{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.981 visninger | Oprettet:

Køb af traver? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Når jeg kigger rundt på diverse salgs-sider, så finder jeg utrolig mange travheste! Jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til ikke at købe en traver frem for en anden hest, men jeg har dog hørt om nogle ulemper ved travhestene.
Da jeg ingen viden og erfaring har med travheste, så vil jeg have gode råd fra jer smiley

Her er nogle ting, som jeg har hørt om travheste. Hvis I kan bekræfte dem der er rigtige, og komme med begrundelser. I må også meget gerne komme med andet viden om travheste!

- Nogle travheste kan slet ikke galopere. Andre finder det bare unaturligt at galopere.
- Travheste har et lidt specielt temperament i forhold til andre heste.
- Travheste fungerer ikke lige så godt til dressur, spring m.m, som andre heste gør.
- Nogle travheste kan være 'brugt op' pga, at de har gået løb.

Jeg er helt lost, når det kommer til travheste, så dette er blot noget jeg har hørt fra andre!
Så er travheste så forskellige fra andre heste? Kan man sagtens få en skøn ridehest ud af en traver, ligeså vel som en hver anden hest?

Hilsen Cecilie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af traver?
  • #2   16. feb 2014 Oasis er blevet en rigtig fin ridehest, jeg har dog ikke prøvet at galopere på ham endnu, fordi jeg genoptræner ham smiley Planen er dog at der skal galoperes inden længe smiley
    - han har sine egne ideer, men han kan trænes som alle andre heste. Ingen problemer der. Jeg er sikker på at hvis du får undervisning på hesten, så kan i blive gode smiley
    - jeg får tit undervisning, og det viser sig altså smiley


  • #3   16. feb 2014 Tusind tak for det uddybende svar! Jeg bryder mig heller ikke om at vælge heste fra pga, at de er en bestemt race, så lige umiddelbart synes jeg også, at en traver ville være en ideel hest for mig smiley
    Men jeg har bare hørt om travere, som ikke vil i galop?


  • #4   16. feb 2014 1 passer. Der er nogen travere som ikke kan galopere, og de 4 takter for det meste. Man kan træne dem til galop, men den vil aldrig blive på niveau med en varmblod, som er avlet til dressur f.eks. Så skal man være meget heldig, at man kan få puttet en god galop i hesten.
    2 vil jeg ikke mene passer.
    3 er sådan lidt, både og. De kan springe huse, men grand prix dressur hest bliver de aldrig :).
    4 passer også. Man skal være påpasselig med at købe en hest som har gået løb.

    Og nu kan sagtens få en helt kanon ridehest ud af en traver. Ikke en der vil kunne gå grand prix, men til det basale er der ingen problemer. Jeg vil selv rigtig gerne have en traver, men det er mere fordi jeg elsker selve racen og jeg elsker en god udfordring, f.eks det med at de ikke kan/er gode til galop.


  • #5   16. feb 2014 Camilla: Okay, det lyder som en skøn hest! Men er det ikke rigtigt, at nogle travere ikke vil galopere, fordi de finder det unaturligt? smiley

  • #8   16. feb 2014 Jeg ved det ikke smiley Men skal i longe i løbet af næste uge og prøve det, så det finder jeg ud af smiley I torsdags da jeg red, valgte han at gå i galop før han satte ned i trav, fra skridt, og det var afslappet galop, ingen problemer smiley Så tror ikke han vil have så svært ved det.


  • #9   16. feb 2014 Okay tak for svar alle tre! Hjælper meget smiley

  • #10   16. feb 2014 Alle de travheste jeg har kendt kan galoppere, Og min hest har da et meget ''almindeligt'' temperament smiley
    Hvis de ikke har gået travløb og bliver trænet til det, kan de nok godt gå dressur, og spring er de fleste faktisk ret gode til.
    Ved så ikke noget om at de kan blive ''brugt op'' smiley


  • #12   16. feb 2014 Vil I så mene, at det kan være dumt at købe en traver, som har gået travløb? Hvis hesten nu er forholdsvis ung, så den ikke har gået i særlig lang tid smiley

  • #13   16. feb 2014 Min første par var en traver jeg red ham fra han var 20-26 hvor han blev aflivet. De sidste af hans år var han noget slidt i benene, grundet travløb.
    han kunne sagten gallopere.
    han var en mægtig dejlig hest, en lidt sær herre, men han var rolig temperent mæssigt, men det er jo forskelligt, ligesom med alle andre racer.
    vi var til et enkelt dressurstævne til hele 51 og 53 % i LC1+3, ikke de vilde procenter må man sige smiley Vi fik 3 for galloppen, haha! Men nu gjorde det, det jo heller ikke bedre at jeg kun havde redet i 1 år smiley

