALLE vores heste ud, så jeg har IKKE brudt nogen aftaler med ham smiley


    Jeg spørger blot om tips til træning, og evt foderændring.

    Jeg har også overvejet at flytte ham over i en lidt større stald på den anden side af gårdspladsen, fordi der er mere ro derovre, og han er en rigtig følsom hest - tror I det ville kunne gøre en forskel?
    Og har aldrig hørt om at byg ødelægger benene? smiley af ren interesse og nysgerrighed, hvad bygger det på? og hvorfor? vil selvfølgelig ikke fodre med noget der kan skade.
    Det er første gang jeg fodrer en hest med byg, og det er udelukkende fordi det bliver der givet på gården, og min hest er begyndt at se rigtig flot og sund ud efter vi skiftede over til det.


  • #17   24. jan 2014 heste kan ikke fordøje/bruge byggen ordentligt.. og når folk siger at heste bliver tykke af byg, er det faktisk bare fordi de er oppustet pga al den gas i maven og tarmene.. smiley
    byg er ikke heste foder.. Basta.. Derudover er der disse historier om byg + ben = dårligt.. Dog ved jeg ikke så meget om det. Dog vil jeg aldrig fodre med byg på en hest.


  • #18   24. jan 2014 Men.. hvad er din baggrundsviden for det?
    Jeg er den naive type der ikke altid er så kritisk når jeg får at vide af uddannede heste mennesker smiley desværre... men ville rigtig gerne se nogle kilder for det, fordi jeg er selvfølgelig ikke interesseret i han skal være oppustet! smiley


  • #19   24. jan 2014 Jeps, jeg går lige på rov på nettet smiley
    Jeg var til foredrag med St. Hyppolyt agronom hvor hun fortalte meget om det.
    Giv mig 5 min smiley


  • #20   24. jan 2014 Mange tak smiley Kan selvfølgelig også selv lede smiley

  • #21   24. jan 2014 Jeg studser nu mest over at du har haft hesten i 6 måneder, men det her var 2. Gang????

    Min får smed hver 6.-7. Uge... Og det uanset om den går m 4 sko eller uden.


  • #22   24. jan 2014 Byg:
    Byg
    Byg anvendes i stigende grad i hestefoder, fordi det indeholder meget energi, skallen er tyndere og indholdet af stivelse er højere end i havre. Stivelsen i byg er, sammenlignet med havre, ikke så let fordøjelig for hesten. Derfor gives byg for det meste opblødt, som gryn eller poppet.
    http://www.pavo-hestefoder.dk/r%C3%A5dgivning/hvad+best%C3%A5r+mit+hestefoder+af%3F
    http://www.vja.dk/byg-hestefoder
    Byg:
    Ca. 60 % af tørstof er stivelse. Stivelsen i byg består af lange og komplekse molekyler, som hesten har svært ved at fordøje. Det har et forholdsvist højt kalorieindhold. Skallen på byggen er noget hård og heste har svært ved at tygge den, hvorfor byg bør valses. Det er en fordel at give varmebehandlet (mikroniseret) byg, da de komplekse stivelsesmolekyler klippes op i mindre stykker, så hesten får nemmere ved at fordøje og udnytte det.
    http://www.brogaarden.eu/Artikelarkiv.70.aspx?recordid70=10

    … Byg indgår i mange foderblandinger, men der er tilsat en hvis mængde… + det er behandlet, så det er sjældent at der er hel byg i.


    Desuden hvis det er foderet der er noget galt med, så kan det evt. være fordi den mangler magnesium... Det hjælper i hvert fald tit til lige at tage toppen er nervøsiteten.. smiley


  • #23   24. jan 2014 Korn generelt er ikke hestefoder. Stråfoder i form at godt hø eller wrap plus vitaminer bør være tilstrækkeligt. Har hesten brug for mere i forhold til træning/ydeevne, så findes der masser af tilskud med urter og lucerne som giver den ekstra energi/protein der er behov for. Hø i rigelige mængder uden at hesten bliver for tyk er at anbefale og helst udfodret i slowfeeder net så det tager laaaang tid at spise.

  • #24   24. jan 2014 Byg er svært fordøjeligt, hvis det ikke er varmebehandlet. Det samme gælder i øvrigt for majs og andre korn produkter.

