{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Røngten?? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Det er fordi vi nok får en unghest hjem her i midten af marts. Vi har fået hende gennem en handelsundersøgelse, og hun gik gennem med ros. Vi har så valgt at også køre hende gennem røngten, for en sikkerhedsskyld, og så kan hun også få ordnet sine bisser imens hun er der. Hun er 5 år.
- Men hvad tror i? Syntes i det er unødvendigt at køre hende gennem røngten?
- Men hvad er jeres forhold til røngten? Og vil i altid vælge at få lavet røngten, hvis der ikke er blevet lavet en?

Syntes selv det er rigtig smart, fordi der er nogen ting som man ikke kan se under handelsundersøgelsen, og hvis man opdager at der er noget som kan afhænge af at man ikke kan ride den, og man har købt den for en stor pris, og kun må bruges som hyggehest, så er det jo ret dumt. og du vil ikke kunne få pengene tilbage, elller noget, da der er jo ingen der vil betale overpris for en hygge hest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Røngten??
  • #1   23. feb 2014 En bøjeprøve viser ingen ting.

    Røngten giver et nærmere billede af hvad man har med at gøre, men
    tro ikke at man kan se alt på sådan et billede, du er ikke 100% fordi du har
    fået taget et sæt billeder smiley

    Held med det smiley


  • #2   23. feb 2014 Bøjeprøven kan da godt vise noget? Feks Mus, eller at den har nogen i sit ben. De heste som feks. ikke går igennem, de kan jo have noget der sætter sit fast under bøjeprøven, så den vil humpe. smiley

  • #3   23. feb 2014 Jeg ville helt klart vælge røngten hvis jeg skulle ud og købe hest igen.
    Husk endelig og få taget af torntappene også.
    Mange heste har tætsiddende torntappe uden det opdages ved en handelsundersøgelse.
    Tro mig, jeg ved det af egen erfaring desværre.


  • #4   23. feb 2014 Min gamle hest havde mus, men var ren i bøjeprøve smiley

  • #5   23. feb 2014 De fleste heste i dag har tættte torntappe

    Mange får aldrig problemer med det
    Og så er det dumt at fravælge hesten pga billeder

    Omvendt vil jeg altid tage røntgen af ben

    Her kan du se efter nye og gamle skader, spat, mus, ringfod, knoglenydannelser og meget mere, som er væsentlig mere relevant betydning for fremtidig ridebrug.


  • #6   23. feb 2014 Marie-Louise
    Der er jeg så ikke helt enig med dig i.
    Hvis jeg havde valgt røngten af ryggen og ikke kun en almindelig handelsundersøgelse så var det blevet opdaget at han havde KS i værste grad.
    Ved godt at mange heste har det men man behøver jo ikke og købe sig til problemer.
    Jeg tør ikke købe hest mere uden røngten af både ben og ryg.


  • #7   23. feb 2014 Jo hvis det er en hest til mange penge, kan det godt svare sig.
    Og kan godt forstå dig når du har din erfaring m i bagagen.

    Jeg er ved at købe hest og har valgt kun at få røntgen af ben.


  • #8   23. feb 2014 Jeg ville nu også vælge røntgen, så ved du hvad du har . Både af ben og ryg . Bøjeprøve er meget usikker .

  • #9   23. feb 2014 Altid røntgen af ben, når jeg køber hest.
    Ham jeg har nu, gik helt rent gennem selve handelsundersøgelsen, med bøjeprøve og det hele, og vi regnede bestemt ikke med at finde noget som helst på billederne. Men vi fandt altså begyndende Ringfod i begge bagben, og en mindre forandring i det ene forben. Købte han så alligevel da jeg havde redet ham i 2-3 måneder ingen og at han virkelig er/var drømme hesten for mig, jeg fik ham så også meget billigere,

    Der er stor mulighed for at han kan få problemer med det i fremtiden, men det kan være 2 år eller 10, dette er ikke til at vide. Men nu ved jeg at det er der, og har derfor fravalgt springning på ham..
    Havde jeg ikke fået taget de billeder, havde jeg jo med god grund troet at jeg havde en helt rask hest.


  • #11   23. feb 2014 For mig kommer det an på prisen samt hvad man vil med hesten..
    Jeg har ikke haft nogen af mine igennem handelsundersøgelse eller noget andet, den dyreste kostede 15000kr, og den næst dyreste er ham jeg lige har købt som jeg allerede er oplyst at han har en masse ting som gør at han ikke kan gå igennem handels eller røngent, derfor fravalgte jeg det også..

    Har dog haft ham til 15.000kr igennem handels og bøjeprøve da han skulle forsikres, og jeg var ret sikker på han ikke kunne gå igennem bøjeprøven da han har løse led i forbenene..
    MEN han gik lige så fint igennem uden anmærkning..

    Har desværre oplevet raske heste som har haltet bla. pga. over bøjning, og heste som havde diverse lidelser som gik igennem..
    Så for mig er bøjeprøven overfløde, så skal man noget ville jeg klart tage den igennem røngent


  • #12   23. feb 2014 Jeg er sådan lidt både og, mht for meget røntgen


    For ja, det koster penge, og er hesten billig, kan man hurtigt få brugt det samme i udgifter som hestens pris.
    Og det lidt træls, hvis den så er uden anmærkninger.
    Omvendt er det jo godt hvis det sparer mig for dyre dyrlægeregninger siden hen
    Igen, så er det jo ik hesten, der er dyr, men alt det der kommer til efterfølgende


Kommentér på:
Røngten??

Annonce