    Men jeg syntes ikke at en travhest er en skidt hest. Klart skal man ikke regne med at en traver bliver ens kommende grandprix hest. Men skal man bare ride på et hygge niveau og lidt stævner på klubplan syntes jeg sagtens travhesten kan fungere! smiley


  • #15   16. feb 2014 Hvis man køber en traver som er blevet brugt som ridehest er der intet problem, men som de andre skriver: travheste som har gået løb kan godt galopere men 4 takter..
    Jeg har oplevet travheste som kun er blevet brugt til ridning, men har en meget specielt bevægelsesmønster, og nogle af dem takter fejl.. også selvom de kun er blevet brugt til ridning, men de kan jo godt lære det, uden tvivl, de skal bare trænes korrekt :)) Og jeg vil også tro at hvis de går afslappet og korrekt, så kommer de også ind i en taktfast galop, men de har et anderledes bevægelsesmønster i forhold til andre varmblodsheste.. Det ville jo være en god udfordring at få en travhest at træne op, og de er utrolig dejlige heste :))

    Jeg ser heller intet problem i at købe en travhest, man skal bare have tålmodigheden med sig! smiley


  • #17   16. feb 2014 Og de fleste travheste er udmærket til at springe.. Det er jo heller ikke helt skidt endda! Men jeg vil fraråde at købe en som er brugt til løb hvis man vil have den som god og afslappet ridehest, man kan selvfølgelig træne dem, men det kræver meget tid og tålmodighed smiley

  • #18   16. feb 2014 har redet og passet flere travere. Og personligt vil jeg gerne have en traver.
    Ja de har nogle ting, som gør at de nok ikke lige kommer med til ol i dressur.
    MEN mange af dem har været vant til at være i hænder siden dag 1, de er vant til mere uro i staldene.
    Jeg kender en hvis forældre havde travheste, og hun sagde også at de var meget nemmere at have med at gøre i stalden mm, end hendes egen dv. Det var selvom at dv´en faktisk havde stået i samme stald som traverne siden den blev født.

    Da jeg stod og skulle købe hest, kiggede jeg kun efter to racere, nemlig oldenborg og travere. Det blev så oldenborg, men skulle jeg få mere plads, ja så flytter der en traver ind


  • #19   16. feb 2014 Okay smiley Tak for hjælpen alle sammen! Dejligt at høre det fra folk, som har erfaring med travere!

  • #21   16. feb 2014 1'eren kan være rigtig, i nogle tilfælde. Da jeg var på ridelejr sidste år red jeg på en traver, som galloperede som en helt alm hest. Sprang også på den i en bane på 80, hvor den kom rigitg godt over alle springene.
    Mht 2-3-4:
    Min veninde har (havde faktisk, blev lige solgt i dag) en travhest, som gik HELE vejen for hende. Hun havde det bedste temperament og hun gjorde alt, virkelig alt, for at tilfredsstille hendes ejer. Hun kæmpede lige til det sidste, og sprang samtidtig som en drøm! Anderledes, for det første havde hun 4-taktet galop, som jeg synes bare gjorde det nemmere at bedømme afstande, når jeg sprang på hende. For det andet vurderede hun selv afstanden stort set hver gang, og hun sprang selvom rytter måske fejlede. De eneste tidspunkter hun stoppede, var hvis hun virkelig kunne mærke at rytter var meget nervøs eller at hun kunne mærke det gik galt. Hun har været travhest, men var slet ikke slidt op, hun var 12 (mener jeg) men sprang og red som en på 6! Hun er fantastisk! Det hele afhænger af rytteren smiley


  • #22   16. feb 2014 Man kunne også vende den om og spørge: Hvad skulle årsagen være, til at købe en travhest som ridehest? Er det fordi du synes at de er kønnere end andre heste? Eller er det fordi de er billigere?

    Man får som regel, hvad man betaler for smiley


  • #23   16. feb 2014 Mimre: Ja, jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal forstå det?
    Jeg skal blot have lidt viden om travheste, da jeg ofte kommer forbi travheste i min søgen efter hest smiley Og hvis de fungerer udemærket som rideheste, så er der jo ingen grund til, at jeg vælger dem fra..