    Når byggen er varmebehandlet fordøjes den udemærket. smiley


  • #25   24. jan 2014 Tak for info om byg, dte vil jeg da klart tænke over :))

    og Marie-Louise. Han går uden sko. har rigtig stærke hove, og vores smed har sagt han tager den hver anden gang han kommer. = ca. hver 12.-14. uge. Det er slet ikke det jeg beder om hjælp om, da han har levet sådan hele sit liv. Ved at han hos sin første ejer, gennem rigtig mange år, kun havde smed 4 gange årligt, så jeg har skam helt tjek på hvad min hest har brug for smiley han lider ingen overlast, og smeden behøver ikke tage noget særligt, trods han skal have så sjældent.
    Grunden til der er gået længere tid mellem disse to gange, er at der har været en misforståelse, så smeden ville vente 2 uger til han alligevel skulle derud. Og nu har han jo så ikke fået, fordi smeden måtte sætte den tilbage igen. desværre. Og derfor vil jeg jo også finde en smed hurtigt. Men hans hove er stadig fine, og de behøve rkun at blive finpudset. Ingen lange hove her. smiley

    Rolig nu alle smiley

    Jeg er hestekyndig og mine dyr lider ingen overlast, jeg søger blot råd smiley
    Desuden skal I vide at jeg ofte rådfører mig med båd min ridelærer, og gårdejeren - gårdejeren har en 6 år lang uddannelse fra sverige, indenfor ridning og hest, så hun har styr på det :))


  • #26   24. jan 2014 Utroligt så mange der har mulighed for at troppe op hver gang smeden kommer. Det må da være en rar ting med så meget fritid.

  • #27   24. jan 2014 Jeanne: Det må jeg indrømme jeg er enig der.. det undrer mig.. Går selv i skole i Roskilde og bor en time der fra, hvilket vil sige jeg skal tage en hel fri dag = voldsomt meget frævar pr. år. Vil hellere prioritere at være ved ham når han skal have tændlage og vaccineres om en uge, og så bruge mit fravær der, Og min smed fortæller mig ikke hvad tid han kommer, han skriver blot de skal blive inde hestene smiley
    Men ja. Det må være fedt at hav en smed der siger præcis hvad tid han er der! smiley og det mener jeg faktisk smiley


  • #28   24. jan 2014 Jeanne S - syntes ikke man kan tilbyde sin smed at stå alene med kræet.
    Man må prioritere sin tid, det gør vi alle sammen.


  • #29   24. jan 2014 Det gør vores smiley

    Når han har været der, får vi en SMS om hvornår han kommer næste gang. Dagen før ringer han og siger at han er der fx 8.30.

    Han er så flexibel, at han gerne planlægger at komme på en lørdag, hvis ingen kan få fri/ har fri til at være der smiley


  • #30   24. jan 2014 Min smed skal bestemt heller ikke bestemme om min hest skal stå inde, fordi han kun kan komme der og der, så finder jeg sgu bare en anden der kan tilpasse sig min tid. Jeg vil være der når min hest skal have smed, ligesom jeg er der når dyrlægen eller anden fagperson kommer.
    Vi aftaler ALTID tidspunkt, og han kommer til punkt og prikke. Jeg har en god smed!
    Marie-Louise, samme med min smed - altså det om lørdagen. Ellers aftaler vi 1-2 uger før, dag og tidspunkt!


  • #31   24. jan 2014 Jeanne: Det behovet altså ikke betyde man har meget fritid bare fordi man kan være der når smeden er der. Det er jo en kan jo være en pirotering af ens tid der gør det. Vores smed kommer ofte først ved en 3-4 tiden, så det er ikke noget problem at være der.
    Det kan jo også være at nogen f.eks har flextid så de enten møder tidligere på arbejde eller får senere fri.

    Personligt ville jeg ikke acceptere at ikke vide hvad tid smeden kommer, syntes ikke hestene skal stå inde en hel dag hvis han nu først dukker op efter middag. Vores smed ringer dagen inden og siger et ca tidspunkt han vil være der. Også på selve dagen ringer han ca 1 time før.


  • #32   24. jan 2014 Det er ikke et spørgsmål om prioritering, men om at beholde det job man har så man kan betale for kræet. Smeden kan jo ikke stå til rådighed hele døgnet for at passe til mine arbejdstider. Tror så også min smed er ok med at have lidt frihed i sin arbejdsdag og ikke have dagen fyldt med travle hesteejere der tripper og kigger på klokken.

  • #33   24. jan 2014 Jeg har altid fodret med valset byg + tilskudsfoder pt i form af breeder til mine heste, og de har da aldrig haft dårlige ben. eller kolik sygdomme osv.

    Jeg er nok den hesteejer her på sydsjælland som dyrlægen besøger færrest gange, fordi mine heste er meget sjældent syge.
    På 15 år har vi haft et enkelt tilfælde af kolik, og benskader KUN pgå uheld.

    Men jeg er nok bare heldig smiley



  • #34   24. jan 2014 Så når man arbejder dobbelvagt for at kunne være i stalden når smeden er der, er ikke en proiritering?

  • #35   24. jan 2014 Jeanne: jeg prioriterer min tid og arbejder en halv times kørsel fra hesten så smutter jeg glædeligt fra arbejdet i den tid det tager for at være der når smeden er der!
    Har man en rimelig flexibel smed så skulle det heller ikke være helt umuligt. Jeg sætter min hest og smeds ve og vel højere end 2 timers fravær på arbejde..