  • #24   16. feb 2014 Jeg har/haft 3 traver ialt. Den første havde gået løb og var en super god ridehest, fantastisk galop og god til spring (havde gået ialt 4 rigtige løb med en førsteplads og 2 placeringer. Nåede ikke langt med dressuren da han kom til skade.
    Den anden er en super tur hest og elsker at springe. Hader at trave men galop den sad lige i skabet. Men dressurhest bliver hun aldrig.
    Den sidste red jeg dressur på, hvilket han gjorde med lethed, selv svære øvelser (galop piueter osv) Selv en meget dygtig berider nægtede at tro han var traver da han så mig ride dressur på ham, måtte vise ham frysemærket før han troede på mig. Spring kunne han også.
    Så travheste er meget forskellige. Jeg kan kun anbefale dem og syntes de har et fantastisk sind


  • #26   16. feb 2014 Jeg har haft travhest i 6½ år, og har også trænet andre travheste - både som rideheste og som væddeløbsheste.

    - Nogle travheste kan slet ikke galopere. Andre finder det bare unaturligt at galopere.
    - Alle travheste kan galoppere, og rigtig mange travheste i dag bliver også galoptrænet fordi at det er med til at styrke dem. Men der er meget stor variation i kvaliteten på en travhests galop. Min hoppe har ikke en god galop, men hun har heller ikke en travheste galop. Hun rentakter, og hun vil for alt i verden hellere galloppere end hun vil trave. Min hoppe galoppere af sig selv på folden, og har også tendens til at slå i galop når hun trænes i trav i longe eller under rytter.
    Men jeg har også trænet/redet travheste der skulle løbes i gang i galop, og som have en meget typisk travheste-galop, på den måde at de taktede meget forkert og føltes stive i deres bevægelser. Skal man bare have en travhest som skovturshest og til meget let dressur, så er det jo fuldstændig lige meget. Men jeg vil aldrig anbefale at købe en travhest hvis man har planer om at udvikle sig indenfor dressuren.

    - Travheste har et lidt specielt temperament i forhold til andre heste.
    Travheste er ofte meget opdragne heste, og de er vant til store køretøjer, fremmede heste og nye omgivelser. Travheste kan ofte være overspændte/over energiske fordi at de jo på væddeløbsbanen bliver trænet så de er klar og på når der er løb. Men det er stadig meget forskelligt fra hest til hest. Jeg synes mange af de ting man høre om travheste er meget gamle udsagn som ikke længere passer helt. Mit indtryk er, at travtrænere i dag kender deres heste så godt, at de ved hvilke heste der skal ''køres op'' før et løb for at løbe godt, og de ved også hvilke heste der skal holdes væk fra alt stressen for at kunne løbe godt. Det er individuelt fra hest til hest hvad der får dem til at præstere bedst, og de fleste travtrænere kender deres heste godt nok til det.
    De travtrænere der ikke kender deres heste godt nok til det, ender ofte med nogen overtændte og stressede heste. Når man som ''almindelig rytter'' oplever de heste, vil man mene at de er nervøse, uopdragne og besværlige måske tilmed farlige i omgangen. Men tager man sådan en hest hjem i en rolig stald, sætter den på noget foder med mindre energi/stivelse i, så vil man ofte opleve at hesten ændre sig fuldstændig. Nogen travheste vil dog altid være mærket af tidligere oplevelser på den måde, at der i fremtiden ikke vil skulle meget til for at køre dem op.
    Jeg vil derfor heller aldrig anbefale en travhest til en ung og uerfaren rytter. Jeg selv var kun 12 da jeg fik min, og jeg gjorde det IKKE igen.

    - Travheste fungerer ikke lige så godt til dressur, spring m.m, som andre heste gør. Travheste har generelt ikke gangarterne kvalitetsmæssigt til at begå sig i særlig mange dressurklasser. Når jeg skriver generelt, så er det fordi at der altid vil være heste der falder ud for normem, og man vil selvfølgelig kunne finde en travhest der kan gå en okay dressur, men det er altså undtagelsen og ikke reglen. I reglen kan travheste ikke måle sig med divs. andre dressurheste. Travhesten er i reglen ikke bygget til at gå dressur, og det gør at de kan have svært ved at opnå den bæring og samling nogen øvelser kræver,

    - Nogle travheste kan være 'brugt op' pga, at de har gået løb.
    Endnu et udsagn jeg synes er ved at være lidt gammeldags. Før i tiden blev travheste kørt rigtig hårdt, så de blev ofte slidt meget tidligt. I dag bliver væddeløbsheste passet bedre på end de fleste spring og/eller dressurheste. Væddeløbsheste bliver passet i hoved og røv, for ingen træner er jo interesseret i at slide unødigt på deres indtægtskilder. Trænere er afhængige af at have sunde og stærke heste, og de gør mange ting for at sørge for at hestene har det så godt som muligt. Derud over er der jo nogen regler for hvor længe en travhest på bruges i løb o.lign - igen for at skåne hestene.
    Dog er det vigtigt stadig at huske på, at væddeløb, herunder trav, er en hård sport. Så selvfølgelig er det hårdt for hestene, men en springhest må i min logik slide ligeså meget på benene som en travhest - hvis ikke mere.

    Jeg har en travhest på 16 år, og hun har ingen problemer med hende ben. Hun har været skadet få gange i de 6½ år jeg har haft hende, men ikke noget hvor man kan sige at det er fordi at hun er travhest.
    I


  • #28   16. feb 2014 Jeg synes at travere har et godt temperament. De er velopdragneog nemme at omgås. Men der ligger et stort arbejde i at ændre dem fra løbshest til ridehest. Derfor er de ikke begynder heste før de har været inde over en god rytter med megen tålmodighed.

    Min traver har aldrig gået løbe har været i træning som travhest. Han bliver brugt til distance. Han har et godt temperament og er meget nem at have med til stævner. Han rides på en mild hackamore og starter 60 km. Klasser. Vi har flere travheste i Dk som starter 120 km. Klasser.

    Min traver kan rides til biddet men bliver aldrig dressurhest. Han er 168 i. Stang og har en meget stor og voldsom galob. Han vil aldrig kunne lære at galoppere på en ridebane. Jeg interval træner ham nogle gange i galob og han springer fint i galob uden at skulle løbes i gang men han springer an med sådan en kraft at det er lige før man ryger baglæns af ham hvis man ikke har fat i manen. smiley
    Han galoperer også på folden men her er galoppen også meget stor.

    Hvis jeg havde ønsker om at starte dressur ville jeg ikke anskaffe mig en travhest. Men til skovture, distanceridning, TREC eller lettere spring kan man få en dejlig hest ud af en travhest hvis man har tålmodighed, lyst og tid til at omvende den.

    Mange travheste ender desværre hos førstegangs købere fordi de er billige og det er synd både for hesten og rytteren. Det ender tit med at hesten sælges igen fordi rytteren bliver bange for den og ikke magter at få den omstillet til ridehest.
    .


  • #29   16. feb 2014 Jeg ville ikke købe en travhest smiley havde en halv traver som pony rytter kig video (Blackie). Den der lucky bech ting er ikke speciel velredet af at være travhest. Den 4 takter rigtig meget og har en dårlig spring teknik i forhold til hvad de kan få - men det MEGET svært og meget meget svære at træne dem op + de er neget hidsige og man skal være rigtig god til at trække vejret... smiley

  • #30   16. feb 2014 Jeg har endnu ikke mødt en hidsig traver, Stine, og jeg har mødt en del. Så den passer ikke at de alle er meget hidsige :).

  • #31   16. feb 2014 Langt de fleste beskriver traveren som en skøn hest, som kan hygges med på samme måde som diverse andre heste.
    Så at 2 ud mange har oplevet, at travere kan være hidsige og besværlige, havde sikkert også forekommet, hvis det var Islænderen jeg spurgte til smiley

    Men jeg er stadig ikke helt med på det der galop?
    Altså travhestene må jo være avlet til at trave, så er det ikke unaturligt for travheste at galopere. Det kan godt være, at de kan galopere, men er det langt de fleste som 4 takter? smiley


  • #32   16. feb 2014 Langt de fleste 4 takter når de galoperer :). Jeg har endnu ikke set en traver der 3 takter smiley

  • #33   16. feb 2014 Det er ikke unaturligt for en travhest at galoppere. Dens galop er bare ikke af samme kvalitet som andre heste, og det skyldes både træningen og avlen.
    Og ja, langt de fleste takter forkert.