    Er det helt død umuligt for mig at være der har jeg også en mor der kan være der for mig..


  • #37   24. jan 2014 Enig. Min hest skal sgu ikke stå inde en hel dag, fordi smeden kommer når han har lyst.
    Tror også min smed forventer at jeg er der, til at tage mig af hesten, så han ikke skal bøvle med den, hvis den lige pludselig bestemmer sig for at være besværlig. Han skal kun koncentrere sig om hovene.


  • #38   24. jan 2014 Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg er total overflødig for smeden når han skal ordne ponyen, så hvis det er for hans skyld tror jeg helt ærligt dagen er nemmest hvis han bare kan tage den når det passer ind. Han er dygtig og sød ved ponyen, som han altid har rost over hvor nem hun er og jeg føler mig helt tryg ved at lade ham tage den alene smiley Som regel er der en der smider ponyen på fold bagefter da de ved jeg ikke bare kan køre fra jobbet. Det er jo dejligt vi alle finder noget der passer til vores behov smiley

  • #39   24. jan 2014 Det er jo rart for dig, og godt du har sådan en løsning, det er bare ikke alle der har det - og mange vil gerne være med, så det bør du jo også acceptere.
    Desuden er det jo ikke alle der står i en stald, hvor der hele tiden er mennesker, som bare kan smide ens hest på fold. f.eks. i den stald jeg står i.


  • #40   24. jan 2014 Det er da ikke mig der ikke accepterer andres løsninger! Jeg konstaterer bare, at jeg meget sjældent fik min hest ordnet hvis jeg skulle være der hver gang.

  • #41   24. jan 2014 Tak for rådene til jer der har svaret smiley

    og siger igen: slevfølgelig skal jeg være der de næste gange, men det har jeg aldrig oplevet før smiley
    Og må indrømme at gymnasiet er rigtig ligeglad med om jeg skal være hos min hest smiley fravær er fravær, og så må jeg jo finde nogen der kan være der.

    Men jo da, indtil han er tryg og rolig, så må jeg jo være til stede, og evt bedøves hvis det kommer så langt ud smiley


  • #42   24. jan 2014 Min kæreste er selv reg. beslagsmed. Han har mange kunder, hvor han står med hesten selv.

    Han vil gerne at ejer er der første gang, men er hesten velopdragen og står pænt, så ser han ingen særlig grund til at ejer tager fri fra skole/arbejde osv.

    Bare hesten står inde og er tør.


  • #43   24. jan 2014 jeg havde en hoppe som mildt sagt gjorde alt for skade smeden må til mit uheld ender hun på dyrehospital og de må ha akut smed ud til hende og den smed de kaldte meldte jeg ud til forgudsskyld ha helst rent tøj på da hun ku stå nogenlunde roligt bare de ik lugtede af smed men den smeds elev endte med ku tag hende uden bedøvelse ved snak med hende mens han ordnede hovene og tog det i hestens tempo og endte os med at hun stod og sov når hun havde smed bare det var eleven. hun gik fra stejle sparke gå amok ved synet af smeden til sove i mens.

  • Sofie B
    Sofie B Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
    #44   24. jan 2014 Hejsa;-)
    Du ville gerne have svar på hvordan du kan hjælpe din hest til at blive mere rolig og tilpas. Prøv at kig på om dens naturlige behov er dækket. Kig på vildhestens liv og se hvad din hest mangler. Jo bedre du kan dække dens behov, jo mere harmonisk en hest får du. Det gælder bla. frisk luft, mulighed for bevægelse, ro ved fodring, masser af tyggetid dvs hø, halm, wrap, roer osv. Samvær med andre heste, så den finder sin plads i flokken og opbygger venskab.
    Vildhesten græsser 16 - 18 timer i døgnet under bevægelse. Den har sin plads i flokken og lever på store åbne marker med frit udsyn til fjender og mulighed for at flygte.
    Det er rigtigt at magnesium har en beroligende effekt. Det findes bla i bananer. Men prøv at kigge på de andre områder også.
    Jeg har selv haft en hest jeg var meget utilpas med. Vi var på et enkelt Horsemanship kursus og fandt hurtigt ind til hinanden og forståelsen og tilliden vi fik bygget op, gav også en stor ændring rent ridemæssigt.
    Jeg håber du kan bruge svaret.
    Mvh Sofie


  • #45   24. jan 2014 jeg har to heste som begge i vel 10 år har været på byg og vitaminer + wrap/hø. Ingen problemer overhovedet.
    men har så valgt at gå helt væk fra korn, så de nu kun får vitaminer og hø (alt det hø de kan spise).
    fordel: mindre udgifter til foder, to heste som trives rigtig godt
    Og så er de faktisk blevet noget nemmere at have med at gøre - jo de tager løbeture som de plejere, men er blevet mere "kolde"


Kommentér på:
Smeden opgav min hest..

Annonce