  • #34   16. feb 2014 For det første så er det vigtigt du spørger dig selv, hvad du vil med din ridning, hvad er dine mål? En travhest er et godt bud som en god hyggehest, som man ikke har de vilde planer med. En travhest der ikke er skolet til ridehest, kræver erfaring, mod og ikke mindst tid til at træne op som ridehest. Jeg har endnu ikke set en traver der galopere rentaktet, og ja formålet med travhesten, er jo netop den skal trave. Galoppen er derfor avlet "ud" af dem. De kan godt galopere ja, men det ikke meningen den skal kunne galopere rentaktet som enhver anden hest. Og DET skal man huske når man erhvere sig en travhest, og man måske drømmer om at starter stævner på højere niveau end LC klasser i dressur. Så husk at være realistisk når man vil købe hest.

  • #35   16. feb 2014 Stine H: Tak for rådene! Jeg er også ude efter en hest, som jeg selv kan forme. Og som jeg selv kan træne helt fra starten af. Og hesten skal ikke bruges til stævner - langt fra! Jeg skal jordtræne, ride skovture og evt træne lidt basis dressur smiley Så udfra andres beskrivelser af traveren, så synes jeg, at traveren lyder som en god hest for mig smiley

  • #36   17. feb 2014 Det lyder også rigtig fint. Traveren er skam en god og rar hest. Man skal bare huske at den har sine "skavanker" og det skal man have med hvis man ønsker at træne dressur. Jeg kunne sagtens selv finde på at købe travhest som hyggehest, hvis det var. Men køb dig en der er skolet til ridebrug, en travhest der kommer fra travbanen, kan være et ret stort mundfuld. ??

  • #37   21. feb 2014 Lad mig svare dig på dine spørgsmål.
    nogle folk er komplet uvidende omkring dem! men udtaler sig alligevel kun pga. fordomme og intet andet.
    Travheste kræver mere træning, men de har et fantastisk godt hoved og de er altså kendt for deres rolige sind! ALLE de travheste jeg har kendt og mødt, selv på travbanen har været GODE i hovedet ! de er dog hidsige fra ryggen da de er væddeløbsheste. ligesom fx fuldblod.

    - Nogle traheste kan slet ikke galopere. Andre finder det bare unaturligt at galopere.
    Dette er KUN og absolut KUN afhængig af træningen, selvfølgelig vil de helst undgå galloppen hvis de lige kommer fra travbanen, pga de altid har lært at de ikke må galoppere - og det tror jeg mange gange folk glemmer! de har simpelthen aldrig lært at galoppere og de har heller ikke muskler til det. så det er noget pjat at sige at de ikke kan, for det kan de! hvis de lære det! og man skal kun starte ligesom med alle andre ungheste..
    Travheste har tildens til at firtakte i galoppen, men det er et spørgsmål om at få bygget nok muskler op. og hvis den allerede er blevet gjort til ridehest, så er det begyndt at være forholdvis sjældent at man ser dem firtakte.


    - Travheste har et lidt specielt temperament i forhold til andre heste.
    ja de er Rolige! som dagen er lang! har ALDRIG problemer med min! de har blide øjne som viser hvor omgængelig de egentlige er! folk der siger de har et specielt temperament er højrøvet folk der simpelthen ikke har brugt tid sammen med en.

    - Travheste fungerer ikke lige så godt til dressur, spring m.m, som andre heste gør.
    de er som regl hidsige og vil gerne fremad. det er der mange folk der ikke kan finde ud af at styre og derved kaster de fordommen ud med at det er hesten der er noget galt med. de fleste dressurryttere på klubplan ønsker nemlig ikke en fremadgående hest, de vil hellere have den lidt for lasket end lidt for hurtig. det først topryttere der vil have dem hidsige, da de så er nemmere at arbejde med, fordi at de kan finde ud af det

    - Nogle travheste kan være 'brugt op' pga, at de har gået løb.
    de fleste, stopper med løb i en ung aldre. og maaange bliver kaseret pga. de ikke kan følge med, så slidt? tror der er ligeså mange dressur og springheste på konkurrenceplan der er mindst ligeså slidt, hvis ikke mere!

    De er sku ikke mere anderledes en andre heste! de skal bare lære det først. nogle skal man starte med som om det er undheste.
    jeg har haft min i 8 år nu på konkurrenceplan! og vil helt klart anbefalde en traver! kunne absolut selv finde på at købe en til, også til konkurrenceforbrug!!


  • #38   21. feb 2014 Mit livs bedste beslutning var at købe traveren Kaliber, som jeg nåede at få 2½ år med, inden Gud krævede ham....

    En traver er en hest, og alle heste er heste. Du kan træne dem til alt.
    Nej, en traver er ikke avlet til galop, dressur, spring, men det betyder ikke de ikke kan lære det!
    Ja, en traver der har været i løb har en underlig trav, men det er den trænet op til
    Ja, en traver der har været i løb har ofte en underlig stilling/holdning under ridningen, men det har den været vant til at skulle.

    Men jeg fortryder ikke at jeg købte min traver direkte fra travbanen, for den dumme travhest endte med at blive min sjæleven, smilet på mine læber og nu tårene på min kind..


  • #39   23. feb 2014 Ja jeg elsker travere smiley Min nuværende hest er traver (købte som 7 mnd) Min tidligere bedste ven var traver og jeg har haft 4 andre travheste der jeg har trænet for mange år tilbage smiley Til dine sp.mål.
    - Nogle travheste kan slet ikke galopere. Andre finder det bare unaturligt at galopere.
    Alle heste kan galopere! Dog er en traver der har gået løb blevet trænet til IKKE at galopere så derfor er det unaturlig for disse. Har man en der ikke har gået løb (som min egen) er den ligeså glad for at galopere som enhver anden race smiley

    - Travheste har et lidt specielt temperament i forhold til andre heste.
    Nope! Alle heste er forskellige og har forskelligt temperament. De jeg har mødt (er ret mange) har alle været rigtig dejlige. Dog var den 4 årige hingst jeg red en prøvelse sommetider da han havde blevet mishandlet tidligere så han kunne sparke, og han bed.

    - Travheste fungerer ikke lige så godt til dressur, spring m.m, som andre heste gør.
    Traveren er ikke et dressuremne! Med meget arbejde kan den komme til at gå LA men nok aldrig højere. Springningen har de nemmere ved og kan nå lidt længere end i dressuren. Men den er en løbshest.. Distance er en god ting, og jagt som jeg skal bruge min egen til smiley

    - Nogle travheste kan være 'brugt op' pga, at de har gået løb.
    Ja, ligesom en dressurhest kan være slidt op pga. dressuren osv...

    Selvfølgelig får man en skøn ridehest ud af traveren smiley Man skal bare sørge for at man ikke har større ambitioner end hvad hesten kan magte (som ved alle hestekøb). Jeg elsker som sagt traveren og har ikke "større" ambitioner end at vi skal ud at starte jagter og forhåbentlig vis blive medlemmer af Fyns jagt rideklub hvor hele foråret og efteråret går med at ride jagter rundt omkring i de danske skove smiley Hvis vi klarer os godt så drømmer jeg jo om Hubertusjagten i Dyrehaven men det er ikke et kriteriet.. Hvad vi får til må vi jo se hen ad vejen smiley Først et skridt ad gangen.. Til August skal han tilrides smiley


  • #43   24. feb 2014 Modent, Tina :). Hvem siger de billeder blev taget i går, og at hun stadig gør sådan?
    At hesten løber med trense og det du kalder løse tøjler, ser jeg så slet ikke. Tøjlerne er 'låst' i kæberemmen, så de er teknisk set ikke løse.
    Jeg har sikkert også billeder på min profil af mine heste, som nogen vil kalde 'sindssyge'.
    Så det må jeg sige Tina, det er utrolig modent gjort det der :).


  • #44   27. feb 2014 Mht. om travheste kan galopere så er der en meget vigtig ting at huske.
    Ligesom islandsheste er traveren i besiddelse af et specielt gen (kan ikke, huske hvad det hedder, men i hvert fald nogenlunde hvad det gør).
    Dette gen gør at hesten naturligt vælger trav frem fir galop, og ofte ikke vælger at sætte i galop når der kommer fart på. Det har man jo avlet videre på, fordi det nærmest forhindrer hesten i at galopere (ikke helt, men det gær at hesten vælger trav) og så bliver man ikke diskvalificeret for at hesten galoprer.

    Franske travheste er eksempelvis ofte kendt for at være tilbøjelige til at sætte i galop, og da man testede hestene for genet viste det sig at kun ca. 50% var i besiddelse af det, og derfor satte dem uden genet jo nemmere i galop.
    Så husk lige, at der også er noget genetisk ind over smiley


  • #45   27. feb 2014 Louise - Har du noget der beviser din påstand? smiley Ville være interessant at se den smiley Jeg er sikker på at opvækst, miljø og træning har stor indflydelse.. Min sætter ofte i arbejdsgalop i longen når jeg beder om det og når han traver så tager han det meget roligt smiley

Kommentér på:
Køb af traver?

Annonce